Nedávno sme informovali o tichom zvyšovaní cien IC vlakov, ku ktorému teraz prinášame aj oficiálne vyjadrenie hovorcu ZSSK.
Prednedávnom sme informovali o tichom zvyšovaní cien IC vlakov, ktoré na niektorých úsekoch v najvyťaženejších časoch zdraželi až o dve eurá. O tejto nie práve potešujúcej novinke sme sa však nedozvedeli zo žiadnej oficiálnej správy, ale priamo počas nákupu lístka.
Najprv sme si síce neboli istí, čo rozdiel v marcovej a februárovej cene rovnakého lístka na trase Bratislava-Košice spôsobilo, no svižne reagujúca facebooková stránka ZSSK nám potvrdila, že naozaj išlo o neoznámené zvyšovanie, na čo, má, samozrejme, kompetentný tím právo.
Keďže do dnešného dňa informoval o tejto skutočnosti len portál HN, odkiaľ nakoniec tento článok dokonca zmizol, rozhodli sme sa osloviť priamo Železničnú spoločnosť Slovensko so zopár jasnými otázkami. Síce sme sa nedočkali odpovede na všetky, no aspoň budeš po dnešku vedieť, čo zvyšovanie cien spôsobilo.
Hovorca ZSSK Tomáš Kováč potvrdil, že za zvyšovanie cien môže nárast cien energií a taktiež výšky platov zamestnancov. Zároveň vyvracia spojenie medzi zdražovaním IC vlakov a rekonštrukciou vlakovej stanice v Bratislave.
Prečo ZSSK do dnešného dňa na oficiálnej stránke ani sociálnych sieťach neinformovala o zdražovaní IC vlakov?
Úprava cien je čiastková a týka sa iba časti vlakov vedených v komerčnom režime, teda bez podpory štátu a daňových poplatníkov. V komerčnom svete nie je rozhodnutie oznamovať zdražovanie tlačovou správou bežné a je výlučne na uvážení podnikateľa. Samozrejme, túto zmenu nijako netajíme. Nájdete ju priamo na tomto odkaze.
Čo je dôvodom zvyšovania cien?
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) zaviedla úpravu cenníka v najvyťaženejších časoch pre vybrané vnútroštátne a medzinárodné spoje pri komerčných IC vlakoch od 3. marca 2019. Dôvodom boli najmä stúpajúce náklady na energie, personál a celkovú prevádzku IC vlakov*, prevádzkovaných v komerčnom režime a tiež veľký dopyt cestujúcich. ZSSK od opätovného zavedenia IC vlakov v roku 2016 tu ani raz cestovné neupravovala.
*Nárast výrobných cien (priemyselný index) medzi rokmi 2017 a 2018 je 3 %, cena energií, ktoré nakupuje ZSSK, stúpla o takmer 5 mil. eur (2017 vs. 2018) a platy našich zamestnancov o 7,65 % (2017 vs. 2018).
Koho sa zvyšovanie cien týka?
Úprava cenníka sa realizovala iba na časti najvyťaženejších spojení pri vlakoch InterCity.
Aktuálne sa dozvedáme aj informácie o tom, že sa chystá oprava bratislavskej vlakovej stanice, do ktorej má byť investovaných 500-tisíc eur. Verejnosť pochopiteľne vidí spojenie medzi plánovanou rekonštrukciou a zdražovaním lístkov. Môžete k tomu zaujať stanovisko?
Žiadne spojenie tu neexistuje. Na komerčnej linke nám stúpli náklady. Keďže IC vlaky nemôžeme dlho prevádzkovať v strate, zvýšili sme cenu počas najvyťaženejších časov.
Zdražovanie časti IC lístkov teda nijako nesúvisí s rekonštrukciou bratislavskej železničnej stanice, ktorú využíva viacero vlakových dopravcov. Železničné stanice na Slovensku navyše vlastní a prevádzkuje iná spoločnosť – ŽSR.