Prinášame vám exkluzívny test luxusnej cestnej jachty, ktorej jedinečnosť bežný smrteľník nikdy neokúsi.
Bolo to asi takto. V rámci každodennej rutiny si pripravujete fotky pre exkluzivituciest, chvíľu sa s úžasom pozastavíte nad fotkou famóznej dvojice najluxusnejších limuzín sveta zachytených v Bratislave, pár hodín na to vám s odvolaním sa na daný záber zvoní telefón, no a pár dni na to dostávate do rúk od jednej z nich kľúče. Takto nejak sa z bežného človeka stane príležitostný milionár. Odpustite mi tento retrospektívny úvod približujúci autentickosť situácie, no keď si prevezmete mohutný kľúč, na ktorom je napísané Rolls-Royce, nejakú tu hodinku vám trvá, kým začnete vnímať všetko navôkol, no a rovnako keď si to chcete celé zhrnúť a hodiť na papier vaše pocity sťa z iného sveta, je jasné, že to musíte jednoducho zobrať inak ako doteraz. Príbeh pokračuje ďalej. Všetkému, v duchu nastolenej exkluzivity, predchádzali osobné raňajky so samotným Frankom Tiemannom, teda zástupcom britskej aristokratickej značky pre Európu, ktorý nás zasvätil do sveta automobilovej smotánky. Počas veľmi príjemného rozhovoru sa Frank necháva počuť, že Rolls-Royce do menšieho, marketingovo orientovaného modelu než je Wraith nepôjde, naopak chýry o pripravovanom SUV-čku potvrdzuje, nejaký ten rôčik si ale ešte počkáme, no a v neposlednom rade priznáva, že Rollsy nepodliehajú najmodernejšími dizajnovým či technologickým výstrelkom a ostávajú verné tradíciám, ktoré z nich robia naďalej jedinečné automobily.
So zákulisnými informáciami by som mohol pokračovať ďalej, vás ale zaujíma niečo iné. Prejdime k tomu, kvôli čomu ste si otvorili článok, a to k fialovej noblese, ktorá nám počas ranného stretnutia neustále kradla pohľady spoza okna. Takže Rolls-Royce Ghost, aby som bol presný, formálne okorenený dodatkom Series II, ktorý v zaužívanej terminológii hlási, že ide o vynovenú, teda faceliftovanú verziu. Tá sa svetu za prítomnosti decentných vylepšení a rozšírenia palety individualizácií ukázala v roku 2014 na autosalóne v Ženeve, no a keďže vieme, že od roku 1998 prešla táto britská automobilka pod krídla BMW, jeho domáci importér nám pri príležitosti onej modernizácie doprial priblížiť si to, čo zažívajú a akými dúškami si život vychutnávajú tí najbohatší ľudia planéty. Nečakajte test v tom pravom slova zmysle, skôr akúsi senzáciu, veď pri vozidle s cenovkou necelých 300-tisíc € je väčšina pre bežného smrteľníka smerodajných ukazovateľov irelevantná, a vlastne, drvivá väčšina z nás môže o Ghoste naozaj len a len snívať. Priznám sa, že mne sa Duch naozaj úspešne vkrádal do snov už niekoľko dní pred jeho prevzatím, veď predstava, že nasledujúci deň budete kráľom ciest vás totiž krátko pred tým, ako sa tak naozaj stane, jednoducho nenechá len tak ľahko zaspať. Možno som sa nechal až príliš uniesť, Rolls-Royce je ale predsa odvekým stelesnením toho najväčšieho luxusu a navyše, chrbát mu statočne kryjú tradície, aj vďaka ktorým okupuje strop automobilizmu.
