Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Pozri si naše tipy na darčeky, ktoré by sme si kúpili aj my 🤩
5. januára 2023 o 9:00
Čas čítania 3:07
Denisa Šútorová

Kopíruje H&M luxusnú značku Comme des Garçons? Červené srdiečko na dizajnoch fast fashion značky nie je prvýkrát

Kopíruje H&M luxusnú značku Comme des Garçons? Červené srdiečko na dizajnoch fast fashion značky nie je prvýkrát
Zdroj: Footshop
MÓDA FAST FASHION MÓDA
Uložiť Uložené

Napriek špekuláciám o kopírovaní Comme des Garçons fast fashion značkami nejde o imitáciu. Bershka aj H&M využívajú dizajny amerického umelca Keitha Haringa.

Značka Comme des Garçons, ktorú zbožňujú Pharrell Williams, Rihanna či Kylie Jenner, je známa svojimi avantgardnými a nekonvenčnými dizajnmi. Medzi ne bezpochybne patrí aj ikonické červené srdiečko s očami, ktoré sa stalo charakteristickým znamením značky. Verným fanúšikom CdG (Comme des Garçons) preto neunikne, že sa celkom podobný dizajn vyskytuje v kolekciách fast fashion značiek od Primarku, Bershky a aktuálne aj H&M.

Do očí bije najmä červené srdiečko pánskej mikiny od H&M, ktoré je našité na podobnom mieste, na akom ho zvykne mať aj Comme des Garçons. Za konkrétnym dizajnom, ako aj produktmi iných fast fashion značiek však stojí práca celkom iného umelca – Keitha Haringa. Napriek špekuláciám o kopírovaní CdG, nejde o imitáciu. V článku sa dočítaš, ako rozlíšiť logo CdG od symbolu Keitha Haringa, ale aj to, ako samotné dizajny vznikli.

Comme des Garcons miluje generácia Z aj svetové celebrity. Značka s francúzskym názvom sa preslávila avantgardným dizajnom a symbolom červeného srdiečka.
Comme des Garcons miluje generácia Z aj svetové celebrity. Značka s francúzskym názvom sa preslávila avantgardným dizajnom a symbolom červeného srdiečka. Zdroj: Comme des Garcons x Pharrel Williams

Comme des Garçons – japonská značka s francúzskym názvom

Luxusná značka často označovaná ako len CdG má sídlo v Paríži a jej názov francúzskeho pôvodu bol inšpirovaný piesňou speváčky Françoise Hardy „Tous les garçons et les filles“ (Všetci chlapci a dievčatá). Comme des Garçons tak v preklade doslova znamená „ako chlapci“. Toto je však jediné, čo ju spája s Francúzskom, značka má totiž japonský pôvod

Odporúčané
Crossbody kabelka - Prečo sa oplatí ju mať? Ktorý model si vybrať? Crossbody kabelka - Prečo sa oplatí ju mať? Ktorý model si vybrať? 13. decembra 2024 o 11:25

V roku 1969 ju totiž založila japonská dizajnérka Rei Kawakubo, a to bez akéhokoľvek formálneho módneho vzdelania. Pôvodne čisto dámska značka rozšírila v roku 1978 svoju produkciu o pánske oblečenie a práve ním si získala popularitu v Japonsku.

Príliš veľká podobnosť potlače mikiny od H&M vzbudzuje špekulácie. Kopíruje fast fashion luxusnú značku Comme des Garcons?
Príliš veľká podobnosť potlače mikiny od H&M vzbudzuje špekulácie. Kopíruje fast fashion luxusnú značku Comme des Garcons? Zdroj: H&M x Keith Haring


O tri roky neskôr mala Comme des Garçons svoju prvú prehliadku v Paríži, pričom jej cieľom bolo odlíšiť sa od európskej módy. Kolekcia Kawakubo obsahovala kompletné čierne asymetrické oversized modely, ktoré boli vnímané skôr skepticky a vyslúžili si prezývku Hiroshima Chic.

Dávka inakosti a kontroverzie však značke pomohla získať si fanúšikovskú základňu po celom svete. V čase, keď francúzski návrhári dominovali na módnej scéne s elegantnými ženskými siluetami, Comme des Garçons sa stala konkurentom vtedajších trendov a dodnes je jednou z najvýraznejších luxusných značiek sveta.

Ikonické srdiečko PLAY Comme des Garçons

Ikonické červené srdiečko s očami patrí v skutočnosti podznačke Comme des Garçons pod názvom PLAY Comme des Garçons, ktorá má v ponuke najmä tričká, polokošele, mikiny či známe conversy. Od jej vzniku v roku 2002 sa stala populárnou u mladej generácie, ktorú si okrem hravého dizajnu získala aj dostupnejšími cenami. Klasické biele tričko so srdiečkom vieš mať za necelých 90 eur. 

