Geniálne filmové drámy, kriminálky a thrillery. Tu sú tie najlepšie svojej dekády.
Naša rubrika You must Watch sa presunula do 90. rokov. Z tejto dekády sme si naposledy predstavili tie najzaujímavejšie sci-fi, hororry a akčné filmy. Tentoraz sa budeme zaoberať ambicióznejšími kúskami. Pripomenieme si totiž slávne drámy, kriminálky a thrillery tejto dekády.
Mafiáni (Goodfellas, réžia: Martin Scorsese, 1990)
Scorsese nepoľavil ani v tomto desaťročí a naďalej prinášal jednu pecku za druhou. Mrazivý pohľad do zákulisia newyorskej mafie je ukážkou filmárskeho talentu, aký dostane do vienka málokto. Krv, drogy, nepredvídateľní hrdinovia a jeden z najlepších filmov svojho žánru.
Divokosť v srdci (Wild at Heart, réžia: David Lynch, 1990)
David Lynch si romantiku predstavuje inak než bežná časť populácie. Ako vlastne väčšinu vecí. Ak teda hľadáte netradičnú love story plnú úchylností, ste na správnej adrese. Žánrovo otvorené dielo môžete vnímať na rôznych úrovniach. Dojímavý príbeh lásky totiž funguje aj v parodickej rovine.
Hon na ponorku (The Hunt for Red October, réžia: John McTiernan, 1990)
Prvá a najlepšia adaptácia príbehov Jacka Ryana. Populárny hrdina (tentoraz s tvárou Aleca Baldwina) je tentoraz trochu v úzadí na úkor veliteľa ruskej ponorky.
Filmu to však iba prospelo. Sean Connery je totiž parádny. Špičkový politický thriller s geniálnou hudbou a pulzujúcim napätím. Odporúčame takisto pokračovania s Harrisonom Fordom.
Duch (réžia: Jerry Zucker, 1990)
Možno je to gýč, ale parádny gýč. Trio Patrick Swayze/Demi Moore/Whoopi Goldberg žiari a prináša vám neodolateľný mix romantiky, drámy a humoru. Dámy sú dojaté a aj chlapi si tu nájdu to svoje. Televízny evergreen pre všetky generácie.
Mys hrôzy (Cape Fear, réžia: Martin Scorsese, 1991)
Remeselne brilantný thriller s jednou z najvďačnejších príležitostí pre Roberta De Nira. Temný, mrazivý počin síce kvôli svojej žánrovej čistote nepatrí k absolútnemu vrcholu svojho tvorcu, no aj tak ponúka vynikajúci zážitok. Jeden z mála príkladov remaku, prekonávajúceho pôvodnú snímku.
Thelma a Louise (Thelma & Louise, réžia: Ridley Scott, 1991)
Tak trochu zabudnutá klasika. Nezvyčajne citlivá a pritom vizuálne strhujúca lahôdka s najkrajším záverom vo filmografii svojho tvorcu. Prvá oscarová nominácia pre Ridleyho Scotta a jednoznačne najlepší film reflektujúci ženskú emancipáciu. Geena Davis a Susan Sarandon sa pre tieto role narodili.
Mlčanie jahniat (Silence of the Lambs, réžia: Jonathan Demme, 1991)
Spoločné scény Jodie Foster s Anthony Hopkinsom už dávno patria do zlatého fondu a zvyšok filmu za nimi takmer nezaostáva. Pútavé pátranie, originálna atmosféra a neprestajné napätie. Škoda, že pokračovania sa už tak veľmi nevydarili. Nesmrteľná legenda.
J.F.K. (réžia: Oliver Stone, 1991)
Strhujúci konšpiračný thriller o vražde Johna F. Kennedyho patrí k vrcholom nielen svojho tvorcu, ale aj celého žánru. Úžasná filmárčina a skvelý Kevin Costner vás na vyše 3 hodiny zarazia do sedačky a vyvolajú pochybnosti o tom, či sa udalosti neodohrali práve takto.
Gauneri (Reservoir Dogs, réžia: Quentin Tarantino, 1991)
Už debut maniaka z videopožičovne ukázal, kde sú jeho najsilnejšie stránky. Brilantné dialógy, nechronologické rozprávanie, štýlová brutalita aj množstvo popkultúrnych odkazov. To všetko je tu skĺbené v úžasný celok. Kultovka, ktorá predznamenáva veľké veci.
Hra na plač (Crying Game, réžia: Neil Jordan, 1992)
Výnimočná a strhujúca dráma sa veľmi dlho tvári ako niečo iné, než v skutočnosti je. Žánrovo, myšlienkovo aj tematicky. Írske oscarové prekvapenie väčšina divákov pozná hlavne vďaka slávnemu dejovému zvratu. Kombináciu klasického politického thrilleru a neštandardnej romantiky by ste si nemali nechať ujsť.
