Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
🥳 Vyhraj dovolenku v Ománe vďaka predplatnému Refresher+ 🌴
2. marca 2022 o 12:30
Čas čítania 13:07
Dominik Vetrák

RECENZIA: Gran Turismo 7 (PS5)

TECH GRAN TURISMO 7
Uložiť Uložené

Exkluzívna hra na PS4 a PS5 má svoje muchy, no napriek tomu si ju budeš chcieť zahrať. Potom sa už od nej neodlepíš.

Názov: Gran Turismo 7
Recenzovaná platforma: PS5

Vývojár: Polyphony Digital

Distribútor: PlayStation

Vydanie: 4. marec 2022 na PS4 a PS5 s českými titulkami

RECENZIA: Gran Turismo 7 (PS5)

Posledný diel pretekárskej hernej série Gran Turismo sa volal Sport. Išlo o hybridný diel, ktorý zo začiatku nemal takmer žiaden obsah pre jedného hráča a sústredil sa výhradne na online pretekanie a turnaje, ktoré licenciovala Medzinárodná automobilová organizácia FIA.

Hra bola kvalitná, ale chýbal jej obsah. Tvorcovia série z japonského štúdia Polyphony Digital si to zobrali k srdcu, a preto je Gran Turismo 7 na PS4 a PS5 extrémne bohaté na obsah. Hru neprejdeš ani po niekoľkých desiatkach hodín a nikdy sa pri tom nebudeš nudiť. 

Odporúčané
RECENZIA: Horizon: Forbidden West (PS5) RECENZIA: Horizon: Forbidden West (PS5) 14. februára 2022 o 9:01

Gigantické množstvo obsahu

Hra ponúka kampaň pre jedného hráča, no je iná ako v predošlých dieloch. Namiesto klasických turnajov sa dostaneš do sekcie Café, kde ťa budú rôzni ľudia sprevádzať obsahom hry. Postupne dostaneš za úlohu zbierať autá, ktoré dostávaš za to, že v pretekoch skončíš na prvých troch miestach. Okrem toho budeš musieť splniť aj mini úlohy ako výmenu oleja alebo zmenu farby auta.

Café ťa podrobne sprevádza možnosťami hry a ich fungovaním, takže nikdy nebudeš mať pocit, že si v niečom stratený. Tvorcovia si dali záležať na tom, aby si pochopil ich zámer.

Tým je urobiť z hráča skutočného pretekára a fanúšika automobilov. Tvorcovia dlho pred vydaním hovorili o tom, že chcú, aby si ľudia uvedomili hodnotu a význam áut, aby docenili históriu automobilového priemyslu a aby sa stali súčasťou automobilovej kultúry.

Recenzia na Gran Turismo 7.
Recenzia na Gran Turismo 7. Zdroj: Polyphony Digital/Playstation

Darí sa im to podareným spôsobom. V sekcii Café sa po získaní nových automobilov o nich dozvieš niekoľko zaujímavostí, pričom sa môžeš odborníka opýtať na akékoľvek auto, ktoré práve používaš.

Odporúčané
KVÍZ: Dokázal by si zvládnuť gamerský kvíz bez chyby? Otestuj svoje znalosti z herných noviniek KVÍZ: Dokázal by si zvládnuť gamerský kvíz bez chyby? Otestuj svoje znalosti z herných noviniek 15. decembra 2022 o 14:00

Okrem toho máš k dispozícii galériu či múzeum, v ktorom je história automobilových značiek či výrobcov pneumatík a všetkých dôležitých osobností a spoločností, bez ktorých by autá a pretekanie neboli tým, čím sú dnes. Prekvapilo nás, ako prehľadne je múzeum spravené a že v ňom nie je extrémne veľa textu. Môžeš sa tak dostať k špičkovým informáciám v peknej forme. 

Štýlová prezentácia 

Práve prezentácia je to, čo zdobí celú sériu Gran Turismo a čo ju oddeľuje od akéhokoľvek konkurenta. Niektoré hry majú lepšiu grafiku, spracovanie fyziky či viac áut k dispozícii, no žiadna pretekárska hra si nedáva toľko záležať na prezentácii svojho obsahu – od spustenia hry cez menu až po samotné preteky a ich záznamy (replay). Všetko vyzerá ako drahá televízna produkcia o pretekoch. Hráč má pocit, že je súčasťou niečoho luxusného.

