Najznámejší milionársky závod je už i tento rok za nami. Čo priniesol?
Ani sme sa nenazdali a už aj tohtoročný Gumball 3000 je minulosťou. Ako ste určite viacerí z vás, najmä tí automobilovo založení, postrehli, uplynulé dni sa niesli v znamení jednoznačne najznámejšieho a najpopulárnejšieho milionárskeho závodu na svete, ktorý sa v duchu svojej tradície konal aj tento rok, a to už po 17. krát. Malou historickou vsuvkou si pripomeňme o čom budú nasledujúce riadky. Zakladateľom eventu je britský podnikateľ, skateboardista a automobilový pretekár Maximillion Cooper, ktorý v roku 1999 prišiel s myšlienkou jazdy na luxusných autách okolo Európy, v rámci ktorej sa zúčastnili jeho bohatí kamaráti s nadupanými tátošmi. Trasa mala na dĺžku 3000 míľ (preto ten názov), pričom po každej etape sa konala veľká párty. Ide teda o recesiu, ktorá medzičasom pritiahla enormné množstvo nových členov, ktorí chcú ukázať svetu svoje nadupané tátoše a "trochu" sa pritom zabaviť.
Zo začiatku nevinne vyzerajúca akcia hŕstky zbohatlíkov, sa postupne zmenila na stále viac populárnu a sledovanú každoročnú záležitosť, ktorá naďalej láka viac a viac ľudí, samotných účastníkov, ale aj známe osobnosti, ktoré túto akciu mediálne podporujú alebo sa jej aj sami zúčastnia. Pravdou však je, že tento rok na adresu Gumballu zamierili aj nejaké tie negatívne ohlasy, ktoré hovorili o tom, že v porovnaní s predošlým rokom zúčastnení, ale aj spotteri či diváci postrehli akýsi pokles v exkluzivite a teda celkovej veľkoleposti závodu. Na tom predsa len je kúsok pravdy, keďže počas rally na starom kontinente sme boli svedkami o čosi menej zaujímavých vozidiel ako vlani. Najväčšiu pozornosť si pochopiteľne zaslúžila trojica hyperšportov Porsche 918 Spyder, z ktorých jeden pochádzal dokonca zo Slovenska. Pre tých, ktorí sledujú našu stránku nie je daný exemplár ničím novým. Minuloročné Cayenne z Lučenca tak pre rok 2015 vystriedala 918-ka, ktorá sa pri tejto príležitosti prezliekla do naozaj vydareného outfitu, vďaka ktorému pútala pochopiteľne naozaj veľkú pozornosť. Zaslúžene! Najmä posledné roky sú výrazné fólie poznávajúcim znakom celej roadshow. Tie si vo väčšine navrhujú a dávajú robiť samotní majitelia, pričom pred štartom ich následne ešte obohatia o povinné štartovné číslo a viacero reklamných a sponzorských polepov.
Okrem spomínanej trojice 918-iek, vrátane tej domácej, však tohtoročný Gumball ohúril najviac až v Amerike, kde sa postupne začali pridávať riadne automobilové exkluzivitky a známe osobnosti. Nechýbal tak napríklad pilot F1-ky Lewis Hamilton v modrom Koenigseggu Agera HH či opätovne aj známy producent Deadmau5 s McLarenom P1 a 650S Spider. Ani Josh Cartu, ktorý je u nás známy vďaka slovenským značkám si závod nenechal ujsť, tentokrát sa však jeho minuloročná dvojica Ferrari a ani Rolls nezapísali priamo na štartovaciu listinu. Rovnako, v USA sa na moment ukázal aj ďalší F1-kový jazdec, Jenson Button, ktorého bolo možné vidieť v bordovom McLarene P1. No a samozrejme, zabudnúť nemôžem na Shmeeho, ktorý sa zúčastnil so svojím McLarenom 650S Spider, ale v rámci tímu putoval spolu s Bentley Continentalom vo verzii SuperSports a ani na Jona Olssona, ktorý pútal pozornosť vo svojej brutálnej RS6-ke v DTM úprave.
Ako je už zvykom, každoročne usporiadatelia navrhujú nové trasy/etapy závodu, ktoré závodníci absolvujú. 17. ročník konajúci sa v dňoch 23-30. mája sa niesol v znamení hesla Stockholm to Las Vegas, z čoho teda vyplýva, že i tentokrát sa zo starého kontinentu časť závodu presunula aj do USA. Všetko to teda začalo vo švédskom Stockholme, kde boli jednotliví členovia luxusného konvoja predstavení a odkiaľ putovali ďalej vo svojej púti smerom do Nórska, konkrétne do Osla. Následne sa vrátili do Švédska, keďže ďalšou zastávkou bol Angelholm. Následne sa vybrali do Dánska, kde navštívili Kodaň. Poslednou plánovanou európskou zastávkou bolo Holandsko, keďže práve v Amsterdame bolo pripravené prepravné lietadlo smerujúce do USA, na ktoré sa "nalodili" účastníci, ktorí pokračovali aj na americkej trase. Vyloženie sa odohralo v Nevade, v meste Reno, odkiaľ etapa smerovala do San Francisca. Ďalšími zastávkami boli Buttonwillow, Los Angeles, Stovepipe Wells a na záver Las Vegas, kde tohtoročný Gumball skončil a kde sa účastníci chvíľu zdržali, aby ukázali svoje tátoše tamojšej verejnosti.
Na záver, ešte predtým ako si vychutnáte fotogalériu nižšie, dodám ešte pár viet k budúcoročnému Gumballu. Ako je zvykom, hneď po ukončení aktuálneho ročníku kompetentní zverejňujú štartovaciu a finálnu destináciu Gumballu pre nasledujúci rok. Stalo sa tak aj teraz, a teda ako sme už informovali na našej stránke, Gumball 3000 bude v roku 2016 štartovať v Dubline a končiť v Istanbule. Z toho vyplýva, že budúcoročná trasa možno opäť povedie aj cez Slovensko či Česko. História sa tak môže opakovať, nakoľko milionársky závod už raz pretínal našu krajinu, konkrétne v roku 2007, kedy však kvôli havárii jedného z účastníkov počas cesty cez Macedónsko, ktorú neprežili dvaja účastníci premávky v okoloidúcom aute, bola rally pozastavená a autá namiesto plánovaného cieľa, ktorým bol Istanbul, zakončili svoju púť v Bratislave. Po tejto udalosti sa sprísnili podmienky a všetky závodné auta sú v mestách zväčša sprevádzané políciou. Na spresnenie detailov týkajúcich sa budúceho ročníka si však budeme musieť ešte počkať, možné však je, že konvoj exkluzivitiek nás tesne minie a autá budú prechádzať cez susedné Rakúsko a Maďarsko. V každom prípade, isté tak je, že po dvoch rokoch čiastočného konania závodu na americkom kontinente, ostane Gumball budúci rok iba v Európe.
Pre viac fresh informácií zo sveta štyroch kolies sleduj AUTO.refresher.