Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Streda 19. 1. 2022 meniny má Drahomíra, Mário

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Dnes populárne články
Novak Djoković kúpil 80-percentný podiel vo firme, ktorá vyvíja liek na covid-19. Neočkovaný tenista naďalej odmieta vakcínu Novak Djoković kúpil 80-percentný podiel vo firme, ktorá vyvíja…
TOP 3 v stredu: Omikron začína valcovať Slovensko, Anglicko ruší opatrenia a k Zemi sa rúti asteroid TOP 3 v stredu: Omikron začína valcovať Slovensko, Anglicko ruší…
Masový vrah Breivik na výsluchu o podmienečnom prepustení hajloval Masový vrah Breivik na výsluchu o podmienečnom prepustení…
K Zemi sa rúti novoobjavený asteroid, ktorý by nás mohol zasiahnuť už v roku 2023. Môže spôsobiť škody ako tunguská udalosť K Zemi sa rúti novoobjavený asteroid, ktorý by nás mohol…
Anglicko ruší všetky koronavírusové opatrenia. Pozitívni nepôjdu do karantény, netreba rúška ani covid certifikáty Anglicko ruší všetky koronavírusové opatrenia. Pozitívni nepôjdu…
Útok kanibala v uliciach mesta a generácie detí s vrodenými chybami. 10 fotografií, ktoré naháňajú hrôzu Útok kanibala v uliciach mesta a generácie detí s vrodenými…
PR správa

Tento článok je sponzorovaný obsah spoločnosti Seat.

Čo je PR správa?

Článok je dodaný kompletne od inzerenta a REFRESHER nezasahoval vôbec, alebo len minimálne.

Tech - Autá

Vynovená Arona nám dokázala, že má šmrnc a Seat ňou vie hneď vo viacerých oblastiach prekvapiť

Vyskúšali sme modernizovanú Aronu so 7-stupňovým DSG a 110-koňovým TSI.

Martin Mičuda
27. november 2021, 8:30 Čas čítania: 4:51
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Vynovená Arona nám dokázala, že má šmrnc a Seat ňou vie hneď vo viacerých oblastiach prekvapiť
Zdroj: Refresher/martinzmartina
Tech - Autá
0
Martin Mičuda
27. november 2021, 8:30
Čas čítania: 4:51

Vynovená Arona nám dokázala, že má šmrnc a Seat ňou vie hneď vo viacerých oblastiach prekvapiť

Vyskúšali sme modernizovanú Aronu so 7-stupňovým DSG a 110-koňovým TSI.

Martin Mičuda
27. november 2021, 8:30
Čas čítania: 4:51
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Vynovená Arona nám dokázala, že má šmrnc a Seat ňou vie hneď vo viacerých oblastiach prekvapiť
Zdroj: Refresher/martinzmartina
Odoberať newsletter REFRESHERu
10 najlepších člankov Refresheru, raz za týždeň. Ak ťa emaily prestanú baviť, tak ich kedykoľvek zrušíš. Zadaním emailu súhlasíš s podmienkami portálu.

Automobilka Seat na jar vskutku nenápadným štýlom modernizovala svoje najmenšie modely v portfóliu – Ibizu a Aronu. Druhý menovaný sa nám dostal do rúk na zoznámenie, preto sme sa pozreli detailnejšie na vynovený mestský crossover. Práve tento druh zaznamenáva za uplynulé roky čoraz väčší boom a čoraz viac vytláča doterajších tradičných zástupcov svojho segmentu. Seat spomedzi modelov nemeckého koncernu naďalej stavia na atraktívnejší vzhľad, Arona nás však dokázala príjemne prekvapiť aj v iných veciach. A nebolo ich málo…

Na pohľad o čosi dospelejšia

Exteriérové krivky s tradične španielskym korením dostali po omladzujúcej kúre nielen modernejší, ale najmä robustnejší nádych. Môže za to predovšetkým nový predný nárazník v mohutnejšom vyhotovení, ktorý evokuje dospelejšie SUV počiny. V neposlednom rade sú to výrazné okrúhle hmlové svetlá, ktoré sa po facelifte presunuli zo spodnej časti nárazníka tesne pod hlavné svetlomety. Tie sú po novom už v štandardnej výbave tvorené full-LED technológiou (avšak paraboly), v našom prípade to boli príplatkové adaptívne full-LED svetlá, ktoré príjemne prekvapili svojou svietivosťou, najmä v kontexte daného segmentu.

Do ponuky sa zaradili nové odtiene karosérie s dizajnmi diskov kolies. Testovaný exemplár sa niesol v dvojfarebnom vyhotovení v kombinácii modrá metalíza s bielou strechou a spätnými zrkadlami, zatiaľ čo o obutie sa postarali až 18" efektné disky. Zvyšok optických zmien završuje vynovený zadný nárazník s akýmisi imitáciami koncoviek výfuku. Koncové svetlá sa de facto nezmenili, treba však uznať, že Arona aj po niekoľkých rokoch na trhu vyzerá stále veľmi atraktívne, preto po vizuálnej stránke exteriéru nebolo potrebné nič zásadné meniť – hlavne v dvojfarebnom vyhotovení vyzerá Arona skutočne pôvabne a štýlovo.

