Let 370 mal prepraviť z Malajzie do Číny 239 ľudí. Do cieľovej destinácie sa však lietadlo nikdy nedostalo a čo je ešte horšie – odborníci doteraz nevedia s istotou povedať, kam sa podelo.
Keď sa 8. marca 2014 Beoing 777 s označením MH370 stratil na nočnej oblohe, nikomu by ani len nenapadlo, že sa stratí nadobro. Letu velil skúsený pilot Zaharie Ahmad Shah, jeden z najuznávanejších pilotov spoločnosti Malaysia Airlines, ktorý počas svojej kariéry bezpečne prepravil tisícky pasažierov. Nikto preto nepochyboval o tom, že to tentoraz nebude inak.
Na palube lietadla sa nachádzalo 239 ľudí, ktorí sa chceli dostať z Malajzie do Pekingu. A hoci let spočiatku vyzeral, že prebehne bez problémov, opak sa stal pravdou. Po štyridsiatich minútach od štartu lietadlo z ničoho nič zmizlo z radarov a prudko zmenilo smer. Doslova zmizlo v oblakoch čiernej noci. Pasažierov a posádku lietadla už nikto nikdy nevidel.
Napriek tomu, že od zmiznutia MH370 ubehlo desať rokov, dodnes sa nikomu nepodarilo nájsť vrak lietadla, a to ani vďaka precíznemu a dlhému pátraniu, čo z letu 370 urobilo jednu z najväčších leteckých záhad v histórii.
Pretlak neoverených informácií a domnienok ešte viac dofarbuje tajomstvo, čo sa v skutočnosti na palube lietadla stalo. Aby sme oddelili fakty od konšpirácií, rozhodli sme sa bližšie preskúmať desivé udalosti, ktoré postihli pasažierov aj posádku.
Ešte predtým ako si povieme, čo sa s najvyššou pravdepodobnosťou počas letu 370 stalo a prečo sa vrak lietadla dodnes nenašiel, radi by sme ti pripomenuli, že tvoriť kvalitný obsah môžeme iba s podporou našich predplatiteľov. Ak sa ti naše články o záhadách páčia, podporiť nás môžeš vstupom do klubu Refesher+.
„Rutinný let“
Kuala Lumpur, Malajzia, 8. marec 2014, 0:30
Bola jasná noc, keď sa húf pasažierov boardoval na svoj let. Niektorí cestovali do práce, iní konečne domov za rodinou. Z terminálu sa ozývali rôzne jazyky, ale prevažovala čínština. Ako totiž píše The Guardian, najväčšiu časť pasažierov tvorili Číňania a Malajzijčania.
Na palubu lietadla MH370 však nastúpili aj ľudia z Indonézie, Austrálie, Indie, Francúzska, USA, Ukrajiny či Ruska. Z malajzijského mesta Kuala Lumpur sa do čínskeho Pekingu chystalo odletieť až 229 cestujúcich a 10 členov posádky.
Letu 370 velil 53-ročný Zaharie Ahmad Shah, jeden z najskúsenejších pilotov spoločnosti Malaysia Airlines. Jeho kopilotom bol 27-ročný Fariq Hamid, ktorý bol v tom čase ešte v zácviku. Na to, aby dostal licenciu a mohol samostatne riadiť lietadlo, mu chýbal ešte jeden cvičný let.
Spočiatku všetko naznačovalo, že cesta prebehne hladko. Nikto nič iné ani nečakal, išlo totiž o rutinný let.
Lietadlo sa presne podľa plánu odlepilo od zeme 42 minút po polnoci a zmizlo v oblakoch. Prvých 40 minút letu prebehlo bez komplikácií. Hodinky na palube lietadla ukazovali 1.19 h, keď stroj doletel na koniec malajzijského vzdušného priestoru.
Z vysielačky v kokpite sa v tom momente ozval hlas letového dispečera, ktorý sledoval vzdušný priestor nad Malajziou. Povedal Zahariemu, aby odovzdal spojenie s lietadlom čínskemu dispečerovi. „Dobrú noc. Malajzijský 370,“ rozlúčil sa s dispečerom pilot Zaharie. Čínskemu dispečingu sa však už neozval.
Kým nič netušiaci pasažieri pokojne driemali na sedlách lietadla, so strojom sa začalo diať niečo zvláštne. Z ničoho nič zmizol z radarov. Dispečeri sa neustále pokúšali spojiť s letom 370, ale ich snaha bola márna. Po lietadle MH370 nebolo ani stopy. Akoby sa bolo vyparilo.
