Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Refresher Slovensko
Otvoriť v aplikácii Refresher
Stiahnuť
X
28. septembra 2020, 17:13
Čas čítania 4:43
Marián Mauik Biel

Aký majú dojazd a koľko stoja? Veľký prehľad elektromobilov v pomere k ich cene

Aký majú dojazd a koľko stoja? Veľký prehľad elektromobilov v pomere k ich cene
Zdroj: Tesla
TECH AUDI BMW KIA MERCEDES-BENZ PEUGEOT ŠKODA VOLKSWAGEN
Uložiť Uložené

Škoda Enyaq, Tesla Model 3 alebo Renault Zoe? Pozreli sme sa tiež, kto vie z batérie vyžmýkať čo najviac.

Elektromobilov pribúda. Už je vcelku ťažké nájsť automobilku, ktorá by nemala v ponuke aspoň jeden model s čisto elektrickým pohonom. Pozreli sme sa, ako sú na tom všetky (aj prichádzajúce) modely dostupné na slovenskom trhu. Lepšie povedané, môžeš si prehľadne pozrieť, ktorý elektromobil má najlepší pomer ceny a dojazdu a ktorý zas dokáže z batérie vyžmýkať najviac. Výsledky ťa môžu prekvapiť.

Odporúčané
Elektrický Volkswagen ID.4 je dvojča Škody Enyaq s dojazdom až 520 kilometrov Elektrický Volkswagen ID.4 je dvojča Škody Enyaq s dojazdom až 520 kilometrov 24. septembra 2020, 10:52

Len pred pár hodinami Volkswagen oficiálne predstavil prvé elektrické SUV. Treba povedať, že ID.4 vyzerá veľmi zaujímavo a zároveň sa v našom prehľade dostal medzi najvyššie priečky. Podobne aj čerstvá Škoda Enyaq, ktorá je postavená na rovnakej platforme.

Ako ďaleko a za aký peniaz. Veľký prehľad dojazdu elektromobilov v pomere k ich cene
Zdroj: Volkswagen

Volkswagen tvrdí, že ID.4 má dojazd 520 km. Zaujalo nás to a pozreli sme sa na kapacitu batérie, ktorá je 77 kWh. Takže novinka z nej dokáže vyťažiť 6,8 km na 1 kWh. Je to veľa alebo málo? Tak sme to porovnali so všetkými ostatnými elektromobilmi na našom trhu. Nemecká automobilka zároveň prezradila štartovaciu cenu 47 800 eur. Z toho nám zas vyšlo, že 1 km dojazdu má pri tomto modeli hodnotu 92 eur. Aj tejto pomer sme porovnali s ostatnými značkami.

Odporúčané
Nová Škoda Enyaq iV spoznáva slovenskú cenu. Lacná zďaleka nie je Nová Škoda Enyaq iV spoznáva slovenskú cenu. Lacná zďaleka nie je 3. septembra 2020, 19:21

Takto to vyzerá na slovenskom trhu elektromobilov

Samozrejme, efektivita a výhodnosť elektromobilov je veľmi komplexná téma. A hlavne, každý kupujúci má subjektívne požiadavky a chute. Takže neexistuje univerzálne najlepší elektromobil pre všetkých.

Niekto bude preferovať čo najväčší výkon a dojazd, ale cenu nerieši. Iný chce čo najnižšiu nákupnú cenu, ďalší zas čím väčší batožinový priestor alebo má jednoducho obľúbenú značku a aj elektromobil si kúpi len od nej. Jednoducho táto tabuľka môže byť len jedna z pomôcok pri zorientovaní sa v ponuke elektromobilov.

Mimochodom, použili sme oficiálne údaje výrobcov a WLTP metodiku, ktorá je na našom trhu používaná už viac ako dva roky. Metodika WLTP omnoho presnejšie vystihuje bežné používanie elektromobilu. Každé auto si tak prešlo úplne rovnakým cyklom a údaje o dojazde by tak mali byť objektívne.

Taktiež sme používali oficiálne cenníkové ceny. Tá koncová môže byť, samozrejme, iná a záleží len na vyjednávacej taktike každého kupujúceho či na rôznych akciách a podobne. Netreba tiež zabudnúť na štátnu dotáciu do 8 000 eur, ktorá vie náklady citeľne znížiť.

Len pre zaujímavosť, niekoľko naj na slovenskom trhu. Najväčší dojazd u nás dostupných elektromobilov má Tesla Model S so 610 km, najmenší zas Smart EQ forfour so 130 km. Najdrahší elektromobil (v základe) je Porsche Taycan 4S, najlacnejší Volkswagen e-up! 2020.

