RECENZIA: Deathloop

RECENZIA: Deathloop
Zdroj: Bethesda/Arkane
TECH DEATHLOOP

Arkane Lyon vydal po takmer ročnom odklade očakávanú FPS hru Deathloop a my ju nevieme pustiť z rúk.

Recenzovaná verzia: PS5

Štúdio Arkane Lyon vyrobilo herné hity Dishonored a Dishonored 2 a v súčasnosti už aj Deathloop. Ich texaská pobočka Arkane Austin zasa vytvorila Prey a budúci rok vydá Redfall, no v súčasnosti sa všetky oči upierajú na Deathloop. Titul mal pôvodne vyjsť v roku 2020, no vývojári ho museli viackrát odložiť pre odstraňovanie chýb a komplikácie spôsobené pandémiou.

Ak si pravidelne sledoval herné novinky a udalosti, ukážky z Deathloop ti už museli ísť hore krkom. Projekt vyzeral fajn, ale trailery neustále prezentovali to isté.

Marvel chystá hneď 5 obrovských hier na nové konzoly. Prichádza temný tím Avengers, Wolverine, ale aj Venom a Strážcovia galaxie Marvel chystá hneď 5 obrovských hier na nové konzoly. Prichádza temný tím Avengers, Wolverine, ale aj Venom a Strážcovia galaxie 20. septembra 2021, 14:30

O čo v tejto mind-fu*kovej hre s cestovaním v čase teda ide?

Ostrieľaný veterán Colt, hlavná postava, uviazol v časovej slučke na neznámom ostrove. Ten je rozdelený do štyroch sektorov, ktoré môžeš preskúmať počas štyroch denných období (ráno, napoludnie, popoludní a večer). Jednotlivé oblasti sa pritom menia v závislosti od času, v ktorom ich navštíviš. Cesty, ktoré sú ráno zatarasené, môžu byť večer otvorené a ponúkať úplne nové miesta, zbrane a nástroje.

Úlohou hráča je identifikovať a zabiť sedem takzvaných Visionaries, kľúčových osôb na ostrove Blackreef. Ich existencia spôsobuje, že sa deň neustále reštartuje. Colt chce z časovej slučky uniknúť, a tak musí v priebehu jedného dňa zabiť všetkých siedmich. Na prvýkrát sa mu to nepodarí. Musí teda deň v časovej slučke opakovať toľkokrát, až kým nepríde na spôsob, ako to spraviť. Príbeh a zasadenie Deathloop umožnili tvorcom dostať zo seba tie najlepšie dizajnérske schopnosti.

Originálny herný dizajn, ktorý ti popletie hlavu

Časová slučka vracajúca hráča neustále na začiatok dňa, keď zomrie alebo keď prejde celý deň, dovoľuje, aby sa v každom leveli udialo množstvo udalostí, ktoré priamo či nepriamo ovplyvňuje hráč. V priebehu jedného dňa dokáže zabiť viacerých Visionaries, získať špeciálne zbrane, preskúmať hrad či nechať vybuchnúť jadrový reaktor. V prvom rade však musí odhaliť množstvo stôp, aby vďaka nim vyriešil rôzne hádanky a záhady.

Colt totiž stratil pamäť a nevie, čo sa to vlastne deje, ako sa na ostrov dostal a kto je záhadná Julianna, ôsmy člen skupiny Visionaries. Julianna a Colt si spomedzi hlavných postáv ako jediní pamätajú udalosti predošlých časových slučiek. Colt sa slučku snaží rozbiť, Julianna zase ochrániť, takže sa často objaví, aby hráča zabila. Dokáže sa maskovať a má svoje vlastné techniky, takže si na ňu treba dávať pozor.

Deathloop
Zdroj: Bethesda/Arkane

Priprav sa, že deň reštartuješ hneď niekoľkokrát. Isté udalosti môžeš odsledovať a angažovať sa v nich len v určitý čas a na určitom mieste. Povedzme, že v prvej slučke objavíš kód k trezoru, no budeš ho môcť použiť až v ďalšej časovej slučke. Vôbec to však nie je chaotické. Hra ti v hlavnom menu detailne zobrazí celú časovú os a ukáže, kedy a kde sa tvoje ciele a ďalšie kroky nachádzajú.

Vždy keď sa zobudíš, prídeš o schopnosti, zbrane a vylepšenia. Až neskôr si budeš môcť „kúpiť“ trvalé umiestnenie vybraných predmetov do ďalších časových slučiek navždy. Od klasického žánru roguelike to má teda ďaleko.

Prvé sklamania a negatívne časti

Fakt, že na mape a v menu ti svieti, kam máš ísť a čo máš urobiť, spôsobil neželaný efekt stereotypu. Ku koncu sme mali dojem, že len utekáme po mape z bodu A do bodu B čo najrýchlejšie, aby sme sa v príbehu pohli ďalej. Jednotlivé sektory nie sú až také veľké, takže sa ti rýchlo vryjú do pamäti a čoskoro sa v nich už budeš orientovať úplne ľahko. Ako sme však spomínali, každá oblasť je v každom dennom období iná a mení sa, preto sa nemusíš báť, že by si sa začal nudiť.

Deathloop
Zdroj: Bethesda/Arkane Studios
Deathloop
Zdroj: Bethesda/Arkane Studios

V Deathloop teda postupne odhaľuješ, ako funguje časová slučka a čo musíš urobiť, aby sa ti podarilo zabiť všetkých siedmich Visionaries počas jedného dňa. Vďaka tomu si užiješ množstvo originálnych dizajnových riešení. Napríklad ráno musíš zničiť anténu, aby sa vedec vykašľal na prácu a zašiel večer na večierok. Ty sa postaráš o to, aby sa okrem neho na večierku objavili ďalšie dva ciele, a tak ich budeš môcť zabiť naraz.

Kroky, ktoré vedú k finálnemu lovu, sú veľmi logické a vidieť, že tvorcovia si dali záležať na perfektnom dizajne levelov a úloh. Všetko je premyslené do posledného detailu a ty sa nevieš nabažiť toho, ako sa ti časová os postupne zužuje do bodu, keď sa všetky tvoje ciele pretnú na rovnakej časovej slučke. Deathloop si skutočne treba zahrať, aby si naplno pochopil, o čo sa snaží (a že sa mu to darí na jednotku).

Trochu sme však sklamaní z vyznenia príbehu. Nevieme, či si ho tvorcovia šetria na prípadný druhý diel, no v tom prvom neodpovedali na množstvo otázok. Jednak sa nedozvieš všetky základné veci o postavách a časovej slučke ako takej, jednak nemusíš pochopiť ani polovicu z toho, čo ti hra prezradí. Príbeh a detaily o postavách sú totiž vyrozprávané cez denníky a nahrávky a ľahko prehliadnuteľné dokumenty.

Deathloop
Zdroj: Bethesda/Arkane Studios

Niekedy sme dokument v dome hľadali aj 5 minút, kým sa nám ho podarilo nájsť. A to sme vedeli, že v tom dome niečo také je, inak by nás príbeh ďalej nepustil. Viacero dôležitých dokumentov sme si nevšimli a až po googlení sme dostali odpovede na niektoré otázky o deji a postavách. Tvorcovia mohli jednoznačne lepšie zviditeľniť dokumenty a podobné maličkosti, ktoré sa hľadajú naozaj ťažko.

Vyskúšaj predplatné
za 2,99
a čítaj všetko bez obmedzení