Recenzia na Gran Turismo 7.
Recenzia na Gran Turismo 7. Zdroj: Polyphony Digital/Playstation

Občas je to však na škodu. Profesionálna a špičková prezentácia hráča niekedy zdržuje. Niektoré preteky sú náročné, a tak ich opakuješ aj päťkrát. Každého hráča však unaví pozerať sa na tie isté scénky a čakať 10-15 sekúnd, kým sa preteky reálne začnú. 

Špičková prezentácia a dojem z obsahu sa vzťahujú na všetky jej časti. Garáž vyzerá luxusne a detailne spracované sú aj rozsiahle úpravy áut, takzvaný tuning. Aj v tomto prípade má prezentácia negatívnu stránku. Niektoré úpravy na aute sú zbytočne komplikované. Neveril by si, koľko sekcií v menu musíš preklikať, aby si zmenil farbu auta.

Recenzia na Gran Turismo 7.
Recenzia na Gran Turismo 7. Zdroj: Polyphony Digital/Playstation

Divné dizajnérske rozhodnutia hráčovi nepomáhajú

Veľmi by nás potešilo, keby sme si v obchode vedeli roztriediť autá podľa výkonu a nielen podľa značiek. Dokonca ani autá, ktoré si pridáš do zoznamu prianí, si nemôžeš kúpiť hneď zo zoznamu. Namiesto toho sa musíš pozrieť do zoznamu, zapamätať si značku a názov auta a následne ho vyhľadať manuálne medzi 400 autami.

Odporúčané
Gran Turismo 7 sa nedalo hrať 30 hodín. Hráči nadávajú na šialene predražené mikrotransakcie, bez ktorých nezískaš luxusné autá Gran Turismo 7 sa nedalo hrať 30 hodín. Hráči nadávajú na šialene predražené mikrotransakcie, bez ktorých nezískaš luxusné autá 18. marca 2022 o 19:30

V hre je viacero takýchto divných dizajnérskych rozhodnutí, ktoré znepríjemňujú zážitok z hrania a kúskujú hrateľnosť a naťahujú čas, ktorý by hráč mohol tráviť lepšie, napríklad driftovaním po trati. To je spracované veľmi zábavne, aj keď dosť arkádovo a určite nejde o absolútnu simuláciu správania áut. Gran Turismo 7 síce má podnázov Real Driving Simulator, myslíme si však, že to nie je úplná pravda. Hra má v sebe aj arkádové prvky pre menej náročných pretekárov a autá sa občas neovládajú či nesprávajú úplne realisticky.

Recenzia na Gran Turismo 7.
Recenzia na Gran Turismo 7. Zdroj: Polyphony Digital/Playstation

Hovoríme napríklad o kolíziách a kolíznej fyzike všeobecne. Keď do niekoho narazíš, buď to dobre necítiš ty, alebo ani to druhé auto. Je to možno preto, že tvorcovia sa v Gran Turismo snažia vychovať férových a taktných jazdcov, ktorí nehrajú na oťukávanie a odrážanie sa od áut v zákrutách. Mohli sa však snažiť viac. 

V základnej časti hry totiž nenájdeš žiadne penalizácie a tresty za to, že narážaš do iných áut, alebo ak si skracuješ trať. Bude to dostupné v multiplayerovom režime, ale to nestačí. Nie každý hráč predsa vie, ako sa má hrať Gran Turismo. V singleplayeri strávi pokojne aj 30 hodín porušovaním pravidiel, keďže mu nikto nepovie, že sa to robiť nemá.

Následne skúsi multiplayer a hra sa diametrálne zmení. Nie je to dobrý prístup. Jediná možnosť, ako si zapnúť penalizácie, je spustiť si preteky ako arkádový tréning. Aj tak sme však prišli na to, že vlastne nefungujú. Úmyselne sme narážali do stien, do súperov, skracovali si trate a vychádzali z nich úplne mimo, no penalizácie neprichádzali. 

