Tech - Hardware a audio

Recenzia: PlayStation 5

PS5, najnovšia konzola od Sony, vychádza všade po svete a ty by si mal byť pri tom.

Dominik Vetrák
24. november 2020, 14:31 Čas čítania: 13:32
Zdielať
Uložiť Uložené
Zdielať Zdielať článok
Tech - Hardware a audio
4
Dominik Vetrák
24. november 2020, 14:31
Čas čítania: 13:32

Recenzia: PlayStation 5

PS5, najnovšia konzola od Sony, vychádza všade po svete a ty by si mal byť pri tom.

Dominik Vetrák
24. november 2020, 14:31
Čas čítania: 13:32
Zdielať
Uložiť Uložené
Zdielať Zdielať článok

Ak si rovnaký ako my, tak si dnes už len s úsmevom pamätáš na čítanie stoviek špekulácií a správ o next-gen konzolách. Sony bolo na rozdiel od Microsoftu relatívne ticho, o PS5 informovalo len sporadicky a novinkami nás začali zásobovať až s predstavením DualSesne, ovládača novej generácie. Vtedy sme netušili, aký významný vlastne bude, ale dnes ti to v recenzii odhalíme.

 

Po rokoch čakania konečne vyšlo PS5 aj u nás, a to 19. novembra. Vzhľadom na silu hardwaru a možnosti konzoly za ňu dáš „symbolických“ 499 eur (alebo 399 eur za verziu bez mechaniky). V balení nájdeš konzolu, potrebnú kabeláž, ovládač, návod a stojan. No proste základ, od ktorého sa odpichneš k hraniu.

 

Konzola

Dizajn konzoly bol po dlhý čas tajomstvom. PlayStation ho odhalilo až v júni. Mnohým sa páči, iní ho zatracujú. My sme si naň úplne nezvykli ani do dnešného dňa, ale niečo má do seba a konzola sa nepochybne vyníma v každej izbe.

 

Radi by sme sa pozreli aj na alternatívne návrhy, no spokojní sme aj s týmto obrom (PS5 je naozaj veľká!). Vedz, že jej veľkosť inžinieri zvolili kvôli prepracovanému chladeniu a ventilátoru. Tu ťa poteší informácia, že PS5 je oveľa tichšia ako PS4. Naše PS4 Pro bolo extrémne hlučné.

 

Chladenie a ventilátor v PS5

Recenzia: PlayStation 5
Zdroj: PlayStation

 

Občas sme mali pocit, že vzlietne alebo vybuchne. Nič také pri PS5 nehrozí, aj keď je pravda, že ventilátory občas zahučia (napríklad pri čítaní disku). Majitelia digitálnych verzií konzoly si tak užijú ešte o čosi tichšiu konzolu. PS5 je celkovo len o čosi hlučnejšia ako Xbox Series X/S. Inžinieri v japonskej spoločnosti odviedli skvelú prácu, no Microsoft nám ukázal, že sa to dá urobiť ešte tichšie. 

 

Konzolu si môžeš položiť vodorovne alebo zvisle. Na oba účely slúži podstavec, ktorý však v polohe na ležato vôbec nedrží. Samozrejme, s konzolou hýbeme len výnimočne, takže to nie je veľký problém, no zaobišli by sme sa aj bez neho. 

 

Konzola nie je zaujímavá len zvonka, ale aj zvnútra. Hardware next-gen konzol je obdivuhodný a je isté, že ako Microsoft, tak Sony predávajú každú jednu konzolu so stratou. V PS5 nájdeme silný grafický čip aj procesor od AMD.

 

Obočie však dvíhame až pri disku SSD. Je pravda, že 670 GB miesta nie je práve najviac (skús si nainštalovať RDR 2, Warzone a nové Call of Duty a ostane ti tak 200 gigabajtov), no dizajn SSD dovolil vývojárom, aby zmenšili veľkosti niektorých hier. 

