Národná federácia hudobného priemyslu zverejnila štatistiky za rok 2018. Ako Slováci počúvajú, resp. kupujú hudbu a aké albumy sú najúspešnejšie?
Hudobný priemysel sa aj na Slovensku v posledných rokoch výrazne mení a dôvodom je čoraz väčší rozmach streamovacích služieb. Ich fungovanie vrátane presných súm sme si už popísali v tomto článku, takže si aspoň máš možnosť uvedomiť, prečo na nich postupne čoraz viac tlačia aj samotní umelci.
Naše domienky o tom, že aj Slováci postupne prechádzajú z YouTube, a Winampov iných stiahnutých prehrávačov teraz potvrdzuje aj Národná federácia hudobného priemyslu IFPI.
Tá totiž zverejnila zaujímavé štatistiky, v rámci ktorých podrobne mapuje rok 2018, konkrétne celkové príjmy, ale aj zdroje počúvanosti a najpredávanejšie nosiče. Poďme sa teda postupne pozrieť na všetky dôležité grafy.
Celkové príjmy hudobného priemyslu vzrástli v roku 2018 o 9 % a činia úctyhodných 12,2 milióna eur. Aj samotná federácia priznáva, že za pozitívnym vývojom stoja streamingové služby, tie totiž zaznamenali rast až 39 %.
Graf celkových príjmov a ich vývoj za posledných 5 rokov
65 % hudby na slovenskom trhu sa predá prostredníctvom digitálnych služieb. Spotify, Apple Music, Deezer, Google Play či Tidal si ľudia skutočne obľúbili a práve vďaka týmto aplikáciam dokážu svojich obľúbených hudobníkov podporovať ešte viac.ä
Streamovacie služby zaznamenali príjmy vo výške 3,9 milióna eur, pričom približne 181 tisíc Slovákov už je ochotných zaplatiť si za premium účet.
Tí im to najčastejšie vracajú kvalitnou tvorbou, a tak sme svedkami revolúcie, vďaka ktorej by mohlo byť dobrej hudby ešte viac. V nasledujúcom grafe opäť môžeme sledovať vývoj za posledných pár rokov a všetko nasvedčuje tomu, že fyzický predaj na tom bude už len horšie.
S prihliadnutím na to, že si už pomaly nemáš kde originálne CD ani pustiť je to však pochopiteľné. Z fyzických nosičov sa stáva skôr zberateľská záležitosť.
Pomer fyzických a digitálnych príjmov za posledných 5 rokov
Rast príjmov zo streamovacích služieb ako Apple Music alebo Spotify za posledných 5 rokov
Rast počtu platiacich užívateľov za streamovacie služby za posledné 4 roky
Zaujímavý je tiež rebríček predajov fyzických albumov, kde nenájdeme ani jeden rapový nosič. Táto skutočnosť je však podľa všetkého s najväčšou pravdepodobnosťou zavinená tým, že najznámejší distrubútor podľa všetkého s federáciou nespolupracuje. My sme IFPI oslovili, aby nám prezradili čosi viac o metodike.
Pavel Bodiš nám potvrdil, že používajú len údaje, ktoré im zašlú členské firmy a nezávislí vydávatelia. Údaje pochádzajú priamo z ich účtovnictva. Kto vie, ako by tento rebríček vyzeral, keby sme do úvahy brali aj slovenských raperov.
Rebríček predajov fyzických albumov na Slovensku