Recenzia na Gran Turismo 7.
Recenzia na Gran Turismo 7. Zdroj: Polyphony Digital/Playstation
Recenzia na Gran Turismo 7.
Recenzia na Gran Turismo 7. Zdroj: Polyphony Digital/Playstation

To, že tvorcovia hry chcú, aby si ju jazdil poriadne a férovo, je pritom akoby ukotvené v jej DNA. Odzrkadľuje sa to napríklad aj v sekcii licencie. V nich musíš zvládnuť náročný úsek so zákrutami v určitom čase, pričom si nemôžeš skracovať zákruty a podobne. Zo začiatku sú celkom jednoduché, no ak chceš získať zlaté trofeje vo všetkých licenciách, zanadávaš si viac, ako napríklad proti najťažším bosom z hier Dark Souls či Bloodborne.

Odporúčané
Pozeráme sa na najlepšiu pretekársku hru histórie? Gran Turismo 7 odhaľuje trailer a informácie, ktoré nadchnú každého hráča Pozeráme sa na najlepšiu pretekársku hru histórie? Gran Turismo 7 odhaľuje trailer a informácie, ktoré nadchnú každého hráča 3. februára 2022 o 17:30

Mali sme pocit, že je to až neférovo náročné a určené skôr pre profesionálnych pretekárov. Ak však nebudeš jazdiť na zlaté trofeje, ide o zábavný režim, ktorý bol od začiatku základom týchto hier, a sme radi, že je späť po tom, čo chýbal v predošlej hre Gran Turismo Sport. Určite ho vyskúšaj a sprav si všetky licencie. Dokonale ťa pripravia na to, ako máš brzdiť do zákrut – a to sa ti zíde.  

Brzdenie je iné ako v ostatných pretekárskych hrách

Samotné jazdenie v autách je totiž náročné a chvíľu potrvá, kým si zvykneš na ovládanie a brzdenie. V niektorých hrách máš na trati ideálnu stopu znázornenú vo farbách, takže keď svieti červená, okamžite musíš brzdiť. V Gran Turismo 7 je to spravené menej nápadne. Na tachometri sa postupne napĺňa signál brzdenia, a keď sčervená, začne ti blikať nápis Brzdi.

Ide o skvelý spôsob, ako veľmi nedržať hráča za ruku, no signalizácia brzdenia by mohla byť viditeľnejšia, keďže niekedy ju vôbec nezaregistruješ a vyletíš z trate. Signalizačný systém brzdenia je však len orientačný a nemôžeš sa podľa neho úplne orientovať.  

Recenzia na Gran Turismo 7.
Recenzia na Gran Turismo 7. Zdroj: Polyphony Digital/Playstation

Na začiatku hry majú preteky tak dve kolá, takže ak z trate vyletíš, je veľká šanca, že na prvú pozíciu sa už neprebojuješ. Postupne sa však dostaneš aj na 10-minútové preteky, v ktorých už môžeš urobiť aj jednu či dve výraznejšie chyby a stále doraziť do cieľa prvý.

Umelá inteligencia ostatných pretekárov je sklamaním

Hra ti to však veľmi neuľahčuje, keďže v drvivej väčšine pretekov začínaš na chvoste poradia. Navyše sa neštartuje z miesta, ale za pohybu, keď sú autá zoradené za sebou. Stane sa teda, že auto na prvom mieste je od teba vzdialené viac ako tretinu trate a ty naň strácaš aj 20-30 sekúnd. Celé preteky robíš len to, že tento čas skracuješ. Neskôr to začína byť monotónne a otravné. Nepomáha ani fakt, že umelá inteligencia je miestami slabá a nevyrovnaná. 

Hrali sme na obťažnosti expert, no aj tak sme väčšinu pretekárov riadených umelou inteligenciou bez problémov predbehli. Problémy robia až pretekári na prvých dvoch priečkach. V priebehu troch kôl na nich dokážeš stiahnuť 20-sekundový náskok, ale hneď ako sa dostaneš za nich, umelá inteligencia akoby zvýši ich rýchlosť a ty máš zrazu niekoľkonásobne väčšie problémy predbehnúť ich. 

Prekážalo nám aj to, že umelá inteligencia je neomylná. V 95 % pretekov žiadny zo súperov nespravil ani jednu chybu. Väčšina z nich jazdí len priemerne a nejde do zákrut naplno, no aj tak ich nikdy nepretočí, nikdy sa nešmyknú, nikdy nevyletia z trate, nikdy nedobrzdia zákrutu, nikdy do seba nenarazia a takmer nikdy sa medzi sebou ani navzájom nepredbiehajú. Z toho dôvodu máš pocit, že sú preteky nudné, predvídateľné a nesmierne v nich chýba ľudský faktor omylnosti a zaujímavosti. 

