5
23. apríl 2016, 10:00

Pokračovanie fantasy Huntsman alebo vynikajúce obsadený silný príbeh s nedotiahnutým vizuálom (Recenzia)

Podarilo sa nadviazať na nedávny hit aj bez hlavnej hrdinky?

23. apríl 2016, 10:00

5

V roku 2012 sa do distribúcie dostali dva konkurenčné projekty o Snehulienke. Ako víťaz z tohto duelu vyšla po komerčnej aj kvalitatívnej stránke verzia debutanta Ruperta Sandersa, v ktorej sme mohli vidieť Kirsten Stewart, Chrisa Hemswortha a oscarovú Charlize Theron. Nešlo síce o žiadny žánrový miľník, no množstvo filmových fanúšikov vrátane  mňa dokázal príjemne potešiť. Hovoríme tu o príbehovo zaujímavom, príjemne temnom, vizuálne nádhernom a slušne zahranom fantasy pre dospelejšie publikum. Medzi časom sa veľmi rýchlo vybudoval trend adaptovať klasické rozprávky do hranej podoby. Spomeňme si napríklad na Kráľovnú zla, Jacka a obrov, Popolušku alebo aktuálnu Knihu Džungle. A väčšina z nich dokázala štúdiových účtovníkov a následne aj producentov potešiť. Universal sa teda chopil príležitosti a pustil sa do pokračovania.

Po nepríjemnom mediálnom škandále od projektu odstúpila predstaviteľka hlavnej úlohy aj režisér jednotky, takže bolo od začiatku jasné, že výsledný film bude vyzerať inak ako klasický sequel. A prvé správy zneli veľmi nádejne. Na režisérsku stoličku sa mal posadiť autor Vykúpenia z väznice Shawshank a Zelenej míľe, Frank Darabont. Ten však kvôli tvorivým rozporom odstúpil a začala sa hľadať ďalšia náhrada. Post kormidelníka po ňom nakoniec prevzal, rovnako ako v prípade originálu, debutant a bývalý trikár Cedric Nicolas - Troyan. Jeho bývalá profesia je v podobných prípadoch pre divákov dosť odstrašujúca. Stačí si pripomenúť debuty ľudí z rovnakého oboru. Eragon alebo Bojisko: Zem doteraz strašia filmových fanúšikov v najhorších nočných morách. Či sa obavy naplnili si povieme za chvíľu. Poďme si najskôr povedať niečo o košatom deji.

Lovec: Zimná vojna začína pred udalosťami prvého filmu. Mladej kráľovnej (Emily Blunt) a zároveň sestre zlej čarodejnice (Charlize Theron) umrie vinou jej milenca dieťa. Následkom toho zistí, že sa v nej ukrýva moc zmraziť akéhokoľvek nepriateľa. Odsťahuje sa na odľahlý zimný palác, odkiaľ kuje svoje diabolské plány. Jej armáda robí z detí siroty, ktoré sú potom pod jej vedením trénované ako elitné vojsko - Lovci. Po rokoch vládnutia a mnohých víťazných ťaženiach sa jej najlepší zverenci Eric (Chris Hemsworth) a Sara (Jessica Chastain) do seba zamilujú, čím porušia hlavné pravidlo ľadového kráľovstva, kde sú akékoľvek city zakázané. A neminie ich trest. Po netradične dlhom prequelovom úvode dej poskočí za udalosti Snehulienky a Lovca, kde sa začína klasický sequel. Čarovné zrkadlo má na Snehulienku zlý vplyv a jej vojaci dostanú za úlohu ho odniesť z kráľovstva. Keď zlyhajú, prevezme túto úlohu za pomoci dvoch trpaslíkov lovec Eric.

