Asi takto by to vyzeralo, keby Franz Kafka písal o kovbojoch a Indiánoch.
Hneď na úvod vás musíme upozorniť, že Mŕtvy muž je veľmi pomalý film. Statické zábery a slimačie tempo rozprávania pocitovo naťahujú štandardnú dĺžku 121 minút na dvojnásobok. Trpezlivému divákovi sa však snímka Jima Jarmuscha z roku 1995 odvďačuje spirituálnym zážitkom. Dobrým indikátorom toho, či je tento film pre vás, je prvá scéna s hovoreným slovom. Od sadze ufúľaný strojvodca na protagonistu vybalí štylizovanú a v danom kontexte groteskne nepatričnú filozofickú úvahu. Pristúpite na režisérovu hru?
William Blake bol anglický básnik, maliar a mystik, predstaviteľ ranného romantizmu zo začiatku 19. storočia. William Blake (Johnny Depp) je zakríknutý účtovník z Clevelandu a o svojom menovcovi nikdy nepočul. Po smrti rodičov cestuje vlakom do mestečka Machine, kde dostal prácu. Dozvedá sa však, že na jeho miesto už prijali niekoho iného a majiteľ oceliarne ho z kancelárie vyháňa brokovnicou. Útechu nachádza na dne fľaše whisky a v náručí mladej Thel. Po intímnom zblížení ich vyrušuje bývalý milenec Charlie (Gabriel Byrne) a jeho guľka prechádza cez Thelino srdce až do Williamovho hrudníka. Ten útočníka zabíja a so smrteľným zranením sa vydáva na útek do indiánskeho teritória. V pätách sú mu traja lovci odmien na čele so sadistickým kanibalom Cole Wilsonom (Lance Henriksen). K Williamovi sa pripája vzdelaný Indián Nobody (Gary Farmer), ktorý ho považuje za známeho básnika a spolu unikajú pred prenasledovateľmi.
Titulkový výraz „anti-western“ sa v prípade Mŕtveho muža dá použiť dvojakým spôsobom. V prvom význame ide o antitézu klasických kovbojských ideálov mužnosti a splynutia s prírodou. William Blake ako plachý, priam až zženštený hrdina je na míle vzdialený od postáv Johna Wayna alebo Clinta Eastwooda. Guráž a schopnosť tasiť kolt rýchlejšie než slová nachádza až na sklonku života. Film sa dá chápať nielen ako popretie stereotypov a tróp tohto kinematografického žánru, ale v širšom význame aj ako protizápadný manifest. „Bieli muži“, ich deštruktívne povahy a industrializácia v prostredí osídľovanej americkej divočiny sú zobrazené ako votrelecké elementy. Našťastie, Jarmusch si nepotrpí na sentimentálnu didaktiku v štýle Tanec s vlkmi a s týmto rozmerom pracuje symbolicky. Indiánska idyla sa nekoná. Príroda Divokého západu pôsobí v čiernobielom nasnímaní rovnako zlovestne, ako priemyselný zapadákov plný opilcov a prostitútok. Znalosť diela skutočného Williama Blakea k porozumeniu snímky nie je nutná. Hoci je filozof a maliar často citovaný, príbeh je primárne jednoduchou odyseu k nevyhnutnej smrti.
Vzhľadom na súčasný výpadok formy Johnnyho Deppa je Mŕtvy muž dobrou pripomienkou, že v deväťdesiatych rokoch patril medzi svetovú hereckú špičku. Okrem režiséra je však hlavnou hviezdou autor hudby, legendárny kanadský hudobník Neil Young. Jeho elektrická gitara prechádza od známej úvodnej skladby až k záverečným pazvukom, ktoré znejú, akoby v nahrávacom štúdiu kopal do zosilňovača. Spolu so surrealistickým dejom perfektne dotvára hypnotickú atmosféru. V jednej scéne hrdinovia konzumujú meskalín a William Blake sa na chvíľu premení na kostlivca. Garantujeme vám, že počas sledovania tohto filmu sa budete čudovať, či ste nejaký halucinogénny kaktus nezjedli sami.