Svet NFT neustále produkuje nové trendy, ktoré pritiahli už aj velikánov ako Lamborghini. Ošiaľ spôsobil Justin Bieber, ktorý za znudenú opicu vysolil až 500 ETH.
Influenceri sa vďaka NFT a decentralizovaným organizáciám snažia speňažiť svoj obsah, ale aj poskytnúť fanúšikom väčšiu moc nad tým, čomu sa na sociálnych sieťach venujú.
Nielen tento trend však aktuálne hýbe svetom NFT. Ľudská hlúposť tisícok nadšencov viedla k tomu, že síce vyzbierali milióny dolárov na nákup vzácnej knihy, lenže nedomysleli to s tým, že vlastníctvo knihy automaticky neznamená vlastníctvo autorských práv na jej obsah. A to ani zďaleka nie je všetko, čo teraz značky a projekty ako Lamborghini, Doodles či Azuki chystajú.
Na Twitteri teraz budú môcť ľudia použiť svoje NFT ako profilovú fotku namiesto obyčajného obrázka. Klasická okrúhla profilová fotka sa potom zmení na šesťuholníkovú, z ktorej sa dozvieš detaily o NFT po rozkliknutí. Facebook a Instagram vraj zase v blízkom čase chystajú spustenie vlastnej online tržnice pre NFT.
Ak ťa takéto články zaujímajú, môžeš si z kategórie NFT či kryptomien prečítať viaceré texty a podporiť nás v pripravovaní nových článkov tým, že sa pridáš do nášho REFRESHER+ klubu.
Keď kúpiš vzácnu knihu za 2,5 milióna, ale nemáš autorské práva
Ošiaľ spôsobený fenoménom NFT občas dokáže prerásť do mánie, ktorú nezastaví ani zdravý rozum. Najpríznačnejšie tento trend podčiarkuje skupina nadšencov knižnej ságy Duna, ktorá sa minulý rok dočkala filmového spracovania v kinách.
Nadšenci sformovali decentralizovanú organizáciu zvanú Spice DAO, aby mohli spoločnými silami vyzbierať milióny dolárov na nákup vzácnej kópie knihy Duna od Alejandra Jodorowského, ktorá vznikla ako adaptácia originálneho príbehu. Spice DAO vyzbieralo 2,66 milióna dolárov, zúčastnilo sa na aukcii a knihu skutočne zakúpilo do svojho vlastníctva.
Nadšenci si ako cieľ určili zverejnenie celého obsahu knihy, vytvorenie animovaného seriálu na základe príbehu z knihy a podporovanie komunitných projektov. Z každej stránky knihy plánovali vytvoriť jedno unikátne NFT, aby napokon mohli vzácnu Dunu spáliť.
We won the auction for €2.66M. Now our mission is to:
— Spice DAO (🏜,🏜) (@TheSpiceDAO) January 15, 2022
1. Make the book public (to the extent permitted by law)
2. Produce an original animated limited series inspired by the book and sell it to a streaming service
3. Support derivative projects from the community pic.twitter.com/g4QnF6YZBp
Celý plán však mal jeden obrovský háčik. Ani jeden človek zo skupiny tisícov nadšencov nezistil, že nákup knihy za 2,66 milióna dolárov automaticky nebude znamenať, že organizácia získa autorské práva na jej obsah.
V skutočnosti si tak Spice DAO kúpilo vzácnu knihu, z ktorej však nemôže vyrobiť žiadny seriál ani akokoľvek inak narábať s autorským obsahom, pretože vlastníctvo knihy ich na to neoprávňuje. Nanajvýš bude možné zrealizovať premenu stránok na NFT a následné spálenie výtlačku.
Justin Bieber vysolil za znudenú opicu viac ako 1,25 milióna dolárov
Spevák Justin Bieber sa podľa svojich krokov na trhu s NFT nebojí aktuálnych technológií. Bieber najnovšie zainvestoval do znudenej opice z kolekcie Bored Ape Yacht Club (BAYC), za ktorú zaplatil 500 ETH, čo je v prepočte 1 250 000 dolárov, informuje NFTEvening.
