Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Refresher Slovensko
Otvoriť v aplikácii Refresher
Stiahnuť
X
23. marca 2024, 9:30
Čas čítania 5:22
Timotej Gašper

Jazdí na sanitke po Novohrade. Pri zachraňovaní života sa jeho kolegovi vyhrážali smrťou, videl aj červy na tele (ROZHOVOR)

Jazdí na sanitke po Novohrade. Pri zachraňovaní života sa jeho kolegovi vyhrážali smrťou, videl aj červy na tele (ROZHOVOR)
Zdroj: Unsplash
OSOBNOSTI HASIČSKÝ A ZÁCHRANNÝ ZBOR ROZHOVORY
Uložiť Uložené

Práca záchranárov v sanitke je mnohokrát stresujúca, nesmierne zodpovedná a takisto dôležitá. Svoje o tom vie aj mladý záchranár zo stredného Slovenska, ktorý v rozhovore pre Refresher prezradil viacero detailov a zaujímavostí zo sveta tejto profesie.

Zachraňujú ľudské životy, často sú prvým kontaktom s pacientom, no ich úlohou je niekedy dokonca robiť kvázi taxikárov. Práca záchranárov vie byť aj v rámci jednej služby skutočne rôznorodá, čo nám potvrdil aj záchranár a vodič sanitky z okolia Novohradu, ktorý sa tejto práci venuje šiesty rok.

Refresher je oboznámený s identitou respondenta, jeho skutočné meno však z dôvodu citlivosti informácií neuvádzame.

Na aké zásahy chodíš najčastejšie?Väčšinou nejde o také zásahy, aké by sme mali robiť. Riešime aj veci, ktoré by sme ani nemali. Niekedy hovoríme, že robíme doslova taxikárov. Ľudia si často volajú záchranku len preto, aby sme ich odviezli do Lučenca na urgent, kde budú uprednostnení aj na dodatkových vyšetreniach. Pacienti zleniveli, chodíme často aj k ľuďom, ktorí dostanú horúčku. Poisťovne to vedia ľuďom pokryť, inak by si podľa mňa rýchlo rozmysleli, kedy je skutočne potrebné volať záchranku.

Ako si spomínaš na svoje začiatky v tejto profesii?Začínal som pred piatimi rokmi. Okrem toho, že som šofér záchranky, môžem robiť aj záchranára, keďže na to mám vzdelanie. Často som však len v pozícii šoféra. Na Slovensku sú však aj takí, ktorí robia aj šoférov, aj záchranárov, no nemajú na to potrebné vzdelanie. Toto by som si ja na krk nikdy nevzal, pretože ak je výjazd k vážnemu prípadu a ty nevieš, čo presne máš robiť, tak je to hazard so životom.

záchranka
Zdroj: Ilustračná foto: Unsplash

Čo ťa na tejto práci najviac baví?Táto práca sama osebe ma baví. Keď máme za sebou výjazd, pri ktorom sme niekomu zachránili život, tak ten pocit je na nezaplatenie. Pre tieto momenty sa to oplatí robiť, chceme pomáhať ľuďom.

Odporúčané
Europoslanec Hojsík: V europarlamente sa ma kolegovia pýtajú, či robíme zo Slovenska úplný „Orbánistan“ (Rozhovor) Europoslanec Hojsík: V europarlamente sa ma kolegovia pýtajú, či robíme zo Slovenska úplný „Orbánistan“ (Rozhovor) 19. apríla 2024, 17:00

Naopak, čo je najviac iritujúce?Najviac ma nebavia práve výjazdy, kde ide o banality. Možno až 90 percent našich výjazdov je k ľuďom, ktorí si o druhej v noci zavolajú záchranku, lebo majú vyšší tlak alebo ich bolí brucho. To nie sú život ohrozujúce situácie. Z podobných výjazdov odchádzame riadne demotivovaní a niekedy aj znechutení, pretože v rovnakej chvíli môžeme chýbať inde, kde nás skutočne potrebujú. Nedávno nás vyslali za pánom, ktorého rozbolela hlava. Poriadne sme ani nevedeli, čo vlastne máme riešiť. Tieto prípady by sa mohli oveľa lepšie triediť aj na operačnom stredisku. Na ich obranu, ľudia dnes dokážu povedať čokoľvek, môžu aj klamať, len aby prišla záchranka. Na operačnom stredisku ich však nevidia, nevedia, či ide o pravdivé reči alebo klamstvá. Ak by nevyslali záchranku a niečo by sa na danom mieste skutočne stalo, bol by z toho veľký problém.

