Aký je nedávno modernizovaný Volkswagen Polo GTI? Dozvieš sa v našom teste.
Z Pola GTI sa v posledných rokoch stal veľký unikát. Jednak je Volkswagen jeden z posledných výrobcov, ktorí v segmente malých áut stále ponúkajú ostrý hot-hatch, a zároveň sa pod jeho kapotou nachádza motor, aký mu môžu závidieť aj o nejednu triedu vyššie postavené vozidlá.

V časoch, keď väčšina značiek motory medzigeneračne zmenšuje a prípadne ich dopĺňa o elektrickú výpomoc, Polo GTI postupuje naopak. Z pôvodného agregátu 1.4 TSI najprv malý pekelník prešiel na 1.8 TSI, aby nakoniec skončil pri výbornej, de facto v príslušnom segmente bezkonkurenčnej jednotke 2.0 TSI. Najnovšie Volkswagen prichádza s modernizáciou, ktorá malé GTI ešte vylepšuje a ďalej zvyšuje jeho výkon. To, čo všetko so sebou prinášajú zmeny, ti povieme v rámci nášho redakčného testu.
Svoj športový temperament nedáva veľmi najavo
Najväčšie optické zmeny v rámci nedávnej modernizácie sa odohrali predovšetkým v oblasti predných a zadných svetiel. Tie sú v prípade modelu Polo už štandardne osadené full-LED svetelnou technikou, avšak najsilnejšia verzia GTI sa dokonca hrdí aj Matrix technológiu iQ.Light. Tá funguje naozaj výborne – automatické diaľkové svetlá s funkciou tienenia sú svojou sofistikovanosťou špičkou v triede. Aj svetlá sú tak dôkazom, že i technologická výbava je na príslušný segment nevídane bohatá a kvalitná.

Tvar predných svetiel sa zmenil len jemne, pribudla však svietiaca línia, ktorá spája svetlá s vynoveným logom, a ďalšie svetelné elementy evidujeme v novom nárazníku. Zadné svetlá dostali nielen novú grafiku, ale aj tvar, pretože po novom zachádzajú až do oblasti veka batožinového priestoru, čím opticky rozširujú vozidlo. Náš exemplár obúval 17″ disky kolies s 5-lúčovým dizajnom, pričom bielemu laku trefne sekundovali tradičné červené detaily vrátane strmeňov bŕzd a plakiet.
Vzadu je decentný strešný spojler, zatiaľ čo nápis GTI prešiel do stredu batožinového priestoru pod samotné logo. Polo teda ani v tej najšportovejšej podobe vyslovene nevyčnieva z davu a drží sa svojej odvekej konzervatívnosti.
Nesnaží sa veľmi pútať pozornosť dizajnovými výstrelkami či zásadnými športovými nadstavcami, ktoré by GTI odlišovali od bežných vyhotovení. Práve GTI je však posledné Polo, ktoré má vzadu reálne koncovky výfuku, hoci zo zvukovej stránky nemožno zďaleka očakávať hlučnú symfóniu ako pri modeli i20 N značky Hyundai.

Modernejšie pracovisko vodiča
Jemné retuše sú aj v kokpite, kde sú štandardom 10,25″ digitálne budíky a stredový displej v dvoch veľkostných konfiguráciách – v našom prípade menšia, 8″ dotyková obrazovka. Infotainment MIB 3.1 už podporuje Apple CarPlay aj Android Auto bezkáblovo. Zásadnou zmenou však prešiel panel ventilácie – predošlé fyzické riešenie vystriedal značne modernejší dotykový panel. Aj napriek tomu, že ide o dotykové riešenie, je jeho obsluha relatívne jednoduchá a intuitívna, upravovať teplotu sme si časom zvykli aj bez očného kontaktu, čo je super.
Naopak, nezvykli sme si na dotykové ovládanie na volante. Ten je totiž v rámci faceliftu úplne nový, a hoci sa nám po vizuálnej stránke veľmi páči, výmenu klasických tlačidiel za dotykové nevnímame pozitívne – stláčanie nie je jednoznačné, vyžaduje si väčšiu vodičovu pozornosť, nehovoriac o tom, že sme niekedy niečo stlačili úplne nechtiac.

