Jedna z najlepšie hodnotených hier v histórii je právom na výslní. Tento rok ju iná hra prekoná len ťažko.
Názov: Elden Ring
Recenzovaná platforma: Xbox Series X
Vývojár: From Software
Distribútor: Bandai Namco
Vydanie: 25. február 2022 na PS4, PS5, Xbox One/Series X a S, PC
Herné vývojárske štúdio From Software z Japonska stálo za zrodom herného žánru dnes známeho aj ako Soulsborne. Začali temnými fantasy hrami Demon’s Souls a pokračovali titulmi Dark Souls, Bloodborne, Sekiro. Tento rok sériu organicky transformovali s titulom Elden Ring. Ten je totiž prvým z tohto žánru od štúdia From Software, ktorý sa odohráva v otvorenom svete.
Oproti predošlým hrám je to razantný odklon v rámci dizajnu úrovní, súbojov s bosmi a budovania postavy. Tvorcovia museli hru vytvoriť s podstatnými zmenami, no ich fanúšikovia okamžite spoznajú ich rukopis aj v Elden Ringu. Stále je to náročná hra plná obrovských nepriateľov a nádherného sveta, zároveň však bude hráčov miestami frustrovať.
Jedna z najlepšie hodnotených hier histórie ťa nesklame
Elden Ring je jednou z najlepšie hodnotených hier histórie a my sme boli zvedaví, či si to skutočne zaslúži. Tvorcovia v nej vybrúsili svoje skúsenosti a talent do podoby, ktorá je atraktívna aj pre hráčov, ktorí sa s podobnými hrami až doteraz nikdy nestretli. Elden Ring bude svojimi dizajnérskymi rozhodnutiami inšpirovať generácie tvorcov nových hier. Je to jednoducho majstrovské dielo.
Každý hráč začína vytvorením postavy. Ak chceš bojovať z diaľky a pomocou mágie, vyberieš si skôr typ postavy, ktorej atribúty sú viac nasmerované na mágiu (Faith, Inteligence, Arcane...) než na silu (Dexterity, Strength). V priebehu hry získavaš za ničenie nepriateľov runy, pomocou ktorých si postavu vylepšuješ. Za každý level dostaneš bod, ktorý môžeš prideliť nejakému atribútu.
Ak ti nevyhovuje boj nablízko, môžeš svoju postavu zmeniť na magického bojovníka. Tieto body môžeš navyše po zabití istého bosa prerozdeliť a vytvoriť si tak novú postavu a zamerať sa na iné atribúty. Hra ti dáva dostatok priestoru na to, aby si experimentoval a našiel štýl hrania, ktorý ti bude vyhovovať najviac.
Kompletné prejdenie hry ti pritom zaberie aj 100 hodín (ak chceš prejsť iba hlavný príbeh, bude to o niečo viac ako 30 hodín). V prípade, že chceš vyskúšať oba štýly hrania, zaberie ti to extrémne veľa času.
V tomto svete je ho však radosť tráviť. S jeho vytvorením pomáhal spisovateľ George R. R. Martin (napísal ságu Pieseň ľadu a ohňa známu ako Game of Thrones). Spoločne s tvorcami zo štúdia vytvorili fantasy svet The Lands Between. Čakali sme, že príbeh bude priamočiarejší a detailnejší, opak je však pravdou.
Ak sa doň chceš ponoriť naplno, budeš si musieť čítať všakovaké zápisníky a pozorne počúvať postavy. Podobne ako v predošlých hrách od tohto štúdia, aj v tejto hre je príbeh vyrozprávaný cez udalosti odohrávajúce sa vo svete. Nečakaj teda bohaté dialógy či filmové videá rozširujúce príbeh, ako napríklad v hrách The Last of Us.
Trochu nás to sklamalo a vzhľadom na prítomnosť spisovateľa kalibru Georgea R. R. Martina sme dúfali v údernejší príbeh, ktorého význam spolu s ostatnými hráčmi nemusíš lúštiť na internete.
Komplexné RPG s množstvom zbraní a útokov
Elden Ring bude výzvou pre každého hráča. Ideálne je vyskúšať rôzne zbrane, brnenia a vylepšenia, ktoré sa najviac hodia na tvoj štýl hrania. Niekedy je lepšie, ak si zvolíš slabší meč, ak sa ti ním zabíjajú nepriatelia lepšie.
