5. model čínskej automobilky Nio príde v roku 2023 aj do Európy.
Čínska automobilka Nio síce nie je širokej verejnosti v našich končinách veľmi známa, v Ázii ide však o popredného hráča medzi elektromobilmi, ktorý sa pomaly a isto dostáva už aj na starý kontinent. Najmä v severských krajinách už totiž zďaleka nejde o takú neznámu ako u nás, no a expanzia do Európy bude len a len naberať na obrátkach.
Výrobca, ktorý začal pôsobiť v roku 2014, totiž práve predstavil už svoj 5. sériový model, ktorý vstupuje na domáci trh a približne o rok má ambície zavítať aj k nám.
Po elektromobiloch ET7, EC6, ES6 a ES8 prichádza na scénu 4,7-metrové Nio ET5, ktoré má, ako je badateľné už na prvý pohľad, na muške Teslu Model 3. Treba však podotknúť, že automobilka Nio nepatrí medzi tých čínskych výrobcov, ktorí vykrádajú dizajny najmä nemeckých vozidiel. V tomto prípade evidujeme veľmi čisté až uhladené línie s úzkymi svetlometmi na oboch koncoch, ktoré z vizuálnej stránky nadväzujú najmä na väčší liftback ET7. Práve s ním má spoločný aj technický základ, teda samotnú platformu a elektrickú sústavu.
Aj ETC preto ponúka až 3 veľkosti batérie – 75 kWh, 100 kWh a napokon rekordných 150 kWh! V závislosti od daného akumulátora je papierový dojazd na úrovni 550, 700, respektíve vyše 1 000 kilometrov. To sú nepochybne viac než zaujímavé údaje, najmä ak sa bavíme už o sériovom vyhotovení. Jedným dychom však treba dodať, že deklarovaný dojazd nie je výsledkom európskej metodiky WLTP, ale čínskej normy merania. V tejto chvíli je tak ťažké relevantne zhodnotiť uvádzané údaje.
Bez ohľadu na zvolený akumulátor je ET5 vybavené dvojicou elektromotorov so systémovým výkonom 360 kW/490 koní a krútiacim momentom 702 Nm. Rovnako ako ET7, aj táto novinka ponúka možnosť vymeniť prázdny akumulátor za nabitý – miesto nabíjania je totiž možné na vyhradených miestach za menej ako 5 minút vymeniť celú batériu.
Tajomstvom už nie je ani ambícia značky Nio vybudovať takéto stanice po celej Európe, pretože čínsky výrobca nedávno potvrdil spoluprácu s firmou Shell na výstavbu tejto siete.
Pozorné oko si okrem zaujímavo tvarovaných LED svetiel a minimalisticky navrhnutého interiéru všimne aj drobné výstupky na streche elektromobilu. Ako už tušíš, ide o radary a senzory (vrátane technológie LiDAR), ktoré súvisia s asistenčnými systémami.
Celé vozidlo je osadené viac ako 30 výkonnými snímačmi, samotný systém pritom dokáže každú sekundu spracovať až 8 GB dát, čo má vo výsledku zaručiť veľmi presne a spoľahlivo fungujúci autonómny režim. Táto technológia je navyše vecou sériovej výbavy, rovnako ako panoramatická strecha či audiosústava s podporou Dolby Atmos priestorového zvuku. Presnú cenu nepoznáme, v Číne je však ET5 lacnejšie ako Tesla Model 3.