Nový je aj volič prevodovky, ktorý dostal značne modernejší vzhľad, z funkčnej stránky sa však nič nemení – v manuálnej polohe má volič opačnú logiku radenia rýchlostných stupňov, keďže vyšší stupeň radí vodič od seba a nižší k sebe. Na to sme si však už pri koncernových autách zvykli, samozrejme, za volantom nechýbajú pádla, ktorými sa dá v manuálnom režime radiť tiež. Prevodovka však v tomto nastavení nepodrží zaradený stupeň. Pri radení pádlami vo vysokých otáčkach automat vždy preradí a nenechá auto visieť v obmedzovači.
Z veľkostnej stránky je Polo GTI jedno z najpriestrannejších a najpohodlnejších vozidiel v triede. Veľmi sa nám páčia športovejšie sedadlá s výraznejším bočným vedením a károvaným vzorom, ktoré sú stále náramne pohodlné aj pri cestovaní na dlhšie vzdialenosti. V interiéri prevládajú zväčša lacné tvrdé plasty, tie sú však v danom segmente bežné, verzia GTI však pridáva červené prešívanie a detaily, ktoré zlepšujú celkový dojem.

Malé auto s veľkým srdcom
Aj napriek tomu, že v triede malých áut možno Polo GTi nepatrí medzi tie vizuálnej najzaujímavejšie či najatraktívnejšie, jeho ozdobou je rozhodne motor, ktorý sa skrýva pod kapotou. Srdcom hot-hatcha je štvorvalcový benzínový agregát 2.0 TSI, ktorého výkon navyše ešte medzičasom decentne poskočil na 152 kW/207 koní a krútiaci moment na 320 Nm. Z ponuky sa však už vytratila manuálna prevodovka, na výhradne predné kolesá tak už v štandarde posiela silu 7-stupňový automat DSG.
Malé Polo aj vďaka týmto parametrom, automatickej prevodovke a funkcii Launch Control dokáže akcelerovať z 0 na 100 km/h len za 6,5 sekundy, jeho maximálna rýchlosť je pritom veľmi slušných 240 km/h. Ide o veľmi rýchle auto, obzvlášť ak je reč o takom malom vozidle, ktorého hmotnosť je hlboko pod 1,4 tony. Aj napriek nízkej hmotnosti si však Polo GTI drží veľmi slušnú smerovú aj celkovú stabilitu. Nečakaj však od neho hravosť či zábavnosť, akú má niekdajšia Fiesta ST či súčasné i20 N. Polo GTI jednoducho cieli skôr na rýchlosť v priamke a isté jazdné vlastnosti.
To, že Polo GTI je skôr univerzálny športovec než nekompromisný pretekár, potvrdzuje aj naladenie podvozka. I keď je znížený o 15 milimetrov voči klasickým verziám, podvozkovo je GTI príjemne pohodlné, predvídateľné, nie je veľmi uskákané, a hoci na nerovnostiach občas počuť nápravy, filtrovanie nerovností je výborné. Okrem toho adaptívny podvozok ponúka širšiu škálu nastavení a medzi jednotlivými režimami cítiť veľký rozdiel.
Predná náprava je navyše vybavená elektronickou uzávierkou diferenciálu, teda systémom XDS. Ten pribrzďuje vnútorné koleso, čím sa snaží eliminovať nedotáčavosť a to sa mu pomerne dobre darí. Samosvorný diferenciál VAQ by si však túto úlohu plnil oveľa lepšie, ten má však až Golf GTI. Riadenie nedáva veľmi spätnú väzbu, je však presné,
2-litrové TSI vie potešiť svojou pružnosťou, lineárnym priebehom a záťahom, ktorému sa jednoducho v tejto triede nič nevyrovná. Objem prosto nenahradíš a Polo GTI to ukážkovo demonštruje. Azda ešte viac ako dynamické parametre motora nás prekvapila jeho efektívnosť. Pri ostrej jazde letí okrem Pola, pochopiteľne, aj jeho spotreba, no len čo zvoľníš a opustíš mesto, tak na cestách mimo obcí dokážeš bez najmenšieho problému jazdiť so 6-litrovou spotrebou. Ba čo viac, pri naozaj pokojnej sa nám podarilo podliezť hranicu 5,5 l/100 km.