RPG prvky sú rozdelené do viacerých kategórií. V otvorenom svete nájdeš množstvo hlavných a vedľajších úloh či magických predmetov, ktoré ti uľahčia hru a vylepšia postavu, ale aj veľa voliteľných či tajných oblastí, ku ktorým sa bez poriadneho skúmania okolia vôbec nedostaneš.
Je to veľká škoda, pretože hráči, ktorí si o hre nebudú googliť a hľadať tajné lokácie, nebudú bojovať s najlepšími bosmi. Hlavní nepriatelia v tejto hre sú podobne ako v predošlých tituloch od tohto štúdia veľkou výzvou a vyzerajú úžasne, máme však dojem, že po vytvorení stoviek bosov už dizajnérom štúdia dochádzajú nápady.
V Elden Ringu je stále veľa unikátnych a skvelých bosov, je ich však menej ako napríklad v hre Bloodborne. Najhoršie je to, že tí najlepší bosovia sú úplne voliteľní a veľa hráčov sa o nich ani nedozvie, keďže sa k nim dá väčšinou dostať len náhodou.
Nádherný svet, v ktorom sa jednoducho stratíš
Svet je perfektne navrhnutý do posledného kúta mapy. Je rozdelený do šiestich veľkých oblastí, ktoré sa ešte delia na ďalšie. Zabudnúť nemôžeme ani na podzemné tajné mestá či oblasti, do ktorých sa dostaneš cez portály. Mapa ti neukazuje, kam máš presne ísť a ani to, kde sa nachádza miesto, ktoré spomínala postava, s ktorou si sa pred chvíľou rozprával. Musíš ho objaviť, pričom niekedy je to veľmi náročné.
V hre totiž neexistuje žiadny záznamník úloh a toho, čo máš urobiť, aby si sa v nich ďalej posunul. Stretneš v nej desiatky postáv a dostaneš desiatky úloh, no pravdepodobne sa ti všetky nepodarí splniť. Radíme ti, aby si si sám robil poznámky do zošita, pretože po niekoľkých desiatkach hodín môžeš na dôležité informácie zabudnúť.
Takto vyzerá časť mapy. Orientovať sa môžeš len podľa vizuálnych pomôcok.
Patríme k hráčom a recenzentom, ktorí kritizujú štýl open-world hier od štúdia Ubisoft, ako napríklad Assassin’s Creed. Ich svety sú gigantické, no je to na škodu. Sú totiž preplnené nudnými aktivitami, stereotypnými opakujúcimi sa úlohami a zabudnuteľnými postavami. Hra ťa vodí za ruku a nenechá ťa svet poriadne objavovať, keďže všade na mape máš návod na to, čo robiť. Elden Ring to robí úplne naopak, no to je tiež extrém.
Hra ti vôbec nič nenapovie a nikam ťa nenasmeruje, a to ani v situáciách, keď by si to uvítal. Niekedy sa nebudeš vedieť dostať do nejakej oblasti a pravdepodobne si budeš informácie vyhľadávať na internete alebo pozerať návody na Youtube.
Následne zistíš, že na to, aby si získal nejaký predmet, vďaka ktorému sa dostaneš do tajného a skrytého mesta, potrebuješ urobiť 15 úloh, ktoré sa javia ako dosť náhodné. A možno zistíš, že si väčšinu z nich aj spravil, ale nemáš si medzi nimi ako spojiť súvislosti.
Niektorým hráčom, ktorí prejdú Elden Ring, unikne aj 30 percent obsahu vrátane veľkých bosov či nádherných častí sveta. Rovnako nezistia, že hra má minimálne 6 rôznych koncov. Zamrzí aj to, keď hráč zistí, že nejakú úlohu už nemôže dokončiť. Spravil síce 10 z 12 potrebných krokov, no následne pokročil v hlavnom príbehu tak ďaleko, že postava, ktorá mu úlohu zadala, medzitým zomrela alebo zmizla.
Neexistuje pritom takmer žiadny návod na to, ako a kde ju nájsť. To vo svete, ktorého preskúmanie ti zaberie dobrých 100 hodín, neznie ako veľká zábava. Našťastie na jeho skúmanie máš k dispozícii zviera Torrent, ktorý sa zjaví zo vzduchu hneď, ako ho privoláš.
