Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Nedeľa 12. 7. 2020 meniny má Nina

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Zaujímavosti
1
Sona O.
4. august 2018, 13:21
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Mindfulness pomáha pri sústredení aj strese. Vyskúšaj si prekvapivo jednoduché cvičenie budhistických mníchov

Mindfulness alebo stav všímavej mysle ti pomôže pri práci aj v osobných vzťahoch. Praktizovať ho môžeš iba pár minút denne.

Sona O.
4. august 2018, 13:21
Mindfulness pomáha pri sústredení aj strese. Vyskúšaj si prekvapivo jednoduché cvičenie budhistických mníchov
Zdroj: pexels.com
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
1
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Počul si už o pojme mindfulness alebo "všímavý stav mysle"? Ide o starobylé budhistické umenie žitia v prítomnom okamihu, ktoré využíva moderná psychológia pri liečbe stresu, nervozity aj neuróz. Pravidelné cvičenie všímavého stavu mysle ti vraj pomôže nielen lepšie sa sústrediť a žiť daným momentom, ale aj zvládať stres a negatívne pocity a situácie.

 

Všetci svojím vlastným spôsobom dokážeme byť "všímaví". V každej situácii, kedy priamo a vedome zapájame svoje emócie, myšlienky a fyzické vnemy. Avšak až priveľa ráz sa ľuďom stane, že im myšlienky unikajú, robí im problém sústrediť sa, veci robia automaticky, bezducho a poriadne nad nimi nerozmýšľajú.

 

Mindfulness pomáha pri sústredení aj strese. Vyskúšaj si prekvapivo jednoduché cvičenie budhistických mníchov

 

Jon Kabat - Zinn je americký profesor medicíny pôsobiaci na univerzite v Massachusetts. Roky sa venoval výskumu mindfulness a jej využitiu v neurológii a psychológii. Zistil, že takýto stav mysle aktivuje dôležité oblasti v ľudskom mozgu, ktoré sú spojené s pocitmi šťastia. Takisto pomáhajú pretvoriť či znova nájsť zabudnuté prepojenia neurónov v mozgu. Viac o jeho zisteniach si môžeš prečítať v knihe Guided Mindfulness Meditation.

 

Podľa psychológov musí byť všímavosť absolútna, neprerušovaná inými myšlienkami či úvahami a nekritická. Teda miesto hľadania chýb na danom okamžiku ho skrátka prijmeš taký, aký naozaj je. 

 

V budhistickom učení má všímavý stav mysle priniesť sebapoznanie a múdrosť, ktorá vedie k osvieteniu a oslobodeniu od utrpenia.

 

Mindfulness pomáha pri sústredení aj strese. Vyskúšaj si prekvapivo jednoduché cvičenie budhistických mníchov

 

Hoci sa v 70. rokoch začala mindfulness využívať najmä v psychiatrii a v klinickej psychológii pri liečbe depresií, úzkostí a psychóz, dnes túto metódu praktizujú na školách, v centrách zdravého starnutia, nemocniciach, väzniciach, pri problémoch s nadváhou, v zamestnaní, na vojakoch s posttraumatickým stresom, využívajú ju atléti, športovci a pomôcť môže prakticky každému, kto túži po sebazdokonalení.

 

Ak budeš všímavosť cvičiť pravidelne, budeš lepšie zvládať stres, ľahšie sa ti bude sústrediť, staneš sa kreatívnejším, inteligentnejším, ale aj citlivejším a zlepšíš si vzťahy s ostatnými. 

 

Aké metódy praktizovania mindfulness existujú?

 

Bežné cvičenie

 

1. Vyčleň si čas, najlepšie každý deň alebo kedykoľvek cítiš stres a napätie. 

 

Na praktizovanie všímavosti nepotrebuješ veľa času. Niekedy postačí aj pár minút.

 

2. Pokús sa zamerať na okolie také, aké práve je.

 

Zo začiatku to môže byť ťažké a myšlienky ti budú unikať, no nevzdávaj sa.

 

Mindfulness pomáha pri sústredení aj strese. Vyskúšaj si prekvapivo jednoduché cvičenie budhistických mníchov

 

3. Nekritizuj

 

Ak narazíš na niečo, čo sa ti v danej chvíli nepáči, snaž sa nebyť príliš kritický. Akceptuj svet vôkol taký, aký je.

 

4. Vráť sa späť, ak ti ušli myšlienky.

 

5. Buď k sebe ohľaduplný. 

 

Takéto sústredenie je ťažké a vyžaduje prax. Nebuď k sebe príliš prísny, ak sa ti zo začiatku nedarí.

 

Nabudúce ak ťa niekto naštve, skús si toto jednoduché cvičenie a uvidíš, ako sa ti uľaví a hnev prejde bez toho, aby si si zbytočne kazil vzťahy s blízkymi. To isté platí, pokiaľ cítiš akýkoľvek nepokoj. Cvič aspoň pár minút denne alebo pokým negatívne myšlienky a pocity neodídu.

 

Meditácia:

 

1. Nájdi si pohodlné miesto na sedenie (vankúš, stolička).

 

2. Uvoľni si končatiny (ak sedíš na zemi, prekríž nohy cez seba, ak na stoličke, pohodlne si polož chodidlá na zem. Sústreď sa na pocit uvoľnenia v nohách.)

 

3. Vystri sa (pozor však na prílišné stuhnutie, poloha musí byť pohodlná).

 

4. Sústreď sa na ruky (aká poloha je pre ne najpríjemnejšia, nechaj ich relaxovať, užívaj si pocit pohody).

 

Mindfulness pomáha pri sústredení aj strese. Vyskúšaj si prekvapivo jednoduché cvičenie budhistických mníchov

 

5. Uvoľni tvár (zníž bradu, nechaj hlavu padnúť mierne dopredu, privri viečka).

 

6. Sústreď sa na svoje dýchanie (nesnaž sa ho však kontrolovať).

 

7. Všimni si, ak ti náhodou ujdú myšlienky inam.

 

8. Buď k sebe ohľaduplný (je v poriadku, ak sa zo začiatku nevieš koncentrovať).

 

9. Otvor oči, keď si pripravený

 

Táto jednoduchá metóda ti skutočne nezoberie veľa z tvojho času a výsledky na seba nenechajú dlho čakať. Samozrejme, že všímavosť môžeš praktizovať aj pri iných činnostiach. Vyskúšať si ju môžeš napríklad miesto počítania ovečiek, keď nevieš zaspať.

 

Mindfulness sa hodí aj ku športom a to hlavne k jóge, kde si musíš uvedomovať ako svoj dych, tak aj pohyby celého tela. Dá sa praktizovať v podstate pri akejkoľvek situácii a v akýchkoľvek podmienkach, kedy sa vedome rozhodneš zapojiť telo, zmysly, emócie aj myšlienky.

 

Za posledných 20 rokov vzniklo takzvané hnutie všímavého myslenia. K masívnemu spopularizovaniu došlo vďaka veľkému množstvu známych osobností praktizujúcich mindfulness, spisovateľom aj médiám propagujúcich túto filozofiu.

 

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Ohodnoť článok
9
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Najčítanejšie
Domov
Zdielať
Diskusia
Hľadať
Viac
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.