Modernizovaná Arona sa nám opätovne dostala do rúk, tentoraz však s čerešničkou na torte v rámci ponúkaných motorov.
Malé mestské crossovery sú naďalej veľkým trendom a potvrdzuje to aj Arona. Ide totiž nielen o vôbec najpredávanejší Seat v Európe za minulý rok, ale zároveň aj o jedno z predajne najúspešnejších vozidiel na starom kontinente. Približne pred rokom nám automobilka predstavila decentne modernizovanú podobu, ktorú sme mali možnosť nedávno vyskúšať s trojvalcovým motorom 1.0 TSI. Teraz sa nám do rúk dostal exemplár v azda ešte atraktívnejšom balení a s vrcholným agregátom 1.5 TSI Evo. Aký je?
Príťažlivý zovňajšok
Arona nám vďaka kozmetickým vylepšeniam v rámci faceliftu dospela. Môže za to najmä výraznejší predný nárazník, ktorý pôsobí nielen modernejšie, ale hlavne mohutnejšie a dodáva viac SUV atribúty. Zo spodnej časti nárazníka sa navyše presunuli okrúhle hmlové svetlá oveľa vyššie, bližšie k väčšej maske. Zásadnou zmenou však prešli čelné svetlomety, ktoré už v základnej výbave ponúkajú full-LED technológiu.
Vo veci je jednoduché parabolické riešenie, ktoré ponúka príjemný svetelný účinok aj samotný dosvit. Naša Arona bola vybavená práve základnými svetlami, s ich prácou sme však boli napriek tomu veľmi spokojní. Samozrejme, nedosahujú výkon projektorových full-LED svetiel, pokiaľ však po takejto technológii prahneš, Seat ju ponúka spolu s efektnejšou grafikou za príplatok len približne 500 €.
Čím si nás testovaný exemplár získal, bola veľmi atraktívna konfigurácia – výrazný červený lak Desire dopĺňala kontrastne lakovaná vrchná časť karosérie, čím bol vo výsledku spolu s najväčšími, až 18" diskami Performance docielený veľmi príťažlivý celok. Aj napriek tomu, že ide o vozidlo z koncernu VW Group, ktorý býva terčom kritiky za nudné, až nevýrazné dizajny, v tomto prípade vizuálne pestrá konfigurácia vrcholného stupňa výbavy FR pekne zvýraznila tradičné španielske korene. Mimochodom, testovaný kúsok stál vyše 25-tisíc €.
Arona tak má z optickej stránky stále čo ponúknuť, hoci na trhu už je nejaký ten piatok. Zvyšok zmien v rámci nedávnej modernizácie završuje vynovený zadný nárazník s efektnými imitáciami koncoviek výfuku. Koncové svetlá sa však nezmenili. Pokiaľ ťa zaujíma veľkosť batožinového priestoru, tak vedz, že Arona ponúka kufor s veľkosťou slušných 400 litrov.
Nová palubná doska
Najväčšie zmeny so sebou priniesol facelift v interiéri, kde evidujeme iné členenie palubnej dosky. Okrem nového tvaru došlo aj k výmene výduchov ventilácie s displejom, pretože ten sa po novom nachádza navrchu palubovky. Je tak v lepšom zornom poli vodiča, pričom vo vrcholnom vyhotovení ponúka až 9,2" obrazovku. V našom prípade išlo o základný 8,25" displej infotainmentu, ktorý zároveň kombinoval aj fyzické ovládacie prvky. Tie rozhodne oceňujeme, pretože na jednotlivé nastavenia nie je zďaleka potrebné využívať len dotykový displej.
Pozitívom je, že aj základný infotainment podporuje Apple CarPlay, navyše kúsky vyrobené od roku 2022 majú aj bezdrôtový Mirrorlink. Samotné multimediálne prostredie neponúka až také plynulé prechody a animácie ako príplatkové väčšie riešenie. Okrem toho ak prahneš po navigácii, aj tá je k dispozícii len s 9,2" displejom. Veľmi sa nám páčil fyzický panel klimatizácie, ktorý vyzerá stále moderne, je veľmi intuitívny a z ergonomického hľadiska pekne poruke.
Čím vie Arona potešiť, sú aj príjemné materiály – vrchná časť palubovky je celá mäkčená, multifunkčný volant je potiahnutý kožou a páčilo sa nám aj strieborné obloženie a početne zastúpené červené detaily, vďaka čomu nemožno povedať, že kokpit je fádny. Pokiaľ ide o použité materiály a celkovo dojem zo spracovania, tak tento Seat patrí medzi to úplne najlepšie v danej triede.