Recenzia na Gran Turismo 7.
Recenzia na Gran Turismo 7. Zdroj: Polyphony Digital/Playstation
Recenzia na Gran Turismo 7.
Recenzia na Gran Turismo 7. Zdroj: Polyphony Digital/Playstation

Samotný pocit z jazdy je fascinujúci

Inak sú však preteky zábavné a ty sa od nich nebudeš vedieť odtrhnúť. Pocit z jazdy je úžasný. Postupne sa dokážeš naučiť, ako sa na tratiach správajú jednotlivé autá, a autori si zaslúžia pochvalu aj za to, že každé jedno z nich je odlišné. Cítiš ich rozdielnu váhu, spôsob zatáčania, brzdnú dráhu a množstvo ďalších vlastností. Musíš sa teda neustále prispôsobovať jazdným podmienkam na trati, ale aj tým, ktoré ti vytvárajú samotné autá a ich unikátne vlastnosti. Aj preto hra nikdy nie je nudná a stále ponúka niečo nové. 

A to nielen na trati, ale aj v menu. Okrem klasickej singleplayerovej kampane, v ktorej sa preteky striedajú s krátkymi turnajmi, si môžeš skúsiť už spomínané licencie, driftovanie či jazdu na čas. Okrem toho zaujme aj mód Music Rally. V ňom ti hrá jedna skladba a ty sa snažíš zájsť s autom čo najďalej, kým sa skončí.

Mód zatiaľ ponúka len šesť skladieb, takže je dosť chudobný, ale v budúcnosti doň autori pridajú ďalšie skladby. Určite ho skús, najmä skladbu Vroom, v ktorej dokonca spieva herec Idris Elba. Poslednou zaujímavou sekciou okrem multiplayera sú misie. Tie sú podobné licenciám, akurát sa zameriavajú skôr na predbiehanie. 

Recenzia na Gran Turismo 7.
Recenzia na Gran Turismo 7. Zdroj: Polyphony Digital/Playstation

Nebudeš vedieť pustiť ovládač z ruky

Z hľadiska herného obsahu je Gran Turismo 7 splneným snom každého fanúšika série a pretekárskych hier. Iba singleplayerová časť ti zaberie niekoľko desiatok hodín. V multiplayeri možno stráviš rovnako dlhé obdobie. Záleží na tom, či ťa bude baviť pretekať s reálnymi ľuďmi v nepredvídateľných pretekoch.

Nás to veľmi bavilo a práve tam je občas cítiť ducha série Gran Turismo najviac, keď vidíš, ako sa hráči snažia jazdiť slušne. Samozrejme, niekedy máš smolu a narazíš na drzých hráčov, ktorí nerešpektujú pravidlá. Lenže hra ich vždy potrestá časovou penalizáciou.

Multiplayer sme si mohli vyskúšať len v niekoľkých pretekoch, no páčila sa nám atmosféra férového športového podujatia. K dispozícii sme mali ako recenzenti len tri okruhy, no prekážalo nám, že hráči si mohli vybrať z veľkého množstva rozličných áut a ešte si ich aj mohli vylepšiť. Človek, ktorý sa nevyzná v tuningu, tak bude v miernej nevýhode.

Dá sa však nastaviť, aby si takéto preteky nehral, čo je veľké plus. Vývojári tak hráčom dávajú vždy na výber, za akých podmienok chcú jazdiť. Multiplayerovým pretekom predchádza kvalifikácia, na ktorej sa môžeš zúčastniť a ktorá určí, z akej pozície budeš štartovať. Multiplayer je dôležitou súčasťou hry a z toho, čo sme hrali, sa zdá, že je nadmieru podarený. 

V hre nájdeš 34 tratí a viac ako 400 áut. Z áut si budeš môcť vybrať všelijaké možné druhy vozidiel, nečakaj však žiadne monster trucky či kamióny. Ide prevažne o cestné, športové a pretekárske autá, ale nájde sa aj niekoľko výnimiek. Garáž áut je naplnená desiatkami výrobcov a svetovo známych značiek, takže si budeš môcť kúpiť väčšinu obľúbených a populárnych áut.

