Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Pondelok 24. 2. 2020 meniny má Matej

hľadaj na refresheri

Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Zdravie - Posilňovanie
0
Simon K.
27. júl 2017, 11:12
Čas čítania: 4:41

Cvičenie je úžasná aktivita, ktorá nás zásobuje množstvom výhod a nie je to iba sila a svalová hmota. Týchto 7 dôvodov ťa o tom presvedčí

Silové cvičenie je dôležitá súčasť všeobecného zdravia a blahobytu u všetkých vekových kategórií.

Simon K.
27. júl 2017, 11:12
Čas čítania: 4:41
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
0
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Začneme tak trochu motivačne. Štúdia so 400 000 ľuďmi, ktorí cvičili v priemere iba 92 minút týždenne nám prezradila, že takéto subjekty majú o 14 % nižšiu šancu úmrtia z akéhokoľvek dôvodu. Už len krátke cvičenie počas dňa (15 minút) nám pomáha redukovať riziko srdcových ochorení, cukrovky a rakoviny. To sa oplatí, či? Mnohými odborníkmi v rámci výskumov je cvičenie považované za najbližšiu vec k zázračnej liečbe v mnohých oblastiach. Pozrieme sa niekoľko z nich, pri ktorých vie byť cvičenie, resp. rezistentný tréning skutočný liek a tentokrát to nebude len očividné naberanie svalovej hmoty a sily.

 

 

1. Tvoje mentálne zdravie sa ti poďakuje

Silový tréning nám značne prispieva v oblasti duševného zdravia, pričom zlepšuje pamäť, znižuje riziko depresie, zlepšuje kvalitu spánku, pomáha s chronickou únavou a zlepšuje kognitívnu schopnosť. Tak nejak v skratke. Minulý rok totiž vznikla jedna veľká meta-analýza na tému cvičenie & depresia. Zistilo sa, že cvičenie (aeróbne aj mix iných) má na tento nepekný duševný stav veľmi významný vplyv a všetky dáta naznačujú, že cvičenie je legitímna, vedou podporená liečba depresie. Autori meta-analýzy hovoria, že dôkazy sú tak jasné, že by sme potrebovali približne 1000 štúdií, ktoré by tento fakt negovali, aby sme mohli uvažovať, že to nemusí byť pravda. Rezistentný tréning výrazne znižuje príznaky úzkosti, ktorá môže byť spojená s depresiou, výkyvmi nálady, poruchami spánku a únavou. Tento faktor je skúmaný pomerne dosť a výsledky sú naozaj neskutočné. Jeden z veľmi pekných benefitov je aj ten, že cvičenie nám pomáha lepšie sa cítiť a byť so sebou viac vyrovnaný a rezistentný tréning je spájaný všeobecne s lepšou kvalitou života. Chceš sa lepšie cítiť, byť viac zdravo-sebavedomý a dobre naladený? Cvič.

 

2. Ak sa snažíš schudnúť, okrem kalorickej reštrikcie by si mal aj cvičiť

Chudnutie ovplyvňujú 2 podstatné veci, ktoré už určite každý sledovateľ Fitcultu pozná. Primárne to je kalorický deficit, čiže obdobie, kedy prijímaš menej kalórií ako tvoje telo vydá. Ak je však samotný kalorický deficit skombinovaný s rezistentným tréningom, dejú sa doslova zázraky. Proces chudnutia je efektívnejší a ak sa teda snažíš schudnúť, skús sa zamerať aj na cvičenie. Jednak budeš lepšie vyzerať, dievčatá začnú byť viac vytvarované, nie len ploché a chudunké a zároveň podnietiš efektívnejšiu stratu tuku. Nehovoriac o tom, že proces budovania svalovej hmoty vyžaduje spotrebu väčšieho množstva energie, no to sme si písali v našom staršom článku. Chceš efektívnejšie chudnúť a tvarovať svoju postavu? Cvič.

 

3. Hustota kostí je veľmi dôležitý faktor

Spozornieť by mali hlavne ženy, ktoré sú dlhodobo v kalorickom deficite a doslova si ubližujú. Môžu totiž stratiť až 4 % denzity kostného minerálu (hustota kostí) za rok pri podmienkach dlhodobej kalorickej reštrikcie a táto strata môže byť trvalá! Niečo takéto množstvo žien podceňuje alebo o tom nevie, menštruačný cyklus nemajú ako je rok dlhý, držia nízke percento tuku a prednejšie sú im lajky na Instagrame a hviezdne bruško. Síce trochu odbočíme, ale amenorea je spájaná okrem iného s ochoreniami srdca, neplodnosťou, únavou, poruchami spánku, väčším rizikom zápalov, negatívnymi úpravami tráviaceho systému, s PCOS či problémami so štítnou žľazou, ba dokonca zjazvením tkaniva maternice či nádorom podmozgovej žľazy. To je prvá vec spojená so stravou. Druhá vec spojená s tréningom je tá, že silové cvičenie zvyšuje hustotu kostí a znižuje riziko osteoporózy.meta-analýze sa preukázalo, že rezistentný tréning zabraňuje alebo zlepšuje 1 % straty kostnej hmoty ročne u dospelých žien a tu sa preukázalo zvýšenie kostnej minerálnej hustoty o 1-3 %. V dvojročnom výskume bol tento pozitívny efekt opäť, kedy sa zlepšenie vyšplhalo až na 3,2 %. V každom prípade, nestačí len cvičiť a byť roky v deficite. 

