Škoda Enyaq, Tesla Model 3 alebo Renault Zoe? Pozreli sme sa tiež, kto vie z batérie vyžmýkať čo najviac.
Elektromobilov pribúda. Už je vcelku ťažké nájsť automobilku, ktorá by nemala v ponuke aspoň jeden model s čisto elektrickým pohonom. Pozreli sme sa, ako sú na tom všetky (aj prichádzajúce) modely dostupné na slovenskom trhu. Lepšie povedané, môžeš si prehľadne pozrieť, ktorý elektromobil má najlepší pomer ceny a dojazdu a ktorý zas dokáže z batérie vyžmýkať najviac. Výsledky ťa môžu prekvapiť.
Len pred pár hodinami Volkswagen oficiálne predstavil prvé elektrické SUV. Treba povedať, že ID.4 vyzerá veľmi zaujímavo a zároveň sa v našom prehľade dostal medzi najvyššie priečky. Podobne aj čerstvá Škoda Enyaq, ktorá je postavená na rovnakej platforme.
Volkswagen tvrdí, že ID.4 má dojazd 520 km. Zaujalo nás to a pozreli sme sa na kapacitu batérie, ktorá je 77 kWh. Takže novinka z nej dokáže vyťažiť 6,8 km na 1 kWh. Je to veľa alebo málo? Tak sme to porovnali so všetkými ostatnými elektromobilmi na našom trhu. Nemecká automobilka zároveň prezradila štartovaciu cenu 47 800 eur. Z toho nám zas vyšlo, že 1 km dojazdu má pri tomto modeli hodnotu 92 eur. Aj tejto pomer sme porovnali s ostatnými značkami.
Takto to vyzerá na slovenskom trhu elektromobilov
Samozrejme, efektivita a výhodnosť elektromobilov je veľmi komplexná téma. A hlavne, každý kupujúci má subjektívne požiadavky a chute. Takže neexistuje univerzálne najlepší elektromobil pre všetkých.
Niekto bude preferovať čo najväčší výkon a dojazd, ale cenu nerieši. Iný chce čo najnižšiu nákupnú cenu, ďalší zas čím väčší batožinový priestor alebo má jednoducho obľúbenú značku a aj elektromobil si kúpi len od nej. Jednoducho táto tabuľka môže byť len jedna z pomôcok pri zorientovaní sa v ponuke elektromobilov.
Mimochodom, použili sme oficiálne údaje výrobcov a WLTP metodiku, ktorá je na našom trhu používaná už viac ako dva roky. Metodika WLTP omnoho presnejšie vystihuje bežné používanie elektromobilu. Každé auto si tak prešlo úplne rovnakým cyklom a údaje o dojazde by tak mali byť objektívne.
Taktiež sme používali oficiálne cenníkové ceny. Tá koncová môže byť, samozrejme, iná a záleží len na vyjednávacej taktike každého kupujúceho či na rôznych akciách a podobne. Netreba tiež zabudnúť na štátnu dotáciu do 8 000 eur, ktorá vie náklady citeľne znížiť.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Ktorý u nás dostupný elektromobil má najväčší dojazd.
- Koľko stojí najdrahší a najlacnejší elektromobil.
- Pri ktorej značke vyšiel najlepšie pomer cena/dojazd.
- Či je dojazd nad 400km výsadou len najdrahších modelov.
- Ktorý elektromobil má najefektívnejší motor a batériu