Okruhy a trate sa väčšinou sústreďujú na betónový povrch. Len kde-tu dostaneš možnosť zajazdiť si na štrku a špinavej zemi. Tieto chvíle na trati ťa však budú veľmi baviť, keďže ponúkajú osvieženie a zmenu od betónového štýlu jazdenia. Trate sú rozdelené na fiktívne a reálne okruhy zo všetkých kútov sveta. Vo všeobecnosti sa však trate celkom rýchlo začali opakovať.

Hra ich odomyká v kampani až postupne, a tak ani po 15 hodinách hrania nebudeš mať k dispozícii všetky okruhy, pričom niektoré ti už budú liezť na nervy. Obzvlášť ak sa spoločne s nimi opakujú aj časy a počasie. Keď máš ten istý okruh prejsť aj po desiatykrát a zase raz na ňom svieti slnko a je sucho, začína to byť stereotypné. 

Gran Turismo 7 síce oplýva dynamickými zmenami počasia, no takmer vôbec to nevidieť. Za tých pár minút, počas ktorých prejdeš väčšinu pretekov, sa počasie nijako nemení a deň s nocou sa strieda len vo výnimočných prípadoch.

Recenzia na Gran Turismo 7.
Recenzia na Gran Turismo 7. Zdroj: Polyphony Digital/Playstation
Recenzia na Gran Turismo 7.
Recenzia na Gran Turismo 7. Zdroj: Polyphony Digital/Playstation

Dynamické počasie a dážď sa veľmi nepodarili

Ak chceš zažiť dynamické počasie a nečakať naň 5 hodín hracieho času, musíš si ho manuálne nastaviť v arkádových pretekoch. Väčšina tratí ani nepodporuje dážď. Vôbec nechápeme, čo tvorcom bránilo dať túto možnosť na každú trať alebo aspoň na väčšinu z nich.

Keď sa spustí dážď, úplne to mení preteky a je to príjemné osvieženie, no z vizuálneho hľadiska veľmi prepracovaný nie je. Od vydania poslednej hry v sérii Gran Turismo Sport prešlo 4 a pol roka, takže vývojári mali viac než dosť času na všetkom zapracovať. 

Kiež by aj počasie a jeho efekty zažili aspoň taký vizuálny upgrade ako modely áut. Aj tentoraz sú špičkové. Ak sa na ne nebudeš pozerať lupou, zrejme si nevšimneš rozdiely medzi kvalitou a úrovňou detailov modelov áut v Gran Turismo Sport a Gran Turismo 7. Nové verzie modelov majú viac detailov a v prvom rade sú oveľa kvalitnejšie nasvietené a lepšie sa na nich zobrazujú odlesky. 

Modely áut sú krásne, ale grafika nás mimo tratí neohúrila

Lepšie vyzerajú aj pneumatiky, no ide o skutočne zanedbateľné detaily, ktoré si počas jazdy ani nevšimneš. Čo si však všimneš, je žalostná úroveň detailov okolo trate. Autá stojace mimo trate, ľudia na štadiónoch, cesty, stromy, všakovaké porasty... Boli sme veľmi nepríjemne prekvapení, v akej kvalite textúr sa v hre nachádzajú. Pôsobí to ako z čias PlayStationu 3 spred viac ako 10 rokov. 

Neprekážalo nám ani to, že hra počas pretekania nepodporuje technológiu ray-tracing, ktorá zaručuje autentické odrážanie svetla a predmetov na lesklých povrchoch áut. Ray-tracing je zapnutý len na záznamoch pretekov a v galérii. Hra však vyzerá dostatočne kvalitne a skvelo nasvietená aj bez toho. Obzvlášť v noci, keď je Gran Turismo 7 skutočne vizuálne podmanivé. 

Gran Turismo 7 ťahá za kratší koniec aj pri porovnaní s konkurenčnou pretekárskou hrou Forza Horizon 5. Tá je podľa nás ešte krajšia – a to ide o otvorený svet, takže tvorcovia z vývojárskeho štúdia Playground Games museli vytvoriť obrovské plochy herného priestoru, zatiaľ čo Gran Turismo 7 ponúka len uzatvorené okruhy. 

