Škoda Enyaq, Tesla Model 3 alebo Renault Zoe? Pozreli sme sa tiež, kto vie z batérie vyžmýkať čo najviac.
Elektromobilov pribúda. Už je vcelku ťažké nájsť automobilku, ktorá by nemala v ponuke aspoň jeden model s čisto elektrickým pohonom. Pozreli sme sa, ako sú na tom všetky (aj prichádzajúce) modely dostupné na slovenskom trhu. Lepšie povedané, môžeš si prehľadne pozrieť, ktorý elektromobil má najlepší pomer ceny a dojazdu a ktorý zas dokáže z batérie vyžmýkať najviac. Výsledky ťa môžu prekvapiť.
Len pred pár hodinami Volkswagen oficiálne predstavil prvé elektrické SUV. Treba povedať, že ID.4 vyzerá veľmi zaujímavo a zároveň sa v našom prehľade dostal medzi najvyššie priečky. Podobne aj čerstvá Škoda Enyaq, ktorá je postavená na rovnakej platforme.
Volkswagen tvrdí, že ID.4 má dojazd 520 km. Zaujalo nás to a pozreli sme sa na kapacitu batérie, ktorá je 77 kWh. Takže novinka z nej dokáže vyťažiť 6,8 km na 1 kWh. Je to veľa alebo málo? Tak sme to porovnali so všetkými ostatnými elektromobilmi na našom trhu. Nemecká automobilka zároveň prezradila štartovaciu cenu 47 800 eur. Z toho nám zas vyšlo, že 1 km dojazdu má pri tomto modeli hodnotu 92 eur. Aj tejto pomer sme porovnali s ostatnými značkami.
Takto to vyzerá na slovenskom trhu elektromobilov
Samozrejme, efektivita a výhodnosť elektromobilov je veľmi komplexná téma. A hlavne, každý kupujúci má subjektívne požiadavky a chute. Takže neexistuje univerzálne najlepší elektromobil pre všetkých.
Niekto bude preferovať čo najväčší výkon a dojazd, ale cenu nerieši. Iný chce čo najnižšiu nákupnú cenu, ďalší zas čím väčší batožinový priestor alebo má jednoducho obľúbenú značku a aj elektromobil si kúpi len od nej. Jednoducho táto tabuľka môže byť len jedna z pomôcok pri zorientovaní sa v ponuke elektromobilov.
Mimochodom, použili sme oficiálne údaje výrobcov a WLTP metodiku, ktorá je na našom trhu používaná už viac ako dva roky. Metodika WLTP omnoho presnejšie vystihuje bežné používanie elektromobilu. Každé auto si tak prešlo úplne rovnakým cyklom a údaje o dojazde by tak mali byť objektívne.
Taktiež sme používali oficiálne cenníkové ceny. Tá koncová môže byť, samozrejme, iná a záleží len na vyjednávacej taktike každého kupujúceho či na rôznych akciách a podobne. Netreba tiež zabudnúť na štátnu dotáciu do 8 000 eur, ktorá vie náklady citeľne znížiť.
Len pre zaujímavosť, niekoľko naj na slovenskom trhu. Najväčší dojazd u nás dostupných elektromobilov má Tesla Model S so 610 km, najmenší zas Smart EQ forfour so 130 km. Najdrahší elektromobil (v základe) je Porsche Taycan 4S, najlacnejší Volkswagen e-up! 2020.
V tomto článku sme sa pozreli na dve špecifické a merateľné veličiny. Prvá sa týka dojazdu a ceny auta, a teda koľko muziky za svoje peniaze dostaneme pri nákupe nového elektromobilu. Druhou veličinou, ktorú sme sledovali je efektivita motora a batérie.