Koľko prejde a za aký peniaz. Veľký prehľad dojazdu elektromobilov v pomere k ich cene
Zdroj: Peugeot

V tomto článku sme sa pozreli na dve špecifické a merateľné veličiny. Prvá sa týka dojazdu a ceny auta, a teda koľko muziky za svoje peniaze dostaneme pri nákupe nového elektromobilu. Druhou veličinou, ktorú sme sledovali je efektivita motora a batérie.

model kapacita batérie dojazd (WLTP) cena základného modelu cena za 1 km dojazdu energetická efektivita na 1 kWh batérie
Audi e-Tron 95 kWh 411 km 68 980 € 168 € 4,3 km
BMW i3 42 kWh 260 km 39 700 € 153 € 6,2 km
BMW iX3* 80 kWh 460 km 70 100 € 152 € 5,75 km
Citroen ë-C4* 50 kWh 350 km 35 600 € 102 € 7 km
DS 3 Crossback E-Tense 50 kWh 300 km 39 990 € 133 € 6 km
Fiat 500 e la Prima* 42 kWh 320 km 34 900 € 109 € 7,6 km
Honda e 36 kWh 220 km 34 990 € 159 € 6,1 km
Hyundai Kona Electric 39 kWh 289 km 35 890 € 124 € 7,4 km
Hyundai Kona Electric 64 kWh  449 km 39 890 € 89 € 7 km
Hyundai Ioniq Electric 38 kWh 311 km 35 990 € 116 € 8,2 km
Jaguar I-Pace 90 kWh 470 km 78 970 € 168 € 5,2 km
Kia e-Niro 39 kWh 289 km 36 490 € 126 € 7,4 km
Kia e-Niro 64 kWh 455 km 40 990 € 90 € 7,1 km
Kia e-Soul 39 kWh 277 km 35 690 € 129 € 7,1 km
Kia e-Soul 64 kWh 452 km 39 490 € 87 € 7,1 km
Mazda MX-30e 35,5 kWh 200 km 33 990 € 170 € 5,6 km
Mercedes-Benz EQC 85 kWh 416 km 77 508 € 186 € 4,9 km
Mini Cooper SE* 29 kWh 230 km 32 950 € 143 € 7,9 km
Nissan Leaf 40 kWh 270 km 36 130 € 134 € 6,8 km
Nissan Leaf+ 62 kWh 385 km 43 930 € 114 € 6,2 km
Opel Corsa-E 50 kWh 329 km 28 490 € 87 € 6,6 km
Opel Mokka-e* 50 kWh 324 km 32 990 € 102 € 6,5 km
Peugeot e-208 50 kWh 340 km 29 390 € 86 € 6,8 km
Peugeot e-2008 50 kWh 310 km 31 390 € 101 € 6,2 km
Porsche Taycan 4S 79 kWh 407 km 109 234 € 268 € 5,2 km
Renault Zoe 52 kWh 395 km 31 900 € 81 € 7,6 km
Smart EQ fortwo 17,6 kWh 133 km 22 727 € 170 € 7,6 km
Smart EQ fortfour 17,6 kWh 130 km 23 320 € 179 € 7,4 km
Tesla Model S 100 kWh 610 km 85 300 € 140 € 6,1 km
Tesla Model X 100 kWh 507 km 92 370 € 182 € 5,1 km
Tesla Model 3 50 kWh 409 km 49 300 € 121 € 8,2 km
Tesla Model 3 Long Range 75 kWh 560 km 56 250 € 100 € 7,5 km
Škoda Enyaq iV 60 62 kWh 390 km 39 490 € 101 € 6,3 km
Škoda Enyaq iV 80 82 kWh 510 km 46 990 € 92 € 6,2 km
Škoda Citigoe iV** 61 kWh 253 km 21 190 € 84 € 4,1 km
Volkswagen ID.3* 58 kWh 408 km 35 860 € 88 € 7 km
Volkswagen ID.4* 77 kWh 520 km 47 800 € 92 € 6,8 km
Volkswagen e-Golf 36 kWh 231 km 32 990 € 143 € 6,4 km
Volkswagen e-up! 2020* 32 kWh 260 km 21 975 € 85 € 8,1 km

* zatiaľ iba predobjednávky

** vypredané

Najväčší dojazd za najnižšiu cenu

Práve dojazd predstavuje je jednu z hlavných vecí, ktorú kritici elektromobility napádajú. Nominálna hodnota sa zvyšuje a postupne už dostať sa nad 400 km na „plnú nádrž“ už nie je až taká rarita. Ale je to výsada iba najdrahších modelov?

Ako ďaleko a za aký peniaz. Veľký prehľad dojazdu elektromobilov v pomere k ich cene
Zdroj: Renault

Ako je z tabuľky vidieť, najlepší pomer ceny auta a dojazdu má tohtoročný Renault Zoe. Základ stojí necelých 32-tisíc a výrobca tvrdí, že Zoe zvládne prejsť až takmer 400 km. Medzi ďalšími najlepšími modelmi v tejto kategórii nájdeme čerstvý Wolkswagen e-up!, Volkswagen ID.3, Peugeot e-208 či Opel Corsa-e.

