Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
🥳 Vyhraj dovolenku v Ománe vďaka predplatnému Refresher+ 🌴
25. mája 2016 o 11:18
Čas čítania 0:00
Matúš Moravčík

Z nuly až na samotný vrchol. 7 startupov, z ktorých sa stali populárne značky

TECH STARTUP TESLA (VÝROBCA AUTOMOBILOV) UBER XIAOMI
Uložiť Uložené

GoPro, Uber či Xiaomi. Ich úspech je dôkazom toho, že ak človek naozaj chce, dosiahne čokoľvek.

Technologický pokrok nám uľahčil život vo viacerých smeroch. Pokiaľ potrebujeme s niekým nadviazať kontakt, iba jednoducho zoberieme do rúk náš smartfón a buď vytočíme jeho číslo alebo mu napíšeme prostredníctvom messengera. Rozmach internetu zase priniesol možnosť online nakupovania z pohodlia nášho domova, virtuálnu interakciu cez sociálne siete a v neposlednom rade aj veľkú príležitosť rozbehnúť vlastný biznis. Vďaka takzvaným crowdfunding webom ako je napríklad Kickstarter alebo Indiegogo majú začínajúce skupiny kreatívnych ľudí možnosť získať nevyhnutné financie na realizáciu svojich snov. A niektoré z nich zožali taký úspech, že sú už dnes považované za renomované spoločnosti so špičkovými a užitočnými službami alebo kvalitnými technologickými výrobkami.

Či už získali financie prostredníctvom investícií od bežných ľudí alebo priamo od veľkých investorov, nižšie 7 uvedených spoločností kedysi začínalo z ničoho. Mali len vízie a nápady, no chýbali im prostriedky, aby mohli dokázať, že to, čo čím chcú na spotrebiteľský trh prispieť, má naozaj budúcnosť. Nikto vtedy ani len netušil, že si akčnú kameru GoPro zaobstará azda každý človek s aktívnym životným štýlom. Nikto taktiež netušil, že sa z aplikácie Airbnb stane povinná súčasť výbavy každého, kto rád cestuje. A ani to, že Uber dá profesionálnej osobnej preprave druhý dych. Nakoniec je z niečoho, na čom by sa pred rokmi takmer každý akurát tak schuti zasmial, niečo, čo v týchto dňoch považujeme za samozrejmosť. Nižšie uvedené spoločnosti sú preto jasným dôkazom toho, že ak naozaj chceme a ideme si neúprosne za svojím cieľom, dá sa vybudovať značka, ktorú spozná celý svet.

Xiaomi

Xiaomi, alebo aj čínsky Apple, sa preslávilo lacnými, kvalitne spracovanými a hlavne dobre vybavenými smartfónmi s operačným systémom Android. Dnes už jeho portfólio obsahuje nielen mobilné telefóny, ale aj tablety, čističe vzduchu, inteligentné televízory, slúchadlá, externé batérie a taktiež variče ryže. A v blízkej budúcnosti vraj pribudne ešte dron, čo samozrejme ani zďaleka nekončí, pretože na zozname je i dlhšie spomínaný notebook. Spoločnosť má dnes cez 6 rokov a podľa dosiahnutých obchodných úspechov patrí medzi najväčších gigantov z mobilného priemyslu, kde nechýba taký Samsung, HTC alebo LG, hoci začala ako startup výrazne neskôr. Ku Xiaomi sa dokonca pridal Hugo Barra, ktorý nejaký ten rok pracoval pre Google ako šéf Android divízie. V čínskom jabĺčku má momentálne na starosti globálny marketing, takže k dosiahnutému úspechu prispel vo veľkej miere vďaka bohatým skúsenostiam z mobilného priemyslu aj on.

Spoluzakladatelia a CEO Xiaomi, Lei Jun (v strede)

Z nuly až na samotný vrchol. 7 startupov, z ktorých sa stali populárne značky
Zdroj: www.mi.com

Uber

Množstvo moderných ľudí, ktorým prekážajú "zastaralé" taxi služby s veľakrát neohrabaným prístupom k zákazníkom, pri príchode Uberu iba nadšene tlieskalo, pretože ich smartfóny dostali ďalšiu užitočnú funkcionalitu. Možnosť objednať si osobný odvoz z miesta A na miesto B iba cez mobilnú aplikáciu a popri tom vedieť cenu ešte pred nastúpením bez potreby mať pri sebe hotovosť, jednoducho predstavuje niečo, čo môžeme zaradiť medzi výdobytky súčasnej digitálnej éry. Príbeh populárneho Uberu sa však začal písať počas roka 2009. Vtedy ešte neznámy start-up, ktorému sa podarilo preraziť najmä kvôli meniacim sa potrebám vo vyspelých krajinách. Využili skvelú príležitosť a ukázali, že úspechy ich prepravných služieb sú iba odrazom neustále prebiehajúcej modernizácie nášho sveta. Od roku 2014 je služba dostupná na medzinárodnom trhu a jej popularita rastie každým jedným dňom.

Jeden z dvoch zakladateľov Uberu a súčasný CEO, Travis Kalanick

Z nuly až na samotný vrchol. 7 startupov, z ktorých sa stali populárne značky
Zdroj: www.shminhe.com

Tesla Motors

Americká automobilka nesúca meno legendárneho vizionára a inžiniera s menom Nikola Tesla nám všetkým predviedla, že chrániť krehké životné prostredie všade okolo nás nie je žiadnou komplikovanou vedou. Stačil na to elektromotor, vybudovať nabíjacie stanice, kapacity na recykláciu opotrebovaných batérií a poháňať výrobnú fabriku zelenou elektrickou energiou z obnoviteľných zdrojov. Dnes Tesla Motors považujú za dôležitú súčasť snahy odkloniť našu spoločnosť od závislosti na fosílnych palivách a spaľovacích motorov, ktoré nájdeme v drvivej väčšine osobných a nákladných vozidiel. A nielen to. Elektromobily Tesla ponúkajú okrem nulových emisií aj futuristickú výbavu vrátane pokročilého autopilota či ovládanie cez nainštalovanú aplikáciu v smartfóne. Svoje renomé si vybudovala najmä počas posledných rokov, pričom na trhu pôsobí už od roku 2003 a medzi jej zakladateľov patrí Elon Musk.