Na aký najhorší moment z práce si spomenieš?Najhoršie je, keď niekoho poznáš alebo je to tvoj známy. Raz nám po nehode

zomrel motorkár, ktorého som poznal, nedokázali sme ho oživiť. Veľmi ťažké sú aj prípady s deťmi. Úmrtie dieťaťa som chvalabohu ešte nemal, ale aj tie vážne poranenia a iné nehody sú veľmi nepríjemné. Ošetrovali sme aj malé dieťa, ktoré pri rómskej osade prešlo auto. To si vieš predstaviť, zbehlo sa celé okolie, každý kričal, jačal, nedalo sa nám ani poriadne pracovať. Ako bonus tam ešte padali vyhrážky, že ak mu nepomôžeme, tak nás tam dobijú a zabijú.

Ako sa vieš vyrovnať s tým, že ti môže umrieť človek pod rukami?Na začiatku som sa veľmi bál, aké to bude. Ale ide o skúsenosť. Po rokoch praxe si človek vytvorí voči týmto veciam blok a odosobní sa od toho. Ja som s tým našťastie nemal veľký problém a rýchlo som si „zvykol“.

Akí sú Slováci pacienti? Dajú si poradiť?Rozdelil by som ich na dve skupiny. Prvá je tá, ktorá volá, až keď je to skutočne potrebné, zároveň sa niekedy chcú len poradiť. Vidieť na nich aj vďačnosť za našu prácu. Druhá skupina je na tom horšie. Nedajú si nič vysvetliť, nepočúvajú pokyny a potom sa stáva, že k nim ideme aj niekoľkokrát za noc.

záchranka
Zdroj: Ilustračná foto: Unsplash

Koľkokrát si išiel za konkrétnym pacientom v rámci jednej služby? Myslím, že to bolo trikrát za jednu službu. Išlo o pacientku so psychickými problémami, ktorú chcela skôr rodina dostať na psychiatriu. Často sa inak stáva, že práve rodina volá záchranku a dotyčný o tom ani nevie. Potom je to náročné, musíme sa naladiť na vlnu tých ľudí, tí zas často nespolupracujú.

Odporúčané
Z korporátu prešli do gastra: Miška a Joff sú majiteľmi bistra Kaliforňan, ktorý je dnes už známym lovebrandom (Rozhovor) Z korporátu prešli do gastra: Miška a Joff sú majiteľmi bistra Kaliforňan, ktorý je dnes už známym lovebrandom (Rozhovor) 2. apríla 2024, 12:30

Čo robíš v prípade, že si záchranku privolá opitý, respektíve nadrogovaný človek?Nič špeciálne, postupy platia rovnako pre všetkých ľudí. Je však s nimi náročné zaobchádzať aj komunikovať, keďže v podguráženom stave sú všetci najsilnejší aj najmúdrejší. (smiech)

Čo robíš v prípade, že je niekto v bezvedomí z otravy alkoholom?Záleží na situácii. Ak to ešte dovoľuje stav, tak berieme pacientov, zvyčajne maloleté deti, na výplach. V prípade, že má nejaký úraz, ide sa na ďalšie vyšetrenia.

Spolupracuješ často aj s políciou?Áno, hlavne ak ide o arogantných či agresívnych ľudí. Hliadka polície prichádza automaticky aj vtedy, keď je hlásené nejaké napadnutie. Je tam na to, aby nás chránila. Často sme aj my terčom útokov. Ja som to ešte nezažil, ale kolegu jeden pán udrel päsťou.

záchranka
Zdroj: Ilustračná foto: Unsplash

Spomenieš si na nejakú vtipnú príhodu?Raz sme boli privolaní do jednej obce, kde sa staršie dámy vybrali do lesa na huby. Jedna spadla a zlomila si nohu, ohlásili to a tým sa začala akcia, na ktorú sme prišli my aj hasiči. Obe hliadky na majákoch, vyzeralo to ako veľká záchranná akcia. Keď zišla jedna z nich z lesa, aby nás navigovala, opýtala sa, čo sa vlastne deje. Odpovedali sme, že ich predsa hľadáme. Teta, ktorá bola zranená, sa potom hanbila, že kvôli nej je v obci taký rozruch. Ale bola veľmi milá a vďačná, to bola taká úsmevná príhoda. Staršie dámy sú veľmi milé, vždy nás chcú pohostiť, núkajú nám kávu, koláč a podobne.