Recenzia na Gran Turismo 7.
Recenzia na Gran Turismo 7. Zdroj: Polyphony Digital/Playstation
Recenzia na Gran Turismo 7.
Recenzia na Gran Turismo 7. Zdroj: Polyphony Digital/Playstation

Hra je plynulá, bez chýb a deštrukcie

Niekomu bude prekážať aj to, že hra nemá takmer žiadny deštrukčný model. Autá jednoducho nezničíš a ani im nepokrivíš plechy. Môžeš do steny naraziť v rýchlosti 200 km/h a na aute sa to prejaví len škrabancami. Nám to neprekážalo. Tvorcovia tak podnecujú hráčov, aby sa snažili jazdiť čisto, a nám to vyhovuje.

Hra beží v stabilných 60 snímkach za sekundu (fps). Kde-tu sa nám stalo, že takzvaný framerate klesol pod 60 snímok za sekundu, ale šlo o raritné momenty. Pokiaľ uprednostníš ray tracing mód, hra pobeží v 30 snímkach za sekundu. Ray tracing však bude fungovať len počas záznamov a v menu, nie počas pretekania, takže nemá veľmi zmysel zvoliť si ho.

Z technického hľadiska hre nie je čo vyčítať. Nestretli sme sa so žiadnou technickou chybou, za čo si tvorcovia zaslúžia veľkú pochvalu. Možno je chybou spomínaná nefunkčnosť penalizácií, ale vzhľadom na viaceré divné dizajnérske rozhodnutia tvorcov si nie sme istí, či to nebol ich zámer.  

Hudba

Ťažko sa hodnotí soundtrack, ktorý sa skladá z približne 300 rôznych skladieb. Niektoré pritom počuješ častejšie ako ostatné. Je jasné, že z takého množstva hudby sa nájde niečo, čo každému človeku vôbec nesadne. Preto je škoda, že neexistuje možnosť vytvoriť si vlastný zoznam piesní/playlist. Soundtrack je vo všeobecnosti veľmi pestrý a niekoľko pesničiek ti skvelo zapasuje do rytmu pretekania. 

Nedostatky a negatíva

V hre je 400 áut. A každé je celkom drahé, pričom odmeny za preteky sú dosť nízke. Samozrejme, kredity si môžeš dokúpiť cez PlayStation Store za reálne peniaze. Máme dojem, že PlayStation tlačí kupovanie mikrotransakcií v tomto titule tak, že ak si chceš kúpiť niekoľko kvalitných áut, budeš musieť minúť reálne peniaze. 

Recenzia na Gran Turismo 7.
Recenzia na Gran Turismo 7. Zdroj: Polyphony Digital/Playstation

Dosť si to protirečí s cieľom hry, ktorým je vyzbierať čo najviac áut, zistiť o nich nové informácie a získať automobilovú DNA. Môžeš totiž v hre stráviť 30 hodín, ale stále si nebudeš môcť dovoliť viac ako dve luxusné autá a všetky ostatné, slabšie autá potrebné na účasť v turnajoch.

Napríklad ani po 15 hodinách hrania sme si nemohli dovoliť ozajstné luxusné auto, pretože sme zarobené peniaze vrážali aj do vylepšovania tých, ktoré už vlastníme. Inými slovami, ak chceš vlastniť množstvo áut – a medzi ne patria aj tie najluxusnejšie a najrýchlejšie vozy v garáži –, budeš musieť v hre stráviť niekoľko desiatok hodín alebo si kúpiš kredity za skutočné peniaze. 

Vo výsledkovej tabuľke na konci pretekov nám chýba údaj o tom, aké silné autá mali súperi. Nemôžeš si teda porovnať, či si porazil aj jazdcov s lepšími autami. Veľmi nám v hre chýba aj možnosť autá si vyskúšať. Ak ich raz zaplatíš, peniaze späť už nijako nezískaš. Keď si auto kúpiš a zistíš, že sa ti s ním nejazdí úplne najlepšie a minul si naň všetko, čo si si šporil počas troch hodín jazdenia, nepoteší ťa to. 

Unikátne ovládanie s ovládačom DualSense a 3D zvuk 

Veľmi sme sa tešili na to, ako tvorcovia zapracujú revolučné možnosti ovládača DualSense pre konzolu PlayStation 5. Mali sme cítiť odlišný povrch pod pneumatikami, rôzne vibrácie určujúce, ktorým kolesom si napríklad vyšiel z cesty a podobne.

