V terénnych podmienkach sme prevetrali Touareg so špičkovým osemvalcom pod kapotou.
Volkswagen v roku 2018 predstavil novú, v poradí 3. generáciu svojho najväčšieho SUV, ktoré sa odjakživa teší veľkej obľube. Môže za to hneď niekoľko dôvodov a jedným z nich je aj veľmi atraktívny pomer medzi cenou a tým, čo vie ponúknuť. Inak tomu nie ani teraz, ostatne, nový Touareg je momentálne najpredávanejšie veľké SUV na Slovensku.
Faktom je, že súčasná generáciu už nepatrí medzi horúce novinky, nám sa ale do rúk dostala nedávno predstavená verzia s dodatkom V8. Krátke a výstižne označenie dáva okamžite najavo nielen čo skrýva pod kapotou, ale i to, že ide o najvýkonnejší a zároveň najdrahší Volkswagen, ktorý je v súčasnosti na trhu. Aký je?
Exteriér
Touareg s poradovým číslom 3 si už po dizajnovej stránke nemusíme veľmi predstavovať. Vynechať však vonkajší opis našej testovačky by bol hriech. Karosériu totiž pokrýva špecifický béžový lak Sechura, ktorému perfektne sekunduje opticky športový R-Line paket, no hlavne Black Style balík – čierna maska, spätné zrkadlá, okenné lišty a 20" disky Braga. V tejto konfigurácii vyzerá Touareg úžasne, ba čo viac, dovolíme si ho označiť za dizajnovo najkrajšie veľké nemecké SUV.
Škoda len, že Volkswagen sa verziu V8 nesnažil nejako opticky odlíšiť od bežných variantov. Prakticky jediným poznávacím znakom je totiž len bočná plaketa za prednými kolesami, inak je zvyšok vozidla identický – dokonca, pre osemvalcovú verziu nie je ani nevyhnutný športový optický paket. Inými slovami, Touareg V8 tak trochu tají svoju výnimočnosť a prednosti. Na druhú stranu treba dodať, že to môže viacerým vyhovovať, navyše, Volkwagen toto vyhotovenie ani neprezentuje ako športovú verziu (na to tu je R).
Nie je žiadnym tajomstvom, že obrovskou maskou cieli Touareg najmä na ázijskú klientelu (ktorá si potrpí na okázalý dizajn), to ale nič nemení na tom, že ako celok pôsobí veľmi hodnotne a hlavne vyvážene. V porovnaní so súrodeneckou Audi Q7-čkou to opticky predsa len nie je až taká krabica, i keď s dĺžkou takmer 4,9 metra ide o slušný kolos. Všetky čierne detaily vrátane masky zachádzajúcej priamo do svetiel Touaregu vyslovene seknú a okrem veľmi drsného zjavu zaručujú aj akýsi atletickejši dojem.
Špeciálnu pochvalu si zaslúžia nielen perfektné kryté prahy dverí, ale predovšetkým príplatkové full-LED svetlomety IQ.Light s až prekvapivo sofistikovanou funckionalitou – armáda 128 svetelných diód na každej strane kooperuje s čelnou kamerou, mapovými podkladmi, GPS signálom či nočným videním a predvádza pozoruhodnú svetelnú show.
Interiér
Naopak, interiér, respektívne palubnú dosku už toľkými superlatívmi neobdaríme. Tým nechceme povedať, že kokpit je vyslovene škaredý či zlý, to bože chráň, nemôžeme sa ale ubrániť dojmu, že menej je niekedy viac. Na mysli máme najmä tzv. Innovision Cockpit, teda obrovský panel displejov, ktoré tvoria 12,3" digitálne budíky a až 15" dotykový displej infotainmentu Discover Premium.
Spojenie obrazoviek má síce navodiť veľmi modernú, okázalú a veľkolepú atmosféru, čo sa vlastne aj podarilo, na vodiča obrovské displeje neraz doslova kričia. Nuž, aj to je dôkaz, že Touareg hlási veľký odbyt na čínskych trhoch, kde sú pre tamojších tie displeje i tak stále malé. Tak či onak, interiér je spracovaný veľmi dobre a vlastne, je vskutku prekvapivé, že takýmito veľkými obrazovkami nás neobdaril napríklad Mercedes-Benz, ale práve Volkswagen.
Luxus a cit pre detail sťa Mercedes-Benz však čakať nemožno a i ten relatívne starý volant by už konečne mohli vymeniť, ak sa ale začneme baviť o výbave a technológiách, Touareg začne rozohrávať veľmi vysokú, doslova prémiovú hru.
Tak napríklad – full-HD rozlíšenie displejov, satelitný náhľad máp, veľký head-up displej, perfektné nočné videnie, hlasové ovládanie v češtine, 4-zónová klimatizácia, nezávislé kúrenie a vetranie, kompletne bezkľúčový vstup, dovieranie dverí, osvetlené nástupné lišty, nadmieru komfortné až v 18 smeroch plne elektricky ovládané, vyhrievané a ventilované sedadlá s pamäťovou a masážnou funkciou, panoramatická strecha, akustické okná, protislnečné rolety, vyhrievané čelné okno, 360-stupňova kamera, Apple CarPlay/Android Auto, WiFi pripojenie, náladové osvetlenie či Dynaudio s 13 reproduktormi a až nečakane kvalitným zvukom.