Používatelia na sociálnych sieťach sa tomuto kroku chvíľu divili, pretože Bieber si mohol vybrať znudenú opicu za oveľa nižšiu cenu – najlacnejšie kúsky sa predávajú už od 270-tisíc dolárov –, ale speváka možno zaujal konkrétny kúsok. V online tržnici OpenSea už do svojho portfólia pridal viacero kúskov zo známych NFT projektov ako Doodles, CloneX či World of Women za celkovo 1,27 milióna dolárov.
Medzi vlastníkov znudených opíc dnes patria mená ako Snoop Dogg, Eminem, Logan Paul či športovci ako Steph Curry, Neymar alebo LaMello Ball. Nemožno sa preto čudovať, že aj kanadský spevák sa napokon dal nahovoriť na investíciu do virtuálnych zberateľských kúskov.
Ženy začínajú preberať vplyv vo svete NFT kúskovSvetu zberateľských NFT celé roky dominovali najmä muži. V posledných mesiacoch sa to však ženy z celého sveta snažia zmeniť, čo sa na sociálnych sieťach stretlo s obrovským nadšením, informuje Rolling Stone.
Najväčším projektom, ktorý chce prebrať vplyv naspäť do ženských rúk, je momentálne séria World of Women (WoW) obsahujúca 10-tisíc rozmanitých ženských avatarov. Tento projekt už podporili známe mená ako Reese Witherspoon či Eva Longoria, ale aj youtuber Logan Paul. Za dva týždne v januári vygeneroval projekt tržby vyše 40 miliónov dolárov.
Jej tvorkyňou je Yam Karkai, ktorej cieľom je podľa jej vlastných slov zamerať pozornosť NFT scény na ženské umelkyne či influencerky. Žiadny z avatarov dokonca neobsahuje akékoľvek politické alebo náboženské symboly, aby sa neprikláňal na žiadnu stranu potenciálnej barikády.
„Naším zámerom s týmto projektom je vybalansovať reprezentáciu vo svete NFT, zatiaľ čo sa ju snažíme posúvať dopredu a podporujeme správne veci, ktoré sú blízke našim srdciam,“ vysvetľuje tím stojaci za World of Women na webovej stránke.
Každý mesiac dokonca projekt podporuje menej známe krypto umelkyne, ktorých tvorbu posiela náhodným šťastlivcom do virtuálnych peňaženiek.
Na Australian Open si mohol vlastniť kúsok unikátneho kurtu
Tenisový turnaj Australian Open tento rok potvrdil svoju otvorenosť inováciám a moderným technológiám. Turnaj sa naplno vrhol do sveta NFT a metaverza, pretože vytvoril unikátnu NFT kolekciu 6 776 tenisových loptičiek s názvom AO Art Ball, uvádza Campaign Brief.
Aj keď Australian Open pravidelne priláka k obrazovkám dohromady až miliardu divákov po celom svete, loptičiek bolo limitované množstvo, aby mali ľudia možnosť vlastniť jedinečný kus športovej histórie.
Koncept NFT loptičiek funguje tak, že každá loptička korešponduje s kúskom kurtu s veľkosťou 19 × 19 centimetrov. Ak sa tenistom na Australian Open podarilo odohrať víťaznú loptičku, ktorá dopadne práve na konkrétny kúsok kurtu, vytvorené NFT dostane aktualizáciu s údajmi o tom, ktorý hráč vo svojom zápase zvládol víťazný úder práve na tomto mieste.
Loptičky majú nielenže pridelené vlastné miesto na kurte, ale aj svoj unikátny dizajn, a tak sa zatiaľ v online tržnici OpenSea najpopulárnejšia loptička predala za viac ako 22-tisíc dolárov.
Ako pastelové farby postavičiek pohltili NFT scénu
Medzi najpopulárnejšie NFT projekty súčasnosti patria aj Doodles. Nejde pritom o najnovší projekt, ktorý by generoval obrovskú popularitu krátko pred spustením. Práve naopak, najväčšiu popularitu dosiahol dlhší čas po prvotnom predaji zberateľských kúskov, informuje The Defiant.
