„Klasická Lara bola krásavica s peniazmi, výstrojou a zbraňami schopná vysporiadať sa s každou situáciou, lietať po svete a zažívať obrovské dobrodružstvá. Urobili z nej Jamesa Bonda v ženskom tele. “
Dnes to je už dvadsaťštyri rokov, odkedy sa do sŕdc hráčov zapísala mladá a okúzľujúca archeologička zo šľachtickej rodiny, Lara Croft. Fiktívna Britka sa dostala aj na stránky Guinessovej knihy rekordov v roku 2006, kedy ju označili za najúspešnejšiu hrdinku herného priemyslu.
Jej postava nás sprevádzala v štrnástich hrách naprieč všetkými platformami, v troch filmoch, v množstve komiksových príbehov a dokonca aj v knihách. Všetky hry vyšli pod záštitou spoločnosti Eidos Interactive, ktorá vlastní obchodné práva ako na postavu Lary Croft tak aj na celú značku Tomb Riader.
Od netradičnej hrdinky až po sexizmus
Postava Lary sa zrodila v hlave návrhára zo spoločnosti Core Design, Tobyho Gardu, pričom jej vlastnosti a príbeh mal pôvodne patriť mužskému hrdinovi. Nakoniec však do role hrdinky zasadil mladú peknú archeologičku a to v reakcii na ostatné akčné adventúry, kde na postoch hrdinov dominovali muži. Netrvalo dlho a ukázalo sa, že Tobyho krok, zvoliť ženskú hrdinku vyšiel perfektne.
Do kariet mu hralo aj načasovanie. Písal sa rok 1996 a PlayStation spoločnosti Sony sa práve chystala zmeniť herný trh s ich novými a pokročilými 3D funkciami, s ktorými mala disponovať aj prvá verzia hry Tomb Riader. Gard ju vytvoril iba s malým tímom vývojárov, avšak jej unikátnymi hernými prvkami vyrazil dych celému vtedajšiemu hernému svetu. Vďaka netradičnej hlavnej postave, filmovej estetike a nadčasovej grafike spravil z Tomb Riadera jednu z najpredávanejších hier všetkých čias.
„Myslím si, že to bola jedna z vecí, ktoré Tobyho a nás všetkých vyviedli z miery, keď sa Lary zmocnil marketing a vykresľoval ju ako pôvabnú sexicu.“
Lara ako postava hráčov nezaujala len tým, že bola ženská hrdinka, sympatie vzbudzovala aj svojimi vlastnosťami. Bola to vtipná, príťažlivá avšak pochabá mladá žena, ktorá na rozdiel od ostatných, vtedy poznaných prototypov hrdinov, svet nezachránila pomocou superhrdinských síl, ale fyzickou zdatnosťou a múdrosťou.
Prvou modelkou, prezentujúcou postavu Lary Croft sa stala herečka Rhona Mitra, ktorá jej dala celkom nový rozmer. Vydavateľstvo Eidos sa vtedy snažilo predať hráčom Laru skôr ako sexy hrdinku, čo bolo v rozpore s tým ako sa ju snažili vykresliť vývojári hry.
„Myslím si, že to bola jedna z vecí, ktoré Tobyho a nás všetkých vyviedli z miery, keď sa Lary zmocnil marketing a vykresľoval ju ako pôvabnú sexicu,“ povedal pre portál EW Gavin Rummery, hlavný vývojár hry. Vtedy sa už z britskej archeologičky stávala mainstreamová celebrita, ktorá sa polonahá objavovala na obálkach časopisov, v reklamách na nealkoholické nápoje a vyrazila aj na tour s legendárnou rockovou kapelou U2.
Toby Gard, ktorý postavu Lary svetu predstavil sa rozhodol spoločnosť Core Design opustiť skôr, ako začala vyvíjať druhé pokračovanie Tomb Riadera. Nepáčilo sa mu, akým smerom sa uberala jeho tvorba. To, ako sa marketing snažil pretláčať Laru ako sexuálny objekt malo dopad aj na hráčov, ktorí od vývojárov žiadali "nude cheat". Kvôli nátlaku, im však dali na konci druhej hry Tomb Riader jasný odkaz, kedy
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Čo všetko musela Angelina Jolie zvládnuť, aby mohla stvárniť postavu Lary Croft vo filme
- Prečo Aliciu Vikander za rolu Lary Croft kritizovali
- Prečo chceli vývojári nechať umrieť postavu Lary Croft už v štvrtej hre: Tomb Raider The Last Revelation
- Aký odkaz poslali fanúšikom hry vývojári, keď ich prosili o "nude cheat"
- Prečo nebola hra Tomb Raider: Angel of Darkness dotiahnutá do konca napriek tomu, že na nej od začiatku série pracovalo najviac vývojárov
- Kedy môžeme čakať ďalšie pokračovanie hry a kam nás pravdepodobne zanesie jej príbeh