Tvorcovia ťa nezdržujú animáciou naskakovania na koňa a po stlačení tlačidla ho hneď ovládaš. Kiežby sme sa vo všetkých fantasy hrách dočkali rovnakého riešenia, ktoré veľmi šetrí čas a pôsobí intuitívne.
Dizajn otvoreného sveta, v ktorom nie je takmer nič vyznačené, má svoje plusy aj mínusy. Vďaka tomu, že sme nevedeli, čo je za rohom, nás veľmi lákalo preskúmať každé miesto, vojsť do každej jaskyne a vidieť každého bosa. Svet Elden Ringu totiž pôsobí dojmom, že každú jeho časť vytvoril niekto ručne a s ozajstnou vášňou.
Nemáš pocit, že niekto v programe kopíroval kopce alebo budovy, nemáš pocit, že vytvoril desať variácií rovnakého nepriateľa, a nemáš pocit, že by vykrádal inú hru či duplikoval herné prostredie.
Vizuálne podmanivý výtvarný štýl prebíja detailnú grafiku
Výtvarný štýl hry je veľmi výrazný a ponúka množstvo jedinečných úkazov a rôznorodých typov prírody. Sú tu nočné mestá pripomínajúce menej goticky a lovecraftovsky pôsobiacu hru Bloodborne, obrovské zelenožlté pláne, zasnežené hory, doliny zničené lávou a sopkami, jaskyne, bane, majestátne hrady, dračie brlohy, zatopené mestá aj magické zámky.
Nikdy pritom nevieš, kam sa nabudúce dostaneš. Ani raz sme nemali pocit, že by sa nám niekam nechcelo ísť. Navyše po každom preskúmanom úseku sme získali nejaké vylepšenie či predmet, ktorý sa viaže k špecifickej schopnosti.
Základom vo využívaní týchto predmetov je mať vybrané dobré talizmany a čary (napríklad to na liečenie či odstránenie jedu a iných negatívnych vlastností), prípadne nejaké materiály, ktorými si môžeš potrieť meč, ako napríklad ohňom, keď bojuješ s drevenými nepriateľmi.
V hre nájdeš stovky užitočných predmetov a zbraní. Tie sú rozdelené do viacerých typov, ako napríklad meče, veľké meče, sekery, kladivá, luky, kuše, magické palice, špeciálne zbrane, katany, dýky, oštepy a tak ďalej. Každá zbraň je niečím špecifická, či už rozsahom a silou útoku, alebo animáciami. Neprekáža pritom, ak je zo začiatku slabšia. Zbrane si môžeš vylepšiť až na úroveň 25, čím sa im extrémne zvýšia štatistiky.
Stredoveké Star Wars
Ako hráč dostaneš veľa možností, ako si zbrane upraviť a skombinovať. Nás napríklad prekvapilo, že pomocou zbrane a mágie sme boli schopní premeniť sa na postavu pripomínajúcu Darth Maula z filmovej série Star Wars.
Súboje sú dosť podobné predošlým hrám zo žánru Soulsborne, takže ak si nejaké hral, budeš sa cítiť ako doma. Sú však poriadne napínavé. Nikdy napríklad nezabudneme na náš prvý súboj s drakom.
Elden Ring ťa možno zo začiatku ohromí, ale aj ochromí. Predsa len, stále je to náročná hra, v ktorej ťa nepriatelia vedia zabiť aj jedným-dvomi údermi. Obzvlášť na začiatku, keď máš málo zdravia a výdrže. Výdrž sa vyčerpáva s každým útokom alebo odrazením útoku štítom.
Odporúčame, aby začiatočníci investovali runy a vylepšenia postavy práve do atribútov Vigor a Stamina, ktoré tieto vlastnosti vylepšujú. Keď sa budeš vedieť ubrániť útoku nepriateľa, porazíš ho oveľa jednoduchšie.
Elden Ring je síce náročná hra, ale nie tak veľmi ako Bloodborne či Sekiro
Náročnosť Elden Ringu je však oproti predošlým hrám tohto štúdia nižšia. Tvorcovia ti dávajú dosť možností, ako si hru uľahčiť. Ak nejakého nepriateľa nevieš poraziť, môžeš sa vybrať inam, poraziť iného, zlepšiť si postavu a zbrane a vrátiť sa k nemu neskôr. Ďalšou veľkou pomocou je privolávanie hráčov online.
