10 najemotívnejších a najzaujímavejších samovražedných scén vo filme.
Keď si človek vezme život vlastnou rukou, ide o jeden z najtragickejších možných spôsobov, ako odísť z tohto sveta.
Filmári si však čas od času položia otázku: „Prečo to neurobiť zaujímavejšie?”. Mnoho diel obsahuje samovražedné a samodeštrukčné scény s postavami, ktoré mali rozličné dôvody vziať si život.
Môže ísť o emočné či psychické problémy (Dead Poets Society), sebaobetovanie sa (Armageddon) alebo jednoduché východisko z komplikovanej situácie (Thelma & Louise).
My sa pozrieme na tie najviac pamätné, emotívne, no najmä epické samovražedné scény vo filmoch. Článok, prirodzene, obsahuje SPOILERY, takže ak ste uvedené filmy nevideli, odporúčame si ich najskôr pozrieť, a až potom prečítať tento článok.
V Brugách (In Bruges, 2008, r. Martin McDonagh)
Táto komorná čierna komédia od Martina McDonagha, autora nového hitu Tri bilboardy kúsok za Ebbingom (2017), predznamenala sľubnú kariéru írskeho režiséra na vzostupe.
Fantastická atmosféra belgického mestečka Bruggy vás spolu s ikonickou hudbou Cartera Burwella pohltí v úvodných minútach stopáže, kedy sú nám predstavené postavy nájomných vrahov Raya (Colin Farell) a Kena (Brendan Gleeson).
Tí sa po zbabranej nájomnej vražde na príkaz svojho šéfa Harryho (Ralph Fiennes) majú zbaviť pozornosti, a tak ich pošle do belgického mesta Bruggy.
Jedna humorná scéna strieda druhú, rôzne obdoby slovíčka „fuck” sú prítomné takmer v každej vete a Farell s Gleesonom excelujú. Samovražedné scény perfektne podčiarkujú celý obsah tohto nezabudnuteľného filmu. „Vždy jsem si říkal kde ta prdel světa je... a už to vím - je to v Brugách.”
Smrť panien (The Virgin Suicides, 1999, r. Sofia Coppola)
Zaujímavý je aj príbeh zo 70. rokov okolo podivnej rodiny s piatimi nádhernými dcérami, ktoré majú prísnych, nábožensky založených rodičov (James Woods a Kathleen Turner).
Na film sa pozeráme z pohľadu štyroch chlapcov, posadnutých dievčatami Lisbonovými. Keď najmladšia z nich spácha samovraždu, začne celá situácia okolo krásnych mladých žien naberať na obrátkach.
Všetky sestry si so sebou totiž nesú erotické tajomstvo a každý túži vedieť, čo sa odohráva za oknami Lisbonovcov.
Sofia Coppola je jedna z najlepších ženských režisériek súčasnosti, a tak niet divu, že sa projekt s tak vďačnou témou podľa knižnej predlohy premení na zlato.
Bohužiaľ sa nám nepodarilo zohnať video s onou scénou. Ide o moment, kedy vlastnou rukou zahynie najmladšia zo sestier, Cecilia po skoku z okna a následným napichnutím sa na plot.
Spoločenstvo mŕtvych básnikov (Dead Poets Society, 1989, r. Peter Weir)
Najlepší film Petera Weira nesie názov Dead Poets Society a samovražda v ňom je jednou z tých najmenej očakávaných, a teda najemotívnejších na filmovom plátne.
V hlavnej úlohe sme mohli vidieť talentovaného Robina Williamsa ako charizmatického a ľudského učiteľa Johna Keatinga na súkromnej akadémii pre chlapcov.
Namiesto zastaraných metód a kníh plných nezmyselných poučiek učil žiakov ako žiť, milovať, no napríklad aj oceniť poéziu.
Študenti si ho okamžite zamilujú a rozhodnú sa vstúpiť do Spoločenstva mŕtvych básnikov, kde bol kedysi členom práve John Keating. To sa ale vypomstí nejednému z nich.
Olovená vesta (Full Metal Jacket, 1987, r. Stanley Kubrik)
Vietnamská vojna očami režisérskeho génia a kúzelníka Stanleyho Kubricka nesie jeho typický a nenapodobiteľný rukopis.
Dej je rozdelený na dve polovice: prvú, ktorá sa odohráva na výcvikovom stredisku v Južnej Karolíne, kde sú vojaci vystavený psychickému a fyzickému týraniu sadistického poručíka Hartmana (R. Lee Ermey).
