Úvod do filmu je rovnako dôležitý ako to, čo príde po ňom.
Minulý mesiac sme vám priniesli výber úvodných scén vo filmoch 20. storočia opradených superlatívmi ako najlepší, najstrhujúcejší, najpútavejší a tak ďalej.
V tomto článku sa prenesieme do nasledujúceho storočia a zároveň aj tisícročia, a predstavíme si ďalšiu várku nezabudnuteľných a geniálnych úvodných scén vo filme.
Pridali sme aj nejaké tie bonusy, pretože obsiahnuť také veľké množstvo filmov s kvalitnými otváracími scénami, ktoré vznikli v uplynulých 18 rokoch do jediného článku je takmer nemožné.
Vybrali sme preto 15 najlepších scén, ktoré otvárajú film netradičným či inak prelomovým alebo jednoducho zaujímavým spôsobom.
Úsvit mŕtvych (Dawn of the Dead, 2004, r. Zack Snyder)
Či už Snydera milujete alebo nenávidíte, treba uznať, že režisér vie ako správne otvoriť film. Dôkazom je prvý jeho kúsok v tomto zozname, a síce Úsvit mŕtvych.
Horor z roku 2004 povráva o osudoch skupinky ľudí uväznených počas zlatého veku zombie apokalypsy v nákupnom centre.
Úsvit mŕtvych je jednoducho super, no prvých pár minút rôznych reportáží a živých záberov zo spustošených ulíc v kombinácii s hudbou Johnnyho Casha dáva snímke tie správne grády.
Obchodník so smrťou (Lord of War, 2005, r. Andrew Niccol)
Krimi dráma z vojenského prostredia od pána Andrewa Niccola je skutočným príbehom obchodníka so zbraňami, Yuriho Orlova (Nicolas Cage).
Ten uskutočňuje dohody o predaji a kúpe zbraní azda na všetkých bojových frontoch na svete.
Úvodná scéna je kombinovaná s titulkami, a preto sme váhali, či ju sem zaradiť. Skôr ako o jednoliaty záber ide o celú sekvenciu, kde spomínané titulky nie sú vôbec podstatné a ľahko si ich odmyslíte.
Sled záberov by sa dal pomenovať ako „život guľky”, teda od jej „narodenia” v továrni až po jej „smrť”.
Mission: Impossible 3 (2006, r. J. J. Abrams)
Tvorca novej filmovej trilógie Star Trek a zároveň režisér Star Wars: Force Awakens sa v minulosti chopil inej známej akčnej série – Mission: Impossible.
Náš milý agent Ethan Hunt s tvárou Toma Cruisa je v úvodnej scéne tretej časti nadrogovaný, zbitý a pripútaný ku stoličke antagonistom snímky, ktorého tu stvárnil dnes už nebohý Philip Seymour Hoffman.
Záporák však urobil niečo, čo nemal: uniesol Ethanovu manželku Julie (Michelle Monaghan) a agenta núti, aby sa díval na to, ako jeho ženu mučí.
Potomkovia ľudí (Children of Men, 2006, r. Alfonso Cuarón)
Blízka budúcnosť roku 2027 nám ukazuje Zem v kríze, keďže už 19 rokov sa ľuďom nenarodilo jediné dieťa.
Prvá scéna filmu sa odohráva v Londýne, kde dav ľudí sleduje v kaviarni na televízore ranné spravodajské vysielanie.
Moderátorská dvojica oboznamuje širokú verejnosť so správou o smrti najmladšieho človeka na Zemi, ktorý sa dožil len 18 rokov.
Skrytá identita (The Departed, 2006, r. Martin Scorsese)
Čo by to bolo za zoznam najlepších úvodných scén, keby v ňom chýbala maličkosť Martina Scorseseho.
The Departed bolo Akadémiou uznané ako najlepší film roka 2006 a Scorsese z pódia odchádzal s Oscarom. Už len úvodná scéna dokazuje, čím si to stvoriteľ Taxikára (1976) či Vlka z Wall Street (2013) zaslúžil.
Keďže úvodná scéna by mala trvať od prvého záberu až po naskočenie titulkov, tá v Skrytej identite by podľa pravidiel mala trvať približne až štvrť hodinu.
