„Ulica je ako galéria, len nelegálna, kde sa môžeš zviditeľniť.“
Hip-hop ako subkultúru odjakživa prezentovali štyri elementy: rap, dídžejing, breakdance a grafity. Zatiaľ čo prvé tri sú neustále v popredí a našli si svoj mainstream, o grafitoch je medzi mladými počuť čoraz menej.
O tom, čím to môže byť a ako sa toto umenie zmenilo v priebehu rokov, sme sa porozprávali s talentovaným writerom a tatérom Martinom. Ako nám prezradil, jamov je čoraz viac, avšak vedia o nich najmä ľudia, ktorí sa o „graffiti komunitu“ zaujímajú a sú jej súčasťou. Poznamenal, že čas zmenil najmä vnímanie ľudí, ktorí sú voči pouličným maľbám otvorenejší.
Dvadsaťtri rokov „v remesle“
S writerom Martinom sa stretávame popoludní, v centre Nových Zámkov. Pôvodne sme mali v pláne ísť s ním maľovať na jedinú tamojšiu „legálku“, avšak pre nepriaznivé počasie sme zvolili len spoločnú prechádzku, počas ktorej nám ukázal viaceré svoje práce, ktoré už roky zdobia uličky tohto mesta.
Zatiaľ čo sa pomaly prechádzame po námestí, writer nám prezrádza, že okolo grafitov sa jeho život točí už dvadsaťtri rokov. „Prvé tagy som čmáral už na základnej škole, keď som mal dvanásť,“ zasmeje sa a s úsmevom dodá, že ho do tohto „remesla“ zaškolil jeho najlepší kamarát.
Martin poznamená, že hoci začal kresliť už ako dieťa, prvýkrát sa vybláznil na stene, až keď chodil na strednú školu. „Už na základke ma to úplne pohltilo, ale musel som sa ,vykresliť‘. Odkedy som si vyskúšal stenu, zamotal som sa do toho ešte viac, až som nakoniec za tie roky nabral toľko skúseností, že som sa dostal aj k zákazkovým maľbám.“
Writer spomína, že na začiatku nebolo odkiaľ čerpať inšpiráciu. Grafity, ku ktorým sa dostal, boli len od starších „kolegov“ z mesta. „Časopisy s takýmto obsahom vtedy vôbec neexistovali, a keď aj boli, na Slovensku sa nepredávali. Až neskôr začal vychádzať ArtAttack,“ dodá Martin s tým, že jeho prvé farebné vydanie s formátom A4 sa datuje do roku 1999. „Predtým mali tuším len čierno-biele vydanie s formátom A5. Tieto časopisy sa predávali len v Bratislave a bolo ich málo. Už si to presne nepamätám…“
Zlatá éra vs. dnes
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Či podľa writera padá dnes graffiti art do úzadia.
- Prečo je „ilegal“ a „legal“ podľa slov writera niečo úplne odlišné a prečo sa takéto grafity nedajú porovnávať.
- Čo Martinovi chýba na dnešných graffiti jamoch.
- Ako zmenili technológie tvorby grafitov.
- Voči akým grafitom sú ľudia v dnešnej dobe otvorenejší.