Nestabilný framerate, zasekávanie, chyby, nízka kvalita textúr, pomalé načítavanie, nefungujúci multiplayer, neukladanie obsahu... Elden Ring vyšiel v zlom stave.
V súčasnosti recenzujeme japonskú akčnú RPG hru Elden Ring a už teraz ti môžeme povedať, že je fantastická. Vyšla však v katastrofálnom technickom stave.
Základným problémom je nestabilný počet snímok zobrazených za sekundu, teda framerate. Na konzolách PS5 a Xbox Series X sú k dispozícii dva módy. Quality mód zameriavajúci sa na krajšiu grafiku beží v rozmedzí 30 – 60 snímok za sekundu (fps).
Performance mód zameraný na počet snímok za sekundu beží plynulejšie, v rozmedzí 45 – 60 fps. Žiadny z nich však nie je stabilný a pády počtu snímok za sekundu sú extrémne naprieč celou hrou. Najhoršie je to pri jazde na koni či vo veľkých otvorených priestoroch, kde plynulosť pohybu závratne klesá a zhoršuje to zážitok z hrania. Zaťažuje to oči a zhoršuje pohyb postavy.
Ďalším problémom sú zaseknutia v obraze, takzvané stutters. Ide o situácie, keď hra nestíha vykresľovať udalosti v hre a „preskočí“ niekoľko snímok. Hra potom vyzerá kostrbato a pohyb nie je plynulý. Netýka sa to iba konzol. Počítače sú na tom prakticky ešte horšie a je úplne jedno, či máš počítač za 10-tisíc eur.
Podľa expertov na výkon hier a hernú grafiku z Digital Foundry v súčasnosti bez problémov nerozbehne hru Elden Ring žiaden počítač. Počítačová verzia je podľa nich natoľko problematická, až odporúčajú, aby si sa jej vyhol.
Tam sa však technické problémy nekončia. Hra obsahuje veľa technických chýb, teda bugov. Stalo sa nám, že sa postava úplne prestala hýbať a nereagovali ani tlačidlá na spustenie menu. Nepriatelia okolo však nemali problém ďalej útočiť. Mnohým hráčom na konzole PS5 nefunguje automatické ukladanie. Môžu tak prísť o celé hodiny progresu. Hráčov na konzolách Xbox zase trápi, že hra sa zle aktualizovala.
Preto nemôžu hrať hru v režime online, teda tak, ako je v prvom rade nadizajnovaná. V hre Elden Ring môžeš vstúpiť do sveta iných hráčov, respektíve oni môžu prísť k tebe, aby ťa buď napadli, alebo aby ti pomohli premôcť nejakého náročného nepriateľa. Množstvo hráčov na Xboxe to však vzhľadom na chybu nedokáže a nie je jasné, kedy to tvorcovia opravia.
Hranie znepríjemňuje aj takzvané doskakovanie predmetov. Pred hráčom sa neustále objavujú predmety, ktoré mali byť zobrazené už dávno. Tráva, stromy či budovy sa zobrazujú až príliš neskoro. Bežné je aj to, že predmety prechádzajú cez iné predmety, akoby neboli z pevnej hmoty, no a nedokonalý je aj zvukový systém. Napríklad zvuk, ktorý meč vydá, keď ho vytiahneš z nepriateľov, je oneskorený.
Elden Ring je famózna hra, od ktorej sa nevieme odtrhnúť. Preto je nesmierna škoda, že má toľko technických problémov. Namiesto toho, aby sme ju len chválili, musíme ako hráči riešiť problémy.
Aj preto nechápeme, ako môže byť jednou z najlepšie hodnotených hier všetkých čias. Na metacritic.com, kde sa združujú profesionálne recenzie, má po 49 recenziách na konzole PS5 priemerné hodnotenie 97 zo 100.
Recenzenti akoby ignorovali, že vyšla vo veľmi zlom technickom stave. Keď to vyčítajú všetkým ostatným hrám, ako napríklad hrám od štúdia Bethesda či sci-fi hre Cyberpunk 2077 od poľského štúdia CD Projekt Red, nechápeme, prečo sa to rozhodli v prípade hry Elden Ring ignorovať.