Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Pozri si naše tipy na darčeky, ktoré by sme si kúpili aj my 🤩
10. augusta 2019 o 10:16
Čas čítania 0:00
Peter Hlavička

Je udržateľná móda len marketingovým ťahom na oklamanie zákazníkov?

Je udržateľná móda len marketingovým ťahom na oklamanie zákazníkov?
Zdroj: <a rel="nofollow noopener" target="_blank" href="https://home.kpmg/cn/en/home/insights/2019/01/sustainable-fashion.html" onclick="gaTrack('article', 'bottom', 'source');">home.kpmg</a>
MÓDA EKOLÓGIA
Uložiť Uložené

Nestarať sa v dnešnom svete o ekológiu je hotový hriech, ale do akej miery ide s takouto módou len o pózu?

Slovíčka udržateľný alebo conscious patria v rámci módy medzi najfrekventovanejšie výrazy posledných rokov a nad príbehom svojho oblečenia sa tak kvôli nim zamyslel nie jeden z nás.

Hlavná idea tohto hnutia je veľmi jednoduchá: pri výrobe oblečenia sa ničia prírodné zdroje, znečisťuje sa životné prostredie a svetový módny priemysel tak pomaly, ale isto vedie náš svet k záhube. Kvôli množstvu dôkazov a záznamov z bangladéšskych tovární, ktoré kolujú internetom vďaka dokumentu The True Cost už od roku 2015 je ťažké povedať, že podobné otázky ťa nezaujímajú. Za nakupovanie lacného oblečenia vo fast-fashion reťazcoch totiž nesie každý z nás kúsok viny. 

V tomto článku sa dozvieš:
  • Prečo je udržateľná móda zlá.
  • Ako sa správať ekologicky aj bez udržateľnej módy.
  • Čo je cirkulácia a prečo je lepšia než udržateľnosť.

Hnutie za udržateľnú módu prinútilo svetových gigantov prijať množstvo opatrení, zabezpečiť lepšie pracovné podmienky pre svojich zamestnancov a zároveň schváliť upravené výrobné normy, vďaka ktorým by sa mal dopad výroby oblečenia na životné prostredie každým rokom znižovať.  

Odporúčané
Miliónový biznis s teniskami a oblečením ovláda resell mafia. Jej pozadie sa točí okolo podvodov a klamstiev Miliónový biznis s teniskami a oblečením ovláda resell mafia. Jej pozadie sa točí okolo podvodov a klamstiev 4. augusta 2019 o 13:21


Ak si k tomu prirítame nespočetné množstvo "sustainable" a "conscious" kolekcií, ktoré sa dostali na pulty bežných predajní, človek by si už pomaly myslel, že táto téma je vyriešená.  Značky síce svojim zákazníkom tvrdili, že toto oblečenie bolo vyrobené eticky a s minimálnym dopadom na naše životné prostredie, čo bola dúfajme aj pravda, no postupom času sa nám začal v našich šatníkoch kopiť malý problém. 

Je udržateľná móda len marketingovým ťahom na oklamanie zákazníkov?
Zdroj: H&M

Čo znamená byť eko?

Ak nám predajca povie, že kúpou určitého výrobku sme prispeli k čistejším oceánom a nižším uhlíkovým emisiám v ovzduší, nadobudneme pocit, že daný odev má magické chopnosti a po večeroch chodí recyklovať plastové fľaše. V skutočnosti sme si ale kúpili obyčajný produkt, ktorý bol len vyrobený eticky.

Rovnako dôležitá ako výroba je však aj životnosť a následná recyklácia. Kúpou conscious produktu spravíš prvý správny krok k lepšej budúcnosti, no rovnako si na seba berieš bremeno, ktoré môže v konečnom dôsledku spraviť viac škody ako osohu. Ekologické módne správanie totiž znamená aj to, že nakupuješ len ak to nevyhnutne potrebuješ a zo svojich odevov sa snažíš vyťažiť maximum životnosti. Každý vyrobený odev zanecháva stopu na životnom prostredí a viac odevov jednoducho znamená väčšiu stopu. 

Odporúčané
Móda a greenwashing alebo keď sa snažíš obliekať ekologicky a niekto na tebe poriadne zarába Móda a greenwashing alebo keď sa snažíš obliekať ekologicky a niekto na tebe poriadne zarába 7. augusta 2018 o 10:31

Prečo je udržateľná móda zlá?

Pridaj sa do klubu REFRESHER+
Základné
5 €
Účtuje sa raz za 4 týždne
1,25 € / Týždeň
Prístup ku prémiovým článkom
Prístup k benefitom
Menej reklám
150 kreditov každé 4 týždne na nákup benefitov
Ročné - 17 %
60 € 50 €
Účtuje sa raz za rok
0,96 € / Týždeň
Prístup ku prémiovým článkom
Prístup k benefitom
Úplne bez reklám
2 000 kreditov ihneď na nákup benefitov
Zdieľanie článkov kamošom
Všetky možnosti predplatnéhoMám zľavový kód
Dokončením súhlasím s pravidlami a podmienkami portálu Refresher.
Domov
Zdieľať
Diskusia