Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Tech - Hry

Recenzia: Returnal

Najnovšia exkluzivita pre PS5 bude bojovať o titul najlepšej hry tohto roka.

Dominik Vetrák
6. máj 2021, 9:35 Čas čítania: 10:54
Zdielať
Uložiť Uložené
Zdielať Zdielať článok
Recenzia: Returnal
Zdroj: Housemarque/PlayStation
Tech - Hry
0
Dominik Vetrák
6. máj 2021, 9:35
Čas čítania: 10:54

Recenzia: Returnal

Najnovšia exkluzivita pre PS5 bude bojovať o titul najlepšej hry tohto roka.

Dominik Vetrák
6. máj 2021, 9:35
Čas čítania: 10:54
Zdielať
Uložiť Uložené
Zdielať Zdielať článok
Recenzia: Returnal
Zdroj: Housemarque/PlayStation

Returnal mnohí považujú za veľké prekvapenie. My ti však v článku povieme, prečo sme s veľkou kvalitou tohto titulu exkluzívneho pre PS5 počítali už pri oznámení. Ak máš PS5, rozhodne si ho musíš kúpiť. No a ak PS5 nemáš, vedz, že Returnal je jednou z tých exkluzívnych hier, kvôli ktorým sa konzolu kúpiť oplatí. 

 

Sme veľmi radi, že PlayStation neustále skúša nové štýly a druhy hier, vďaka čomu sa vo fínskom štúdiu Housemarque zrodil Returnal. Štúdio a PlayStation majú veľmi dobré vzťahy. Vytvárali exkluzívne hry pre viaceré ich konzoly vrátane PS3 (Dead Nation), PS VITA (Super Stardust Delta) a v neposlednom rade aj PS4, keď na launch konzoly vyšla úžasná hra Resogun zadarmo pre všetkých predplatiteľov služby PS Plus.

 

 

Pre PS4 následne ešte vytvorili skvelé exkluzivity Alienation a Materfall. Predaje ich arkádových strieľačiek však neustále klesali, a tak Housemarque vyhlásil, že s nimi skončil. Presvedčili PlayStation, aby im zaplatil vývoj ich prvej veľkej AAA hry s názvom Returnal. Hra mohla vyjsť len pre PS5, a to vďaka ultrarýchlemu SSD, ktoré načítava svety v Returnale v sekunde. 

 

Mysteriózny príbeh s časovou slučkou

To sa zíde, keďže hlavne zo začiatku budeš v hre umierať často. Hlavnou postavou je astronautka Selene, ktorá stroskotá na planéte Atropos plnej nebezpečných stvorení s túžbou zabiť ju. Aj sa im to veľmi rýchlo podarí. Selene však zisťuje, že niečo na planéte jej bráni zomrieť. Vždy keď sa tak stane, prebudí sa vo svojej lodi Helios a cyklus začína odznova. Je na tebe, aby si prišiel na to, ako sa z časovej slučky dostať. Nebude to však vôbec jednoduché. 

 

Returnal je hra plná výziev. Umrieť v nej je veľmi jednoduché. Nemusíš sa však báť. Náročnosť je férová a ponúka viaceré možnosti, ako si ju uľahčiť. Rozhodne nejde o náročnosť na úrovni hier ako Sekiro, Dark Souls či Nioh. Umierať budeš často, ale len čo si osvojíš herné mechanizmy a útoky nepriateľov, v podstate to bude celkom jednoduché. Útoky menších protivníkov, ale aj bossov sa v priebehu pár hodín naučíš naspamäť, takže zvyšok už bude len na tvojich zručnostiach s ovládačom.

 

Zdroj: PlayStation/Dominik Vetrák/Housemarque

 

Zatiaľ čo hrateľnosť až taká náročná nie je, problém tkvie v ukladaní hry. Returnal je roguelike, čo znamená, že po každej smrti začínaš odznova (v tomto prípade na mieste havárie lode Helios). Je jedno, že hráš už dve hodiny a zabil si dvoch bossov. Ak zomrieš, ideš odznova a stratí sa všetka tvoja výbava a zlepšenia, ktoré si si kúpil, našiel a vybojoval. 

 

Roguelike elementy alebo Hades v AAA sfére

Jednak je to v žánri roguelike normálne (ak si hral Hades, vieš, čo ťa čaká), jednak to má význam aj z dejového a gameplay hľadiska. Selene zomrie a vracia sa v čase, takže logicky nemôže vlastniť takmer nič, čo našla pred smrťou. Prenášajú sa akurát tvoje skúsenosti s hrou a mena ether, za ktorú si kupuješ zlepšenia a využívaš ju na ďalšie zaujímavé veci (to však zistíš sám počas hrania). 

 

Každý pokus o prejdenie hry je tak unikátny. Získavaš rozdielne zbrane, zlepšenia a za ďalšiu hernú menu s názvom obolity si upgraduješ oblek a kupuješ artefakty zlepšujúce tvoj arzenál. Obolity získavaš zabíjaním nepriateľov či ničením sôch so žltými očami. Zbraní je v hre desať a na začiatku nájdeš aj meč na súboje zblízka (neboj sa ho použiť, je fakt silný). Každá zbraň má následne takzvané traits, ktoré ovplyvňujú jej sekundárny útok či jemne menia jej podstatu. Znova sa vrátime k skvelej hre Hades.

 

Tam bolo zbraní len šesť, no pomocou zlepšení a upgradov sa podstata ich útokov menila celkom radikálne. V tom bola hra Hades lepšia, keďže aj zbrane pôsobili zakaždým unikátne a nikdy si nevedel, ako ťa prekvapia. V Returnale sa útoky zbraní až tak rázne nemenia. Má to však výhodu, že sa s nimi vieš naučiť lepšie pracovať.

