Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Tento článok je sponzorovaný obsah spoločnosti Seat.
27. novembra 2021 o 8:30
Čas čítania 4:51
Martin Mičuda

Vynovená Arona nám dokázala, že má šmrnc a Seat ňou vie hneď vo viacerých oblastiach prekvapiť

Vynovená Arona nám dokázala, že má šmrnc a Seat ňou vie hneď vo viacerých oblastiach prekvapiť
Zdroj: Refresher/martinzmartina
TECH AUTOMOBILOVÉ TESTY
Uložiť Uložené

Vyskúšali sme modernizovanú Aronu so 7-stupňovým DSG a 110-koňovým TSI.

Automobilka Seat na jar vskutku nenápadným štýlom modernizovala svoje najmenšie modely v portfóliu – Ibizu a Aronu. Druhý menovaný sa nám dostal do rúk na zoznámenie, preto sme sa pozreli detailnejšie na vynovený mestský crossover. Práve tento druh zaznamenáva za uplynulé roky čoraz väčší boom a čoraz viac vytláča doterajších tradičných zástupcov svojho segmentu. Seat spomedzi modelov nemeckého koncernu naďalej stavia na atraktívnejší vzhľad, Arona nás však dokázala príjemne prekvapiť aj v iných veciach. A nebolo ich málo…

Na pohľad o čosi dospelejšia

Exteriérové krivky s tradične španielskym korením dostali po omladzujúcej kúre nielen modernejší, ale najmä robustnejší nádych. Môže za to predovšetkým nový predný nárazník v mohutnejšom vyhotovení, ktorý evokuje dospelejšie SUV počiny. V neposlednom rade sú to výrazné okrúhle hmlové svetlá, ktoré sa po facelifte presunuli zo spodnej časti nárazníka tesne pod hlavné svetlomety. Tie sú po novom už v štandardnej výbave tvorené full-LED technológiou (avšak paraboly), v našom prípade to boli príplatkové adaptívne full-LED svetlá, ktoré príjemne prekvapili svojou svietivosťou, najmä v kontexte daného segmentu.

Odporúčané
Hyundai nás opäť prekvapil. Nové i20 N je bezkonkurenčné športové auto vo svojej cenovej hladine Hyundai nás opäť prekvapil. Nové i20 N je bezkonkurenčné športové auto vo svojej cenovej hladine 13. októbra 2021 o 14:30

Do ponuky sa zaradili nové odtiene karosérie s dizajnmi diskov kolies. Testovaný exemplár sa niesol v dvojfarebnom vyhotovení v kombinácii modrá metalíza s bielou strechou a spätnými zrkadlami, zatiaľ čo o obutie sa postarali až 18" efektné disky. Zvyšok optických zmien završuje vynovený zadný nárazník s akýmisi imitáciami koncoviek výfuku. Koncové svetlá sa de facto nezmenili, treba však uznať, že Arona aj po niekoľkých rokoch na trhu vyzerá stále veľmi atraktívne, preto po vizuálnej stránke exteriéru nebolo potrebné nič zásadné meniť – hlavne v dvojfarebnom vyhotovení vyzerá Arona skutočne pôvabne a štýlovo.

Seat, Arona
Zdroj: Refresher/martinzmartin

Kokpit v znamení väčších súrodencov

Najväčšie zmeny sa v rámci modernizácie odohrali v interiéri, kde si miesto našla nová palubná doska. Iný je nielen jej tvar, rozloženie výduchov ventilácie a displeja, ale aj použité materiály, rozsiahlejšie náladové osvetlenie či vynovený volant. Povrch palubovky je mäkčený, pričom volant môže byť za príplatok obšitý kožou napa. Arona sa tak citeľne priblížila k väčším modelom značky (Leon, Formentor) a nadväzuje teda na jej najnovšie dizajnové smerovanie. 