Tá druhá sa už odohráva vo Vietname, kde boli vojaci vyslaní plniť si svoju misiu. Hlavnou postavou je vojak s prezývkou Joker (Matthew Modine), sebavedomý mladý muž túžiaci po zabíjaní.
Všetko sa začne kaziť už na výcvikovej základni, kde každý z vojakov má svoje prehrešky, no nikto nechce platiť za chyby toho druhého.
Kúpeľňové scény majstra Kubricka sú legendárne, no a tá najslávnejšia z nich vznikla práve v Olovenej veste.
Armageddon (1998, r. Michael Bay)
Aerosmith, Bruce Willis, výbuchy. Tak by sa jednoducho dal opísať epos hollywoodskeho megalomana Michaela Baya (Bad Boys, Transformers).
Známy scenár, kedy sa na Zem rúti asteroid a treba nájsť niekoho, kto modrú planétu zachráni, stvorili J. J. Abrams spolu s Jonathanom Hensleighom.
Vo hviezdami nabitom blockbusteri sa predstavili Ben Affleck, Liv Tyler, Bruce Willis, Owen Wilson či dnes už zosnulý Michael Clarke Duncan.
Bay tu divákom pripravil dojímavé finále, kedy ani jedno oko nezostane suché. Nuž, aj režisér série o autách meniacich sa na robotov kedysi dokázal z diváka vyžmýkať okrem peňazí aj emócie.
Terminátor 2: Deň zúčtovania (Terminator 2: Judgement Day, 1991, r. James Cameron)
Písal sa rok 1991, keď do kín dorazilo pokračovanie akčného sci-fi Terminátor v hlavnej úlohe s Arnoldom Schwarzeneggerom.
Do minulosti sú z roku 2029 vyslaní dvaja Terminátori: T-800 (Schwarzenegger) a T-1000 (Robert Patrick). Jeden z nich musí budúceho vodcu vzbury proti strojom ochrániť, pretože ten druhý sa ho pokúsi zabiť.
Kultové dielo si našlo milióny fanúšikov vďaka prepracovanému deju, zaujímavým postavám a drsným hláškam.
Priestor si našli aj emócie, s ktorými to Cameron skutočne vie (Titanic). Po smrti T-1000 povie T-800 malému Johnovi, že treba zničiť ešte jeden čip, na čo následne ukáže na svoju hlavu. Perfektný záver sci-fi klasiky.
Léon (Léon: The Professional, 1994, r. Luc Besson)
Skvelá gangsterka, ktorá odštartovala hviezdnu kariéru Natalie Portman, má kultový status už pekných pár rokov.
Léon (Jean Reno) je najlepší nájomný zabijak v New Yorku: nemá rodinu, priateľov, záľuby. Teda, rád sa stará o svoju kvetinu a ešte radšej zabíja ľudí.
Do života mu vojde dievčatko Mathilda (Portman), žijúca v tom istom dome. Jej rodinu vyvraždia, a tak sa ocitá na prahu Léonovych dverí a žiada o pomoc. Vznikne tak netradičná dvojka, ktorá si k sebe navzájom vybuduje silné puto.
Vygradované finále zrežíroval Besson (Nikita, Piaty element) bravúrne, pričom čerešničkou na torte je scéna, kedy nájomný zabijak verí, že ušiel svojej minulosti a kráča si po svoju malú kamarátku. Fňuk.
Thelma a Louise (1991, r. Ridley Scott)
Životná jazda dvoch žien, Thelmy Dickins (Geena Davis) a Louise Sawyerovej (Susan Sarandon). Prvá je ženou v domácnosti s násilným a grobianským manželom. Druhá má lajdáckeho manžela hudobníka a pracuje ako čašníčka za pár drobných.
Dámy sú odvekými kamarátkami a rozhodnú sa stráviť víkend chytaním rýb, bez spoločnosti svojich mužských polovičiek. Už na ich prvej zastávke v krčme bude jasné, že na žiadnu rybačku nedôjde.
Vražda, útek pred políciou do Mexika či vykradnutie obchodu, aj to všetko sa udeje dvom ženám, ktoré boli celý život utlačované mužmi a rozhodli sa to zmeniť.
Poetický záver snímky Ridleyho Scotta sa vryl do pamätí všetkým, ktorí ho sledovali a s určitosťou vieme povedať, že ich ústa boli otvorené dokorán.