Exteriér
Začnem rozmermi - 5399 x 1948 x 1550 mm hovorí za všetko. Pre porovnanie, trieda S vo verzii Long meria na dĺžku "len" 5246 milimetrov, čo je o vyše 15 centimetrov menej než má na Ghost, pripomínam v základnej, nepredĺženej karosárskej verzii (Standard Wheelbase). Ani údaj o rázvore, ktorý počíta s 3295 milimetrami nestráca na famóznosti. Paradoxom pritom je, že 5,4 metra na dĺžku patrí medzi to najútlejšie, čo v Goodwoode majú. Tu však posmešky z veľkosti, respektíve prívlastku "baby Rolls-Royce" neprichádzajú v žiadnom prípade do úvahy, skôr naopak, najmenšia limuzína vystupuje neskutočne veľkolepo a majestátne. Ghost vstúpil na scénu ako lacnejšia a kompaktnejšia alternatíva veľkého Phantoma a práve na exteriéri to je najviac cítiť - nie je to už ten kostol na kolesách, ako sa familiárne vraví jeho väčšiemu bráškovi. Môžu za to predovšetkým pomerne oblé tvary, ktoré sa výraznou mierou "poľudštili" a ako-tak maskujú mohutné rozmery a váhu atakujúcu hranicu 2,5 tony. Veľa spraví aj odtieň laku a zvolená konfigurácia, a náš exemplár bol toho jasným príkladom. Žiarivý fialový lak dodal celkovej pompéznosti veľmi mladistvý a trendy podtón a rozhodne Ducha oživil. Doslova. Navyše, čo by to bol za Rolls, keby nemal mimoriadne hodnotne pôsobiacu hliníkovú kapotu a masku gril, ktoré spolu s hrubým orámovaním okien dotvárajú nádhernú farebnú kombináciu. Efektné 21" leštené disky so zdvojeným päťlúčovým dizajnom sú už len čerešničkou na torte. Samozrejme, so stredom vo farbe karosérie a zdvojeným R-kom, ktoré nie je vďaka použitiu vyvažovacích teliesok nikdy hore nohami.
Ak som vyššie písal o kradnutí pohľadov, predovšetkým takto nakonfigurovaný Ghost je v ňom majster sveta. Je naozaj zaujímavé z neho sledovať okolie. To ale na vás nepozerá závistlivými očami či vražedným pohľadom spytujúcim sa, koľko ste toho nakradli, skôr ste svedkami milých úsmevov a priateľských gest naznačujúcich nadšenie (otázne je, či v tom nebol rešpekt voči britským značkám). Môže za to kredit, alebo ak chcete meno značky, s ktorým ide ruka v ruke rýdzo aristokratický poňaté krivky. Tie nastolil Phantom už v roku 2003 a prakticky dodnes si ho jednotlivé modely značky držia bez zmien, no a ani Ghost nevzdoruje dlhé roky zaužívanému dizajnovému smeru a tradíciám. Tradične prednosti Rolls-Roycu sú teda všade prítomné a ani minuloročný facelift toho veľa nezmenil. Ostatne, ako povedal sám Frank Tiemann, radikálne zmeny ani nie sú ich cieľom, keďže práve onen dizajn robí vozidlá tejto značky jedinečnými. Napriek tomu jemné retuše predsa len evidujeme - nový je predný nárazník s pozmeneným tvarom doplneným o chrómové lišty či jemne vykrojené svetlomety, ktoré po novom ponúkajú full-LED technológiu. Tým to však môžeme viac-menej uzavrieť, predné partie počítajúce s ledkovým pásom smeroviek, rozmernou maskou chladiča a výsuvnou soškou Spirit of Ecstasy nazývanou aj Emily, ostali nezmenené.
Bočná nezameniteľná silueta zaujme azda najviac, hlavne ak si všimneme, že karoséria je posunutá výrazne vzad, okná objíma výrazne chrómové lemovanie a uprostred dvojice dverí nájdeme masívne chrómové kľučky, ktoré prezrádzajú, že ich otváranie prebieha od seba, teda že zadný pár sa otvára proti smere jazdy, čo je už neoddeliteľnou súčasťou Rolls-Roycov. Vzadu dizajn len doznieva vcelku nudným spôsobom. Po stranách nájdeme svetlá obalené chrómom a dvojicu masívnych koncoviek výfukov. Mimochodom, všímate si ich riešenie? Na internete sa poslednú dobu roztrhlo vrece s diskutujúcimi, ktorí sa rozhorčene pozastavujú nad "fejkovými výfukmi" noviniek, no tu sú už dlhé roky a nik ich nerieši. A viete prečo? Lebo tu je to sväté, toto je Rolls-Royce.