Odporúčané
Nový Golf GTI Clubsport je ako stvorený na slovenské cesty. Ohúril nás živelnosťou aj dynamikou Nový Golf GTI Clubsport je ako stvorený na slovenské cesty. Ohúril nás živelnosťou aj dynamikou 26. októbra 2021 o 9:30

Práve vzájomná výmena umiestnenia stredového displeja a výduchov ventilácie so sebou prináša vylepšenia v oblasti infotainmentu – po novom už v základe dostaneš 8,25" dotykovú obrazovku, zatiaľ čo náš exemplár disponoval príplatkovým, až 9,2" displejom s podporou Apple CarPlay a Android Auto. Žiaľ, zrkadlenie chytrých telefónov síce funguje štandardne už aj v úplnom základe, ani v kombinácii s voliteľným veľkým displejom nie je toto spojenie bezkáblove. Ďalší, až 10,25" displej sa nachádza priamo pred vodičom, pretože analógové riešenie budíkov strieda tzv. Digital Cockpit, ktorý v rámci faceliftu dostal decentne vylepšené vizuálne prostredie s hneď niekoľkými preddefinovanými zobrazeniami.

Seat, Arona
Zdroj: Refresher/martinzmartin


Istým prekvapením je, že Arona aj po modernizácii ostáva verná fyzickému panelu ventilácie, čo hodnotíme veľmi kladne. Pod novými výduchmi si tak svoje tradičné miesto udržali dva hlavné otočné ovládače na nastavenie teploty, ktoré dopĺňajú klasické tlačidlá na nastavenie zaužívaných funkcií klimatizácie. Ergonómia je tak na veľmi vysokej úrovni. Inak to nie je ani v prípade použitých materiálov, ktoré nás v kontexte ceny a súčasnej doby nečakane prekvapili – Arona má jeden z najhodnotnejšie spracovaným kokpitov vo svojej triede, prekonáva nielen súrodeneckú Škodu či VW a chválime aj jeho vizuálne pestrejšie vyhotovenie.

Odporúčané
Nové C nám dokázalo, že je najpokrokovejšie vo svojej triede. V jednej veci dokonca prekonáva aj vlajkové S Nové C nám dokázalo, že je najpokrokovejšie vo svojej triede. V jednej veci dokonca prekonáva aj vlajkové S 28. septembra 2021 o 14:30

V ponuke je totiž hneď niekoľko farebných dekórov, ktoré vedia interiér oživiť, a efektným dojmom pôsobí aj orámovanie nových výduchov. Dokonca tie krajné sú aj decentne podsvietené. Samotný posed za volantom je príjemný – sedačky vedia slušne držať telo v zákrutách a aj vyšším osobám vedia sedáky pekne podoprieť stehná. O priestorovom nedostatku nemožno hovoriť, a to dokonca ani vzadu. Poznáme aj priestrannejšie vozidlá, v danej triede však Arona ponúka aj pre cestujúcich vzadu nadštandardný životný priestor. Pokiaľ sa pýtaš na batožinový priestor, aj ten má veľmi slušných 400 litrov.

Arona ostáva stále verná klasickému voliču automatickej prevodovky, takže na rozdiel od väčších súrodencov na stredovom tuneli nie je malý a modernejší volič shift-by-wire. Okrem toho vodič má poruke naďalej aj manuálnu ručnú brzdu, ktorá sa z nových áut už takmer úplne vytráca. Chýba tým však funkcia hold. V okolí voliča prevodovky si miesto našlo nielen štartovacie tlačidlo, ale aj fyzické tlačidlo na vypnutie funkcie štart/stop či aktivovanie parkovacieho asistenta. Seat totiž ponúka vskutku širokú škálu asistenčných systémov vrátane indikátora slepého uhla, adaptívneho tempomatu či protikolízneho asistenta.

Seat, Arona
Zdroj: Refresher/martinzmartin

Trojvalec, o ktorom veľmi nevieš

Pod kapotou testovačky bol stred z ponuky toho, čo sa môže o pohon výhradne predných kolies Arony starať – benzínový trojvalec 1.0 TSI s výkonom 81 kW/110 koní a krútiacim momentom 200 Nm. V základnej konfigurácii je agregát spárovaný so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, nám však jazdu uľahčovala príplatková 7-stupňová prevodovka DSG. Najmä v meste prácu automatu rozhodne oceníš a privítaš, dodať však musíme, že vzhľadom na nižší výkon motora, s ktorým je spárovaná, ide o automat so suchými spojkami. To značí, že najmä opätovný rozbeh vozidla pri nízkych rýchlostiach nie je úplne najcitlivejší. 