model | kapacita batérie | dojazd (WLTP) | cena základného modelu | cena za 1 km dojazdu | energetická efektivita na 1 kWh batérie |
Audi e-Tron | 95 kWh | 411 km | 68 980 € | 168 € | 4,3 km |
BMW i3 | 42 kWh | 260 km | 39 700 € | 153 € | 6,2 km |
BMW iX3* | 80 kWh | 460 km | 70 100 € | 152 € | 5,75 km |
Citroen ë-C4* | 50 kWh | 350 km | 35 600 € | 102 € | 7 km |
DS 3 Crossback E-Tense | 50 kWh | 300 km | 39 990 € | 133 € | 6 km |
Fiat 500 e la Prima* | 42 kWh | 320 km | 34 900 € | 109 € | 7,6 km |
Honda e | 36 kWh | 220 km | 34 990 € | 159 € | 6,1 km |
Hyundai Kona Electric | 39 kWh | 289 km | 35 890 € | 124 € | 7,4 km |
Hyundai Kona Electric | 64 kWh | 449 km | 39 890 € | 89 € | 7 km |
Hyundai Ioniq Electric | 38 kWh | 311 km | 35 990 € | 116 € | 8,2 km |
Jaguar I-Pace | 90 kWh | 470 km | 78 970 € | 168 € | 5,2 km |
Kia e-Niro | 39 kWh | 289 km | 36 490 € | 126 € | 7,4 km |
Kia e-Niro | 64 kWh | 455 km | 40 990 € | 90 € | 7,1 km |
Kia e-Soul | 39 kWh | 277 km | 35 690 € | 129 € | 7,1 km |
Kia e-Soul | 64 kWh | 452 km | 39 490 € | 87 € | 7,1 km |
Mazda MX-30e | 35,5 kWh | 200 km | 33 990 € | 170 € | 5,6 km |
Mercedes-Benz EQC | 85 kWh | 416 km | 77 508 € | 186 € | 4,9 km |
Mini Cooper SE* | 29 kWh | 230 km | 32 950 € | 143 € | 7,9 km |
Nissan Leaf | 40 kWh | 270 km | 36 130 € | 134 € | 6,8 km |
Nissan Leaf+ | 62 kWh | 385 km | 43 930 € | 114 € | 6,2 km |
Opel Corsa-E | 50 kWh | 329 km | 28 490 € | 87 € | 6,6 km |
Opel Mokka-e* | 50 kWh | 324 km | 32 990 € | 102 € | 6,5 km |
Peugeot e-208 | 50 kWh | 340 km | 29 390 € | 86 € | 6,8 km |
Peugeot e-2008 | 50 kWh | 310 km | 31 390 € | 101 € | 6,2 km |
Porsche Taycan 4S | 79 kWh | 407 km | 109 234 € | 268 € | 5,2 km |
Renault Zoe | 52 kWh | 395 km | 31 900 € | 81 € | 7,6 km |
Smart EQ fortwo | 17,6 kWh | 133 km | 22 727 € | 170 € | 7,6 km |
Smart EQ fortfour | 17,6 kWh | 130 km | 23 320 € | 179 € | 7,4 km |
Tesla Model S | 100 kWh | 610 km | 85 300 € | 140 € | 6,1 km |
Tesla Model X | 100 kWh | 507 km | 92 370 € | 182 € | 5,1 km |
Tesla Model 3 | 50 kWh | 409 km | 49 300 € | 121 € | 8,2 km |
Tesla Model 3 Long Range | 75 kWh | 560 km | 56 250 € | 100 € | 7,5 km |
Škoda Enyaq iV 60 | 62 kWh | 390 km | 39 490 € | 101 € | 6,3 km |
Škoda Enyaq iV 80 | 82 kWh | 510 km | 46 990 € | 92 € | 6,2 km |
Škoda Citigoe iV** | 61 kWh | 253 km | 21 190 € | 84 € | 4,1 km |
Volkswagen ID.3* | 58 kWh | 408 km | 35 860 € | 88 € | 7 km |
Volkswagen ID.4* | 77 kWh | 520 km | 47 800 € | 92 € | 6,8 km |
Volkswagen e-Golf | 36 kWh | 231 km | 32 990 € | 143 € | 6,4 km |
Volkswagen e-up! 2020* | 32 kWh | 260 km | 21 975 € | 85 € | 8,1 km |
* zatiaľ iba predobjednávky
** vypredané
Najväčší dojazd za najnižšiu cenu
Práve dojazd predstavuje je jednu z hlavných vecí, ktorú kritici elektromobility napádajú. Nominálna hodnota sa zvyšuje a postupne už dostať sa nad 400 km na „plnú nádrž“ už nie je až taká rarita. Ale je to výsada iba najdrahších modelov?
Ako je z tabuľky vidieť, najlepší pomer ceny auta a dojazdu má tohtoročný Renault Zoe. Základ stojí necelých 32-tisíc a výrobca tvrdí, že Zoe zvládne prejsť až takmer 400 km. Medzi ďalšími najlepšími modelmi v tejto kategórii nájdeme čerstvý Wolkswagen e-up!, Volkswagen ID.3, Peugeot e-208 či Opel Corsa-e.
