Žiaden balast, ale zberateľské kúsky a poctivo vyberané knižky aj magazíny, ktoré ťa ovplyvnia. Zakladatelia Brot Books Deli to s literatúrou faktu myslia vážne.
Potrebuje Bratislava ďalšie kníhkupectvo? Nie. Bratislava potrebuje knižné delikatesy.
Tak znie úvodný text na webstránke nového lahôdkarstva – pretože inak to nazvať nemožno – na Panenskej v Bratislave. Inšpirovaní konceptom zo zahraničia traja podnikatelia a vášniví čitatelia vytvorili priestor, v ktorom podľa ich slov môžeš nasýtiť svoju myseľ. Skôr než kníhkupectvo pripomína Brot Books Deli galériu, v ktorej sa knihy a magazíny netlačia a nestrácajú.
Poctivo vybrané tituly zo sveta podnikania, dizajnu a sebarozvoja sa spoliehajú na podporu budúcich čitateľov, ako aj knižného „magnáta“ a šéfa najväčšieho internetového kníhkupectva na Slovensku Michala Meška. Peniaze na štart totiž zbierajú cez crowdfunding (teda pomocou verejnej zbierky, kde vopred predávajú produkty).
Novinka v hlavnom meste stojí za pozornosť ľudí, ktorí milujú čítať, ale aj tých, ktorí sa chcú v živote posúvať vpred. Aké knihy tam majú na výber, ako zakladateľom napadlo spustiť nový biznis počas pandémie a v čom sú iní než ostatné kníhkupectvá? Dozvieš sa v článku.
Lahôdky pre tvoju hlavu
„Snažíme sa o naplnenie ľudského potenciálu a robíme to už roky v našom podnikaní,“ vysvetľuje filozofiu a dôvod, prečo kníhkupectvo vôbec vzniklo, jeden zo spoluzakladateľov, Juraj Zamborský. „V založení kníhkupectva sme videli veľký zmysel a vnímame to ako ďalší krok v spoločnej vízii napĺňania ľudského potenciálu,“ dodáva Ivan Zaťko.
Rovnako to vníma aj tretí spoluzakladateľ Martin Jenča, známy pod prezývkou Žltý. Roky pôsobí na scéne slovenského dizajnu, sám je grafickým dizajnérom a spoluzakladateľom agentúr Folk a Milk.
Všetci traja majú za sebou pevnú základňu fanúšikov, ktorých si „vychovali“ k láske ku knihám, ku kráse, k umeniu a k sebarozvoju. Túžia po tom, aby ich práca mala dosah nielen na ľudí, ktorí ich už poznajú a podporujú, ale aj na nových zákazníkov a akýmsi dominovým efektom aj na ulicu, neskôr mesto či krajinu. Aj preto hovoria o knihách ako o delikatesách a o prehliadke kníhkupectva ako o degustácii. Tituly na ich regáloch by mali utíšiť hlad mysle.
Martin „Žltý“ Jenča je grafický dizajnér a spoluzakladateľ štúdia Milk, ktoré sa špecializuje na vizuálnu komunikáciu. Je tiež spoluzakladateľom agentúry Folk, spoluzakladateľom a kurátorom medzinárodnej konferencie By Design, ako aj šéfredaktorom a vydavateľom magazínu o dizajne a biznise Backstage Talks. Spolu s tímom z Milku pracoval na kampaniach pre Pohodu či redizajne vizuálu verejnoprávnej televízie.
Ľudia sa môžu cez crowdfunding zapojiť skôr, než kníhkupectvo otvoria
Ešte skôr, než Brot otvorili, spustili web s crowdfundingovou kampaňou. Pre svojich podporovateľov pripravili rôzne odmeny: najlacnejšie sú 15-minútové vstupy do kníhkupectva (tzv. degustácie), ktoré ponúkajú v auguste. Celé si ho vybookuješ len pre seba a môžeš si vyberať dosýtosti. Takisto si môžeš v predpredaji zakúpiť nejaký doplnok alebo knihu, magazín či cvičebnicu a prísť si ich vyzdvihnúť. Možností podporiť ich je viac.
S crowdfundingom už majú zakladatelia skúsenosť. Aj prvý diár The Žurnál vyšiel vďaka podporovateľom, nedávno úspešne vyzbierali na Startlabe peniaze na projekty turistických útulní na Slovensku. Chalani zároveň vravia, že úspešný crowdfunding je dobrým signálom, že o produkt alebo koncept je naozaj záujem.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Na čo využijú vyzbierané peniaze.
- Aké zaujímavé zberateľské kúsky mali v ponuke v crowfundingovej kampani.
- Prečo chceli takéto kníhkupectvo rozbehnúť aj počas pandémie.
- Tituly ktorých vydavateľstiev u nich nájdeš a aká je v Brote celková atmosféra.
- Akú majú konkurenčnú výhodu oproti obrovským kníhkupectvám a ako by ti vedeli poradiť s výberom kníh.