S ohľadom na nasledujúci text chcem upozorniť, že Zimná vojna v žiadnom prípade nie je zlým filmom.  Akurát trpí veľkou nevyváženosťou a prekvapivo nespĺňa úplne štandardy modernej zábavy. Pokiaľ štyri roky starý hit vychádzal z iba známeho príbehu o Snehulienke a zabalil ho do temnejšieho hávu, v jeho pokračovaní je inšpirácií už na prvý pohľad viacero. Dočkáme sa dejových motívov zo Snehovej kráľovnej, samotnej Snehulienky, ale napríklad aj z Pána Prsteňov. Hlavná odlišnosť je však v tóne filmu. Tam, kde sa úspešný predchodca tváril ako temná fantasy, jeho pokračovanie sa snaží byť typickým rozprávkovým blockbusterom pre celú rodinu. Chce byť odľahčenejší, slniečkovejší a zábavnejší, čo je v rozpore s tým, o čom rozpráva. Pritom v jadre je to výborné, s potenciálom na vznik vynikajúcej fantasy. Základná premisa je plná silných momentov a už na prvý pohľad výživných postáv, ktoré riešia zaujímavé problémy. Skvelé herecké obsadenie dokáže, až na jednu výnimku, rozhodnutia a motivácie svojich postáv presvedčivo predať.

Charlize Theron aj napriek obmedzenému priestoru opäť dokázala, že je vynikajúcou herečkou a Oscara nemá doma náhodou. Jej zlá kráľovná je opäť hereckým vrcholom filmu. Emily Blunt má najzaujímavejší charakter aj dramatický oblúk a v závere si možno uvedomíte, že by ste ju radšej videli v lepšom filme. Ideálne takom, ktorý by bol hlavne o nej.  Ďalší nováčik Chessica Chastain síce hrá svojho autopilota, no úplne jej to stačí na to, aby dokázala vymodelovať uveriteľnú drsnú bojovníčku zmietanú medzi povinnosťou a láskou. A tu sa dostávame k spomínanej výnimke. A  je ňou bohužiaľ titulný hrdina. Chris Hemsworth je sympaťák a pod dobrým režijným vedením aj veľmi schopný herec. Toho sa mu tu však nedostalo. Štylizácia jeho postavy sa od minule zmenila a pripomína niečo medzi frajerským modelom a hlúpym Janom zo slovenských rozprávok. Vôbec tak nefunguje chémia medzi ním a jeho vyvolenou, čím sa výrazne oslabuje pre príbeh kľúčová romantická linka. Obavy z angažovania režijného debutanta sa potvrdili. V lepšom prípade sterilné a v horšom nezvládnuté vedenie príbehu aj samostatných scén je kľúčový problém filmu. Nepamätám si, kedy som naposledy videl tak nenápadito, neinvenčne a občas až nevhodne záberovaný Hollywoodsky blockbuster. Oproti Snehulienke je takisto upreté na veľkoleposti a vizuálnej nápaditosti. Kamera, hudba, strih, zvuk aj ostatné zložky sú remeselne samozrejme v poriadku, no nemajú vodcu s vrodenou zručnosťou a čo je horšie, jasnou víziou. Celý film je až príliš komorný, čo sa v poslednej chvíli paradoxne ukáže ako jeho hlavná prednosť. Je ale už príliš pozde.

Ako som už spomínal, tento počin je v jadre výborný. Po kľúčovom zvrate sa totiž ukáže, že film nie je o dobrodružstve ani o vizuálnych atrakciách. Je o postavách. Zrazu sa vyjasní, prečo mal o podobnú látku svojho času záujem tvorca Darabontovho formátu. Vo vnútri tragický príbeh, no s veľkou dávkou nádeje a množstvom skvelo rozostavených figúrok, ktoré neodvratne smerujú do vnútorne strhujúceho finále. Všetko zrazu pôsobí ľudsky a po vyprofilovaní charakterov v záverečnom akte s postavami súcítime. Hlavné posolstvo je síce obrovské rozprávkové klišé, ale v odraze predchádzajúceho deja naplno dramaticky aj emočne funkčné. Pri dobrej réžii a prepracovanejšom scenári sme sa mohli dočkať Temného rytiera rozprávkových adaptácií. Takto ostala iba po technickej stránke slušná, vynikajúco obsadená, ale v celku iba jemne nadpriemerná rozprávka s malým percentom šance, že si na ňu za pár týždňov spomeniete. A je to veľká škoda. Niečo mi však vraví, že pri druhom pozretí to bude fungovať omnoho lepšie. 6,5/10

0/10
0