Nahliadni do procesu tvorby najkvalitnejšieho hudobného nosiča spolu s nami.
„Prisahám, že táto je posledná!“ je veta, ktorú vyslovil úplne každý, kto sa doma môže pochváliť zbierkou platní. Vinyl zažíva zlatú éru návratu, pričom tento fenomén opäť dorazil v plnej sile aj na Slovensko. Po čiastočnom vymretí tohto nosiča sa ho len máloktorí interpreti odhodlali vydať (Kontrafakt, H16, Vec, A.M.O., Billy Barman), no v dnešnej dobe nemáte problém zohnať I.M.T. Smile, výberovku z White a Black Y od Majka Spirita, Uplifted od Medial Banana či Tektonickú platňu od Pudingu Pani Elvisovej. V tomto prípade platí, že kto hľadá, nájde. Na prehrávanie samozrejme potrebujete gramofón, s ktorým sa bohužiaľ mnohí z vás stretli len na povale u starých rodičov. Ak ale veľmi túžite po prehraní „elpéčiek“, ktoré ste doma našli, obstojný gramofón s kvalitnou prenoskou (ihlou) dokáže zohnať už v cenovom rozmedzí 150-250€. Pokiaľ vám ale rozhadzovanie peňazí nie je cudzie, môžete si zaopatriť jeden od výrobcu ProJect, ktorého model XTension 12 sa na trhu pohybuje s cenovkou okolo 6740€.
Prečo sa ale vinyl toľko ospevuje? Odpoveď je veľmi jednoduchá a stručná. Zatiaľ čo na digitálnych nosičoch prebieha konverzia akustického vlnenia do digitálnej formy, t.j. počúvate iba preklad z jednotiek a núl, na LP platniach je zachytená priama vibrácia zvuku (svojim spôsobom pôvodný originál) a táto je rozkmitaním gramofónovej ihly zreprodukovaná ako hudba. Jednoducho povedané, originálnu hudbu nájdete iba na platni. Zachytiť hudbu a previesť ju na 30 cm placku z vinylu (organickej zlúčeniny radikálu odvodeného od etylénu odňatím atómu vodíka) predstavuje ale zložitý proces, ktorý sa po dlhotrvajúcich prosbách fanúšikov tohto nosiča z celého sveta rozhodla zverejniť firma Music On Vinyl. A ako to teda v útrobách tejto holandskej spoločnosti sídliacej v Haarleme celé prebieha?
Na samom začiatku je strižňa, kde poverený pracovník strihá pôvodné mastre od umelcov a nanáša ich na dva rôzne druhy materiálu. Jedným z nich je acetát, druhým zase DMM (Digital Metal Mastering), ktorý sa skladá z vrstiev medi. DMM sa ale využíva hlavne na dlhšie programy zamerané na klasickú a tanečnú hudbu, pričom si vyžaduje o niečo hlbšiu ryhu. Pri oboch typoch technik pracuje s veľkým stylusom (v prípade acetátu so zafírovým, pri DMM diamantovým), ktorý tvoria dve cievky umiestnené medzi dvoma magnetmi. Zvukový materiál je vedený k magnetom, čo spôsobuje horizontálne aj vertikálne vibrácie stylusu a následne leptá drážku vo vrstve.
Po tom, čo je tento proces ukončený, nasleduje pokovovanie, resp. galvanovanie. Tu vznikne nanášaním striebra na vrstvu laku akási forma, podľa ktorej sa budú vyrábať konečné produkty. Tento prototyp je samozrejme zrkadlovo otočený (negatív), takže hneď po jeho vytvorený sa z neho urobí rovnakým spôsobom ešte jedna forma. Pôvodný negatív sa uchová v archíve ako záložná kópia. Celý tento proces je nutné urobiť pre stranu A aj B, pričom jedna takáto forma vydrží na vytvorenie približne 1000 až 1500 vinylových platní.
Na radu prichádza lisovanie. Vinyl ako materiál sa skladuje v podobe malých granuliek a predtým, než sa naň orazí forma je stlačený pod vysokým tlakom do placky vážiacej okolo 200 gramov. Táto placka sa umiestni do prístroja, ktorý pod tlakom 150 barov za 20 sekúnd do nej vtlačí formy z jednej aj z druhej strany. Takýto hotový záznam sa vyťahuje z lisu mechanicky, zrežú a obrúsia sa jeho hrany a uloží sa do vnútorného obalu pre ochranu drážky, kde pomaly vychladne. Všetky konečné výrobky putujú mechanizovanou linkou do robotizovaného zakladača, kde sa minimálne po dobu ôsmych hodín ochladzuje. Po ochladení sú záznamy pripravené na balenie.
Samozrejme, že ešte pred balením sa musí vytlačiť vnútorný a vonkajší obal. To zabezpečuje špeciálna tlačiareň, ktorá eliminuje akékoľvek nežiaduce straty detailov a kvality. Používaná offset technika tlače vedie k omnoho kvalitnejším obalom v porovnaní s najrozšírenejšou digitálnou technikou tlače. Nakoniec sa vonkajšie obaly poskladajú niektorým z viacerých prístrojov značky Winkler & Dünnebier a v cieľovom oddelení do nich prístroj povkladá vinylové platne a výtvor je konečne kompletný a pripravený na odoslanie.
Aby toho ale nebolo málo, počas celého procesu je väčšina vytvorených kusov predmetom komplexného riadenia kontroly kvality. Poverený pracovník kontroluje záznam počas toho, ako je v lise a nakoniec pozornému oku neujde ani obal, etikety či nálepky. Na samom závere sa ešte raz presvedčí, či je obal v poriadku a vyhovuje vysokým štandardom kvality, ktoré vinyl jednoducho musí spĺňať. Celý opísaný proces prebieha v obrovskej hale s rozmermi 6500m2 a takmer nepretržite v závislosti od množstva objednávok, ktoré sa v poslednom období len kopia. Takto v skratke a pomerne zjednodušene prebieha celá tvorba „elpéčka“. Veľkým problémom ale je, že v prípade neopatrného zaobchádzania môžete povrch nenávratne poškodiť ryhou či malým škrabancom. Ten poškodí ryhy pôvodné a tak dochádza k preskakovaniu záznamu, čo nepoteší hlave audiofilov so zbierkou cenných alebo raritných vydaní.
A čo vy? Zaujímate sa o hudbu na vinylových platniach, prípadne vás láka držať v rukách kus reálnej hudby, čo sa vám na iTunes ani na Spotify nikdy nenaskytne?