Čierna krv (There Will Be Blood, 2007, r. Paul Thomas Anderson)
Cesta od chudoby k prepychu, no zároveň aj od skromnosti k nenásytnosti.
Novodobá klasika Paula Thomasa Andersona (Boogie Nights, Magnólia) je založená na románe Oil! a rozpráva príbeh robotníka Daniela Plainviewa na ropnom vrte, ktorý sa vypracoval na zámožného magnáta.
Úvodných 5 minút v podaní oscarového Daniela Day Lewisa sa nesie v nemom tichu, naratívu tak naplno preberá vizuál.
Táto krajina nie je pre starých (No Country for Old Men, 2007, r. Joel & Ethan Coenovci)
Svoj doterajší kvalitatívny vrchol dosiahla legendárna režisérska bratská dvojka – Joel a Ethan Coenovci – v roku 2007 so svojím mrazivým thrillerom Táto krajina nie je pre starých.
Javier Bardem a jeho oscarový výkon v úlohe psychopatického zaporáka Antona Chigurha je geniálny, a malá ochutnávka jeho šialenstva prichádza už v prvých minútach stopáže.
Temný rytier (The Dark Knight, 2008, r. Christopher Nolan)
Režisér s modernými technikami a nezameniteľným rukopisom – to je Christopher Nolan.
Z výberu najlepších úvodných scén vo filmoch vzniknutých v 21. storočí sme nemohli vynechať jeho majstrovské dielo o ochrancovi mesta Gotham, Batmanovi.
Temný rytier verzus Joker, spravodlivosť verzus šialenstvo. To všetko sa nachádza v perfektnom komiksovom filme zasadenom do reality, kde akčný úvod slúži ako príprava na najlepší výkon tragicky zosnulého Heatha Ledgera.
Nehanební bastardi (Inglourious Basterds, 2009, r. Quentin Tarantino)
Slávny film režiséra, ktorého predchádza jeho povesť. Milovník krvi, násilia a premakaných dialógov v kombinácii so situačným humorom, Quentin Tarantino, natočil pred 9 rokmi veľmi netradičný epos o druhej svetovej vojne.
Snímka stavia na kvalitnom príbehu a detailne vyrozprávaných postavách, no úvodná scéna je kapitolou sama o sebe. Christoph Waltz čoby diabol v uniforme SS menom Hans Landa, prezývaný aj Lovec židov. Jeho príchod na scénu je vskutku epický.
Strážcovia (Watchmen, 2009, r. Zack Snyder)
Jeden z najlepších komiksových filmov všetkých čias natočil Zack Snyder, režisér Batman vs. Superman: Úsvit spravodlivosti či 300. Už druhá zmienka o ňom v tomto zozname naznačuje, že tento muž vie, ako pripraviť ľudí na svoje filmy.
Komiks od Alana Moora je esenciou toho, ako mali pôvodne filmy o superhrdinoch od DC vyzerať: temné, krvavé, násilné, no najmä kvalitné.
Strážcovia možno sú superhrdinovia, no ich povaha ich predurčuje na miesto na druhej strane zákona. Úvodná scéna je prológom k rovnako parádnym úvodným titulkom.
Zombieland (2009, r. Ruben Fleischer)
„Oh, Amerika.” S týmito slovami sa začína testosterónová hororová komédia Zombieland. V 99% prípadov je post-apokalyptický svet temný, vážny a nechutne krvavý.
Tu však ide o iný prípad: atmosféra je odľahčená, nikto neberie apokalypsu vážne, no krvi je stále dosť. Úvod filmu je návodom na prežitie v tamojšom svete zamorenom zombíkmi.
Sociálna sieť (The Social Network, 2010, r. David Fincher)
Renomovaný autor David Fincher natočil v roku 2010 drámu založenú na skutočnom príbehu jedného z najbohatších ľudí sveta: Markovi Zuckerbergovi.
Toho v ponurej Sociálnej sieti stvárnil brilantný Jesse Eisenberg. Herecké výkony na jednotku a réžia ešte lepšia.
Scéna s rozchodom prichádza hneď na začiatku filmu a diktuje presnú povahu prezidenta sociálnej siete Facebook, pre ktorého je slovo cit cudzie.