Podznačka PLAY Comme des Garcons je známa ikonickým červeným srdiečkom. Fanúšikovia sa obávajú, že jej dizajn kopírujú fast fashion značky.
Podznačka PLAY Comme des Garcons je známa ikonickým červeným srdiečkom. Fanúšikovia sa obávajú, že jej dizajn kopírujú fast fashion značky. Zdroj: Comme des Garcons

Za už spomínaným logom a najznámejším symbolom japonskej značky stojí poľský dizajnér Filip Pagowski. Ako povedal v rozhovore pre Hypebeast, Comme des Garçons objavil ešte v 80. rokoch, keď pre nich ako modelka pracovala jeho žena. „Dizajn srdiečka som vytvoril pre iný projekt CdG, v ktorom však nikdy nefigurovalo. Nakoniec sa znovu objavilo v ešte väčšom štýle ako logo podznačky PLAY,“ povedal umelec.

Podobný dizajn vytvoril Keith Haring, od CdG ho rozoznáš ľahko

Kým mnoho módnych nadšencov hľadá podobu medzi červeným srdiečkom CdG a dizajnom fast fashion produktov, podobnosť by sme skôr mali hľadať medzi dizajnom Filipa Pagowského s tvorbou amerického umelca Keitha Haringa. Jeho popartová tvorba bola inšpirovaná streetartovou subkultúrou v New Yorku v 80. rokoch a reagoval ňou na spoločenské či politické udalosti.

Podobnosť dizajnov srdiečka od dvoch rozdielnych umelcov vyvoláva špekulácie o kopírovaní. Srdce vpravo patrí japonskej značke Comme des Garçons, pričom dizajn vľavo, vytvorený Keithom Haringom, sa nachádza na mnohých produktoch fast fashion značiek.
Podobnosť dizajnov srdiečka od dvoch rozdielnych umelcov vyvoláva špekulácie o kopírovaní. Srdce vpravo patrí japonskej značke Comme des Garçons, pričom dizajn vľavo, vytvorený Keithom Haringom, sa nachádza na mnohých produktoch fast fashion značiek. Zdroj: Filip Pagowski/Comme des Garçons, Keith Harin

Haring je známy najmä farebnými dielami Žiariace dieťa či Štekajúci pes a už spomínaným červeným srdcom Heart Face, ktoré symbolizuje optimizmus a lásku. Umelec ho vytvoril v 80. rokoch. Na rozdiel od srdca Comme des Garçons má Haringov dizajn aj čiernu siluetu obočia, nos a smelý úškrn s vystrčeným jazykom. Pohľad mandľových očí takisto smeruje doprava, pričom srdiečko od CdG pozerá vpred.

Keith Haring a Comme des Garçons v kapsulovej kolekcii

To, že štýl a spôsob prezentácie oboch umelcov je podobný, dokázala v roku 2011 aj kapsulová kolekcia Comme des Garçons s dizajnmi Keitha Haringa. Limitka obsahovala materiály ako jahňacia vlna či kašmír a potlače popartových dizajnov umelca v bielom a čiernom prevedení. Comme des Garçons tak vzdalo úctu a opäť oživilo prácu Keitha Haringa, ktorý zomrel v roku 1990. 

V roku 2011 vznikla kapsulová kolekcie Comme des Garçons x Keith Haring, v ktorej vzdala japonská značka úctu americkému umelcovi.
V roku 2011 vznikla kapsulová kolekcie Comme des Garçons x Keith Haring, v ktorej vzdala japonská značka úctu americkému umelcovi. Zdroj: Comme des Garçons x Keith Haring

Haringovo srdce nájdeš v kolekcii Bershky aj H&M, nejde však o imitáciu CdG

Popartové srdce s usmievavou tvárou do svojich produktov zakomponovali aj známe fast fashion reťazce. Okrem spomínanej zelenej pánskej mikiny H&M, ktorú kúpiš za 29,99 eura, sa tento dizajn nachádza aj na ružovej detskej mikine v hodnote 19,99 eura či na čiernej vatovanej veste za 24,99 eura. V rámci spolupráce však značka H&M zahrnula do kolekcie aj iné dizajny od Keitha Haringa.

Populárne fast fashion značky čelia kritike za možné kopírovanie luxusnej značky Comme des Garcons. V skutočnosti využívajú Bershka aj H&M dizajn amerického umelca Keitha Haringa.
Populárne fast fashion značky čelia kritike za možné kopírovanie luxusnej značky Comme des Garcons. V skutočnosti využívajú Bershka aj H&M dizajn amerického umelca Keitha Haringa. Zdroj: Bershka, H&M, Bershka

Aj španielska Bershka zahrnula do dizajnu Haringovo srdce. Upúta ťa najmä košeľa s krátkym rukávom za 9,99 eura a čierna čiapka za 5,99 eura. Fashionistom možno opäť zdvihne tlak klasické biele tričko, na ktorom červené srdce na prvý pohľad môže pôsobiť ako kópia Comme des Garçons, no naozaj ňou nie je. Aký bol zámer dizajnérov, keď srdiečko umiestnili na ľavú stranu, o tom už môžeme len polemizovať.

Domov
Zdieľať
Diskusia