 

SSD je špeciálne navrhnutý pre PS5 a postará sa o to, aby sa vývojári pri tvorbe hier nemuseli potácať s obmedzeniami v dizajne hier. Tak napríklad cestovanie medzi dimenziami v reálnom čase bez načítavania v Ratchet & Clank: Rift Apart by na PS4 možné nebolo. Vďaka SSD sa oveľa rýchlejšie načítavajú všetky hry z PS4.

 

Niektoré hry načítava rýchlejšie Xbox Series X, no to je kvôli spätnej kompatibilite, na ktorej si Xbox dával posledné roky záležať. Všetky next-gen hry už rýchlejšie načítava PS5, no ide o niekoľkosekundové rozdiely, kvôli ktorým by si si konzolu nevyberal. 

 


SSD už robí poriadny rozdiel v exkluzívnych hrách pre PS5. Po tom, ako zomrieš v Demon’s Souls, sa späť do hry dostaneš do 5 sekúnd. Fast travel v Spider-Man: Miles Morales je bez akéhokoľvek loadingu a napríklad z menu do mesta sa dostaneš behom 3 sekúnd. Zabudni na kontrolovanie mobilu a odpisovanie popri načítavaní.

 

Aj keď, to asi stále budeme robiť pri multiplatformových (vychádzajú na viaceré konzoly a PC) open world hrách, ako napríklad Assassin’s Creed Valhalla, kde načítavanie na oboch konzolách trvá od 20 do 30 sekúnd (je to 3-4x rýchlejšie ako na starých konzolách). 

 

 

Porovnanie technických špecifikácií PS4 a PS5

 

Recenzia: PlayStation 5
Zdroj: Wikipedia

Užívateľské rozhranie/Menu

Menu PS5 prešlo oproti tomu z PS4 zásadnou zmenou. PlayStation svoje užívateľské rozhranie drasticky mení na každej novej konzole a musíme povedať, že aj tentoraz sa im to podarilo na výbornú. Teda aspoň z hľadiska dizajnu.

 

Menu je prehľadné a v dvoch kategóriách rozdeľuje hry a médiá/aplikácie. Bolo by lepšie, keby sa medzi nimi a nastaveniami/profilom dalo prepínať tlačidlami L1 a R1, no to sa dá upraviť v systémovom update. 

 

Na nové menu sme si veľmi rýchlo zvykli. Jednotlivé kartičky hier ukazujú nádhernú grafiku (obzvlášť Days Gone či Dreams majú krásne pozadie), no mali sme problém s automatickým zobrazovaním naposledy zapnutých hier. Hrali sme Demon’s Souls a následne sme nainštalovali niekoľko hier. Na naše prekvapenie sme už Demon’s Souls v ponuke hier nenašli. Museli sme si otvoriť knižnicu a hru spustiť odtiaľ. 

 

Recenzia: PlayStation 5
Zdroj: PlayStation

 

Iste, pre takéto situácie je tu funkcia Switcher, ktorá ti dovolí zapnúť naposledy otvorené hry a aplikácie. Príde nám však divné, že hru, ktorú aktívne a pravidelne hrávame, nemáme ani v základnom užívateľskom rozhraní a musíme sa k nej dopracovať až v knižnici. Podobne ako veľa ďalších nastavení a drobností, aj výber hier je niekedy zahrabaný až hlboko v nastaveniach. Za veľmi nešťastné a nepochopiteľné považujeme aj rozhodnutie manuálneho vyhľadávania hier v knižnici.

 

Máme na účte cez 430 hier a keď sme si chceli na PS5 nainštalovať len jednu z nich, aby sme vyskúšali, ako beží PS4 hra na PS5, museli sme ju vyhľadať ručne. Hry si totiž nemôžeš vyhľadať podľa názvu, čo je dosť otravné (nejde to ani vtedy, keď sa prehrabávaš uloženými pozíciami, keď si ich napríklad chceš preniesť do PS5).

 

Na počudovanie však nejde o jediný problém, ktorý s knižnicou máme. Nedajú sa v nej „upratať hry“, nejako ich rozdeliť do priečinkov (PS5 na rozdiel do PS4 nepodporuje Folders) a dokonca z knižnice ani nemôžeš odstrániť hry, ktoré sa na PS5 vôbec nedajú zapnúť (ako napríklad demo verzie hier). Na čo ich tam potom máme? Keď už sa nedajú vymazať úplne, mali by sme aspoň mať možnosť ich skryť a knižnicu si tak sprehľadniť. 