Interiér
Najväčšia fascinácia nastáva po efektnom otvorení dvojice masívnych dverí, za ktorými začína iný svet a vaše pocity opantá honosná aura. Punc luxusu a aristokratických prvkov v obkolesení snehobielej kože zospodu uzemňuje čierna podlaha a štvorica niekoľko centimetrov hrubých a hebkých koberčekov z oviec, ktoré pre tieto účely kompetentní chovajú, či dvojdielna panoramatická strecha dodávajúca celej pompéznosti vzdušnosť. Po bližšom skúmaní a zaostrení na masívnu palubnú dosku zisťujete, že všetko je tu úplne, ale úplne inak - inak usporiadané, inak ovládané a vlastne celkovo všetko inak myslené. V istých momentoch ste značne stratení, nakoľko ovládacích prvkov tu síce až toľko nie je, no roztrúsené sú všade a vy sa ani po dni jazdenia neviete zbaviť pocitu, že nájsť to, čo aktuálne potrebujete, je umenie. Vonkajšok vyzerá dlhé roky plus mínus rovnako a aj napriek tomu je stále moderný, no interiér je jasným príkladom toho, že v Goodwoode plynie čas pomalšie, sú verní tradíciám a nepodliehajú najaktuálnejším trendom.
O vnútornú atmosféru dohliada 4-zónová klimatizácia, o jej bezpečnosť sa stará systém držania v pruhoch, funkcia monitorujúca bezpečnú vzdialenosť, nechýba ani head-up displej alebo nočné videnie. To je avšak prakticky všetko, žiadne hi-tech vychytávky nečakajte, tu si miesto aj napriek danej cenovej relácii nenašli. A pravdepodobne ani nikdy nenájdu. Zabudnite na obrovské digitálne budíky, displeje informujúce o zmene teploty klímy alebo nejaké dotykové joysticky a podobné výdobytky modernej doby. Na toto sa Rollsy nehrajú a ani Ghost nie je výnimkou. Miesto toho za naozaj veľkým volantom nájdete úplne jednoduchú trojicu budíkov. Do oka po detailnejšom skúmaní padne najmä ten ľavý, ktorý reprezentuje Power Reserve, teda ukazovateľ informujúci vodiča o množstve dostupnej sile motora. Rozdielne chápanie priorít jasne naznačuje vnútorne spracovanie - niekoľko-vrstvové lesklé čierne dekóry klavírneho dreva sa rozprestierajú na ploche približne 3 metre štvorcové, pozostávajú z vyše dvadsiatky častí a ich povrch chráni hneď niekoľko vrstiev. Pochopiteľne, ručná robota. Ďalej tu máme početné zastúpenie hliníka a chrómu, škoda, že na niektorých miestach len formou imitujúceho plastu. Zvolená špecifikácia vo výsledku ale dodala na šľachtické pomery a pánske zvyky značky neobvykle moderný look.
Ovládanie svetiel si pýta pozornosť vlastným panelom svojského vzhľadu, rovnako tlačidlá na zapínanie 360-stupňových kamier či aktivovanie funkcie Hold si s miestom vpravo za volantom razia svoju vlastnú cestu tiež. Nastaveniu klímy prislúcha štvorici netypických otočných ovládačov - vrchná dvojica reguluje jej silu, zatiaľ čo spodná teplotu. Apropo, palubovke dominuje 10,25" displej, ktorý svoj pôvod síce použitím odlišnej témy sprvoti tají, po chvíli ale dá najavo, že vo svojom vnútre skrýva infotainment z BMW, čiže starý-známy iDrive. Nie je žiadnym tajomstvom, že Ghost disponuje črevami z radu 7, no okrem multimediálneho rozhrania, hŕstky tlačidiel a detailov v interiéri, si to nemáte šancu všimnúť. V konečnom dôsledku, Ghost zďaleka nie je len "preplechovaná" sedmička, ako zvyknú "znalci" tvrdiť, skôr ide len o sharovanie niektorých technologických riešení. Obsluha multimediálneho systému je postavená na dalšom nemenej zaujímavom združenom ovládači uprostred masívneho stredového tunela. Niektoré tlačidlá v jeho okolí, vrátane tých pod stredovými vydúchmi ventilácie, sú vyrobene z číreho skla, ktoré má jemne mätový nádych.
