Let 370 mal prepraviť z Malajzie do Číny 239 ľudí. Do cieľovej destinácie sa však lietadlo nikdy nedostalo a čo je ešte horšie – odborníci doteraz nevedia s istotou povedať, kam sa podelo.
Keď sa 8. marca 2014 Beoing 777 s označením MH370 stratil na nočnej oblohe, nikomu by ani len nenapadlo, že sa stratí nadobro. Letu velil skúsený pilot Zaharie Ahmad Shah, jeden z najuznávanejších pilotov spoločnosti Malaysia Airlines, ktorý počas svojej kariéry bezpečne prepravil tisícky pasažierov. Nikto preto nepochyboval o tom, že to tentoraz nebude inak.
Na palube lietadla sa nachádzalo 239 ľudí, ktorí sa chceli dostať z Malajzie do Pekingu. A hoci let spočiatku vyzeral, že prebehne bez problémov, opak sa stal pravdou. Po štyridsiatich minútach od štartu lietadlo z ničoho nič zmizlo z radarov a prudko zmenilo smer. Doslova zmizlo v oblakoch čiernej noci. Pasažierov a posádku lietadla už nikto nikdy nevidel.
Napriek tomu, že od zmiznutia MH370 ubehlo desať rokov, dodnes sa nikomu nepodarilo nájsť vrak lietadla, a to ani vďaka precíznemu a dlhému pátraniu, čo z letu 370 urobilo jednu z najväčších leteckých záhad v histórii.
Pretlak neoverených informácií a domnienok ešte viac dofarbuje tajomstvo, čo sa v skutočnosti na palube lietadla stalo. Aby sme oddelili fakty od konšpirácií, rozhodli sme sa bližšie preskúmať desivé udalosti, ktoré postihli pasažierov aj posádku.
Ešte predtým ako si povieme, čo sa s najvyššou pravdepodobnosťou počas letu 370 stalo a prečo sa vrak lietadla dodnes nenašiel, radi by sme ti pripomenuli, že tvoriť kvalitný obsah môžeme iba s podporou našich predplatiteľov. Ak sa ti naše články o záhadách páčia, podporiť nás môžeš vstupom do klubu Refesher+.
„Rutinný let“
Kuala Lumpur, Malajzia, 8. marec 2014, 0:30
Bola jasná noc, keď sa húf pasažierov boardoval na svoj let. Niektorí cestovali do práce, iní konečne domov za rodinou. Z terminálu sa ozývali rôzne jazyky, ale prevažovala čínština. Ako totiž píše The Guardian, najväčšiu časť pasažierov tvorili Číňania a Malajzijčania.
Na palubu lietadla MH370 však nastúpili aj ľudia z Indonézie, Austrálie, Indie, Francúzska, USA, Ukrajiny či Ruska. Z malajzijského mesta Kuala Lumpur sa do čínskeho Pekingu chystalo odletieť až 229 cestujúcich a 10 členov posádky.
Letu 370 velil 53-ročný Zaharie Ahmad Shah, jeden z najskúsenejších pilotov spoločnosti Malaysia Airlines. Jeho kopilotom bol 27-ročný Fariq Hamid, ktorý bol v tom čase ešte v zácviku. Na to, aby dostal licenciu a mohol samostatne riadiť lietadlo, mu chýbal ešte jeden cvičný let.
Spočiatku všetko naznačovalo, že cesta prebehne hladko. Nikto nič iné ani nečakal, išlo totiž o rutinný let.
Lietadlo sa presne podľa plánu odlepilo od zeme 42 minút po polnoci a zmizlo v oblakoch. Prvých 40 minút letu prebehlo bez komplikácií. Hodinky na palube lietadla ukazovali 1.19 h, keď stroj doletel na koniec malajzijského vzdušného priestoru.
Z vysielačky v kokpite sa v tom momente ozval hlas letového dispečera, ktorý sledoval vzdušný priestor nad Malajziou. Povedal Zahariemu, aby odovzdal spojenie s lietadlom čínskemu dispečerovi. „Dobrú noc. Malajzijský 370,“ rozlúčil sa s dispečerom pilot Zaharie. Čínskemu dispečingu sa však už neozval.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Čo sa stalo s lietadlom krátko potom, čo zmizlo z radarov.
- Prečo sa vrak lietadla nenašiel v oblasti, kde zmizlo.
- Ako vedci zistili, že lietadlo letelo ďalších šesť hodín.
- Čo komplikovalo hľadanie trosiek z lietadla.
- Ako znejú najznámejšie konšpirácie o lete MH370 a prečo sú veľmi nepravdepodobné.
- Čo si o prípade myslia vedci a letoví odborníci.
- Ako malajzijská vláda po rokoch uzavrela prípad.