Ide o drobné mestské vozidlá s pomerne prijateľnými cenami, takže sa to dalo čakať. Ale prekvapujúco majú veľmi dobrý pomer nákupnej ceny a dojazdu aj väčšie kúsky ako Kia e-Soul, Hyundai Kona Electric 64 kWh, Škoda Enyaq iV 80 a Volkswagen ID.4.

Koľko prejde a za aký peniaz. Veľký prehľad dojazdu elektromobilov v pomere k ich cene
Zdroj: Škoda

Najhoršie na tom je Porsche Taycan 4S. Síce luxusný športový sedan od legendárnej značky zvláda 407 km, jeho cena začína tesne pod 110 000 eur. Tento recept platí aj u ostatných modelov. Aj keď prémiová výbava a dobrý dojazd, ale vysoká cena. Platí to napríklad pre Jaguar I-Pace, Mercedes-Benz EQC či BMW iX3.

Ako ďaleko a za aký peniaz. Veľký prehľad dojazdu elektromobilov v pomere k ich cene
Zdroj: Porsche

Najefektívnejšia správe energie

Ďalej sme sa pozreli na efektivitu motora a batérie. Na dojazd má, samozrejme, vplyv aj hmotnosť, aerodynamické vlastnosti a mnoho ďalších vecí. Zároveň vyššia hmotnosť znamená väčšiu kapacitu batérie a teoreticky väčší dojazd.

Objektívne však najviac z batérie dokáže vyžmýkať Tesla Model 3. Stačí jej 50 kWh a aj tak má zvládnuť 409 km. V prepočte tak 1 kWh posunie auto o 8,2 km. Možno prekvapujúco je na tom presne tak isto Hyundai Ioniq Electric. Síce má dojazd len 311 km, stačí mu na to len 38 kWh batérie.

Tesla Model 3
Tesla Model 3 Zdroj: Tesla

Medzi najefektívnejšie modely sa ešte dostali nový Volkswagen e-up!, Mini Cooper SE, Renault Zoe a Fiat 500 e la Prima.

 

Koľko prejde a za aký peniaz. Veľký prehľad dojazdu elektromobilov v pomere k ich cene
Zdroj: Hyundai

Naopak najmenej zo svojej batérie dostane Audi e-Tron, ktorý na 411 km potrebuje obrovskú 95 kWh batériu. Podobne viac energie vyžaduje Mercedes-Benz EQC, Jaguar I-Pace či Tesla Model X. Tá ma dvojnásobnú kapacitu batérie než základný Tesla Model 3, ale prejde len o 102 km viac.  

Audi e-Tron
Audi e-Tron Zdroj: Audi

Dokonalý elektromobil sme, zatiaľ, nenašli. Spracovanie, výkon a technológie v modeloch značiek ako Mercedes či Porsche sú úplne inde ako pri modeloch od Fiatu alebo Kie. Lenže zas stoja dvoj či trojnásobok. Ako už bolo spomenuté, záleží od osobných preferencií každého šoféra, firmy, rodiny... Ale ak by sme mali nájsť nejaký prienik viacerých benefitov, najlepšie vychádzajú nové malé SUV ako Škoda Enyaq a Volkswagen ID.4, v tesnom závese Tesla Model 3.

Sú vybavené množstvom nových technológií, jazdné vlastnosti sú výborné (aspoň pri Tesle, Enyaq a ID.4 sú príliš čerstvé a zatiaľ je málo odborných testov), s dostatkom priestoru a subjektívne majú výborný dizajn. Čo je ale najdôležitejšie, dostávajú sa s cenou pod 50-tisíc eur a zároveň na dojazd nad 500 km. To znamená napríklad z Bratislavy do Humenného na jedno nabitie.

Elektroautám tak pribudla nová kategória k doterajším dvom, ktoré boli na výber – buď s dobrým dojazdom za obrovskú sumu alebo cenovo dostupné mestské auto s dojazdom len okolo 200 kilometrov.

Koľko prejde a za aký peniaz. Veľký prehľad dojazdu elektromobilov v pomere k ich cene
Zdroj: BMW

Samozrejme, aj 40-tisíc je stále nadštandardná suma, ktorú si nemôže dovoliť každá domácnosť. Ale ešte pred dvoma rokmi by takýto pomer výbavy, ceny a dojazdu bol sci-fi. Nehovoriac o znížených nákladoch na servis auta a pre časť majiteľov (s domácnosťou prispôsobenou na autonabíjačky) aj extrémne zníženie nákladov na samotný chod.

Postupne sa zlepšujú sa aj ďalšie dva kritizované vlastnosti – rýchlosť nabíjania a hustota siete nabíjacích staníc. Progres nekončí a veríme, že o ďalšie dva roky budú už ozajstnú dilemu či zobrať model so spaľovacím alebo elektrickým motorom aj domácnosti s obmedzeným rozpočtom.

Čo je podľa teba zlatá stredná cesta vo výbave, dizajne, cene, praktickosti a dojazde?

Domov
Zdieľať
Diskusia