Vyzúvame sa a presúvame sa do zadnej časti, kde sa dostávame cez veľké vráta, ktorých váha vždy pri ich otváraní dá o sebe vedieť. Našťastie, zvnútra si ich môžete za prítomnosti veľkého štýlu zavrieť stlačením tlačidla. S blaženým úsmevom sa usádzate do jedného z dvojice osobitných pohodlných kresiel. Posed je nepochybne výborný, miesta na nohy na rozdávanie, aj keď áno, vo verzii Extended Wheelbase by to bolo to pravé orechové. Ak mám byť ale úprimný, v takom Maybachu nie sú kreslá fixné a môžete si ich tak dodatočne polohovať a zažiť väčší komfort. Inými slovami, tu vám poloha sedadiel buď vyhovuje alebo nie, nič medzi tým neexistuje, respektíve nič navyše nemáte možnosť dosiahnuť.
Zadný salónik ponúka hrubé vyklápacie stolíky a stredovú lakťovú opierku, kde si miesto našiel ovládač zadnej dvojice obrazoviek. Nechýba viacero skriniek a odkladacích priestorov, kde je v rámci dodatočnej osobnej špecifikácie možné osadiť minibar, držiaky a skrinky na fľaše a podobné . Tými je interiér doslova posiaty - v predných dverách sú pripravené dáždniky v cene priemerného slovenského platu, o dochvíľnosti posádky sa starajú firemné centrálne hodinky a okrem iného, interiér osvetľuje hneď niekoľko svetiel, lámp a ambientné podsvietenie.
Motor & Jazda
Príjemné prekvapenie nastáva po naštartovaní. Pod hliníkovou kapotou tróni veľkolepý dvanásťvalec s objemom 6,6-litra, výkonom 420 kW / 570 koní a nemalým krútiacim momentom 780 N.m. Hovoríte si, že to bude riadna divočina, no v interiéri pri pokojnej jazde neskutočne kultivovaný motor absolútne nepočuť. Dovolím si tvrdiť, že ho možno označiť za jeden z najtichších dvanásťvalcov na svete. Keď sa tak nad tým zamyslíte, vo vozidle tohto druhu to asi v konečnom dôsledku ani neprekvapí. Ghost nie je v žiadnom prípade o športovej alebo zábavnej jazde, ale o pôvabnom plachtení. Keď však zatlačíte plynový pedál na podlahu, predok sa začne zdvíhať a na čele so soškou na konci nekončiacej kapoty sa valíte vpred doslova ako ľadoborec. V tomto momente svižnosť prekvapí a ak sa dozviete, že 2,5-tonový Ghost dá stovku za 4,9 sekundy, po jej následnej realizácii ostávate chvíľu v nemom úžase. Ručička na tachometri stúpa naozaj rýchlo a v prípade potreby je možné uháňať až rýchlosťou 250 km/h. Pri ostrých výjazdoch zo zákrut pritom neraz cítiť, že 8-stupňová prevodovka posiela silu výhradne na zadné kolesá, ktoré nemajú problém nechať dezén na asfalte.