Doodles podľa svojho manažéra zabodovali vďaka nezvyčajnému umeniu, ktoré je plné pastelových farieb, ale aj vďaka vlastnej Doodlebanke, kde môžu vlastníci NFT rozhodovať o budúcom vývoji populárnych kresieb.
Za Doodles stoja tvorcovia so skúsenosťami z Dapper Labs, ktoré vytvorili svetoznáme projekty NBA Top Shot a v minulosti aj CryptoKitties.
Posledné týždne Doodles vo veľkom nakupoval aj známy zberateľ Pranksy, čo môže byť znakom, že ich hodnota by mohla v budúcnosti naďalej rásť.
Azuki je svet, v ktorom ti NFT poskytne prístup do nového sveta
Spojenie umeleckého štýlu inšpirovaného mangou a metaverzom sa v prípade projektu Azuki ukazuje ako zaručený recept na úspech.
Aj v tomto prípade projekt vznikol tak, že tvorcovia dali vygenerovať 10-tisíc unikátnych avatarov, lenže rozdiel medzi bežnými NFT kúskami a avatarmi od Azuki spočíva v tom, že každý avatar odomyká rozdielne exkluzívne odmeny a privilégiá.
V posledných týždňoch popularita Azuki narástla do závratných výšin, keď najlacnejší avatar nekúpiš za menej ako 9 ETH. Viacero avatarov sa dokonca nápadne podobá na známe osobnosti, a tak momentálne fanúšikovia očakávajú, či si avatar číslo 5010 vyzerajúci ako Travis Scott spevák naozaj kúpi.
Azuki dokázalo svoju popularitu vybudovať práve vďaka schopnostiam a privilégiám, ktoré jednotlivé NFT kúsky poskytujú svojim majiteľom.
Ako vlastník NFT zo série Azuki dostávaš prístup k „The Garden“, čo je v podstate virtuálne miesto, kde sa podľa tvorcov stretáva umenie, komunita a kultúra. V praxi to funguje ako exkluzívny prístup do diskusného fóra v metaverze, kde sa „stierajú hranice medzi fyzickým a digitálnym svetom“.
Tvorcovia Azuki v budúcnosti sľubujú kolaborácie s dizajnérmi streetwear oblečenia aj eventy, kde sa budeš môcť so svojimi priateľmi z metaverza stretnúť naživo. O všetkom budú nakoniec rozhodovať samotní vlastníci NFT, ktorí majú v rukách kolektívnu rozhodovaciu moc.
Lamborghini predáva NFT, ktoré bolo vo vesmíre
Každý musí začať chápať, že funkcionalita NFT nie je iba dočasným trendom, ktorý sa o pár mesiacov vytratí, keď do unikátnych tokenov začínajú investovať už aj obrovské spoločnosti, informuje Motor1.
Investovať sa doteraz rozhodli viaceré veľké firmy, avšak automobilka Lamborghini chce byť prvým inovatívnym výrobcom exkluzívnych automobilov, ktorý nadšencom ponúkne možnosť zakúpiť si 5 kúskov uhlíkových vlákien, v angličtine preslávených ako carbon fibre, ktoré sa v roku 2019 dostali priamo do vesmíru.
Lamborghini sa pred troma rokmi podieľalo na výskume uhlíkových vlákien na Medzinárodnej vesmírnej stanici (ISS), odkiaľ sa automobilke tento materiál vrátil, a tak naň pripevnila QR kódy a momentálne sa chystá aukcia piatich zberateľských kúskov.
Najzaujímavejšie na kúskoch uhlíkových vlákien, o ktoré sa v dražbe budeš môcť vraj čoskoro uchádzať aj ty, je fakt, že Lamborghini doteraz neprezradilo, na čo budú QR kódy na vesmírnych NFT slúžiť. Zatiaľ vieme len toľko, že s najväčšou pravdepodobnosťou ti automobilka s NFT neodovzdá aj auto zo svojej výroby, ale podľa všetkého by malo ísť o unikátny online obsah.