Ide o drobné mestské vozidlá s pomerne prijateľnými cenami, takže sa to dalo čakať. Ale prekvapujúco majú veľmi dobrý pomer nákupnej ceny a dojazdu aj väčšie kúsky ako Kia e-Soul, Hyundai Kona Electric 64 kWh, Škoda Enyaq iV 80 a Volkswagen ID.4.
Najhoršie na tom je Porsche Taycan 4S. Síce luxusný športový sedan od legendárnej značky zvláda 407 km, jeho cena začína tesne pod 110 000 eur. Tento recept platí aj u ostatných modelov. Aj keď prémiová výbava a dobrý dojazd, ale vysoká cena. Platí to napríklad pre Jaguar I-Pace, Mercedes-Benz EQC či BMW iX3.
Najefektívnejšia správe energie
Ďalej sme sa pozreli na efektivitu motora a batérie. Na dojazd má, samozrejme, vplyv aj hmotnosť, aerodynamické vlastnosti a mnoho ďalších vecí. Zároveň vyššia hmotnosť znamená väčšiu kapacitu batérie a teoreticky väčší dojazd.
Objektívne však najviac z batérie dokáže vyžmýkať Tesla Model 3. Stačí jej 50 kWh a aj tak má zvládnuť 409 km. V prepočte tak 1 kWh posunie auto o 8,2 km. Možno prekvapujúco je na tom presne tak isto Hyundai Ioniq Electric. Síce má dojazd len 311 km, stačí mu na to len 38 kWh batérie.
Medzi najefektívnejšie modely sa ešte dostali nový Volkswagen e-up!, Mini Cooper SE, Renault Zoe a Fiat 500 e la Prima.
Naopak najmenej zo svojej batérie dostane Audi e-Tron, ktorý na 411 km potrebuje obrovskú 95 kWh batériu. Podobne viac energie vyžaduje Mercedes-Benz EQC, Jaguar I-Pace či Tesla Model X. Tá ma dvojnásobnú kapacitu batérie než základný Tesla Model 3, ale prejde len o 102 km viac.
Dokonalý elektromobil sme, zatiaľ, nenašli. Spracovanie, výkon a technológie v modeloch značiek ako Mercedes či Porsche sú úplne inde ako pri modeloch od Fiatu alebo Kie. Lenže zas stoja dvoj či trojnásobok. Ako už bolo spomenuté, záleží od osobných preferencií každého šoféra, firmy, rodiny... Ale ak by sme mali nájsť nejaký prienik viacerých benefitov, najlepšie vychádzajú nové malé SUV ako Škoda Enyaq a Volkswagen ID.4, v tesnom závese Tesla Model 3.
Sú vybavené množstvom nových technológií, jazdné vlastnosti sú výborné (aspoň pri Tesle, Enyaq a ID.4 sú príliš čerstvé a zatiaľ je málo odborných testov), s dostatkom priestoru a subjektívne majú výborný dizajn. Čo je ale najdôležitejšie, dostávajú sa s cenou pod 50-tisíc eur a zároveň na dojazd nad 500 km. To znamená napríklad z Bratislavy do Humenného na jedno nabitie.
Elektroautám tak pribudla nová kategória k doterajším dvom, ktoré boli na výber – buď s dobrým dojazdom za obrovskú sumu alebo cenovo dostupné mestské auto s dojazdom len okolo 200 kilometrov.
Samozrejme, aj 40-tisíc je stále nadštandardná suma, ktorú si nemôže dovoliť každá domácnosť. Ale ešte pred dvoma rokmi by takýto pomer výbavy, ceny a dojazdu bol sci-fi. Nehovoriac o znížených nákladoch na servis auta a pre časť majiteľov (s domácnosťou prispôsobenou na autonabíjačky) aj extrémne zníženie nákladov na samotný chod.
Postupne sa zlepšujú sa aj ďalšie dva kritizované vlastnosti – rýchlosť nabíjania a hustota siete nabíjacích staníc. Progres nekončí a veríme, že o ďalšie dva roky budú už ozajstnú dilemu či zobrať model so spaľovacím alebo elektrickým motorom aj domácnosti s obmedzeným rozpočtom.
Čo je podľa teba zlatá stredná cesta vo výbave, dizajne, cene, praktickosti a dojazde?