Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Utorok 27. 9. 2022 meniny má Cyprián

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Refresher

Ako bude vyzerať nový normál v práci po pandémii: nie každý sa vráti do kancelárie, peniaze ako jediný motivátor už nebudú stačiť

Spolu s expertmi na psychológiu a pracovný trh sme zisťovali, ako bude vyzerať tzv. nový normál, do ktorého sa raz, pevne veríme, vrátime.

Timea Krauszová
3. marec 2021, 9:30 Čas čítania: 10:21
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Refresher
0
Timea Krauszová
3. marec 2021, 9:30
Čas čítania: 10:21

Ako bude vyzerať nový normál v práci po pandémii: nie každý sa vráti do kancelárie, peniaze ako jediný motivátor už nebudú stačiť

Spolu s expertmi na psychológiu a pracovný trh sme zisťovali, ako bude vyzerať tzv. nový normál, do ktorého sa raz, pevne veríme, vrátime.

Timea Krauszová
3. marec 2021, 9:30
Čas čítania: 10:21
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Odoberať newsletter REFRESHERu
10 najlepších člankov Refresheru, raz za týždeň. Ak ťa emaily prestanú baviť, tak ich kedykoľvek zrušíš. Zadaním emailu súhlasíš s podmienkami portálu.

Práca na diaľku je v niektorých firmách bežná už desiatky rokov. Platí to najmä v oblastiach, kde ľudia pracujú samostatne a nepotrebujú veľa kontaktu s kolegami. Developeri či kóderi teda mohli byť po nástupe prvého lockdownu v marci 2020 oveľa menej prekvapení a nepripravení ako zvyšok pracujúceho Slovenska. 

 

Ako učiť, motivovať, viesť a udržať dohľad na diaľku? Dá sa to vôbec? A čo nás uplynulý rok naučil o tom, ako pracujeme, čo potrebujeme zmeniť, a čo sa vplyvom pandémie už zmenilo, možno aj navždy?

 

Spolu s expertmi na psychológiu a pracovný trh sme zisťovali, ako bude vyzerať tzv. nový normál, do ktorého sa raz, pevne veríme, vrátime.

 

Zdroj: Pexels / Matilda Wormwood

Potrebujeme vôbec kancelárie?

Firmy už pred pandémiou začali rušiť pracovné miesta; šetrí to peniaze a vzhľadom na to, že mnohé z nich podávajú obstojný výkon aj počas pandémie (aspoň v krátkodobom horizonte), nezdá sa to na prvý pohľad ako zlý nápad.

 

Pracovný stôl si musia v týchto firmách ľudia napríklad zarezervovať vopred v online systéme alebo nemajú vždy rovnaké pracovné miesto. Namiesto toho si môžu sadnúť kamkoľvek v kancelárii a pracovať tam. Zamestnanci po skončení pandémie teda pravdepodobne budú musieť byť flexibilní nielen v čase, ale aj v priestore.

S takýmito firmami pracovali aj v konzultačnej spoločnosti BE-DNA, ktorá pomáha spoločnostiam vytvoriť modernú firemnú kultúru. Podľa slov zakladateľky Margaret Starka bude (fyzických) pracovných miest ubúdať. Niektoré firmy totiž zistili, že im to funguje aj z domu, iné zas hľadajú kompromis a siahajú po coworkingových priestoroch.

 

Množstvo pracovných pozícií však aj po pandémii bude naďalej závisieť od tímovej práce, kontaktu so zákazníkmi alebo dokonca manuálnej práce na pracovisku. Mnohí odborníci vrátane psychológa Matloňa varujú, že stratou kancelárskeho priestoru môžeme prísť o hlavné aspekty, ktoré práci pridávajú ďalšiu hodnotu – socializáciu a pocit, že práca má zmysel.

 

Zdroj: Unsplash/Proxyclick Visitor Management System

 

Adam Kelo, manažér z firmy Accenture, na svojom profile na LinkedIne o tom hovorí otvorene: „Už teraz ľudia na home officeoch hovoria, že chcú ísť do práce, aby mali sociálny kontakt. Na každého toto vplýva inak a každý potrebuje inú mieru socializácie. Čo však nezmeníme, je, že ľudia sú sociálne tvory.“ Predpovedá vznik akýchsi technologických dedín, kde bude koncentrácia ľudí z jednej branže, ktorí budú bývať v jednej mestskej časti či oblasti.