Tí prídu do tvojho sveta a pomôžu ti poraziť bosa. Veľkou novinkou v týchto hrách je možnosť privolať si pomocníkov riadených umelou inteligenciou. Ide o duchov nepriateľov, ktorých si porazil. Chvíľu trvá, než sa k tejto možnosti dostaneš, no keď si ju vylepšíš, extrémne ti v súbojoch pomôže. Môžeš si napríklad privolať vlkov, kostry či vytvoriť kópiu samého seba.
Títo duchovia bosov sami neporazia, no odlákajú ich pozornosť, takže sa v pokoji môžeš vyliečiť. Vďaka tomu je hranie Elden Ringu veľmi prístupné. Stále je to náročná hra, aké fanúšikovia štúdia From Software milujú, no tentoraz ju prejde oveľa viac hráčov. Pomáha aj to, že po zabití bosom sa často môžeš objaviť priamo pred ním a nemusíš znova cestovať cez dlhé pasáže, aby si sa k nemu vrátil, ako to je nastavené v predošlých hrách od tohto štúdia.
To však neznamená, že sa v súbojoch nezapotíš a nezanadávaš si. Už klasicky je aj v Elden Ringu ovládanie postavy trochu nešikovné a kostrbaté. Stane sa, že postava niekedy nedoskočí na rímsu a ty spadneš alebo že sa nešikovne otočí na vrchole hory a ty sa zrútiš do hlbiny. Elden Ring obsahuje aj množstvo tajomstiev a tajných cestičiek.
Väčšinou sú úzke, nebezpečné a čakajú ťa na nich pasce, čo v spojení so zámerne kostrbatým ovládaním spôsobí jemnú frustráciu. Vždy keď zomrieš, totiž prídeš aj o runy, ktorými si vylepšuješ postavu a nakupuješ zbrane. Po smrti ich môžeš získať späť, ak sa vrátiš na miesto, kde si zomrel. Ak však ešte predtým zomrieš znova, už sa k nim nedostaneš.
You Died
Až príliš veľa našich smrtí v tejto hre spôsobilo frustrujúce ovládanie či nepriatelia číhajúci za rohom, ktorí postavu zhodili z rímsy do temnej diery. Je to však súčasť dizajnu týchto hier. Nováčikov to naštve, veteráni už budú vedieť, že pred vstupom do miestnosti si treba overiť, či nepriateľ nestojí za dverami.
Priprav sa teda na to, že budeš zomierať často. A to najmä pri veľkých súbojoch s bosmi. V hre ich je niekoľko desiatok a väčšina z nich má unikátny dizajn a útoky (občas sa súboj zopakuje za iných podmienok, keď je napríklad obluda silnejšia). Vývojárske štúdio From Software je známe tým, ako originálne a skvelo vyzerajú nepriatelia a aké majú jedinečné útoky. Kľúčom k ich porazeniu je sledovanie ich animácií a útokov.
V gigantickom svete na sto hodín hrania sa nikdy nebudeš nudiť
Spomínaný dizajn nepriateľov si zaslúži veľkú pochvalu, pretože ich v každom regióne nájdeš nových – veľkých, malých či bosov. Na súboj ťa vyzvú aj zvieratá, duchovia, príšery či rytieri. Len čo sa naučíš pohyby jedného z nich a ľahko ho zabiješ, objaví sa nový typ nepriateľa, ktorého pohyby sa budeš musieť znova naučiť. Vďaka tomu nikdy nezažiješ stereotyp a zostaneš po celý čas sústredený.
My sme hru prešli za 75 hodín, no chceme pokračovať v objavovaní prostredia a nepriateľov. Zatiaľ nás bavila každá jedna hodina a doslova sa od Elden Ringu nevieme odpútať. Hra nás oberá o spánok aj všetok voľný čas a aj tak to nestačí. Celý deň rozmýšľame len nad tým, ako sa do tohto sveta vrátime, ktorého bosa vyzveme na súboj a aké nové tajomstvo odhalíme. Bohužiaľ, nie je to bez chýb.
Zlý technický stav, bugy a katastrofálna optimalizácia
Technický stav hry je neospravedlniteľný. Niektoré chyby výrazne kazia zážitok z hry. Verzia na Xboxe nevie načítať uložené pozície a občas ťa nepripojí do multiplayeru. Na Playstatione zase spočiatku neukladalo postup v hre vôbec a niektoré chyby spôsobovali postave smrť.