Najväčšia letecká záhada v histórii
Ako je možné, že v tejto modernej dobe technológií dokáže špičkové lietadlo len tak zmiznúť? A najmä ako je možné, že ani po desiatich rokoch nevieme, kde sa nachádza jeho vrak?
Presne tieto otázky dodnes mátajú rodiny ľudí, ktorí nastúpili na let 370. Sú to však zároveň aj otázky vytvárajúce úrodnú pôdu pre konšpirátorov odmietajúcich zmieriť sa s výsledkami vyšetrovania tohto kuriózneho prípadu.
Zatiaľ, čo odborníci hovoria, že krv pasažierov má pravdepodobne na rukách ostrieľaný pilot Zaharie Ahmad Shah, samozvaní vyšetrovatelia posadnutí letom 370 majú vlastné vysvetlenia toho, čo sa 8. marca 2014 na palube lietadla stalo.
Ich konšpiračné teórie tentoraz len rozvíjajú dôkazy vyšetrovania odborníkov a vnášajú do prípadu ešte väčšiu dávku tajomna.
MH370 sa stráca nad oceánom
Kuala Lumpur, Malajzia, 10. marec 2014
Lietadlo s 239 ľuďmi na palube je nezvestné už viac ako dva dni. Príbuzní pasažierov a personálu sú čím ďalej nervóznejší. Netaja hnev a žiadajú od čínskych a malajzijských úradov vysvetlenie, čo sa stalo s ich rodinnými príslušníkmi.
Záchranné a pátracie akcie riadené úradmi doteraz prehľadávali oblasť, v ktorej MH370 zmizlo. Nové informácie však dokazujú, že lietadlo hľadali na nesprávnom mieste.
Podľa vojenského radaru malajzijských vzdušných síl, ktorý neustále kontroluje objekty pohybujúce sa na oblohe, lietadlo prudko zabočilo doľava a zamierilo naspäť na juh. Otočilo sa okolo ostrova Pennag a letelo ďalej na severozápad cez Melacký prieliv smerom nad Andamanské more. V tomto bode zmizlo zo zorného poľa radaru.
Ako píše portál NY Mag, tri minúty po tom, ako MH370 opustilo armádne pokrytie, sa lietadlu podarilo napojiť na satelitný komunikačný systém známy ako Satcom. Šesť hodín vysielalo v pravidelných intervaloch signály, ktoré zachytil satelit. To znamená, že lietadlo aj po zmiznutí z radarov letelo ďalej až do ôsmej hodiny ráno. Otázka znie: kam?
Zodpovedať sa ju pokúsili austrálski vedci. Trvalo im týždne vypočítať rovnicu, ktorá ich doviedla až k miestu pristátia lietadla. Hoci vedeli, koľko litrov benzínu bolo v jeho nádrži, a mali k dispozícii aj záznamy zo satelitov, stále viselo vo vzduchu priveľa neznámych premenných. Nakoniec sa však dopátrali k odpovedi: lietadlo muselo skončiť uprostred Indického oceánu. Na základe týchto výpočtov nemali pasažieri letu 370 žiadnu šancu na prežitie.
Malajzijský premiér mal pred sebou neľahkú úlohu, oznámiť tieto informácie rodinám ľudí, ktorí boli na palube lietadla.
Nekonečné konšpirácie: lietadlo uniesli Rusi alebo Američania
Keďže sa dodnes trosky lietadla nenašli, a to ani v Indickom oceáne, v oblasti, ktorú vypočítali austrálski matematici, medzi ľuďmi koluje viacero teórií.
Americký novinár Jeff Wise, ktorý sa zameriava vo svojich článkoch na letectvo, tvrdí, že ho mohli ukradnúť ruskí agenti, aby odvrátili pozornosť od vojny na polostrove Krym, píše The Guardian.
Wise pripúšťa možnosť, že lietadlo neletelo na juh, ale na sever do Kazachstanu. „Za takúto operáciu by mohlo byť zodpovedné iba Rusko, ktoré sa v tom čase snažilo anektovať ukrajinský Krym. Z odvrátenia pozornosti sveta by profitovalo,“ píše novinár vo svojom článku pre NY Mag.