Votrelec³ (Alien³, 1992, r. David Fincher)
Hoci film nedosahuje kvalít svojich dvoch predchodcov, stále spadá do tej lepšej polovice série. Problémy s produkciou a dlhé hľadanie nového režiséra po Cameronovom odchode nakoniec na režisérsku stoličku posadili mladého Davida Finchera (Fight Club, Zodiac).
Ten predtým nemal s celovečerákmi žiadne skúsenosti, a tak bola táto voľba pomerne riskantná. Výsledný projekt možno nepotešil všetkých fanúšikov série, no napriek tomu funguje ako skvelé pokračovanie.
Ripleyová (Sigourney Weaver) je jedinou preživšou po katastrofickom pristátí na planéte Fiorina 161, ktorá je pustatinou, obývanou väzňami z bývalej väznice.
Votrelci sa snažia mužov zabiť a Ripleyovej neostáva nič iné, než sa s väzňami spojiť a viesť proti mimozemskej rase vojnu. Votrelec však nebude definitívne mŕtvy pokiaľ nezomrie aj ona.
K-19: Stroj na smrť (K-19: The Widowmaker, 2002, r. Kathryn Bigelow)
Kathryn Bigelow (Bod zlomu, Detroit) natočila v roku 2002 zaujímavý vojenský thriller, kde si ústrednú postavu strihol Harrison Ford.
Snímka sa odohráva v roku 1961 počas studenej vojny a rozpráva príbeh prvej sovietskej ponorky s nukleárnou výzbrojou. Ponorka je práve v Severnom Atlantiku, keď v nukleárnom systéme nastane porucha.
Členovia posádky na čele s kapitánom Vostrikovom (Harrison Ford) musia zabrániť použitiu smrtiacich zbraní, aby tak odvrátili nie len straty na životoch, ale aj nukleárnu vojnu medzi Sovietskym zväzom a USA.
Tí najodvážnejší členovia posádky sa rozhodli obetovať svoj život, aby tak mohli zachrániť milióny ďalších. Bigelow tieto scény vierohodne preniesla na filmové plátno.
BONUS: Heathers (1988, r. Michael Lehmann)
Počin s názvom Heathers sme sa rozhodli zaradiť do bonusovej sekcie, pretože celý film sa točí okolo témy samovraždy ako takej.
Skôr ako o drámu ide o čiernu komédiu, kde hlavnú dvojicu stvárnili Winona Ryder a Christian Slater.
Odlišný druh tínedžerskej komédie sa pozerá na svet skrz oči mladej Veronicy (Ryder), ktorá neznáša nálepku poslušného dievčatka. Rovnako tak nenávidí strednú školu, kam chodí, no a jej duši nedajú pokoj ani tri školské krásky, pričom každá z nich sa volá rovnako: Heather.
Veronica teda začne chodiť s rebelom menom J. D. (Slater), s ktorým začnú po jednom zabíjať žiakov, ktorí jej nie sú po chuti.
Aby sa zbavili podozrenia, svoje zločiny zastierajú samovražednými odkazmi, ktoré nechávajú pri telách mŕtvych. „Samovrážd” je hneď niekoľko, takže je ťažké vybrať iba jednu. Nakoniec sme vybrali tú jedinú „pravú”.
BONUS 2: Deň nezávislosti (Independence Day, 1996, r. Roland Emmerich)
Tento kúsok uvádzame ako druhý bonus iba z toho dôvodu, že sa nezmestil do výberu top 10 a taktiež ho milujeme príliš na to, aby sme ho nespomenuli.
Do výberu sa nezmestili: Star Trek II: Khanov hnev, Vykúpenie z väznice Shawshank, Sin City, Predátor, Boogie Nights, The Omen, Hudsucker Proxy, Romeo + Juliet, Exorcista, Tri bilboardy kúsok za Ebbingom, Kingsman: Zlatý kruh, Royal Tenenbaums, Groundhog Day, Suicide Club, Dr. Divnoláska alebo Ako so sa naučil nerobiť si starosti a mať rád bombu.
Samovraždy sa teda ukázali ako vďačná téma: ľudí láka vedieť, čo stálo za rozhodnutím postavy dobrovoľne zomrieť. Režiséri a herci vedia takýmto spôsobom divákovi dodať potrebnú dávku emócií.
Väčšinou totiž ide o smutnú a dojímavú situáciu, ktorú každý túži vidieť na plátne, ale nechce sa do postavy vžiť.
Viete o nejakých iných samovražedných scénach v kinematografii, ktoré stoja za zmienku?