 

Zdroj: Refresher/martinzmartin

Kokpit v znamení väčších súrodencov

Najväčšie zmeny sa v rámci modernizácie odohrali v interiéri, kde si miesto našla nová palubná doska. Iný je nielen jej tvar, rozloženie výduchov ventilácie a displeja, ale aj použité materiály, rozsiahlejšie náladové osvetlenie či vynovený volant. Povrch palubovky je mäkčený, pričom volant môže byť za príplatok obšitý kožou napa. Arona sa tak citeľne priblížila k väčším modelom značky (Leon, Formentor) a nadväzuje teda na jej najnovšie dizajnové smerovanie. 

Práve vzájomná výmena umiestnenia stredového displeja a výduchov ventilácie so sebou prináša vylepšenia v oblasti infotainmentu – po novom už v základe dostaneš 8,25" dotykovú obrazovku, zatiaľ čo náš exemplár disponoval príplatkovým, až 9,2" displejom s podporou Apple CarPlay a Android Auto. Žiaľ, zrkadlenie chytrých telefónov síce funguje štandardne už aj v úplnom základe, ani v kombinácii s voliteľným veľkým displejom nie je toto spojenie bezkáblove. Ďalší, až 10,25" displej sa nachádza priamo pred vodičom, pretože analógové riešenie budíkov strieda tzv. Digital Cockpit, ktorý v rámci faceliftu dostal decentne vylepšené vizuálne prostredie s hneď niekoľkými preddefinovanými zobrazeniami.

 

Zdroj: Refresher/martinzmartin


Istým prekvapením je, že Arona aj po modernizácii ostáva verná fyzickému panelu ventilácie, čo hodnotíme veľmi kladne. Pod novými výduchmi si tak svoje tradičné miesto udržali dva hlavné otočné ovládače na nastavenie teploty, ktoré dopĺňajú klasické tlačidlá na nastavenie zaužívaných funkcií klimatizácie. Ergonómia je tak na veľmi vysokej úrovni. Inak to nie je ani v prípade použitých materiálov, ktoré nás v kontexte ceny a súčasnej doby nečakane prekvapili – Arona má jeden z najhodnotnejšie spracovaným kokpitov vo svojej triede, prekonáva nielen súrodeneckú Škodu či VW a chválime aj jeho vizuálne pestrejšie vyhotovenie.

V ponuke je totiž hneď niekoľko farebných dekórov, ktoré vedia interiér oživiť, a efektným dojmom pôsobí aj orámovanie nových výduchov. Dokonca tie krajné sú aj decentne podsvietené. Samotný posed za volantom je príjemný – sedačky vedia slušne držať telo v zákrutách a aj vyšším osobám vedia sedáky pekne podoprieť stehná. O priestorovom nedostatku nemožno hovoriť, a to dokonca ani vzadu. Poznáme aj priestrannejšie vozidlá, v danej triede však Arona ponúka aj pre cestujúcich vzadu nadštandardný životný priestor. Pokiaľ sa pýtaš na batožinový priestor, aj ten má veľmi slušných 400 litrov.

 

Arona ostáva stále verná klasickému voliču automatickej prevodovky, takže na rozdiel od väčších súrodencov na stredovom tuneli nie je malý a modernejší volič shift-by-wire. Okrem toho vodič má poruke naďalej aj manuálnu ručnú brzdu, ktorá sa z nových áut už takmer úplne vytráca. Chýba tým však funkcia hold. V okolí voliča prevodovky si miesto našlo nielen štartovacie tlačidlo, ale aj fyzické tlačidlo na vypnutie funkcie štart/stop či aktivovanie parkovacieho asistenta. Seat totiž ponúka vskutku širokú škálu asistenčných systémov vrátane indikátora slepého uhla, adaptívneho tempomatu či protikolízneho asistenta.

 

Zdroj: Refresher/martinzmartin

Trojvalec, o ktorom veľmi nevieš

Pod kapotou testovačky bol stred z ponuky toho, čo sa môže o pohon výhradne predných kolies Arony starať – benzínový trojvalec 1.0 TSI s výkonom 81 kW/110 koní a krútiacim momentom 200 Nm. V základnej konfigurácii je agregát spárovaný so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, nám však jazdu uľahčovala príplatková 7-stupňová prevodovka DSG. Najmä v meste prácu automatu rozhodne oceníš a privítaš, dodať však musíme, že vzhľadom na nižší výkon motora, s ktorým je spárovaná, ide o automat so suchými spojkami. To značí, že najmä opätovný rozbeh vozidla pri nízkych rýchlostiach nie je úplne najcitlivejší. 

Navyše počas našich jázd sme zvykli preferovať režim prevodovky S, keď automat až tak nepodtáčal motor – v bežnom nastavení neraz vie otáčky motora držať značne pod hranicou 1 500 ot./min a tým zabíjať potenciál jednotky. Tá je totiž veľmi pružná a neraz pôsobí, ako by mala aj viac koní, ako ich v skutočnosti má. Za to môže aj nízka hmotnosť, veď Arona váži len o niečo viac ako 1 200 kilogramov. Dokonca pokiaľ nevyženieš motor do vysokých otáčok, po stránke odhlučnenia, kultivovanosti a celkovej kultúry chodu by málokto povedal, že vo veci nie je štvorvalec, ale trojvalec. 