Odporúčané
Vyskúšali sme úplne nový Volkswagen Golf. Aká je jeho 8. generácia? Vyskúšali sme úplne nový Volkswagen Golf. Aká je jeho 8. generácia? 29. augusta 2020 o 15:32

Navyše počas našich jázd sme zvykli preferovať režim prevodovky S, keď automat až tak nepodtáčal motor – v bežnom nastavení neraz vie otáčky motora držať značne pod hranicou 1 500 ot./min a tým zabíjať potenciál jednotky. Tá je totiž veľmi pružná a neraz pôsobí, ako by mala aj viac koní, ako ich v skutočnosti má. Za to môže aj nízka hmotnosť, veď Arona váži len o niečo viac ako 1 200 kilogramov. Dokonca pokiaľ nevyženieš motor do vysokých otáčok, po stránke odhlučnenia, kultivovanosti a celkovej kultúry chodu by málokto povedal, že vo veci nie je štvorvalec, ale trojvalec. 

Seat, Arona
Zdroj: Refresher/martinzmartin

Litrové TSI jednoducho patrí medzi to najlepšie, čo v danom segmente nájdeš. Na svoje veľkostné a výkonnostné pomery pritom ponúkne aj príjemnú dynamiku, veď akceleráciu z 0 na 100 km/h s ním Arona zvládne za približne 10 sekúnd a rozbehne sa až na 190 km/h. Ak zoberieme do úvahy spotrebu, tu sa nám už však začína natískať otázka, či sa viac neoplatí štvorvalec 1.5 TSI. Silnejšia verzia motora 1.0 TSI totiž v priemere jazdí so spotrebou 6 a pol litra na sto kilometrov, čo je údaj, ktorý vieš poľahky dokonca aj prekonať so 150-koňovým štvorvalcom.

Odporúčané
400 koní, ultra-luxus a kontroverzný dizajn. Je nová 7-čka najlepšia limuzína na našom trhu? 400 koní, ultra-luxus a kontroverzný dizajn. Je nová 7-čka najlepšia limuzína na našom trhu? 29. júna 2020 o 14:21

V meste aj na diaľnici sme jazdili s veľmi podobnou spotrebou, a to na úrovni vyše 7 l/100 km, zatiaľ čo na okresných cestách to bolo vyše 5 l/100 km. Nejde o vyslovene zlý výsledok, ale takéto hodnoty sme vedeli dosahovať so štvorvalcovým Golfom. Čím nás, naopak, Arona veľmi príjemne prekvapila, je podvozok – pri pohľade na veľké 18" disky (obuté do pneumatík 215/40 R18) sme sa tak trochu báli mestských nástrah, filtrácia nerovností je na veľmi slušnej úrovni.

Seat, Arona
Zdroj: Refresher/martinzmartin

Bavíme sa pritom o aute, ktoré má vzadu jednoduchú nápravu s vlečnými ramenami, komfort pruženia a celkové naladenie aj na rozbitých cestách však hodnotíme kladne. Iste, so sedemnástkami by si zažil väčšiu plavnosť a vo vyšších rýchlostiach veľké kolesá viac počuť, o palec väčšie obutie však výrazne neovplyvňuje tlmenie nerovností, pretože Arona veľké kolesá proste zvláda – naladenie tlmičov a pružín je veľmi dobré. Okrem toho podvozok vie prekvapiť aj pri ostrejšom štýle jazdy.

Odporúčané
Vyskúšali sme 422-koňový Touareg V8 a nestačili sme sa čudovať. Toto je terénne monštrum! Vyskúšali sme 422-koňový Touareg V8 a nestačili sme sa čudovať. Toto je terénne monštrum! 22. marca 2020 o 16:56

V momente, keď sa ocitneš s Aronou na kľukatejších cestách, podvozok pôsobí dospelým dojmom. Malý crossover stojaci na platforme MQB A0 (teda na pôdoryse Ibizy) hravo zatáča a má príjemnú ovládateľnosť. Veľa nepochybne robí aj relatívne rýchle a presné riadenie. Summa summarum, Arona v rámci modernizácie zapracovala na kvalitnejšom interiéri a jemne oprášila to, čo doteraz i tak fungovalo. V kontexte ceny testovaného exemplára, ktorý bol na úrovni 23 000 €, považujeme tento počin za jedného z vôbec najsilnejších hráčov v triede.

Seat, AronaSeat, AronaSeat, AronaSeat, Arona
Zobraziť galériu
(15)
Domov
Zdieľať
Diskusia