 

Pracovnou alternatívou sú aj coworkingové miesta, kde dochádza k zlepšeniu motivácie a väčšiemu počtu inovatívnych nápadov, povedali pre Refresher zástupcovia z HubHubu v Bratislave Milada Balčáková a Robert Mészáros. Tie podľa Mészárosa dokážu prispôsobiť potrebám jednotlivým firiem či členov, ich pridanou hodnotou je najmä možnosť spájať sa s ľuďmi z rôznych odvetví a aj rôznych pozícií.

Nutne teda nepotrebujeme kancelárske priestory v starom, zaužívanom význame. No možnosť komunikácie s inými ľuďmi, prestávky, socializácia a nové nápady, nič z toho si domov doniesť nemôžeme. Online platformy tieto možnosti plnohodnotne nenahrádzajú, podľa šéfa spoločnosti LutherOne Jiřího Báču už vôbec nie vo firmách, ktoré neinvestovali do vlastnej sociálnej siete vytvorenej na mieru. 

 

LutherOne je platforma, ktorá zbiera a analyzuje dáta pre firmy. Dokážu s presnosťou na 95 percent predvídať, čo v pracovnom prostredí v najbližších deviatich mesiacoch nastane. Vďačia za to podrobnému a neprestajnému zbieraniu údajov z obrovského množstva firiem. 

 

Báča je veľkým zástancom vlastných, interných sociálnych sietí. V takejto sociálnej sieti sa rozhovory s kolegami a hlásenia pre nadriadených miešajú v prehľadnom a vizuálne peknom prúde informácií a konverzácií. Na toto obyčajný MS Teams či starý intranet podľa neho nemajú.

 

V niektorých firmách zrejme pri práci z domu prejdú na sledovanie aktivity na počítači pomocou softvéru. Výkon zamestnancov pri dlhodobej práci z domu totiž ostáva otázny. Teraz je výnimočná situácia, no novota koronavírusu už pomaly opadáva a údaje začínajú ukazovať, že robiť iba zo svojej obývačky nie je ono – psychicky a často ani fyzicky, pretože ergonómia musí ustúpiť rozpočtu, voľnému priestoru v domácnosti a niekedy aj deťom, psom a ďalším rušivým elementom, ktoré v kancelárskom prostredí nezažiješ.

Toto prízvukoval aj Tomáš Pinka, marketingový manažér slovenského výrobcu korenín Mäspoma a zakladateľ Pretlaku, pracovného portálu pre ľudí z oblasti digitálneho marketingu, dizajnu, reklamy a IT. V rozhovore pre Forbes povedal, že práca z domu je podľa neho oxymoron. „Nedá sa pracovať a byť doma. Niekedy som to tak robil, časom som si však uvedomil, že som bol stále v práci a nikdy nie doma.“

 

Ilustračný obrázok.
Ilustračný obrázok. Zdroj: Pexels/Vlada Karpovich/volně k užití

Dizajn priestoru aj rozdelenia práce musí prirodzene pasovať ľuďom, nie naopak

Psychológ Michal Matloň, ktorý sa špecializuje na priestory a architektúru, hovorí, že už pred pandémiou angažovanosť zamestnancov z domu stúpala. Angažovanosť (v angličtine engagement) nezahŕňa len pracovný výkon, ale aj odhodlanie, motiváciu, postoje k práci a ďalšie faktory. Podľa Gallupu sa zdá, že tento engagement priamo súvisí so spätnou väzbou, ktorú zamestnanci dostávajú.

 

Ľudia, ktorí pracujú z domu viac ako 80 percent svojho pracovného času a komunikujú so svojím priamym nadriadeným niekoľkokrát týždenne, majú podľa dát Gallupu až 63-percentnú angažovanosť. To je dvakrát viac, než keby sa im manažér ozval s feedbackom len párkrát do roka. Čím viac sú teda v kontakte s ľuďmi z práce (do tej miery, že sa môžu naďalej koncentrovať na prácu), tým lepšie pre firmu. Zamestnanec ostane motivovaný, bude pracovať, bude spokojný a firma porastie.

Psychológ si nemyslí, že po skončení pandémie budeme pracovať výlučne z domu. Skôr predpokladá, že sa zmení spôsob, akým využívame kancelárske priestory.

 

„Kancelárie slúžili v minulosti na štruktúrovanie práce: bol to priestor, v ktorom sa pracovalo a manažér mal nad ľuďmi kontrolu. My v theLivingCore pomáhame spoločnostiam, aby vytvárali také priestory, ktoré prácu umožňujú,“ povedal pre Refresher. To nemusí znamenať len stôl a stoličku alebo „dynamický kolektív“, na ktoré mnohé inzeráty lákajú.

