Spoluzakladateľ štúdia CD Projekt Red vydal video, v ktorom približuje stav Cyberpunk 2077.
Mesiac po vydaní Cyberpunk 2077 sa spoluzakladateľ štúdia CD Projekt Red Marcin Iwinski ukázal vo viac ako 5-minútovom videu.
Vysvetľuje v ňom, čo malo spôsobiť obrovské problémy s technickým stavom hry, ktorému sme sa venovali aj v recenzii. Cyberpunk 2077 sme hrali na PS5, no aj tak sme zaznamenali pády fps (počet snímok za sekundu), obrovské bugy (technické chyby), neustále padanie hry a ďalšie problémy.
Oveľa horšie to mali hráči na konzolách Xbox One a PS4, kde bol titul takmer nehrateľný. PlayStation dokonca urobilo niečo bezprecedentné. Prvýkrát v histórii stiahlo veľkú AAA hru zo svojho obchodu PS Store. Hra sa digitálne na PlayStation dodnes nedá kúpiť a hráči ju môžu pokojne vrátiť aj v prípade, ak si kúpili krabicovú verziu. Vyústilo to až do situácie, kedy poľskému štúdiu hrozia žaloby.
Marcin Iwinski vysvetľuje, čo za tým podľa nich stálo. Vo videu nižšie sa dozvieš, že na chybe je vraj zastaralý hardware konzol Xbox One a PS4, ktorý nedokázal dostatočne dobre spracovať obsah hry. V tomto bode by sme CDPR radi ukázali obrovské hry od Ubisoftu či dvojročné Red Dead Redemption 2.
Práve hra od Rockstar Games je lepšia v mnohých aspektoch žánru otvoreného sveta (open-world), vizuálne pôsobí oveľa lepšie a na starých konzolách beží v podstate bez problémov. Je tak jasné, že nejde o hardware, ale nedostatočnú optimalizáciu zo strany CD Projekt Red.
Ďalším dôkazom je stav počítačovej verzie. Vývojári z CDPR už priznali, že sa zamerali hlavne na ňu a v podstate sa vykašľali na konzolové verzie, hoci vedeli, že sú v katastrofálnom stave. Je divné, že dnes obviňujú hardware konzol, keď pred mesiacom priznali, že konzolové verzie sa rozhodli vydať v stave, ktorý považovali za nedostatočný z dôvodu nedostatku času na doladenie titulu.
Ako bude vyzerať rok 2021 z hľadiska updatov, opráv a DLC
Navyše, ani PC verzia nie je bezchybná. Je síce v lepšom stave, ale stále je v nej množstvo bugov a technických chýb, ktoré tvorcovia doteraz neopravili. Vo videu sľubujú, že v januári a februári dorazia dva veľké opravné patche, zároveň však dodávajú, že ani po nich nebude hra v 100 % stave.
Ako však mohli vydať konzolové verzie v takom stave? Spoluzakladateľ štúdia Marcin Iwinski tvrdí, že pri testovaní hry neprišli na žiadne zo závažných problémov, s ktorými sa hráči stretávajú už od vydania hry. Vedenie CDPR sa teda spolieha na naivných hráčov, ktorí uveria, že počas mesiacov testovania si nikto nevšimol, že hra na PS5 padá každú hodinu.
Rovnako chcú, aby si im uveril, že ich testovacie oddelenie (Quality assurance – QA) si počas testovania nevšimlo žiadne závažné chyby. Je pravdou, že vzhľadom na veľkosť RPG titulu je možné, že sa niektoré chyby jednoducho pri testovaní neukázali. Lenže v hre ich je enormné množstvo. Viaceré bugy hráčom zabránili v prejdení hry, pričom väčšina z nich trápi 90 % gamerov. Pri množstve z nich je nemožné, aby si ich testovacie oddelenie nevšimlo.
Inými slovami, Iwinski klame (zhodli sa na tom aj vývojári z iných štúdií na tomto fóre) a snaží sa vinu zhodiť na testerov. Tí si pritom pri hraní zrejme išli vytrhať vlasy. Vývojári si boli vedomí drvivej väčšiny chýb, akurát nemali dostatok času opraviť ich. Tak funguje vývoj veľkých AAA hier.
Testovacie oddelenie vývojárom oznámi, aké chyby našlo, no a manažéri a vedúci tímov sa následne rozhodujú, ktoré bugy majú prednosť a musia sa pred dokončením hry opraviť. Zvyšné budú opravovať v day one patchi, ktorý vychádza v deň vydania hry alebo ich jednoducho opravia neskôr, keď si na ne nájdu čas.
Iwinski vo videu hráčov prosí, aby z tejto situácie neobviňovali vývojárov. Tí sú podľa neho nesmierne talentovaní, pracovití a šlo o rozhodnutie správnej rady a šéfov štúdia. Aj preto je trochu prekvapivé, že hru vydali v takom stave. CDPR si svoje hry vydáva samo. Nestojí tak nad nimi žiadny Ubisoft ani EA, aby ich nútili vydať hru čo najskôr.
Nepriamo si tým ale protirečia. Na jednej strane hovoria, že si veľkého množstva chýb neboli vedomí, no na strane druhej zas tvrdia, že vydať hru v takomto stave bolo ich rozhodnutím. Dobre teda vedeli, čo robia.
Namiesto toho, aby Cyberpunk 2077 najprv dokončili, rozhodli sa pokaziť si meno a stratiť dôveru hráčov, len aby titul vydali pred Vianocami a zarobili. Spoluzakladateľ štúdia síce hovorí, že urobia všetko preto, aby si dôveru hráčov získali späť, no je to len kopa prázdnych rečí.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- V čom všetkom tvorcovia hráčov klamali
- Čo všetko odstránili alebo radikálne zhoršili vo finálnej hre
- Prečo by si im nemal dôverovať a kedy plánujú vydať next-gen verziu pre PS5 a Xbox Series X