Napriek špekuláciám o kopírovaní Comme des Garçons fast fashion značkami nejde o imitáciu. Bershka aj H&M využívajú dizajny amerického umelca Keitha Haringa.
Značka Comme des Garçons, ktorú zbožňujú Pharrell Williams, Rihanna či Kylie Jenner, je známa svojimi avantgardnými a nekonvenčnými dizajnmi. Medzi ne bezpochybne patrí aj ikonické červené srdiečko s očami, ktoré sa stalo charakteristickým znamením značky. Verným fanúšikom CdG (Comme des Garçons) preto neunikne, že sa celkom podobný dizajn vyskytuje v kolekciách fast fashion značiek od Primarku, Bershky a aktuálne aj H&M.
Do očí bije najmä červené srdiečko pánskej mikiny od H&M, ktoré je našité na podobnom mieste, na akom ho zvykne mať aj Comme des Garçons. Za konkrétnym dizajnom, ako aj produktmi iných fast fashion značiek však stojí práca celkom iného umelca – Keitha Haringa. Napriek špekuláciám o kopírovaní CdG, nejde o imitáciu. V článku sa dočítaš, ako rozlíšiť logo CdG od symbolu Keitha Haringa, ale aj to, ako samotné dizajny vznikli.
Comme des Garçons – japonská značka s francúzskym názvom
Luxusná značka často označovaná ako len CdG má sídlo v Paríži a jej názov francúzskeho pôvodu bol inšpirovaný piesňou speváčky Françoise Hardy „Tous les garçons et les filles“ (Všetci chlapci a dievčatá). Comme des Garçons tak v preklade doslova znamená „ako chlapci“. Toto je však jediné, čo ju spája s Francúzskom, značka má totiž japonský pôvod.
V roku 1969 ju totiž založila japonská dizajnérka Rei Kawakubo, a to bez akéhokoľvek formálneho módneho vzdelania. Pôvodne čisto dámska značka rozšírila v roku 1978 svoju produkciu o pánske oblečenie a práve ním si získala popularitu v Japonsku.
O tri roky neskôr mala Comme des Garçons svoju prvú prehliadku v Paríži, pričom jej cieľom bolo odlíšiť sa od európskej módy. Kolekcia Kawakubo obsahovala kompletné čierne asymetrické oversized modely, ktoré boli vnímané skôr skepticky a vyslúžili si prezývku Hiroshima Chic.
Dávka inakosti a kontroverzie však značke pomohla získať si fanúšikovskú základňu po celom svete. V čase, keď francúzski návrhári dominovali na módnej scéne s elegantnými ženskými siluetami, Comme des Garçons sa stala konkurentom vtedajších trendov a dodnes je jednou z najvýraznejších luxusných značiek sveta.
Ikonické srdiečko PLAY Comme des Garçons
Ikonické červené srdiečko s očami patrí v skutočnosti podznačke Comme des Garçons pod názvom PLAY Comme des Garçons, ktorá má v ponuke najmä tričká, polokošele, mikiny či známe conversy. Od jej vzniku v roku 2002 sa stala populárnou u mladej generácie, ktorú si okrem hravého dizajnu získala aj dostupnejšími cenami. Klasické biele tričko so srdiečkom vieš mať za necelých 90 eur.
Za už spomínaným logom a najznámejším symbolom japonskej značky stojí poľský dizajnér Filip Pagowski. Ako povedal v rozhovore pre Hypebeast, Comme des Garçons objavil ešte v 80. rokoch, keď pre nich ako modelka pracovala jeho žena. „Dizajn srdiečka som vytvoril pre iný projekt CdG, v ktorom však nikdy nefigurovalo. Nakoniec sa znovu objavilo v ešte väčšom štýle ako logo podznačky PLAY,“ povedal umelec.
Podobný dizajn vytvoril Keith Haring, od CdG ho rozoznáš ľahko
Kým mnoho módnych nadšencov hľadá podobu medzi červeným srdiečkom CdG a dizajnom fast fashion produktov, podobnosť by sme skôr mali hľadať medzi dizajnom Filipa Pagowského s tvorbou amerického umelca Keitha Haringa. Jeho popartová tvorba bola inšpirovaná streetartovou subkultúrou v New Yorku v 80. rokoch a reagoval ňou na spoločenské či politické udalosti.
Haring je známy najmä farebnými dielami Žiariace dieťa či Štekajúci pes a už spomínaným červeným srdcom Heart Face, ktoré symbolizuje optimizmus a lásku. Umelec ho vytvoril v 80. rokoch. Na rozdiel od srdca Comme des Garçons má Haringov dizajn aj čiernu siluetu obočia, nos a smelý úškrn s vystrčeným jazykom. Pohľad mandľových očí takisto smeruje doprava, pričom srdiečko od CdG pozerá vpred.
Keith Haring a Comme des Garçons v kapsulovej kolekcii
To, že štýl a spôsob prezentácie oboch umelcov je podobný, dokázala v roku 2011 aj kapsulová kolekcia Comme des Garçons s dizajnmi Keitha Haringa. Limitka obsahovala materiály ako jahňacia vlna či kašmír a potlače popartových dizajnov umelca v bielom a čiernom prevedení. Comme des Garçons tak vzdalo úctu a opäť oživilo prácu Keitha Haringa, ktorý zomrel v roku 1990.
Haringovo srdce nájdeš v kolekcii Bershky aj H&M, nejde však o imitáciu CdG
Popartové srdce s usmievavou tvárou do svojich produktov zakomponovali aj známe fast fashion reťazce. Okrem spomínanej zelenej pánskej mikiny H&M, ktorú kúpiš za 29,99 eura, sa tento dizajn nachádza aj na ružovej detskej mikine v hodnote 19,99 eura či na čiernej vatovanej veste za 24,99 eura. V rámci spolupráce však značka H&M zahrnula do kolekcie aj iné dizajny od Keitha Haringa.
Aj španielska Bershka zahrnula do dizajnu Haringovo srdce. Upúta ťa najmä košeľa s krátkym rukávom za 9,99 eura a čierna čiapka za 5,99 eura. Fashionistom možno opäť zdvihne tlak klasické biele tričko, na ktorom červené srdce na prvý pohľad môže pôsobiť ako kópia Comme des Garçons, no naozaj ňou nie je. Aký bol zámer dizajnérov, keď srdiečko umiestnili na ľavú stranu, o tom už môžeme len polemizovať.