Na rozdiel od predošlej testovačky, táto Arona nemala vo výbave zahrnutý tzv. Digital Cockpit, teda 10,25" digitálne budíky. Miesto nich sme počítali s klasickým analógovým riešením, ktorému uprostred sekundoval malý displej palubného počítača. Fanúšikovia klasických budíkov si tak prídu na svoje – analógové budíky sú veľmi dobre čitateľné, so zaujímavou grafikou, akurát tak neponúkajú možnosť zobrazenia mapy/navigačných pokynov.
Arona ostáva stále verná klasickému voliču automatickej prevodovky, takže na rozdiel od väčších súrodencov na stredovom tuneli nie je malý a modernejší volič shift-by-wire. Navyše poruke je naďalej aj manuálna ručná brzda. V okolí voliča prevodovky je nielen štartovacie tlačidlo, ale aj fyzické tlačidlo na vypnutie funkcie štart/stop či aktivovanie parkovacieho asistenta. Seat totiž ponúka širokú škálu asistenčných systémov.
Zo stránky priestorovej ponuky zastupuje Arona akýsi nadštandard v segmente, hoci poznáme aj priestrannejšie modely. Samotný posed, predovšetkým vpredu, je príjemný, navyše sedadlá vedia pomerne slušne držať telo v zákrutách aj pri svižnej jazde.
Vrchol v ponuke motorizácií
Paleta pohonných jednotiek Arony stavia takmer výlučne na litrové trojvalcové TSI, ktoré Seat ponúka hneď v niekoľkých vyhotoveniach. Nám sa však tentoraz dostala do rúk čerešnička na torte, ktorú zastupuje jediný štvorvalec k dispozícii – 1.5 TSI Evo s výkonom 110 kW/150 koní a krútiacim momentom 250 Nm. Agregát je štandardne spárovaný so 7-stupňovou automatickou prevodovou DSG. Už samotné parametre naznačujú, že práve táto verzia robí z Arony veľmi čiperného hráča, veď akceleráciu z 0 na 100 km/h zvládne za 8,2 sekundy a maximálna rýchlosť je až 210 km/h.
Samozrejme, o rýdzo športových vlastnostiach nemôže byť reč, lenže ak zoberieme do úvahy relatívne malé rozmery, hmotnosť len okolo 1 200 kilogramov a výkon 150 koní, respektíve 250 Nm, tak z mestského crossovera sa razom stáva veľmi svižný atlét. Stačí, aby bolo vozovka mokrá, a pri prudšom zošliapnutí plynového pedála dokáže Arona rýchlo prehrabnúť kolesami. Najmä v meste sa tak bavíme o nadštandardnej svižnosti, obratnosti a celkovej agilite.
Dokonca Arona s motorom 1.5 zvláda aj rýchle tempo na okreskách, kde padne vhod pre verziu FR štandardne dodávaný systém XDS – pribrzďovanie vnútorného kolesa, čo je elektronická náhrada mechanického samosvorného diferenciálu. Tá zlepšuje trakciu a smer vozidla pri ostrejšom prejazde zákrutami. To sa pri modeli s výhradne predným pohonom a danou porciou sily rozhodne počíta. Na cestách mimo obcí si tak môžeš jazdu užiť vo svižnom tempe, hoci veľkú zábavnosť nečakaj.
Ruka v ruke s tým ide aj pomerne tvrdšie naladenie podvozka, ktoré ti dovolí viac pritvrdiť, vo všeobecnosti však možno hovoriť o príjemnom komforte. Iste, na menších 17" diskoch by bola filtrácia nerovností o poznanie lepšia, zvolené 18" obutie však neznamená, že na rozbitých cestách v meste budeš trpieť. Pravdou však je, že zo stránky zvukového komfortu sa do kabíny od veľkých kolies vie preniesť vskutku citeľný dunivý zvuk. A vlastne, v globále, samotné odhlučnenie (od kolies/podbehov aj motora) je skôr na priemernej úrovni.
Osobne sme väčšinou preferovali športový režim prevodovky, pretože v základnej polohe má 7-stupňový automat tendenciu skorým radením síce znižovať spotrebu, ale aj potenciál motor miestami až dusiť. Po posunutí páky prevodovky do polohy S je výkon značne lepšie po ruke.
Na záver spotreba. Náš celkový priemer bol na úrovni 6,4 l/100 km. V meste jazdíš v priemere za približne 7 litrov a inak to nie je ani na diaľnici. Naopak, na okreskách je možné hravo podliezť hranicu 5 litrov, a to aj napriek tomu, že prítomná nie je žiadna forma elektrifikácie. Opäť sa nám teda potvrdilo, že motor 1.5 TSI Evo patrí medzi tie najúspornejšie v triede, pritom dokáže zabezpečiť príjemnú svižnú dynamiku. Ostatne, s takmer rovnakou spotrebou sme jazdili pri teste trojvalcovej Arony.