Ako sa podnikateľský plán dvoch bratov z Francúzska zmenil na životný úspech.
Niekedy mladí ľudia snívali o tom, že sa v dospelosti stanú policajtmi, hasičmi či učiteľmi, ale postupom rokov sa populárne trendy zmenili. Mladá generácia si uvedomuje, že peniaze vládnu svetu, a tak sa mnohí z nej snažia už v mladosti zarobiť dostatok peňazí na to, aby si mohli ďalšie roky iba v pokoji užívať plody svojej práce. Tvorba mobilných aplikácií oslovila už tisíce programátorov, ale aj šikovných ľudí, ktorí dokážu premeniť tvorivé ruky na bankový účet plný peňazí a obrovskú popularitu medzi užívateľmi. Niekto by ti povedal, že na tvorbu aplikácií je oveľa lepší operačný systém iOS od Apple, iní by presadzovali skôr Android od Google, ale dvaja francúzski bratia pochopili, že úspech v oblasti mobilných aplikácií nespočíva iba v tom, ktorý systém človek používa.
Michel a Antoine Morcosovci už nepatria medzi najmladších podnikateľov vo svete technológií, veď napríklad Mark Zuckerberg je od nich o zopár rokov mladší a už patrí medzi najbohatších ľudí na svete, ale vo svojich 34 a 33 rokoch dokázali sfanatizovať už viac ako 500 miliónov užívateľov najmä na platforme iOS. Keď v roku 2014 spoločne zakladali spoločnosť Ketchapp, verili si azda iba oni sami.. Ak sa ešte stále pýtaš, o kom to vlastne hovoríme, možno ti trochu osviežime pamäť, keď spomenieme hru 2048, ktorej princíp patril medzi tie najjednoduchšie vôbec, ale pred viac ako rokom pobláznil takmer celý svet. V 2048 stačilo spájať jednotlivé dlaždice čísel, aby človek dal dohromady čo najväčšie číslo, a teda človeku na jej hranie nie je potrebné ovládať špeciálne zručnosti, iba trošku porozmýšľať nad svojím ďalším krokom. Je celkom možné, že si 2048 niekedy hral alebo hrával, avšak vedel si, že rovnaká spoločnosť vydala aj hry ako ZigZag, Twist alebo Stick Hero, ktoré si ľudia sťahujú v miliónoch?
Piaty najväčší vydavateľ aplikácií v celom Apple App Store za posledný kvartál minulého roku existuje ešte iba dva roky a jeho podnikateľský systém nepatrí medzi tie najinovatívnejšie v histórii. Obaja bratia si uvedomovali, že so svojimi programátorskými schopnosťami zrejme veľa vody nenamútia, a tak si povedali, že by mohli slúžiť ako akási stajňa a východisková stanica pre ambicióznych vývojárov, ktorí však sami so svojimi aplikáciami nedokážu uspieť. Ak sa ešte stále pýtaš, potom ti to radi ozrejmíme. Spoločnosť Ketchapp má síce na konce viac ako pol miliardy stiahnutí, v ich počte ju predbiehajú iba obrovské firmy ako Facebook, Google, Amazon či EA, ale Francúzi aj napriek tomu vlastnými silami žiadne aplikácie nevyvíjajú. Každučký týždeň vydávajú novú aplikáciu a spolupracujú s okruhom približne 30 vývojárskych štúdií, vďaka ktorým majú takmer neobmedzený prístup k novým a novým aplikáciám. Ketachapp dokonca nemá ani žiadnu kanceláriu a bratia spoločne s ďalšími tromi zamestnancami pracujú z domu či kaviarní a čo sa týka marketingu, ani s ním si veľkú hlavu nerobia. Cieľom bolo uspieť s prvou aplikáciou a keď sa počty stiahnutí začínali zvyšovať, s každou novou vydanou hrou sa v tých starých po spustení objavovali reklamy na tú novú a keďže ľuďom sa predchádzajúca hra páčila, bola jednoduchá a predstavovala akúsi výzvu, rozhodli sa vyskúšať aj tú novú. Spoločnosť teda na marketing míňa iba minimálne množstvo peňazí a keď sa ich niekto spýta, ako je vlastne možné, že milióny stiahnutí sa na ich konto pridávajú týždeň čo týždeň, odpovedia jednoducho.
Dvaja bratia, ktorí zmenili svojimi aplikáciami svet
Podľa vlastných slov nerobia hry pre hráčov, ale skrátka pre užívateľov mobilných telefónov. Veľké korporácie ako napríklad Electronic Arts sa snažia do svojich nových hier napchať najnovšie vymoženosti a potom vďaka miliónom vrazeným do marketingu osloviť najmä hráčov, ktorí si potrpia na známe značky a takmer nekonečné možnosti úprav, zmien a postupu. Ketchapp svojim hráčom rovnako ponúka nekonečné možnosti, ale v oveľa jednoduchšom balení a hrateľnosti. Podľa spoločnosti sa snažia svoje hry posunúť hráčom čisto prirodzenou cestou, a teda reklamami vo svojich iných hrách. Spoliehajú sa na to, že hrateľnosť tej predchádzajúcej zaujme človeka natoľko, že vyskúša aj tú novú a nech to v porovnaní s veľkými hráčmi na trhu aplikácií znie akokoľvek bizarne, zdá sa, že to funguje na výbornú. Svedčí o tom aj množstvo peňazí, ktorá firma zarába každučký mesiac.
Aj keď spoločnosť oficiálne neprizná žiadne číslo, pretože by ho chcela najradšej držať v tajnosti, odborníci z brandže s prihliadnutím na počty stiahnutí a počet rôznych aplikácií v obchode hovoria o tom, že mesačne by Ketchapp malo na účet pribudnúť aj 6,5 miliónov dolárov, ktoré získavajú výhradne zo zobrazovania reklám vo svojich hrách. Aj oni pritom ponúkajú za malý poplatok odstránenie všetkých reklám, ale užívatelia radšej oželia pár sekúnd svojho života namiesto toho, aby mali platiť niekoľko drobných. A keď sa im počas tých pár sekúnd zjaví nejaká reklama, Ketchappu do vreciek pribúdajú ďalšie a ďalšie centíky. Mimochodom, čo sa týka čísel, viac ako 70 miliónov stiahnutí má na konte 2048, ZigZag prekračuje hranicu 58 miliónov a Stick Hero atakuje 50 miliónov. Či sa to podarí aj najnovšej hre Stack je už len otázkou času, ale je dosť možné, že niekoľko desiatok miliónov stiahnutí získa aj ona. A to napriek všetkým obvineniam ostatných vývojárov, že Ketchapp publikuje najmä klony iných populárnych hier v o niečo zjednodušenejších verziách.
Hry od spoločnosti Ketchapp