 

Recenzia: Returnal – hra, v ktorej sa oplatí zomrieť
Zdroj: Housemarque

 

Obľúbené zbrane si nájdeš rýchlo. Z desiatich možností si napríklad vždy vyberáme medzi Tachyomatic Carbine, Thermogenic Launcher a Rotgland Lobber. Každý si obľúbi niečo iné, no aj tu maj na pamäti, že výber zbraní je náhodný a môže sa stať, že za dve hodiny hrania tú svoju obľúbenú nezískaš. 

 

V Returnale je všetko náhodné. Hra je rozdelená do istého počtu biómov. Bližšie ich predstavovať nebudeme, keďže ich objavenie je súčasťou skvelého zážitku. Tvorcovia v nich následne ručne vytvorili množstvo levelov a úrovní. Vždy keď zomrieš, rozostavenie biómu sa zmení a ty tak nikdy nevieš, čo ťa čaká za dverami.

 

Je tam odmena v podobe novej zbrane a zlepšenia alebo aréna, v ktorej ťa čaká súboj s tromi vlnami silných nepriateľov či miniboss? V našom prípade platilo, že odmena prevyšovala risk. Otvárali sme každé dvere, užívali si každú sekundu súbojov a hľadali všetky možné zlepšenia. 

 

V hre je ich aj niekoľko permanentných. Ide napríklad o možnosť hýbať sa pod vodou, priťahovať sa na vzdialené platformy a podobne. Väčšinou ich získaš po zabití bossa. Prví dvaja bossovia sú dosť nároční, no trochu nás prekvapilo, že tí zvyšní už nepredstavovali žiadnu výzvu. Stačilo sa neustále hýbať a strieľať a v podstate ťa ani len netrafili.

 

Zdroj: PlayStation/Dominik Vetrák/Housemarque
Zdroj: PlayStation/Dominik Vetrák/Housemarque

 

Originálny dizajn súbojov aj výzor nepriateľov

Súboje s nimi si však mimoriadne užiješ, pretože sa na dianie na obrazovke skvelo pozerá. Vzorce ich útokov sú však ľahko predvídateľné a zapamätateľné, takže nebudeš mať problém poraziť ich. Dizajn boss fightov je teda úžasný, akurát tá náročnosť by mohla byť vyššia. Po čase sa totiž z Returnalu stráca úroveň výzvy prezentovanej na začiatku.

 

Jednak za to môže fakt, že sa neustále zlepšuješ, jednak množstvo zlepšení a artefaktov, ktoré ti zľahčujú priebeh hry. Tých sú desiatky. Niektoré zmierňujú poškodenia v dôsledku útokov, iné ti dajú druhý život po smrti, aby si nezačínal odznova, no a niektoré zase znásobujú množstvo života, ktorý vieš získať na doplnenie integrity obleku. „Život“ je v hre totiž vyobrazený ako funkčnosť obleku.

 

Maximálne zdravie si vieš navyšovať zbieraním zelených predmetov, avšak len v prípade, že máš 100 % zdravia. V opačnom prípade ti zdravie len doplní, a ak následne zoberieš zo zeme ďalší zelený „healing“ predmet, zdravie sa ti jemne predĺži (ak už je doplnené na 100 %). Po pár hodinách tak môžeš mať v porovnaní so začiatkom aj 300 % maximálneho života.

 

Zdroj: PlayStation/Dominik Vetrák/Housemarque

 

Aj tu však platí, že ak zomrieš, aj maximálna kapacita integrity sa ti resetuje. V hre ti pomáhajú aj ďalšie veci, ako items – jednorazové zlepšenia, ktoré napríklad ochraňujú pred ďalším útokom, vyvolávajú laser útočiaci na nepriateľov a podobne.

 

Samostatnou kategóriou sú paraziti a malignant objekty. Paraziti sú dvojsečnou zbraňou. V niečom ti zlepšia schopnosti, no zároveň ti uškodia. Je tak na tebe, či si ich nasadíš na telo. V konečnom dôsledku si tak sám vyberáš štýl hry a útokov, na aký sa chceš zamerať.

 

Článok pre predplatiteľov REFRESHER+
PRIDAJ SA K PREDPLATITEĽOM
alebo Odomkni 1 článok cez SMS
Pošli SMS na 8877 s textom CLANOK 97845 a dočítaj tento článok.
Cena SMS za otvorenie článku je 3,50 € s DPH. Ako to funguje?
POSLAŤ SMS

Čo sa dozvieš po odomknutí?

  • Ako funguje originálna hrateľnosť a zlepšovanie postavy.
  • Ako sa podarila optimalizovať technickú stránku a geniálnu audiovizuálnu prezentáciu.
  • Prečo je Returnal ďalším dôkazom o revolúcii v hraní v podobe ovládača DualSense.
  • Či ide o najlepšiu tohtoročnú hru nielen na PS5.
  • Ako sa podarilo 3D audio, soundtrack a prečo sú časticové efekty najkrajšie v celom hernom priemysle.

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Náhľadový obrázok: PlayStation/Dominik Vetrák/Housemarque
Zdielať
Uložiť Uložené
Zdielať Zdielať článok
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Najčítanejšie články
Teraz
24 hod
7 dní
30 dní
Viac z témy tech
Viac článkov
Sponzorované články
Viac článkov
Ďalšie news viac news
Mohlo by ťa zaujímať
Prejsť na úvodnú stránku
Domov
Zdielať
Diskusia
Hľadať
Viac
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.
Zatvoriť