Za volantom Ghosta však nemáte nutkanie sa náhliť, či nedajbože blázniť. Skôr si vychutnávate naozaj komfortnú jazdu a to, ako auto s nadhľadom tlmí nerovnosti, ako pláva a ako sa na ceste pohupkávate. Pri “klasickom” Ghoste je pritom dôležité podotknúť, že na rozdiel od jeho predĺženej verzie a hlavne Phantomu, nejde o luxusný kočiar, v ktorom súdite osobu za volantom len na zaplateného poslíčka, teda šoféra. Ako nám sám Frank Tiemann prezradil, do veľkej miery si majitelia riadia Ghost sami, čo je jedným z podstatných rozdielov v porovnaní so zvyšnými limuzínami značky, v ktorých je pre vlastníka vyhradená výhradne zadná lóža. V istom slova zmysle môžeme “krátky” Ghost preto označiť za “šoférske” auto, keďže jeho čaro si majiteľ vie vychutnať perfektne aj za volantom. Tam ho čaká atmosféra, akú pravdepodobne nezažijete v žiadnom inom vozidle. Sedíte pomerne vysoko, skoro ako vo väčšom SUV-čku, vďaka čomu máte naozaj výborný výhľad z auta, a to aj napriek tomu, že pocitovo sa vďaka vysokým bočným pontónom cítite ako v obrnenom transportéri. Po siahnutí na volant zistíte, že v skutočnosti je ešte väčší ako pôsobí, no práca s ním je až nečakane ľahká, čo má na svedomí značne preposilované riadenie.
Riadiť 5,4-metrový kolos s obrovským rázvorom nie je ale rozhodne brnkačka, do zákrut si musíte nadbiehať a zabúdať nemôžete ani na nadváhu a dlhočiznú kapotu, ktorá si všade vypýta podstatne viac miesta než ste zvyknutí. Vo vyšších rýchlostiach na mimo-mestských serpentínach sa robustnosť hlási o slovo častým kolísaním a faktom, že vytvárate väčší odpor vzduchu ako vaša skriňová súprava v obývačke. Ovládanie tejto luxusnej jachty preto netreba v žiadnom prípade podceňovať. To, že je táto britská limuzína neuveriteľne odhlučnená, oceníte najmä ak okupujete zadné miesta a máte potrebu si vychutnať príjemnú atmosféru a upokojujúcu hudbu vychádzajúcu z desiatok reproduktorov. Ani nešťastné slovenské cesty vás pritom vďaka perfektnému podvozku nevyrušujú, a preto naozaj často zabúdate na to, že sedíte v aute a nie vo vašom súkromnom lietadle. K nemu sa však malým krôčikom približujete spotrebou, keďže v meste si Ghostík za svoje služby vypýta statočne cez 20 litrov benzínu, a to ani neviete ako. Pri pokojnom štýle jazdy si však v rámci dlhodobého priemeru viete počínať kľudne pod 15 l/100 km.
Záver
Rolls-Royce Ghost je vstupenkou do vysokej spoločnosti. Do tej najvyššej! Ono, keď chceme byť úprimní a všetko si to tak zhrnieme, trojica vlajkových lodí z Nemecka vám v podstate ponúkne to isté, ba čo viac, veď už len nová sedmička, ktorú môžeme považovať za dcérsku limuzínu, je po stránke technických inovácií či jazdných vlastností naozaj ďaleko pred Ghostom. O nich to však v tomto prípade nikdy nebolo a ani nebude. Tu víťazi aristokracia a dlhoročné tradície nad trendami či technológiami, a práve o tom to je, preto je Rolls tam, kde je. S Rolls-Roycom si kupujete to, čo sa vraví, že sa vlastne ani kúpiť nedá. Spolu s autom totiž dostávate jedinečný status a kredit, ktorý vám zaručí to najvyššie postavenie, aké môžete v exkluzívnej smotánke dosiahnuť. Áno, viem. V súčasnosti je ponuka tých najexkluzívnejších vozidiel široká ako nikdy predtým a jednohlasne sa zhodnúť na tom, ktoré auto je (pre vás) tým najlepším pod slnkom, je asi nemožné, no vedzte, že Rolls-Royce bol, je a vždy bude jednoducho najviac. Ghost síce latku niekdajšej exkluzívnosti automobilky z Goodwoodu jemne znižuje, čím pomyselne spadá do vôd, kde nájdeme napríklad Mecedes-Maybach, možno vám vizuálnym spracovaním ulahodí menej, no z prednej kapoty sa mu po odomknutí vysunie soška Spirit of Ecstasy a do ríše snov vstupujete cez dvojdielnu bránu, čo vo finále jasne naznačuje, ktorá berie. Navyše, môže pred kaštieľom v Tomášove zapózovať iná limuzína lepšie ako mimoriadne pôvabný fialový Duch?