Voľný pád (Falling Down, réžia: Joel Schumacher, 1992)
Voľnému pádu sa napriek svojim kvalitám a nábehu na menší kult nikdy nedostalo pozornosti, akú by si zaslúžil. A je to škoda. Michael Douglas tu podáva jeden zo svojich najlepších výkonov a celý film je ukážkou prvotriednej žánrovky s neprehliadnuteľným presahom, ktorý je postupom času ešte výraznejší než v dobe vzniku.
Utečenec (The Fugitive, réžia: Andrew Davis, 1993)
Svižná, napínavá a našliapaná televízna trvalka. Harrison Ford exceluje a Tommy Lee Jones v jeho pätách je ešte lepší. Seagalovský režisér Andrew Davis prekročil svoj tieň a naservíroval parádnu jazdu s niekoľkými nezabudnuteľnými scénami.
Schindlerov zoznam (Schindler´s List, réžia: Steven Spielberg, 1993)
Najoceňovanejšie a najosobnejšie dielo režisérskej legendy je snímkou, ktorú proste musíte vidieť. Vyše trojhodinová ukážka dokonalého filmárskeho remesla a mimoriadne strhujúcej epizódy z čias z 2. svetovej vojny neupadne do zabudnutia už len kvôli svojej dôležitosti.
Forrest Gump (réžia: Robert Zemeckis, 1994)
Jedno z najmilovanejších a najkrajších diel kinematografie. Zemeckis s Tomom Hanksom pripravili filmovým fanúšikom tú najkrajšiu možnú filmovú bonboniéru. Kam do nej siahnete, čaká vás nádherná scéna alebo nezabudnuteľný moment.
Pulp Fiction - Historky z podsvetia (Pulp Fiction, réžia: Quentin Tarantino, 1994)
Tarantino redefinoval americký nezávislý film a stal sa (ako sám tvrdí) adjektívom. Pocta brakovej kultúre má tony nezabudnuteľných hlášok, cool situácií a geniálne obsadenie. Dopad titulu bol obrovský, rovnako ako počet jeho napodobovateľov. Originál je však iba jeden.
Leon (réžia: Luc Besson, 1994)
Asi najlepší Bessonov titul ponúkol životnú šancu Jeanovi Renovi, ďalšiu príležitosť Gary Oldmanovi a najmä objavil pre kinematografiu Natalie Portman. Pôsobivý neo - noir očarí skvelými postavami, atmosférou aj príbehom. Výnimočný film a takisto odporúčame Director´s Cut.
Výkupenie z väznice Shawshank (The Shawshank Redemption, réžia: Frank Darabont, 1994)
V mnohých diváckych rebríčkoch jeden z najlepších filmov histórie to pri uvedení nemal ľahké. Producenti totiž nezvládli kampaň a v kinách prepadol. Veľmi rýchlo si však začal získavať fanúšikov a ešte rýchlejšie za z neho stala novodobá klasika. Nádherný príbeh, úžasné spracovanie, parádne herecké výkony.
Kasíno (Casino, réžia: Martin Scorsese, 1995)
Zákulise kasín je rovnako brutálne ako to mafiánske. Možno aj preto, že idú ruku v ruke. Ďalšia Scorseseho fascinujúca sonda do brutálneho sveta moci, peňazí a násilia nestíha ani na sekundu nudiť. Aj napriek trojhodinovej stopáži.
Sedem (Seven, réžia: David Fincher, 1995)
Jedno zo základných diel psychothrilleru má čo ponúknuť aj vo viacerých vrstvách. A čerešničkou na torte je famózny záver, ktorý nezmazateľne vstúpil do dejín. Obrovská lahôdka po scenáristickej, hereckej a najmä režijnej stránke. Ak vám tento skvost doteraz unikal, je najvyšší čas to napraviť.
Obvyklí podozriví (The Usual Suspects, réžia: Bryan Singer, 1995)
Rafinovaný thriller sa preslávil najmä vďaka svojmu finále. Málokto však spomína, že podobne vydarený je tento počin v celej svojej dĺžke. Jednému z najväčších prekvapení modernej kinematografie tak predchádza rovnako geniálny film. Temný, nepredvídateľný ale aj čierno-humorne vtipný.
Neľútostný súboj (Heat, réžia: Michael Mann, 1995)
Úžasné technicky, herecky aj režijne. Neskôr sa výstavbou filmu inšpirovalo mnoho skvelých tvorcov. Napríklad Christopher Nolan v Temnom rytierovi. Prestrelka v uliciach Los Angeles je nezabudnuteľná, rovnako ako prvé stretnutie dvoch legiend Al Pacina s Robertom De Nirom pred kamerou.
