Ford Explorer je v Európe k dispozícii len v konfigurácii s motorom 3.0 V6 EcoBoost.
Ford Explorer je v Spojených štátoch legendou už desaťročia. Jeho šiesta generácia, ktorá je k dispozícii aj na európskom trhu, je cenovo takmer bezkonkurenčná. Ford totiž svoju vlajkovú loď predáva v plnej výbave, s 635-litrovým kufrom, 7-miestnou konfiguráciou a 457-koňovým šesťvalcovým plug-in hybridom „len“ za 79-tisíc eur. Za takéto peniaze sa nové 7-miestne SUV s porovnateľnými parametrami a vlastnosťami kúpiť na Slovensku nedá.
Mastodont, ktorý však klame telom
Ford Explorer bude dostupný v dvoch variantoch – buď luxusne orientované vyhotovenie Platinum, alebo športovo strihnutý ST-Line s charakteristickým čiernym paketom. My sme testovali práve Platinum. Jeho chrómové doplnky majú matnú povrchovú úpravu, ktorá dodáva autu istú honosnosť a pompéznosť.
Tvary však trochu skresľujú realitu. Auto je určite veľké, veď aj bez spätných zrkadiel má na šírku viac ako dva metre a na dĺžku viac ako päť metrov, no vnútri to tak nevyzerá. Môže za to niekoľko detailov: výrazné oplastovanie v spodnej časti karosériu opticky utápa a zároveň jej ikonický C-stĺpik ju rozdeľuje, teda opticky skracuje. Explorer je stále „len“ mid-size SUV, i keď také prerastené, americké.
Explorer sa s celkovou dĺžkou 5 049 milimetrov najviac podobá Audi Q7. Auto je teda väčšie ako BMW X5, ale zároveň stále až o desať centimetrov kratšie ako X7. Má full-LED predné svetlá, ktoré prekvapia svojím výkonom. Prešpekulované tienenie a celkovú adaptívnu sofistikovanosť ako jeho nemecká konkurencia však nečakaj.
Koncové svetlá tvoria LED moduly len sčasti, väčšiu pozornosť si zaslúžia koncovky výfuku. Síce sú až štyri, no so skutočne bizarným riešením – samotné koncovkové rúry sú reálne a plne funkčné, ale tesne pred ich zakončením sú vnútri netypicky zahnuté smerom dole. Ide skutočne o veľký paradox, najmä ak hovoríme o aute spoza veľkej mláky.
Veľkolepé pohodlie a priestor na prvom mieste
Americký pôvod nezaprie Explorer predovšetkým v interiéri, špeciálne v jeho prednej časti. Tá je robustná, no jednoduchá až primitívna. Tvar palubnej dosky pripomína model Crown Victoria z 90. rokov. Je tu plejáda veľkých fyzických tlačidiel, veľké držiaky na kolu, v stredovom tuneli dokonca na 1,5-litrovú fľašu a ešte väčšie úložné priestory. Pochváliť treba bezdrôtovú nabíjačku i dobrý držiak na mobil pod stredovou lakťovou opierkou.
Všadeprítomná koža nie je jemná a „matná“ ako pri väčšine nových áut, ale lesklá, hladká a doslova masívna. Vnútrajšok je kombináciou starej a novej školy. V detailoch, najmä čo sa týka lícovania jednotlivých častí interiéru, je zrejmé, že ide o americké auto, ktorému treba tolerovať väčšie odchýlky, na druhej strane nielen veľké displeje, ale aj otočný elektronický volič prevodovky hlási prítomnosť moderny.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Prečo je stredový veľký displej premrhanou šancou.
- Či je štandardne dodávaný 3. rad sedadiel vôbec využiteľný.
- Čo všetko tvorí bohatú štandardnú výbavu na našom trhu.
- Aké parametre má jediná motorizácia určená pre Európu.
- V čom sme evidovali opačný prístup voči európskym SUV.
- Aký bol náš priemerný údaj spotreby paliva.
- Ako funguje podvozok bez vzduchových vakov a adaptívnych tlmičov.