Prevádzkovatelia štátnych železníc sa rozhodli na trase Bratislava-Košice zdražovať bez toho, aby to verejnosti vopred alebo aspoň spätne oznámili.
Aj keď sa o rekonštrukcii bratislavskej hlavnej stanice hovorí už dlho, predchádzajúci primátor nemal ambíciu robiť v tomto smere žiadne veľké zmeny. Malý impulz prichádza aspoň s majstrovstvami sveta v hokeji, ktoré bude Slovensko hostiť už o pár týždňov. Kompetentní si začali uvedomovať, že pomyselná vstupná brána do krajiny nie je v žiadnom prípade reprezentatívna, práve naopak, je hanbou Bratislavy.
Každému je už zároveň jasné, že na žiadne zásadné zmeny nie je čas, a tak sa teraz dozvedáme aspoň o optických zmenách týkajúcich sa interiéru aj exteriéru. Dočkáme sa výmeny historických svietidiel, inštalácie orientačného systému, svetelného nápisu a fasádnych fólií. Zároveň bude zvýšený počet prepážok, kde si môžeš kúpiť cestovný lístok.
Železnice Slovenskej republiky schválili investície vo výške 500-tisíc eur, pričom všetci dodávatelia by mali úpravy ukončiť do konca apríla. Skoro polovica nákladov poputuje na revitalizáciu vnútorných priestorov výpravnej budovy, pôjde však len o kozmetické zmeny, čistenie a pridanie smerových tabúľ. Dobrou správou je, že väčšina prác by sa mala konať v nočných hodinách.
Zlou správou je, že túto rekonštrukciu si vlastne cestujúci zaplatia sami, mnohí bez toho, aby si to vôbec uvedomili. Vďaka Hospodárskym novinám sa totiž dozvedáme, že len pred pár dňami potichu zdraželi štátne IC. V prípade, že necestuješ často, zvýšenie cien si možno vôbec neuvedomíš, prípadne ju pripíšeš zaplnenosti vlaku.
A ešte aj budeš rád, že si vychytal to posledné dobré miesto, aj keď o trochu drahšie. Na trase Bratislava-Košice zdražel lístok v druhej triede o 1,40 € v časoch, kedy má vo zvyku cestovať viac ľudí, čo na prvý pohľad síce nevyzerá hrozne, no už len samotný princíp, resp. v tomto prípade biznis model napovedá, že niečo naozaj nie je v poriadku.
Algoritmus je pri tom úplne jednoduchý. Vo frekventovanejšie dni ako piatky či nedele stojí lístok 22,90 € oproti pôvodným 21,50 €. V „slabšie“ dni stojí lístok 19,90 €. Máme na mysli obyčajnú verziu s miestenkou. Podrobný cenník aktualizovaný 3. marca 2019 sme našli aj na oficiálnej stránke, takže si môžeš skontrolovať, ako ťa tajné zvýšenie cien ovplyvní.
Cena lístka vo frekventovanejšom čase pred tichým zdražením – 21,50 eur.
Cena lístka po zdražení vo frekventovanejšom čase – 22,90 eu.
Ako dôvod uvádza stúpajúce náklady na energie, personál a celkovú prevádzku IC vlakov. Argumentuje tým, že od opätovného zavedenia IC vlakov v roku 2016 ani raz cestovné pri tejto službe neupravovala a maximálna suma navýšenia na trasách predstavuje 2 eurá.
O vyjadrenie aj v súvislosti s rekonštrukciou vlakovej stanice v Bratislave budeme kontaktovať aj kompetentných zástupcov ZSSK, aby sme zistili, prečo ani po viac ako týždni nevydali oficiálnu správu o zdražovaní a ďalšie súvislosti.