12. júla 2016, 19:17
Pavel B.

Je dobrodružná komédia s prdiacou mŕtvolou Daniela Radcliffea rovnako kvalitná, ako kontroverzná? (Recenzia)

Swiss Army Man dorazil do Varov. Podarila sa nevšedná komédia?

Kto videl krátkometrážnu komédiu Interesting Ball (2014) alebo klip Turn down for what - DJ Snake a Lil Jon, zrejme predpokladal, že Dan Kwan a Daniel Scheinert (tvoriaci aj pod prezývkou Daniels) čosi podobné vyšpekulujú opäť. Keď v Karlových Varoch dvojica režisérov uvádzala film, bolo nám povedané, že vo filme nechali obaja kus svojho srdca. Následne sme spolu triasli rukami, nohami i hopsali rovnako bláznivo, aký bol samotný aj film. Výstup sprevádzal búrlivý potlesk a uvoľnená atmosféra. Swiss Army Man naozaj na palčivé otázky odpovedal ľudsky a s humorom. Napohľad prvoplánovo vulgárny film je vo svojom vnútri nevinný a priateľský. Neklamali.

Zdroj: indiewire.com

Hank (Paul Dano) je špinavý čudák na opustenom ostrove, ktorý sa neúspešne pokúša o samovraždu. A chvalabohu! Veď jeho život dostáva zmysel práve vo chvíli, keď more vyplaví neznáme telo. To je síce na prvý pohľad bez známok života, no stroskotancovi to neprekáža, a tak sa Manny (Daniel Radcliffe) stáva jeho najlepším (a jediným) priateľom, ktorého ochotne nosí na chrbte či ťahá po zemi. Hank sa s Mannym neprestáva rozprávať, zveruje mu svoje tajomstvá a životné ťažkosti. Čo však nečaká, sú neustále sa objavujúce schopnosti mŕtvoly, ktoré Hankovi dovoľujú prežiť, a tiež prvé pokusy o slová z jej úst, ktoré vybudujú základ pre nerozlučné priateľstvo. Tvorcovia načnú aj tému homosexuality, no tá sa do detailov nijako nerozvádza a drží sa v rovine humoru.

Toto nie je len film o priateľstve a prdiacej mŕtvole, ale aj o Radcliffeovi, ktorý sa nemieni zmieriť s potterovskou „škatuľkou“. Čoskoro 27-ročný britský herec si dnes vyberá predovšetkým odvážne či aspoň netradičné projekty. Radcliffe pochopil, že úloha mladého čarodejníka, pri ktorej strávil sedem rokov na výslní, je už iba spomienkou, na základe ktorej nemôže k filmu pristupovať zo založenými rukami a čakať, že ho bude filmová obec uznávať ako všestranného herca. Síce po Potterovi nedokázal nadviazať na podobné úspechy ani zďaleka, Swiss Army Man môže Radcliffovu kariéru reštartovať a nasmerovať k ďalším dôležitým úlohám.

Zdroj: konbini.com

Stretávame sa s pátosom i klišé, ktoré si zaslúži diskurz o tom, či bol pri tak originálnom prevedení potrebný. V kontexte formy a bláznovstva to však divák rešpektuje, pretože sa s Radcliffeom a Danom ocitol vo svete, kde je možné všetko. Zaujímavý je tiež estetizmus klipových sekvencií. Kwan a Scheinert príbeh viackrát okorenili scénami, ktoré charakterizuje nápaditá súhra strihu, hudby a obrazu. Bláznivá americká komédia disponuje pomerne jednoduchým soundtrackom, ktorý vzhľadom na podobu filmu sedí. To primitívne pa-pa-pa si budete pospevovať pri odchode z kinosály.

„Kámo, ak nepoznáš Jurský park, tak vieš hovno,“ tvrdí Hank. Aj Mannyho mŕtvola je akýmsi Wilsonom, ktorý je najlepším priateľom frustrovaného človeka žijúceho na opustenom ostrove. Odkazov a provokácií voči popcornovej kultúre vidíme dosť. Nehovoriac o tom, ako Hank brázdi pobrežie sediac na chrbte mŕtvoly. Tí, čo si zamilovali filmy o vycvičenej kosatke Willym, tu môžu zaspomínať, pretože scény sú naozaj podobné. Kwan a Scheinert sa síce nechali inšpirovať viacerými snímkami, vo výsledku však ponúkajú nápadité sekvencie, ktorých spracovanie oceníte. Ich agresívny čierny humor miestami hraničí s trápnosťou či prvoplánovosťou, nikdy však do tejto roviny úplne nevkĺzne. Rovnako zaujímavá je hra s dekadenciu. Aj napriek morbídnosti a vulgárnosti režisérske duo nakrútilo zároveň zaujímavý dramatický príbeh s pózou kritickou voči konvenciám a spoločnosti.

Zdroj: ew.com

Kontroverzné reakcie sprevádzala premiéra na prestížnom festivale Sundance. Niektorí diváci odchádzali už po úvodnej scéne, no duo Daniels si napokon odviezlo cenu za réžiu. Swiss Army Man svetu ukázal, ako môže námet s prdiacou mŕtvolou súvisieť s príbehom o priateľstve a zatrpknutej spoločnosti. Aj napriek zábavnému, kontroverznému a hlavne morbídnemu obalu, ktorý vidíme, film odovzdáva správu s kritickou správou o stave našej spoločnosti. Miestami sa „iba“ polomŕtvy Manny zveruje Hankovi, že nechce žiť vo svete, kde prirodzené ľudské potreby vyvolávajú opovrhnutie. „O tomto sa ľudia nerozprávajú,“ hovorí Hank. My sa však budeme, a to celých 95 minút. Aj preto pôjdeš do kina, kde sa usadíš a zahodíš predsudky. Vitaj vo svete, v ktorom ti tvoj sused po pravej ruke nejaký ten zdravý „úlet“ odpustí. 7.5/10

0/10