Zaklínač – Recenzia

Zaklínač – Recenzia
39
23. december 2019, 17:28

Zaklínač – Recenzia

23. december 2019, 17:28
Zaklínač – Recenzia

Game of Thrones skončilo a chvíľu potrvá, kým sa dočkáme prvého spin-offu. Svoj zrak sme tak mohli uberať k ambicióznemu spracovaniu knižných poviedok a ságy The Witcher (Zaklínač) od Andrzeja Sapkowskeho. Ten mimochodom nedávno uzavrel s CD Projekt Red novú zmluvu, a tak nás dozaista čaká množstvo ďalších hier. Sapkowski je so seriálom a jeho prvou sériou spokojný a na internete prevládajú pozitívne názory, no a aj my k tomu máme čo povedať.

Seriál od showrunnerky Lauren S. Hissrich adaptuje hlavne prvú knihu poviedok s názvom The Last Wish, pričom ale využíva aj niečo z tej druhej s názvom Sword of Destiny. Zároveň začína s jemným úvodom do ságy a pridáva aj niečo originálne. Dokopy tak prvú sériu tvorí 8 epizód, z ktorých ani jedna nenudí a stále pracuje s niečím novým.

Tvorcovia sa rozhodli, že vsunú do popredia hlavné ženské hrdinky. Yennefer a Ciri majú oproti poviedkam rozšírené dejové linky, pričom taká Ciri sa v nich pôvodne ani veľmi neobjavuje. Môže to byť súčasným sociálnym a politickým rozpoložením, alebo len preferenciami autorov, ktorí to tak cítili. Nič to ale nemení na fakte, že výsledný koncept nefunguje. Vzhľadom na udalosti ságy a rôznorodých poviedok sa musíme na príbeh pozerať v rozsahu mnohých rokov, ba niekedy aj desaťročí.

Zaklínač – Recenzia

V rámci jednotlivých epizód sa neprelínajú len dejové línie rôznych postáv, ale aj časové horizonty. V rámci dvoch po sebe idúcich epizód si tak svedkom 3 či 4 dejových línií v rovnakom počte rôznych časových skokov. Faktor chaotického rozprávačského štýlu by sa ešte dal zniesť, najväčším problémom ale je, že to konceptuálne nefunguje. Divák sa stráca v deji, v čase, v postavách a udalostiach. Po skončení prvej série zrejme nebudeš mať páru o tom, ako vyzerá jej časová os, kde sa nachádzajú jednotlivé postavy a podobne. Navyše ťa toto skákanie medzi na seba nenadväzujúce dejové linky kompletne vyrušuje.

NAČÍTAŤ ČLÁNOK BEZPLATNE
Predplať si REFRESHER+ a získaj ďalšie výhody

Tento článok dočítaš bezplatne, no s predplatným REFRESHER+ získaš prístup ku viac ako 1983 zamknutým článkom a dostaneš ďalšie benefity.

VIAC O PREDPLATNOM
Kedykoľvek ho jednoducho zrušíš
Už od 2.99 € mesačne
S REFRESHER+ môžeš získať tieto benefity
VIAC

Nie je náhodou, že práve tie Geraltove sú najzaujímavejšie. Seriál sa mal držať viac jeho príbehov, problémov a súbojov než vykresľovaním minulosti Yennefer. Tá to v knihách vôbec nepotrebovala, no tvorcovia zrejme usúdili, že jej arogantný charakter budeme v seriáli chápať viac. Jej vývin je však uponáhľaný a čiastočne nefunkčný. Opäť za to môže skákanie v čase o celé roky či dekády. Predstav si, že sleduješ prerod Waltera Whitea v štýle sledovania epizód celkom náhodne. Najprv si pozrieš pilot, následne stred 3. série, koniec tej 4., začiatok druhej a podobne.

Vzhľadom na nesúvisiace príbehy a sčasti antologický, nechronologický formát si vzťah k postavám nevybuduješ práve najjednoduchšie. Vďaka svojmu konceptu je Witcher od Netflixu ideálnym materiálom pre rozbory a kritiku, čo v tomto prípade znamená veľké negatívum pre diváka.

Zaklínač – Recenzia

Ako dlhoročný fanúšik tohto sveta som hral všetky hry, prečítal všetky knihy a musím sa priznať, že nebyť toho, bol by som v tomto seriáli úplne stratený. Tvorcovia ti svoje úmysly s rozprávaním deja nijako nevysvetlia. Neoznačujú roky, obdobia, miesta ani nič podobné. Strihajú jeden krátky príbeh za druhým a s každou ďalšou epizódou vyvolávajú nesmierny chaos. Nemôžem sa už zdržať. Kto, preboha, prišiel s týmto konceptom a kto ho schválil?

Spracovanie kníh má aj iné nedostatky. Niektoré témy a udalosti sa rozoberajú príliš rýchlo, bez akéhokoľvek vysvetlenia predošlých (a kľúčových udalostí) a budovania sveta. Dôkazom môže byť vojnová porada mágov (Bratstva) či rozhovor Geralta s elfom Filavandrelom. Z ničoho nič začnú rozoberať udalosti viažúce sa na históriu Kontinentu a hlboké témy, ktoré ale v ich podaní vyznejú úplne prázdno. Bez potrebnej výstavby sa aj tie najzaujímavejšie príbehy vyprofilujú ako bezduchá expozícia sveta.