 

Množstvo takýchto detailov, drobností a nastavení je hlboko v systéme hry. Častokrát sme mali dojem, že je niečo nepraktické alebo trvá príliš dlho, než sa k tomu dostaneme (respektíve si to vyžaduje príliš veľa kliknutí).

 

Recenzia: PlayStation 5
Zdroj: PlayStation

 

Článok pre predplatiteľov REFRESHER+
PRIDAJ SA K PREDPLATITEĽOM
alebo Odomkni 1 článok cez SMS
Pošli SMS na 8877 s textom CLANOK 91360 a dočítaj tento článok.
Cena SMS za otvorenie článku je 3,50 € s DPH. Ako to funguje?
POSLAŤ SMS

Čo sa dozvieš po odomknutí?

  • Čo je najväčšie sklamanie na konzole PS5
  • Prečo Xbox Series X načítava niektoré hry rýchlejšie ako PS5
  • Či má PS5 najsilnejší launch line up hier v histórii značky
  • Prečo je DualSense revolučným ovládačom, ktorý ti úplne zmení pocit z hrania
  • Ako si PS5 poradilo s hrami z PS4 a aké služby ponúka?

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Foto: PlayStation
Zdielať
Uložiť Uložené
Zdielať Zdielať článok
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Rozhovory o nízkom libide, fotky bývalých frajeriek a trápne ticho. Mladí Slováci nám povedali o najhorších rande svojho života
Sex & Porno 7
Rozhovory o nízkom libide, fotky bývalých frajeriek a trápne ticho. Mladí Slováci nám povedali o najhorších rande svojho života
Toto sú najtrápnejšie rande, ktoré zažili naši čitatelia.
Boli sme v prvej toastárni v Bratislave. Ako chutia džemovo-slaninové sendviče a prečo sú vraj legálnou drogou?
Gastro
Boli sme v prvej toastárni v Bratislave. Ako chutia džemovo-slaninové sendviče a prečo sú vraj legálnou drogou?
Ochutnáš a do troch dní sa vrátiš po „ďalšiu dávku“, tvrdí majiteľ.
Človek ako nábytok. Michal z BDSM komunity nám porozprával, v čom spočíva táto netradičná sexuálna praktika
Sex & Porno
Človek ako nábytok. Michal z BDSM komunity nám porozprával, v čom spočíva táto netradičná sexuálna praktika
Ako to vyzerá, keď sa z človeka stane nábytok?
Tvorca vizuálnych efektov Vlado Valovič prezrádza, ako robia počítačové efekty pre Harryho Pottera, Pirátov Karibiku či Aquamana
Rozhovory
Tvorca vizuálnych efektov Vlado Valovič prezrádza, ako robia počítačové efekty pre Harryho Pottera, Pirátov Karibiku či Aquamana
S Vladimírom sme sa porozprávali, ako koronavírus ovplyvnil kvalitu počítačových efektov vo filmoch, ako Netflix zachránil kinopriemysel a ktoré efekty sú najnáročnejšie.
Kto sú mafiáni zo skladby Kool G Rap, ktorých spomína Rytmus? Boli to fanúšikovia, požičiavali mi retiazky a autá, tvrdí raper
Hudba 1
Kto sú mafiáni zo skladby Kool G Rap, ktorých spomína Rytmus? Boli to fanúšikovia, požičiavali mi retiazky a autá, tvrdí raper
Rozobrali sme Rytmusov text skladby Kool G Rap, kde sa objavil ako hosť po boku služobne mladšieho Loka Loka.
VIAC ČLÁNKOV
Najčítanejšie články
Teraz
24 hod
7 dní
30 dní
Viac z témy tech
Viac článkov
Sponzorované články
Viac článkov
Ďalšie news viac news
Mohlo by ťa zaujímať
Prejsť na úvodnú stránku
Domov
Zdielať
Diskusia
Hľadať
Viac
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.