These Final Hours (2013, r. Zak Hilditch)
Apokalyptická dráma Austrálčana Zaka Hilditcha nesie názov These Final Hours a hovorí o možnosti, že po náraze asteroidu do povrchu Zeme nastane koniec civilizácie, a ľudstvu zostáva na prežitie len 12 hodín.
V úvodných pár minútch sledujeme Jamesa, mieriaceho na svoj posledný žúr v živote. Koniec sveta tak, ako ste ho doposiaľ nevideli.
La La Land (2016, r. Damien Chazelle)
Réžia mladého režisérskeho ucha Damiena Chazella (Whiplash) v kombinácii s hudbou Justina Hurwitza a hereckých výkonov Emmy Stone a Ryana Goslinga urobili z La La Landu hudobný veľkofilm.
Jednou z najlepších scén celého filmu je hneď tá úvodná, ktorá sa natáčala na uzavretej diaľnici v L. A. v najteplejší deň roka 2016.
Tanečné kreácie predvádzané na strechách áut si isto vybaví každý, kto toto geniálne filmové dielo plné odkazov na starý Hollywood videl.
Midnight Special (2016, r. Jeff Nichols)
Jeff Nichols, autor festivaloviek, ako Take Shelter (2011) či Mud (2012) prišiel pred dvoma rokmi so sci-fi s názvom Midnight Special.
Hlavné roly dostali Michael Shannon (Podoba vody) spolu s Joelom Edgertonom (Warrior).
Dej sa točí okolo chlapca s nadprirodzenými schopnosťami, ktorého musia títo dvaja muži ochrániť pred náboženskou sektou. Trojica sa tak spolu vydáva na zbesilý útek.
Bohužiaľ, video sa nám nepodarilo do článku vložiť, tak vám ho sem pridáme aspoň vo forme tohto odkazu.
ANIMOVANÝ BONUS: Hore (Up, 2009, r. Pete Docter a Bob Peterson)
Pixarovka Hore je krásnou rozprávkou o mladom a večne usmievavom skautíkovi Russelovi a jeho ceste ku spriateleniu sa so starým a mrzutým pánom Fredricksenom.
Jedného dňa sa ale dedko rozhodne splniť si svoj odveký sen a k domčeku, kde býva, priviaže tisícky balónov vďaka ktorým sa mu podarí aj so svojím obydlím odletieť.
Úvod animáku však patrí k tým najsmutnejším, aké sme kedy mohli vidieť. Opisuje život pána Fredricksena, ktorý v detstve spoznal svoju životnú lásku Elle, cez ich láskyplný vzťah a neskôr manželstvo, až po jej odchod na druhý svet.
BONUS: Star Wars sága (1977 – )
Star Wars je samostatnou kategóriou v téme úvodných scén. Ikonický záber na rolovanie titulkov na začiatku filmu je okamžitým signálom toho, že sledujeme niečo zo Star Wars ságy.
Avšak samotná prvá scéna nasledujúca po titulkoch je bez ohľadu na to, ktoré Hviezdne vojny sledujeme, dychberúca. Keďže ide o bonus, skĺbili sme tu otváracie scény pôvodnej trilógie spolu s tou novou a všetkými ostatnými časťami.
DO VÝBERU SA NEZMESTILI: Strážcovia Galaxie, Rodinka úžasných, Kill Bill Vol. 1 & 2, Baby Driver, A Serious Man, Casino Royale, Memento, Zodiac, Faunov labyrint, Incendies, Gravitácia, Malá Miss Sunshine, Dokonalý trik a Gone Girl.
V dvoch článkoch sme vám priniesli výber najlepších úvodných scén z filmov 20. a 21. storočia.
Zhrnúť by sa to dalo asi nejako takto: úvodná scéna nemá vopred nastavené štandardy toho, čo sa v nej smie a nesmie použiť.
Môže byť nabitá akciou so smrtonosným tempom a rýchlym strihom, ale aj pomalá a jednozáberová.
Ide teda skôr o finálne spracovanie prvých záberov vo filme, na ktorom sa podieľa celý zástup ľudí, počnúc režisérom, kameramanom a tak ďalej.
Súhlasíte s naším výberom? Máte nejaké vlastné obľúbené úvodné scény, ktoré ste v dvojici článkov nenašli? Neváhajte sa o ne podeliť v komentároch.