Prvá séria je dôkazom, že tento svet oplýva bohatým a nesmierne atraktívnym materiálom. Je ideálny pre seriálový formát, no tvorcovia k nemu pristúpili v očiach mnohých z nás zle. Štruktúra seriálu je obrovským problémom, a to tvrdím ako človek, ktorý plne chápe jednotlivým súvislostiam, menám a udalostiam. Fakt by som nechcel byť v koži diváka, ktorý s týmto svetom nemá žiadne skúsenosti a rád by si Zaklínača užil naplno.

Zaklínač – Recenzia

Negatíva ale nekončia. Kastingové oddelenie by si zaslúžilo skresať výplatu, keďže niektorí herci (obzvlášť vo vedľajších rolách či malých štekoch) pôsobia ako divadelní herci z miestnych kultúrnych hier (mnoho ich bolo práve z Maďarska). Na druhej strane tu máme Larsa Mikkelsena. Je škoda, že nedostal viac priestoru ako iná postava, ideálne Vilgefortz, ktorý bude mať v príbehu ešte dôležitú rolu.

Problém mám aj s Anyou Chalotrou. Jej Yennefer mi profilovo miestami nesedí, inokedy zase poteší, no celkový dojem je zatiaľ mierne negatívny. Platí to aj pre Triss a pár ďalších postáv. Skutočne sa mohlo siahnuť po talentovanejšom hereckom obsadení. V prvej sérii je totiž nekonzistentné (Cahir, Eist, Mousesack, Calanthé a ďalší sa nesmierne podarili, no máme tu aj nepodarky).

Mnohí kritizujú aj úroveň CGI, no ja by som povedal, že vzhľadom na seriálovú tvorbu ide o vysoký nadštandard. Striga pôsobila úžasným dojmom (obzvlášť súboja s ňou a jej prezentácie som sa veľmi obával), potešil aj krátky súboj s Kikimorou a mne osobne sa veľmi páčil aj dizajn drakov. Budget bol však jasne obmedzený, a tak sa niektoré scény z kníh pozmenili, aby sa dali natočiť aj za lacnejší peniaz.

Môžeme byť smutní z toho, čo všetko v prvej sérii nie je, ale prítomné triky a efekty osobne kritizovať nemienim, keďže som s nimi bol nadmieru spokojný. Treba si uvedomiť, že aj také Game of Thrones si v prvej sérii trúflo akurát tak na veľké psiská. Ten budget bude rásť, a s ním aj produkčná kvalita a produkčné hodnoty.

Zaklínač – Recenzia

Som si vedomý, že recenzia zatiaľ vyznieva dosť negatívne. Opak je však pravdou. Prvú sériu Zaklínača som si aj napriek istým výhradám nesmierne užil. Henry Cavill ma ako Geralt nesmierne bavil v každej scéne (rovnako tak sa podaril kasting Marigolda, bravo) a potešilo aj pár scén akoby z textu kníh vytrhnutých. Audiovizuálne spracovanie knižných poviedok ma ako fanúšika potešilo, aj keď som nesúhlasil s úplne každou zmenou tvorcov.

Spokojní budú aj fanúšikovia fantasy žánru ako takého, keďže seriál je plný poetiky, mágie, rôznych kreatúr a podobne. Jednou z najlepších stránok projektu je potom choreografia súbojov. Poďakovať sa za to sčasti môžeme aj nášmu Vladimírovi Furdíkovi, mimochodom aj osobnému trénerovi Henryho Cavilla. Superman sa naučil pracovať s mečom na úžasnej úrovni a náležite to predvádza v každej epizóde. Obzvlášť očakávaný stret Geralta s Renfri a jej mužmi stál za to a do bodky naplnil očakávania. Zaklínačovi sa brutalita a krvavé súboje nesmierne hodia.

Zaklínač – Recenzia

Z kníh si však mohli zobrať viac rasizmu a celkovej nálady spoločnosti. Okrem pilotu nám strach z neznáma, rasizmus a sociálne postavenie menšín seriál zďaleka nepredstavil na potrebnej úrovni a nevyužil žiadne inteligentné či originálne zobrazenie tém, ktoré sú v knihách veľmi silné. Ale to je opäť argument z kategórie: „Chcel by som tam viac toho a toho, lebo to bolo v knižkách“.

S pribúdajúcimi sériami sa tvorcovia snáď do Kontinentu a jeho problémov zahryznú oveľa hlbšie a ja sa na to teším, keďže na nich budem čakať od prvého dňa. Seriál napriek všetkým jeho nedostatkom funguje. Ponúka zábavný a drsný pohľad na fantasy svet s množstvom potenciálu. Fakt by ale nebolo na škodu zavolať ku kormidlu talentovanejších tvorcov, scenáristov a zaplatiť si do zatiaľ neobsadených rol lepších hercov. Prvej sérii Zaklínača udeľujem sedem a pol bodu z desiatich, aj keď ten pol bod je skôr pol bodom skalného fanúšika.

PS: Na slovíčko osud som už alergický. Viem, že knihy stoja na jeho koncepte a pracujú s osudom na viacerých rovinách, ale počúvať o ňom v každej epizóde je nesmierne otravné a pôsobí to ako čarovné vysvetlenie pre všetko, čo scenáristi nedokázali odôvodniť/napísať kreatívnejšie.

Zaklínač – Recenzia
Pridaj sa k tým, ktorí nás podporili. Predplať si R+ VIAC
Polonahý Vémola, 140-kilový Baba Jaga a Attila Végh s čírom. Toto sú najvzácnejšie fotografie domácich MMA zápasníkov