Odporúčané
Slovenka Lenka dala výpoveď v banke a odišla do Talianska. Domáci mi vyčítali organizovanosť, pitie aperolu nie je žiadnym zvykom Slovenka Lenka dala výpoveď v banke a odišla do Talianska. Domáci mi vyčítali organizovanosť, pitie aperolu nie je žiadnym zvykom 1. apríla 2024, 9:30

Sú šoféri na Slovensku dostatočne ohľaduplní k sanitke?Záleží na konkrétnej časti Slovenska. V našom regióne sa chodí na majákoch málo. Všeobecne asi pri každom výjazde, keď ideme rýchlo s majákmi, sa nájde niekto, kto nám stojí v ceste. A keď nie autá, tak chodci či matky s kočiarom. Myslím si, že vo veľkom meste vedia ľudia na tieto veci lepšie reagovať. Bol som prekvapený, keď som raz prešiel hustou premávkou v Bratislave bez jedinej komplikácie. 

Musí mať vodič sanitky špeciálny výcvik?Povinné sú psychotesty, zdravotné prehliadky a skúšky na zvukové a výstražné zariadenia. Ale musíme byť extrémne pozorní. Mňa na tom osobne baví ten adrenalín, zároveň nemám problém aj s vyššou rýchlosťou. Málo ľudí vie, že aj sanitka má svoje obmedzenia. Keď ideme so zapnutými majákmi, nemôžeme prekročiť rýchlosť o viac ako 30 km/h. Ale stáva sa aj to, že sanitku na majákoch obiehajú na ceste autá.

Zastaví sanitku policajná kontrola?Mne sa to nestalo, raz v noci nás už odklonil policajt s terčíkom, ale keď zbadal, že sme záchranka, tak nás poslal ďalej. Kolegu však zastavili a dokonca mu dali aj pokutu za rýchlosť. Čo sa týka alkoholu, mávame náhodné kontroly.

Za aký čas musí sanitka odísť zo stanice na zásah?Zo zákona máme na to dve minúty. Nie vždy sa to podľa mňa stihne, pretože niektoré stanice sú viacposchodové alebo je auto zavreté v garáži a podobne. 

Na aké najhoršie miesta si sa dostal?Poznáme už bytovky, do ktorých ani nevstúpime. Smrad je najmenej, keďže je tam špina, bordel a podmienky, v ktorých by neprežili ani zvieratá. My sa tam bojíme chodiť a ľudia vedia, že ak niečo, tak musia prísť oni pred vchod. Ďalšou kapitolou sú bezdomovci, tam som už videl kadečo. Jeden pacient, ktorého sme na urgente pomáhali vyzúvať, mal celé nohy zhnité, už mu ich rozožierali aj červy. Ďalší pacient bol v takom zlom stave, že červy, larvy, mušky aj blchy mal po celom tele. Ten sa približne dva roky nesprchoval. Na oči a žalúdok je to niekedy veľmi ťažké, no človek sa proste musí zaťať.

Odporúčané
Farmaceutka Lucia: Môj osobný názor na homeopatiu je, že ide o placebo efekt Farmaceutka Lucia: Môj osobný názor na homeopatiu je, že ide o placebo efekt 30. marca 2024, 9:30

Koľko si dokážeš zarobiť?Čo sa týka nášho regiónu, dá sa touto prácou pekne zarobiť. Ak sa človek chce skutočne potešiť výplate, musí rátať aj s nadčasmi, zarobiť sa dá aj na nočných službách. Je tiež dobré, že platy v našom odbore idú nahor. Ja osobne by som sa nikdy nesťažoval na plat, keďže v tomto regióne je to naozaj dobrá výplata. Bavíme sa približne o 1500 až 1600 eurách mesačne.

Koľko dní z mesiaca odpracuješ?Pracujeme na dvanásťhodinové služby. Norma sa síce líši, ale je to približne 160 hodín mesačne. Každému vyjde tak 14-15 služieb.

Domov
Zdieľať
Diskusia