Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
23. marca 2020 o 8:15
Čas čítania 1:24
Vl Mi

Až 95 % učiteľov sa na Slovensku cíti byť spoločnosťou nedocenených. Je to najhorší výsledok zo všetkých krajín OECD

NEWS ŠKOLSTVO SLOVENSKO UČITELIA
Uložiť Uložené

Pozitívnu zmenu oproti roku 2013 zaznamenala štúdia v tom, ako sú slovenskí učitelia spokojní so svojím povolaním.

V Slovenskej republike sa cíti byť spoločnosťou ocenených len 4,5 percenta učiteľov a 2,1 percenta riaditeľov. Tento podiel je najmenší zo všetkých krajín OECD, kde vyšiel priemerný výsledok 26 a 37 percent.

Vyplýva to z výsledkov štúdie OECD TALIS 2018, ktorú na Slovensku realizoval Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM). TASR o tom informoval odbor komunikácie a protokolu Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR.

Odporúčané
Chceš lepšie platenú prácu? Využi čas doma a vzdelávaj sa na tejto stránke (s obrovskou zľavou) Chceš lepšie platenú prácu? Využi čas doma a vzdelávaj sa na tejto stránke (s obrovskou zľavou) 23. marca 2020 o 18:08


Pozitívnu zmenu oproti roku 2013 zaznamenala štúdia v tom, ako sú slovenskí učitelia spokojní so svojím povolaním. Viac učiteľov súhlasilo s tým, že výhody tejto profesie jednoznačne prevažujú nad nevýhodami, a s tým, že pri opätovnom výbere by si svoju prácu vybrali zas. Zároveň významne menej učiteľov sa stotožnilo s výrokom "ľutujem, že som sa rozhodol stať učiteľom". Výsledky tiež ukázali, že spokojnejší so svojím povolaním sú učitelia na vidieku.


Približne jeden z piatich učiteľov v priemere krajín OECD uviedol, že vo svojej práci zažíva stres veľmi alebo dosť často. Asi 68,8 percenta riaditeľov škôl v priemere krajín OECD a 85,3 percenta riaditeľov v SR uviedlo, že medzi ich hlavné príčiny stresu patrí priveľké množstvo administratívnej práce, udržiavanie súladu s meniacimi sa požiadavkami zriaďovateľov, VÚC alebo ministerstva školstva, zodpovednosť za výsledky žiakov, reagovanie na obavy rodiča alebo opatrovníka a udržiavanie disciplíny v triede.


V priemere krajín OECD 65,5 percenta riaditeľov zapojených v štúdii TALIS uviedlo, že pracuje na plný pracovný úväzok bez povinnosti vyučovania žiakov. Na Slovensku to bolo len 3,9 percenta.

Odporúčané
Vďaka predplatiteľom môžeme písať aj v ťažkých časoch. Ďakujeme! Vďaka predplatiteľom môžeme písať aj v ťažkých časoch. Ďakujeme! 22. marca 2020 o 10:10


S platovým ohodnotením v čase realizácie štúdie bolo spokojných len takmer 18 percent učiteľov a 22,6 percenta riaditeľov škôl. V priemere krajín OECD to bolo 39,4 a 46,5 percenta. Bez ohľadu na platové ohodnotenie je však na Slovensku spokojných s podmienkami svojej pracovnej zmluvy 80,4 percenta učiteľov a 73,2 percenta riaditeľov, čo je viac oproti priemerným výsledkom OECD so 65,6 a 66,4 percenta.


Štúdia OECD o vyučovaní a vzdelávaní (TALIS – Teaching and Learning International Study) je najväčšou medzinárodnou štúdiou, ktorá sa zameriava na učiteľov a riaditeľov škôl. Slovensko sa zúčastnilo na všetkých troch cykloch štúdie - v roku 2008, 2013 a 2018.

V roku 2018 sa do TALIS zapojilo celkovo 260 000 učiteľov z 31 krajín OECD a 17 ďalších krajín a regiónov sveta. Zo Slovenska sa zúčastnilo 181 škôl s 3046 učiteľmi a 180 riaditeľov škôl. Realizovala sa v období od 30. apríla do 11. mája 2018.

Domov
Zdieľať
Diskusia