 

Predpokladá sa, že sa zmení spôsob, akým využívame kancelárske priestory. Kancelárie však takmer určite po pandémii nezaniknú.
Predpokladá sa, že sa zmení spôsob, akým využívame kancelárske priestory. Kancelárie však takmer určite po pandémii nezaniknú. Zdroj: Pexels/Tima Miroshnichenko

 

Tzv. enabling, teda umožňovanie práce, z jeho pohľadu znamená vytváranie ideálnych podmienok na takú prácu, ktorú musia zamestnanci vykonávať. Niekedy je to dlhodobý projekt v tíme, inokedy potrebujeme priestor, kde sa vieme sústrediť, kde vieme tvoriť alebo vymýšľať. Tieto aktivity si vyžadujú rôzne podmienky.

 

„Kancelárie sa oveľa viac zamerajú na konkrétne aktivity,“ hovorí psychológ, ktorý spolupracuje s firmami a pomáha im vytvárať lepšie priestory pre ich zamestnancov. Podľa neho sú tri hlavné dôvody alebo faktory, pre ktoré kancelárie nikdy nestratia svoje opodstatnenie. V budúcnosti očakáva, že práve na tie sa spoločnosť zameria. „Ľudia tam budú chodiť pre socializáciu, vysokokvalitnú spoluprácu a sústredenie.“

 

V minulosti pre Refresher už vysvetľoval, ako by z odborného hľadiska mohol fungovať dlhodobý home office, ktorý nás v dôsledku pandémie neminul. Okrem iného zdôrazňoval aj ergonómiu a kvalitný priestor na sústredenú prácu. Tie sú podľa neho kľúčové, aj keď hovoríme o návrate do kancelárií, ktoré sa potrebujú pretransformovať. 

 

 

Medzi dôležité potreby zaradil okno a denné svetlo v každej miestnosti, kvalitný vzduch (v prípade kancelárií by teda každý priestor mal byť napojený na ventiláciu alebo mať otvárateľné okná) a doma aj v kanceláriách vrátane novovzniknutých miest by sme mali mať rovnaké vybavenie ako štandardné pracovné miesta, ktoré poznáme. Znamená to kvalitné sedenie a stôl (dôraz na ergonómiu) a technické zabezpečenie.

 

„Mali by sme mať dostatok priestoru aj na pohyb a možnosť zmeniť polohu. Nech môžem prejsť od stola napríklad na gauč a pracovať chvíľku v inej pozícii. Okrem okna by ostatné steny mali byť plné a nie sklenené,“ pokračuje v odborných nárokoch, ktoré mnohé dnešné kancelárie ľuďom neponúkajú. Sú však dôležité, ak si chceme z pandémie vziať ponaučenie a zlepšiť spôsob, akým pracujeme.

Vyskúšaj predplatné
za 0,33
a čítaj všetko bez obmedzení
PRIDAJ SA K PREDPLATITEĽOMUŽ MÁM PREDPLATNÉ: PRIHLÁSIŤ SA
alebo Odomkni článok cez SMS
Pošli SMS na 8877 s textom CLANOK 95180 a dočítaj tento článok.
Cena SMS za otvorenie článku je 3,50 € s DPH. Ako to funguje?
POSLAŤ SMS

Čo sa dozvieš po odomknutí?

  • Ako konkrétne sa môže v budúcnosti zmeniť rozloženie kancelárií.
  • Či nám ostane open space.
  • Aký je rozdiel medzi prvou a druhou vlnou pandémie, pokiaľ ide o zamestnancov.
  • Prečo vysoké finančné ohodnotenie už ľuďom nestačí na to, aby ostali motivovaní.
  • Čo musia firmy zlepšiť, aby bol návrat do práce po pandémii čo najhladší.
  • Na čom bude záležať viac ako na pekných priestoroch.

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Zdroj: gallup.com, gallup.com, arc.dev, businessinsider.com, youtube.com, youtube.com, Tlačová správa – Welcome to the Jungle, IpsosNáhľadový obrázok: Unsplash / Magnet.me
NAHOR
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Najčítanejšie články
Teraz
24 hod
7 dní
30 dní
Viac z témy refresher
Viac článkov
Sponzorované články
Viac článkov
Ďalšie news viac news
Mohlo by ťa zaujímať
Prejsť na úvodnú stránku
Domov
Zdieľať
Diskusia
Hľadať
Viac
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.