Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Pozri si naše tipy na darčeky, ktoré by sme si kúpili aj my 🤩
28. decembra 2022 o 10:30
Čas čítania 1:45
Peter Vnuk

EÚ chce návrat k vymeniteľným batériám v smartfónoch. Je to dobrý nápad?

EÚ chce návrat k vymeniteľným batériám v smartfónoch. Je to dobrý nápad?
Zdroj: Pexels/Ron Lach
TECH ELEKTROBICYKLE ELEKTROKOLOBEŽKY ELEKTROMOBILY EURÓPA EURÓPSKA KOMISIA EURÓPSKA ÚNIA EURÓPSKY PARLAMENT SMARTFÓNY
Uložiť Uložené

Kedysi bolo normálne, že sme si batériu v telefóne vymenili sami. V súčasnosti na to treba servisný zásah, no zrejme sa vrátime k pôvodným pravidlám.

Európska únia sa začína intenzívne zaujímať o mobilné zariadenia, ako sú telefóny a tablety. Po tom, ako nariadila povinný prechod na port USB-C nielen pre smartfóny, prichádza správa o tom, že sa chystá zmena legislatívy, ktorá zabezpečí vyššiu úroveň ekológie v oblasti batérií.

Nové nariadenie rieši celý životný cyklus batérie od ťažby materiálov na jej výrobu až po jej likvidáciu. Používateľa sa však bude najviac týkať znovuzrodenie možnosti vymeniť si batériu v smartfóne bez servisného zásahu.

Okrem toho sa má zlepšiť označovanie akumulátorov tak, aby sa v nich používateľ dobre orientoval. Štítok bude musieť obsahovať QR kód, informácie o kapacite, výdrži, odolnosti, chemickom zložení a upozornenie, že sa batéria nemá vyhadzovať do bežného odpadu.

Odporúčané
Už čoskoro budeme mať nabíjačky výhradne typu USB-C. Najviac to zasiahne Apple Už čoskoro budeme mať nabíjačky výhradne typu USB-C. Najviac to zasiahne Apple 11. októbra 2022 o 17:30

Menia sa tiež pravidlá pre výrobcov, ktorí budú okrem iného musieť vo výrobných procesoch dodržať stanovenú minimálnu úroveň recyklovateľných materiálov, ako je kobalt, olovo, lítium a nikel.

Netýka sa to iba smartfónov

Nová legislatíva sa nezameriava čisto na smartfóny či tablety. Ekologickejšie nariadenia sa týkajú aj batérií, ktoré sa používajú na napájanie v klasických automobiloch, elektromobiloch, elektrických skútroch, e-motocykloch a podobných zariadeniach s kapacitou nad 2 kWh.

Akumulátory budú musieť mať akýsi „elektronický pas“, ktorý musí obsahovať aj informácie o modeli batérie, jej špecifikách a účeloch, na ktoré ju možno použiť.

Po tom, ako bude návrh eventuálne schválený, budú mať výrobcovia tri a pol roka na to, aby tieto zmeny zapracovali. Takže sa nové modely smartfónov budú musieť prispôsobiť jednoduchej demontáži a výmene batérie.

Na čo je to dobré?

Pri pohľade do minulosti je zjavné, že to nebude také ľahké. Spomienka na zadné kryty telefónov, ktoré sa ťažko demontovali alebo, naopak, až príliš ľahko samovoľne otvárali, nie je najpríjemnejšia. Na druhej strane dnes drvivá väčšina smartfónov nevydrží na jedno nabitie viac ako jeden deň.

Otvorí sa tak možnosť kúpiť si viacero batérií, vopred si ich nabíjať a potom iba vymieňať, ak nie je dostupné nabíjanie napríklad na výlete v horách. Takéto rotovanie batérií je však takmer zbytočné pre aktuálny trend silných nabíjačiek, ktoré dokážu telefón nabiť v priebehu 15 či 20 minút, a pre cenovú dostupnosť powerbánk.

batéria, powerbanka
Zdroj: Pexels/EmShuvo

Podstatná je však najmä ekológia a možnosť kúpiť si batériu za dobrú cenu a vymeniť si ju rýchlo a vlastnoručne. Oddelenie batérie a jej správna likvidácia by mali byť po novom oveľa jednoduchšie ako v súčasnosti.

Odporúčané
Oplatí sa ti v decembri 2022 kúpiť iPhone 13? Môžeš ušetriť stovky eur, nie však vždy Oplatí sa ti v decembri 2022 kúpiť iPhone 13? Môžeš ušetriť stovky eur, nie však vždy 19. decembra 2022 o 13:30

Zostáva dúfať, že budú označenia na štítkoch skutočne prehľadné a výmenu akumulátorov zvládne naozaj každý laik. Na mieste sú aj obavy z toho, ako dizajnéri jednotlivých výrobcov konštrukčne zvládnu vymeniteľnosť batérií a pevnosť krytov. 

Nové pravidlá pochádzajú z návrhu z decembra 2020 a čakajú na oficiálne záverečné schválenie orgánmi Európskej únie. Rada EÚ a Európsky parlament sa na nich zatiaľ dohodli iba predbežne.

Domov
Zdieľať
Diskusia