To všetko tam je a je to zapracované detailne. Mrzí nás však, že to nie je výraznejšie. Človek ľahko zabudne, že vôbec nejaké vibrácie cíti. Tvorcom sa však napríklad skvelo podarilo implementovať systém brzdenia ABS, ktorý je na ovládači dostatočne výrazný.

Recenzia na Gran Turismo 7.
Recenzia na Gran Turismo 7. Zdroj: Polyphony Digital/Playstation

Zvukovo je hra tradične kvalitná, čakali sme však niečo, čo nás spoločne s 3D zvukom posadí na zadok. Nič také z hľadiska zvukového dizajnu a vrčiacich motorov neprišlo. Necítili sme ani to, že by bol 3D zvuk nejako skvelo využitý. Zvuku však celkovo dávame palec hore. Ako viacero vecí na tejto hre, aj zvuk je kvalitný, no čakali sme od neho niečo viac.

Verdikt

Gran Turismo 7 je výnimočná pretekárska hra s množstvom obsahu, ktorý ťa zabaví na desiatky hodín. Skvelo ti približuje kultúru áut a pretekov a v menu ponúka veľa možností, ako sa zabaviť. Veľkým plusom je možnosť hrať vo dvojici na jednom gauči. Môžeš tak vyzvať kamoša či svojho blízkeho a zmerať si s ním sily offline na rozdelenej obrazovke. 

Nepotešila nás umelá inteligencia, vizuálne spracovanie a detailnosť textúr mimo trate a niekoľko dizajnérskych rozhodnutí. Vzhľadom na tie sme mali pocit, že hra sa niekedy od hráča vzďaľuje, namiesto toho, aby mu šla naproti. Vďaka skvelému pocitu z pretekania sa to však dá prehliadnuť. Samotné jazdenie je teda návykové a výzva, ktorú ponúka, sa ti dokáže vryť pod kožu, takže sa nebudeš vedieť donútiť položiť ovládač a hru vypnúť.

Gran Turismo 7 má viacero menších chýb a nedostatkov. Na každého hráča budú vplývať inak, no v našom prípade nešlo o nič, čo by nám extrémne kazilo zážitok z hrania. Navyše na každé negatívum vieme poľahky nájsť tri pozitíva, takže ten kvalitný obsah a skvelý pocit z jazdenia prebíjajú negatíva.

Hra v nás vyvolávala veľmi silné pozitívne pocity. Niekedy jednoducho hráš hru, ktorá má svoje chyby, no veľmi si to užívaš. To je pocit, ktorý sa podarí v hráčoch vytvoriť len niektorým tvorcom. Kritickejší hráči si môžu pol bodu odpočítať, my sme sa však rozhodli pol bodu prihodiť. 

Vzhľadom na to si od nás hra odnáša 8 z 10. Rozhodne je to skvelá pretekárska hra, ku ktorej sa budeme pravidelne vracať. Akurát to nie je ultimátne vyvrcholenie 25-ročnej série, v aké sme dúfali. 

Aktualizácia: Hre sme pôvodne dali 8,5 z 10, ale hodnotenie sme museli znížiť. Vývojári totiž recenzentom neukázali mikrotransakcie, ktoré sú veľmi drahé. Za jedno auto zaplatíš pokojne aj 10 eur. Nehovoriac o tom, že 2 týždne po vydaní znížili odmeny za preteky, takže ak nechceš opakovať desiatky hodín pretekov, aby si si mohol dovoliť nejaké luxusné auto, zaplatíš za mikrotransakcie viac ako za hru. Otrasný prístup a veľká hanba. 

Recenzia na Gran Turismo 7.
Recenzia na Gran Turismo 7. Zdroj: Polyphony Digital/Playstation

 

 
Plusy     Mínusy
Soundtrack  Vizuálne spracovanie nás neohromilo.
Skvelý pocit z jazdenia Niekoľko divných dizajnérskych rozhodnutí
Množstvo obsahu  Nevyrovnané správanie umelej inteligencie
Zábavný multiplayer          Pomalý prístup k novým autám
Štýlová prezentácia  Mikrotransakcie
Veľký počet áut a ich detailnosť  
Skvelá technická úroveň bez chýb  
Domov
Zdieľať
Diskusia