Človek, ktorého asi ani netreba predstavovať

Z nuly až na samotný vrchol. 7 startupov, z ktorých sa stali populárne značky
Zdroj: www.vosizneias.com

Airbnb

Tak ako Uber alebo Dropbox, aj táto služba nám výrazne zjednodušila život. Airbnb však so sebou priniesla negatívny vplyv na hotely a ďalšie tradičné ubytovne, ktoré kvôli nej prišli o poriadne veľké množstvo potenciálnych zákazníkov. Tí sa ale na druhú stranu môžu tešiť z ľudových cien za prenájom izby v dome bežných ľudí, ktorí ju cez databázu ponúknu širokej verejnosti. Ak teda niekto vyrazí na cestu po Európe, a či už bude v Berlíne, Amsterdame alebo v Madride, služby aplikácie alebo webovej verzie sú mu kedykoľvek k dispozícii. A výhoda spočíva v tom, že okrem šetrenia nákladov nadobudneme skvelú príležitosť spoznať odlišné kultúry, keďže bude dotyčný ubytovaný priamo v príbytkoch miestnych obyvateľov. Počiatky Airbnb siahajú do roku 2008, kedy vznikol web s dlhou a hlavne nepraktickou url adresou airbedandbreakfast.com. O rok neskôr ju však zakladatelia nakoniec skrátili iba na airbnb.com, ktorú si drží až do dnešných dní.

Joe Gebbia (vpravo), spoluzakladateľ Airbnb

Z nuly až na samotný vrchol. 7 startupov, z ktorých sa stali populárne značky
Zdroj: www.flickr.com

Dropbox

Digitálna éra nám umožnila zálohovať naše cenné dáta to takzvaných cloudov, čo eliminovalo riziko nežiadanej straty cenných dokumentov, osobných informácií, alebo videí či fotografií. A jedným z priekopníkov na trhu s cloudovými úložiskami je aj bývalý startup Dropbox, za ktorým stoja dvaja šikovní študenti z amerického MIT-u. Prostredníctvom webu ycombinator.com nadobudli potrebnú finančnú investíciu a počas roka 2007 položili prvé základy, ktoré poslúžili na vybudovanie úspešnej spoločnosti. Kvalitne spracovaná aplikácia Dropbox sa momentálne využíva v miliónoch osobných počítačoch, smartfónoch a tabletoch po celom svete. A jej bohatú funkcionalitu si obľúbili aj biznis zákazníci, čiže iné spoločnosti.

Drew Houston, spoluzakladateľ Dropboxu

Z nuly až na samotný vrchol. 7 startupov, z ktorých sa stali populárne značky
Zdroj: www.flickr.com

GoPro

Všade tam, kde existujú nebezpečné podmienky pre krehké elektronické produkty, sa tento ďalší úspešný výsledok technologického pokroku cíti ako doma. Aj keď dnes ponúka odolné akčné kamery množstvo výrobcov, poraziť kvalitu takzvaných GoPročiek doteraz nedokázal ani jeden. O vznik značky GoPro sa postaral Nick Woodman pred zhruba 14 rokmi. Hneď po návrate z dovolenky v Austrálii, kde bol surfovať, začal pracovať na zariadení, ktoré mu poskytne príležitosť zachytiť adrenalínovú jazdu priamo na vlnách. Keďže nič podobné dovtedy neexistovalo a nedokázali to nahradiť ani profesionálni fotografi, pretože ho nemohli pri surfovaní nasledovať, čo im znemožnilo vyhotovenie autentického foto alebo video záberu, naskytla sa mu skvelá príležitosť preraziť nielen v USA. Po rokoch pôsobenia spoločnosti je z Nicka úspešný biznismen a z GoPro jedna z najznámejších technologických značiek.

Zakladateľ GoPro, Nick Woodman

Z nuly až na samotný vrchol. 7 startupov, z ktorých sa stali populárne značky
Zdroj: commons.wikimedia.org

Pebble

Výrobca inteligentných hodiniek, ktorý sa už párkrát naštartoval prostredníctvom crowdfunding služieb, má v aktuálnej ponuke hneď niekoľko energeticky efektívnych smartwatch s integrovanými e-paper displejmi. Elektronický papier preslávili predovšetkým elektronické čítačky kníh, ktoré tak dokážu na jedno nabitie batérie vydržať fungovať aj niekoľko dní. A to robí z hodiniek od Pebble veľmi nebezpečného konkurenta pre Apple Watch a ďalšie Android Wear modely s klasickým dotykovým displejom, pretože tie musia byť pripojené k nabíjačke takmer každý jeden večer. Úplne prvá kampaň výrobcu na Kickstareri navyše prilákala obrovskú pozornosť a behom pár dni od spustenia vyzbierala viac ako 4 milióny dolárov, pričom pôvodný cieľ bolo iba 100-tisíc. Prvá generácia hodiniek Pebble preto patrí medzi najúspešnejšie projekty z vyššie spomenutého crowdfunding webu.

Zakladateľ a CEO Pebble, Eric Migicovsky

Z nuly až na samotný vrchol. 7 startupov, z ktorých sa stali populárne značky
Zdroj: www.flickr.com
Domov
Zdieľať
Diskusia