Najväčším problémom tejto teórie je, že ak by boli Rusi skutočne uniesli lietadlo, boli by museli sfalšovať signály zo satelitu. A to je veľmi nepravdepodobné, keďže takéto signály sa na lokalizáciu lietadla nikdy predtým v histórii letectva nevyužívali. Jednoducho nemohli sfalšovať niečo, o čom ani len netušili, že by mohlo nájsť lietadlo.
Fakt, že je jeho teória pritiahnutá za vlasy, si uvedomuje aj sám Wise. „Priznávam, že moja teória je tak trochu ‚divoká jazda‘, ale predtým ako sa zavrhne, by ju mali vyvrátiť,“ píše Wise.
S ďalšou podobnou teóriou prišla francúzska novinárka Florence de Changy, ktorá špekulovala nad tým, že lietadlo mohla zostreliť americká armáda, aby sa do Číny nedostal „záhadný náklad“. Aj v tejto teórii však nájdeš dier viac ako v ementáli. Záznamy zo satelitov by v prvom rade Američania boli museli sfalšovať, a keby sa im to aj bolo podarilo, ako by boli v priebehu hodín nechali zmiznúť vrak obrovského lietadla? Nijako, lebo je to nemožné.
Tieto, ale aj ďalšie konšpirácie, ktoré sa síce snažia objasniť nevyriešiteľnú záhadu, ju v skutočne iba ešte viac zahmlievajú. Najjednoduchšie vysvetlenia bývajú väčšinou tie najreálnejšie a pravdepodobne to ani tentoraz nebude inak. A hoci oficiálne vysvetlenie zmiznutia MH370 nespomína žiadne tajné vojenské akcie, bez pochybností je najdesivejšie zo všetkých vysvetlení.
Čo sa stalo na palube podľa odborníkov?
The Guardian píše, že vedci a leteckí experti sa zhodujú na verzii, že v prípade letu 370 mohlo ísť o rozšírenú samovraždu spáchanú pilotom Zaharie Ahmadom Shahom. Zaharie podľa nich počkal, kým sa ocitne v „nemonitorovanom“ vzdušnom priestore medzi Malajziou a Čínou, a prudko zmenil smer lietadla na juh do Indického oceánu. Hoci sa na palube okrem neho nachádzal aj kopilot, ten nemal na takýto manéver dostatočné skúsenosti, a tak jediným hlavným podozrivým zostáva Zaharie.
Po tom, čo odklonil lietadlo od pôvodnej cesty, pravdepodobne odtlakoval kabínu a zabil všetkých cestujúcich. Nakoniec vyčkal, kým sa lietadlu minie palivo a spadne do odľahlej časti oceánu.
Túto teóriu podporujú aj dôkazy, ktoré nepriamo naznačujú, že Zaharie pravdepodobne trénoval let do Indického oceánu na leteckom simulátore u seba doma. Vysvetľovala by aj kusy trosiek nájdené v roku 2017 na pobreží Réunionu a na madagaskarských plážach v blízkosti Indického oceánu pripisované letu MH370.
Keďže sa však kompletný vrak lietadla nenašiel, úrady ani vedci nemohli len na základe matematických výpočtov a nepriamych dôkazov prípad uzavrieť ako vyriešený.
Deficit odpovedí
Ako píše portál CNN, malajzijské úrady v roku 2018 oznámili médiám, že nedokázali určiť oficiálnu príčinu zmiznutia letu 370, aj keď definitívne vylúčili niekoľko konšpirácií.
Hoci priznali, že s lietadlom musel niekto manuálne manévrovať a zmeniť smer letu naspäť k Malajzii, nedokázali s istotou povedať, či lietadlo riadil pilot Zaharie alebo sa ho zmocnil niekto z posádky.
Hoci sa o Zahariem konšpirovalo, že mal už v minulosti problémy s duševným zdravím, úradom sa tieto tvrdenia podarilo vyvrátiť. Ani to však neznamená, že tentoraz nemohol konať skratovo.
Úrady tiež vyvrátili možné poruchy lietadla a možnosť, že by ďalšia strana diaľkovo ovládala jeho operačné systémy. V závere vyhlásenia stálo, že vláda dúfa v nájdenie trosiek lietadla v budúcnosti, ktoré im môžu pomôcť definitívne uzavrieť incident.
Aj na margo najpravdepodobnejšej verzie toho, čo sa mohlo stať na palube letu 370, Federálna správa letectva otvorila v roku 2023 diskusiu o nových spôsoboch sledovania duševného zdravia pilotov, dodáva CNN.