Nepochybne, všetko toto ma za následok, že náš totálne nafullovaný kúsok stál vyše 120-tisíc €. Áno, to je slušná pálka, no do veľkej miery si Volkswagen túto sumu naozaj vie hravo obhájiť. Narážame tým hlavne na ten klenot pod kapotou, preto prejdime rovno k veci a poďme jazdiť. Ak ťa zaujíma vnútorná priestrannosť či bližší pohľad na Touareg ako taký, odporúčame náš starší test verzie 3.0 TDI.
Motor & Jazda
Pointou nášho testu je však nová technika. Touareg V8 vsádza na dvakrát preplňovaný motor 4.0 V8 TDI s výkonom 310 kW / 422 koní a krútiacim momentom 900 Nm. Štandardom je stály pohon všetkých štyroch kolies 4Motion (s pomerom 40:60 v prospech zadnej nápravy) a 8-stupňový automat s hydrodynamickým meničom. Náš exemplár bol navyše vybavený príplatkovou riadenou zadnou nápravou a elektromechanickými aktívnymi stabilizátormi.
Samozrejme, chýbať nemôže vzduchový podvozok, ktorý robí z Touarega mimoriadne komfortné SUV, a to či na asfaltovej alebo nespevnenej ceste. Osobne radíme správanie a nastavenie podvozka niekde medzi BMW X5 a Mercedes-Benz GLE. Inými slovami, podvozok nie je tak bavorácky tuhý a zároveň nie je ani až tak úplne plavný. Jednoducho akýsi stred.
Touareg zároveň vykazuje zväčsa neutrálne jazdné vlastnosti, najmä na nespevnenom povrchu sa ale o slovo prihlási poháňaná prioritne zadná náprava. Pohon všetkých štyroch kolies však funguje veľmi sofistikovane a aj medzi jednotlivými režimami cítiť rozličný spôsob prerozdeľovania sily.
Papierový údaj tvrdí, že 900 Nm je dostupných už od 1 250 otáčok, pocitovo je to niekde na úrovni cca 1 500 otáčok, nič to ale nemení na tom, že pružné zrýchlenie je fantastické. Vyzdvihnúť pritom treba skutočnosť, že naftový osemvalec je nielen mimoriadne pružný, ale aj neskutočne kultivovaný – označiť toto TDI-čko za traktor je doslova urážka.
Najviac vzrušujúci je pocit, keď sa s Touaregom vydáš na nespevnený povrch a začneš mu dávať riadne do tela. Spojenie pohonného ústrojenstva s prevodovkou a pohonom 4Motion funguje neskutočne nekompromisne a zároveň mimoriadne harmonicky. Aj v tomto teste musíme navyše vyhlásiť, že 4Motion patrí medzi tie najlepšie pohony všetkých štyroch kolies, čo nám potvrdil najmä test v sypkom piesku, kde nás ani raz nenechal v štichu.
Prekvapilo nás najmä to, s akou ľahkosťou je možné veľké SUV umiestniť tam, kde ho potrebuješ. Do nemalej miery za to môže aj riadená zadná náprava, ktorá síce občas vozidlo natáča do zákruty až takým neprirodzeným dojmom, obrovskou mierou však prispieva k výbornej obratnosti a značne agilnejším jazdným vlastnostiam. V zákrutách dajú o sebe vedieť i aktívne stabilizátory, ktoré zároveň dokážu až pozoruhodne slušne eliminovať náklony.
Pochvalu si rozhodne zaslúži aj 8-stupňová automatická prevodovka, ktorá funguje výborne, škoda len, že v manuálnom režime je tak trochu apatická – v hraničných situáciach má prevodovka svoj vlastný rozum a tak je jedno, či je zvolený automaticky alebo manuálny režim. Zároveň by sme si priali aj o čosi strmšie riadenie, nakoľko najmä v komfortnom režime je účinok posilňovača riadenia príliš citlivý. Bavíme sa však o veľkom SUV a nie o vyslovene športovom náčiní, takže túto skutočnosť vyslovene nekritizujeme.
Najväčšou prednosťou osemvalcovej verzie je nepochybne jej dynamika – vyše 2-tonový kolos dokáže dať masívny krútiaci moment do veľkého pozoru, pochváliť pritom treba aj takmer okamžitú reakciu na plynový pedál. Súčasné modely koncernu Volkswagen totiž trpia oneskorenou reakciou, v tomto prípade to ale neplatí. A to aj ak dáte „pedál na podlahu“ na nespevnenom povrchu. Aby sme boli presnejší, stovku pokorí Touareg V8 za 4,9 sekundy, maximálka je 250 km/h.
Silnou stránkou je zároveň aj spotreba – možno to znie až neuveriteľne, ale s týmto 422-koňovým SUV vieš z dlhodobého hľadiska jazdiť so spotrebou 8 až 9 l/100 km, čo je výborný výsledok v kontexte veľkosti, váhy a príslušnej dynamiky.
Náš verdikt? Touareg V8 je s najväčšou pravdepodobnosťou posledný model značky s osemvalcom pod kapotou, no a ak je toto myslené ako nejaká labutia pieseň, tak agregátu 4.0 TDI dávame 10/10. Jednoducho, je priam úchvatne, aký dokáže byť tento naftový osemvalec výkonný, kultivovaný, odhlučnený a zároveň úsporný.
Nad dieselovými motormi sa v súčasnosti sťahujú mračná, Touareg V8 je ale jasným dôkazom, že naftové motory tu budeme mať ešte dlhé roky, ostatne, vo veľkých SUV-čkach majú stále oveľa väčší význam. Áno, benzín je benzín, no s osemvalcovým SUV od AMG či BMW M budeš mať dvakrát takú spotrebu, no dvakrát toľko zábavy a dynamiky nezažiješ.