Slovensko, to nie sú len kroje, folklór a orná pôda, ale aj inovácie a technologická vyspelosť. Túto tézu razí slovenský pavilón na medzinárodnej prehliadke Expo 2020 v Dubaji.
Žiadne kroje ani folklór, ale ultramoderné technológie, vodíkový pohon a rover, ktorý by prežil vo vesmíre. Slovensko sa na medzinárodnej výstave Expo 2020 prezentuje ako krajina presúvajúca sa od poľnohospodárstva k rapídnemu technologickému rastu.
Predseda vlády Eduard Heger aj minister hospodárstva Richard Sulík vnímajú účasť Slovenska na celosvetovej prehliadke v Dubaji ako príležitosť pritiahnuť do našej krajiny nových investorov. Presvedčiť ich má auto na vodíkový pohon, ktoré je zatiaľ len maketou. Svietia mu svetlomety, prípadne sa dajú otvoriť dvere, ale rozbehnúť by sa zatiaľ zvládlo len z kopca.
Aj keď extravagantný športiak púta, prirodzene, pozornosť, oveľa viac by si ju zaslúžil vodíkový autobus, ktorému sa čestné miesto v pavilóne neušlo. Namiesto toho ho zaparkovali pred vstupom na Expo 2020 a pôsobí, akoby ho tam niekto zabudol.
Nemá ho kto odprezentovať, ale dobrou správou je, že možno ešte v tomto volebnom období bude jazdiť po Slovensku.
- Čím sa Slovensko chváli na Expe 2020 v Dubaji.
- Prečo je vodíkové auto zatiaľ len hudbou budúcnosti.
- Prečo sa Slovensko môže len ťažko porovnávať s pavilónmi veľkých krajín.
Slovensko môže mať do troch rokov mesto s vodíkovou MHD
„Autobus je kompletne funkčný, zajtra ho môžeme nasadiť,“ povedal Richard Sulík. „Dúfam, že ešte v tomto volebnom období budeme mať na Slovensku jedno stredne veľké mesto, kde sa nám podarí nahradiť vodíkovými autobusmi miestnu mestskú hromadnú dopravu,“ dodal.
Minister hospodárstva už má predstavu, ktoré mestá by prichádzali do úvahy, názvy však zatiaľ prezradiť nechcel. Malo by však ísť o mesto, ktoré sa v blízkej budúcnosti chystá vymeniť svoju autobusovú flotilu a bude mať o takéto autobusy záujem. V hre je viac slovenských miest, ktoré už medzičasom prejavili záujem.
Vodík by sa mal podľa Richarda Sulíka vyrábať v mieste jeho použitia, keďže Slovensko nemá prostriedky na jeho prepravu. Aj to je limitujúci faktor, podľa ktorého budú vyberať konkrétne miesto, kde vodíkové autobusy nasadiť.
Hybridný vodíkový autobus je pripravený jazdiť prakticky ihneď, a to vďaka nízkotlakovej metalhydridovej nádrži, ktorá redukuje riziko explózie.
Podľa zamestnancov Technickej univerzity Košice, ktorí sa na projekte spolupodieľajú, však Spojené arabské emiráty a organizátori Expa 2020 nesúhlasili s tým, aby Slováci importovali vodíkové náplne a v praxi ukázali, ako autobus funguje. Je však pojazdný, kedykoľvek môže jazdiť na elektrický pohon.
Namiesto ohrievania vody by mohol v budúcom roku na Slovensku pribudnúť elektrolyzér s výkonom desať megawattov, ktorý by vyrobil množstvo vodíka postačujúce pre 8-tisíc automobilov s priemerným nájazdom 20-tisíc kilometrov.
Vodíkové auto môže zatiaľ len svietiť
Extravagantné auto, ktoré pochádza z dizajnérskej dielne Branislava Maukša, dokáže vyraziť dych. Profesionál, ktorého cit pre ladné tvary sa dnes odráža aj na športiakoch od Ferrari, sa nemýlil ani tentoraz.
Sami sme boli pri tom, keď sa nad prototypom vodíkového vozidla MH2 rozplývali návštevníci z mnohých krajín vrátane domácich, má to však háčik. V súčasnosti ide len o prezentáciu toho, ako by teoreticky mohlo vyzerať v budúcnosti. Momentálne nie je Slovensko pripravené ani na príchod elektrických áut, ktoré sú bežnému používateľovi stále cenovo nedostupné.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Prečo je vodíkové auto zatiaľ nepojazdné.
- Kto na vývoji vodíkového auta pracuje.
- Aké ďalšie prekvapenia si pripravili organizátori Expa v slovenskom pavilóne.
- Pri akej príležitosti sa do Dubaja chystá aj prezidentka Zuzana Čaputová.
- Ako vyzerajú iné zahraničné pavilóny (+ foto).