Raz sa nám stalo, že sme prišli o 130-tisíc rún, lebo nás po smrti nevrátilo do sveta, ale prepadli sme rovno cez textúry a hru sme museli znovu načítať. Ku koncu hry nám niekoľko hodín neukazovalo žiadnu mágiu a jej stopy. Ak nepriateľ útočil magickým útokom, vôbec sme ho nevideli. Chyba sa opravila sama po pár hodinách, pričom predtým nepomáhal ani reštart konzoly a hry.
Na všetkých platformách (Xbox, Playstation aj PC) má hra obrovské problémy s udržaním plynulého obrazu. Ak si vyberieš mód zameraný na lepšiu grafiku, framerate lieta v rozmedzí 30 – 60 fps. Ak si vyberieš mód zameraný na plynulejší obraz, lieta okolo 40 – 60 fps.
Ani jeden mód nie je stabilný a až príliš často sa stáva, že plynulosť kolíše, čo vytvára hrozný vizuálny zážitok. Nehovoriac o tom, aké dôležité je mať stabilný framerate v hre, kde ti sekanie obrazu spôsobí smrť do niekoľkých sekúnd, lebo nestihneš reagovať na útok nepriateľa.
Počítačová verzia má aj ten problém, keď sa obraz úplne zasekne. Vo všetkých verziách hry je vidieť doskakovanie predmetov na obrazovke, keď sa tiene, predmety, rastliny či stavby vykresľujú na obrazovke, až keď sa k nim hráč veľmi priblíži.
Trochu nám prekážalo aj to, že predmety prechádzali cez ostatné, akoby neboli pevné. Niektorí hráči budú kritizovať aj to, že hra má síce nádherné prostredia a podmanivý výtvarný štýl, no grafické detaily sú v porovnaní s ostatnými hrami v najlepšom prípade len priemerné.
„Grafika“ a detaily za konkurenciou na platforme Playstation zaostávajú
Hra Horizon: Forbidden West nám len pred niekoľkými týždňami dokázala, že sa dá všetko urobiť na veľmi vysokej úrovni. V recenzii hry sme chválili, že tvorcovia dokázali vytvoriť krásne a vizuálne výrazné herné prostredie s množstvom neuveriteľných detailov a textúr.
Prečo by sme rovnaké požiadavky nemali mať aj na Elden Ring? V tomto prípade však nejde o veľké negatívum, keďže hra je svojím spôsobom veľmi pekná, akurát sa graficky podobá skôr na hry spred piatich rokov.
Medzi negatíva môžeme zaradiť aj jemne nevybalansovanú náročnosť v súbojoch s bosmi. Niektorí veľkí nepriatelia približne v strede hry nám robili viac problémov ako tí z konca hry. Je to však len maličkosť a niektorí hráči sa s tým „problémom“ možno ani nestretnú.
Najväčším negatívom, ktoré však bude veľmi subjektívne, je nepochybne samotný dizajn otvoreného sveta v spojení s absenciou detailnej mapy a zoznamom úloh. Hra je dosť náročná aj bez toho, aby si musel každú chvíľu googliť a zisťovať, ako sa dostaneš tam a tam a kde sa nachádza druhá polovica medailónu, bez ktorého sa nedostaneš do bonusovej oblasti. Veľmi by pomohlo, keby nám nejaká postava pri ceste či zamknutej bráne naznačila, kam musíme ísť alebo čo musíme spraviť.
Ako hráč si v tomto svete absolútne stratený. Iste, pocit z preskúmania celého sveta a každej miestnosti je skvelý, rovnako ako pocit, keď na niečo prídeš sám, ale jednotlivé úlohy v hre sú natoľko rozsiahle a náhodné, že väčšina hráčov bude musieť googliť a spoliehať sa na návody na Youtube.
Verdikt
Negatív nie je veľa. Okrem zlej technickej stránky a množstva technických chýb nemáme obsahu hry čo vyčítať. Platí, že pozitíva silno prevyšujú negatíva. Ani s dokonalým technickým stavom bez chýb by sme zrejme Elden Ringu plné hodnotenie 10/10 neudelili.
Elden Ring sa zrejme stane hrou roka a jednou z najlepších hier posledných rokov, ktorej inovatívne dizajnérske aspekty budú štepiť budúcich vývojárov a vzhľad hier, ktoré sa týmto japonským skvostom nepochybne budú chcieť inšpirovať. 9,5/10.