 

Zdroj: Refresher/martinzmartin

 

Litrové TSI jednoducho patrí medzi to najlepšie, čo v danom segmente nájdeš. Na svoje veľkostné a výkonnostné pomery pritom ponúkne aj príjemnú dynamiku, veď akceleráciu z 0 na 100 km/h s ním Arona zvládne za približne 10 sekúnd a rozbehne sa až na 190 km/h. Ak zoberieme do úvahy spotrebu, tu sa nám už však začína natískať otázka, či sa viac neoplatí štvorvalec 1.5 TSI. Silnejšia verzia motora 1.0 TSI totiž v priemere jazdí so spotrebou 6 a pol litra na sto kilometrov, čo je údaj, ktorý vieš poľahky dokonca aj prekonať so 150-koňovým štvorvalcom.

V meste aj na diaľnici sme jazdili s veľmi podobnou spotrebou, a to na úrovni vyše 7 l/100 km, zatiaľ čo na okresných cestách to bolo vyše 5 l/100 km. Nejde o vyslovene zlý výsledok, ale takéto hodnoty sme vedeli dosahovať so štvorvalcovým Golfom. Čím nás, naopak, Arona veľmi príjemne prekvapila, je podvozok – pri pohľade na veľké 18" disky (obuté do pneumatík 215/40 R18) sme sa tak trochu báli mestských nástrah, filtrácia nerovností je na veľmi slušnej úrovni.

 

Zdroj: Refresher/martinzmartin

 

Bavíme sa pritom o aute, ktoré má vzadu jednoduchú nápravu s vlečnými ramenami, komfort pruženia a celkové naladenie aj na rozbitých cestách však hodnotíme kladne. Iste, so sedemnástkami by si zažil väčšiu plavnosť a vo vyšších rýchlostiach veľké kolesá viac počuť, o palec väčšie obutie však výrazne neovplyvňuje tlmenie nerovností, pretože Arona veľké kolesá proste zvláda – naladenie tlmičov a pružín je veľmi dobré. Okrem toho podvozok vie prekvapiť aj pri ostrejšom štýle jazdy.

V momente, keď sa ocitneš s Aronou na kľukatejších cestách, podvozok pôsobí dospelým dojmom. Malý crossover stojaci na platforme MQB A0 (teda na pôdoryse Ibizy) hravo zatáča a má príjemnú ovládateľnosť. Veľa nepochybne robí aj relatívne rýchle a presné riadenie. Summa summarum, Arona v rámci modernizácie zapracovala na kvalitnejšom interiéri a jemne oprášila to, čo doteraz i tak fungovalo. V kontexte ceny testovaného exemplára, ktorý bol na úrovni 23 000 €, považujeme tento počin za jedného z vôbec najsilnejších hráčov v triede.

 

Zobraziť galériu 15
Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Zdroj: Refresher/martinzmartinaFoto: Refresher/martinzmartinaNáhľadový obrázok: Refresher/martinzmartina
NAHOR
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Najčítanejšie články
Teraz
24 hod
7 dní
30 dní
Viac z témy tech
Viac článkov
Sponzorované články
Viac článkov
Ďalšie news
pred 26 minútami
pred hodinou
pred hodinou
viac news
Mohlo by ťa zaujímať
Prejsť na úvodnú stránku
Dnes populárne články
Novak Djoković kúpil 80-percentný podiel vo firme, ktorá vyvíja liek na covid-19. Neočkovaný tenista naďalej odmieta vakcínu Novak Djoković kúpil 80-percentný podiel vo firme, ktorá vyvíja liek…
TOP 3 v stredu: Omikron začína valcovať Slovensko, Anglicko ruší opatrenia a k Zemi sa rúti asteroid TOP 3 v stredu: Omikron začína valcovať Slovensko, Anglicko ruší…
Masový vrah Breivik na výsluchu o podmienečnom prepustení hajloval Masový vrah Breivik na výsluchu o podmienečnom prepustení hajloval
K Zemi sa rúti novoobjavený asteroid, ktorý by nás mohol zasiahnuť už v roku 2023. Môže spôsobiť škody ako tunguská udalosť K Zemi sa rúti novoobjavený asteroid, ktorý by nás mohol zasiahnuť už…
Anglicko ruší všetky koronavírusové opatrenia. Pozitívni nepôjdu do karantény, netreba rúška ani covid certifikáty Anglicko ruší všetky koronavírusové opatrenia. Pozitívni nepôjdu do…
Útok kanibala v uliciach mesta a generácie detí s vrodenými chybami. 10 fotografií, ktoré naháňajú hrôzu Útok kanibala v uliciach mesta a generácie detí s vrodenými chybami.…
Domov
Zdieľať
Diskusia
Hľadať
Viac
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.