Ako spomenul B. Schoenfeld, rezistentný tréning pôsobí proti strate kostného tkaniva prostredníctvom procesu remodelácie kostí a prispieva k rozvoju kostných osteoblastov. To sú bunky, ktoré znovu-vytvárajú kosti. Niektoré z výhod sa dajú dosiahnuť aj aeróbnym cvičením, najmä v spodnej časti tela, ale rezistentný tréning je najlepší spôsob, ako udržať a zlepšiť celkovú silu kostnej hmoty. Chceš mať zdravé kosti, kĺby a šľachy nielen teraz, ale aj keď budeš starší? Cvič.

 

Cvičenie je úžasná aktivita, ktorá nás zásobuje množstvom výhod a nie je to iba sila a svalová hmota. Týchto 7 dôvodov ťa o tom presvedčí

4. Zlepšíš si pamäť a iné kognitívne funkcie

Kognitívne funkcie nám umožňujú myslieť, spoznávať, učiť sa, pamätať si veci. Ide o všetky tie na prvý pohľad automatické veci ako koncentrácia, porozumenie informáciám, pamäť, vnímanie, schopnosť plánovať, riešiť problémy, posudzovať veci, a tak podobne. Predstaviť si, že by niečo takéto u človeka jednoducho nefungovalo, je šialené. Rezistentný tréning nám však v týchto procesoch veľmi pomáha, pričom významne ovplyvňuje všetky kognitívne funkcie. Chceš byť múdrejší, pozornejší, viac si pamätať a jednoducho mať lepšie kognitívne funkcie? Cvič.

 

5. Zmierni starnutie a stratu svalovej hmoty či sily v staršom veku

Vieme, že ak má človek úplne sedavý životný štýl a takmer vôbec sa nehýbe, už približne od 30 roku života začína strácať svalovú hmotu. Ročne to predstavuje cca 1 % straty svalovej hmoty (záležiac od človeka) a 1-3 % straty sily. Avšak, keď je človek aktívny, má dostatok bielkovín a cvičí, túto hranicu dokáže posunúť až na 50-ty rok života! Pri cvičení boli pozorované pozitívne zmeny u 179 génoch spojených s vekom a cvičením a závery rôznych výskumov sú jasné. Rezistentný tréning môže zvrátiť faktory starnutia. Chceš byť silnejší a svalnatejší aj v staršom veku? Cvič.

 

 

6. Chorobám dáš zbohom alebo ich aspoň budeš držať ďaleko od seba

Toto je asi celkom logické. Čím má človek viac svalovej hmoty a menej tuku vďaka trénovaniu a dobrému stravovaniu, tým ho choroby budú viac obchádzať. Cvičenie  silné protizápalové vlastnosti, ktoré sú často rizikovým faktorom nielen srdcových ochorení. Kostrový sval je sekrečný orgán a uvoľňuje protizápalové proteíny nazývané myokíny, ktoré potom cirkulujú v krvnom riečisku a pracujú s inými orgánmi. V tomto výskume dokonca stačil rezistentný tréning len 2x v týždni a už sa zaznamenali významné poklesy niekoľkých ukazovateľov zápalu u žien s nadváhou. Vďaka cvičeniu nadobudneme okrem iného aj zlepšenie profilov krvných lipidov a táto analýza hovorí, že rezistentný tréning je rozhodne účinný pri znižovaní LDL (zlého) cholesterolu. V ďalšej analýze sa silový tréning odporúča pri redukovaní obezity a zároveň ako jedno z riešení metabolických porúch, pričom je to aj často skloňovaná inzulínová senzitivita. V tomto výskume označili cvičenie za veľmi dôležitý faktor v rámci prevencie proti 35 chronickým ochoreniam a liečby 26 chronických ochorení. Chceš byť zdravý? Cvič.

7. Bolesti budú minulosťou. Aj keď...

Často je to práve naopak a veľakrát si len povieme, že športom ku trvalej invalidite. To je však väčšinou spôsobené hnaním sa za veľkými váhami bez poriadnej rozcvičky, nesprávnou technikou či jednoducho smolou. Rezistentný tréning sám o sebe však dokáže bojovať proti bolesti a veľa výskumov sa robilo na tému tej pravdepodobne najčastejšej bolesti - bolesti chrbta. Tréning je teda vedou podporený a zdraviu prospešný liek. Ak máš bolesti, prevažne v spodnej časti chrbta, cvič. 

 

Cvičenie je jednoducho super. Mnohých nás mení nielen fyzicky, ale i psychicky a ako sme už povedali, ide o skutočný liek. 

 

Bavia ťa články na Fitculte a chceš vedieť, prečo využiť aj náš Online Coaching, resp. poradenstvo? 10 dôvodov nájdeš v tomto článku a zistíš, že možno toto je konečne pre teba tá správna spolupráca, ktorú hľadáš a potrebuješ. Ak chceš, môžeš sa stať aj Premium užívateľom, podporiť našu prácu a získať ešte viac faktov a zaujímavostí.
Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Ohodnoť článok
0
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Najčítanejšie
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.