Statočné srdce (Braveheart, réžia: Mel Gibson, 1995)
Opus Magnum Mela Gibsona. Historické veľkofilmy to nemali v 90. rokoch na ružiach ustlané, no slávny búrlivák dokázal aj napriek tomu naplno zabodovať. Dĺžka je možno trochu prestrelená, väčšinu času však ide prvotriedny kúsok s veľkými akčnými scénami aj emóciami.
Apollo 13 (réžia: Ron Howard, 1995)
Rekonštrukcia skutočného príbehu patrí medzi tie skvelé Hollywoodske veľkofilmy, ktoré dokážu strhnúť kohokoľvek, aj keď viete, ako to celé dopadne. Hviezdny kasting si okamžite získa vaše sympatie a od legendárnej hlášky "Houston, máme problém" budete prikovaní v sedačke.
Fargo (réžia: Joel Coen, Ethan Coen, 1996)
Slávnu čiernohumornú krimi určite mnoho z vás pozná z nedávneho rovnomenného seriálu. Netreba však zabúdať, že pred dvadsiatimi rokmi vznikol tento skvost. Vizuálne podmanivý, príbehovo strhujúci, herecky úžasný a navyše okorenený množstvom nezabudnuteľných scén.
L.A. - Utajené skutočnosti (L.A. Confidental, réžia: Curtis Hanson, 1997)
Štýlový neo - noir so skvelou atmosférou, vynikajúcim scenárom a brilantným kastingom. Komplikovaný prípad zamotá skupine detektívov hlavu, rovnako ako vám. Takto precízne, napínavé a nejednoznačné filmy sa v súčasnosti v štúdiovom systéme už netočia.
Život je krásny (A Life is Beautiful, réžia: Roberto Benigni, 1997)
Hrôzy vojny sa dajú zobraziť aj ľudskosťou a humorom. Presne na túto divokú kombináciu stavil taliansky komik. A podmanil si divákov aj oscarovú akadémiu.
Hrôzy holokaustu sa striedajú s grotesknými scénami, vďaka čomu vznikol veľmi dojímavý počin. Pre jednu skupinu vypočítavá limonáda, pre ďalšiu hlboký zážitok. Medzi koho sa zaradíte je na vás.
Titanic (réžia: James Cameron, 1997)
Fenomén, ktorý ste (snáď) všetci videli. Brilantná filmárčina po každej stránke, korunovaná fantastickými hereckými výkonmi. Absolútne zaslúžený divácky ošiaľ zabezpečil tomuto megalomanskému projektu na dlhú dobu rekordné tržby histórie.
Dobrý Will Hunting (Good Will Hunting, réžia: Gus Van Sant, 1997)
Ben Affleck a Matt Damon neboli spokojní so scenármi, ktoré dostávajú, tak si napísali vlastný. A zvyšok je história. Krásny ľudský príbeh sa stal hitom, zo svojich autorov spravil (nielen) herecké hviezdy a Robinovi Williamsovi poskytol jednu z najvďačnejších úloh jeho kariéry. Takto má vyzerať malý, veľký film.
Kult hákového kríža (American History X, réžia: Tony Kaye, 1998)
Natáčanie tejto kultovky bolo nesmierne komplikované. Režisér bol pred dokončením odvolaný a postprodukcia bola jeden obrovský chaos. Dokonca došlo aj na súd.
To nás však nemusí zaujímať. Táto sonda do života bývalého neonacistu je totiž skvelým počinom s geniálnym výkonom Edwarda Nortona. Silný odkaz, ktorý by nemal minúť nikoho, či už na rómov pľujete alebo proti nim nič nemáte.
Zachráňte vojaka Ryana (Saving Private Ryan, réžia: Steven Spielberg, 1998)
Strhujúca sekvencia vylodenia v Normandii patrí k absolútnym vrcholom kinematografie a ani zvyšok diania na plátne za ním príliš nezaostáva. Krutosť, ľudskosť aj nezmyselnosť vojny je tu ukázaná v dokonalom remeselnom prevedení. Jedna z najväčších oscarových krívd.
Tenká červená čiara (Thin Red Line, réžia: Terrence Malick, 1998)
Úplne odlišný pohľad na vojnu ako v prípade Ryana. Malick sa po dvadsiatich rokoch vrátil za kameru a pripravil pre divákov očakávajúcich ďalšiu akčnú pecku studenú sprchu. Jeho dielo je pomalé, meditatívne a filozofické. To však neznamená, že nestojí za pozretie.
Americká krása (American Beauty, réžia: Sam Mendes, 1999)
Skvelý pohľad na americké malomesto a debut ako lusk. Mendes hneď na prvý pokus stvoril klasiku, triumfoval na Oscaroch a producentov potešil tržbami. Nemilosrdná satira s fantastickým Kevinom Spaceym dokáže pobaviť tým viac, čím viac máte odžité.
8 MM (réžia: Joel Schumacher, 1999)
Excelentný thriller od scenáristu Seven. Temný príbeh odohrávajúci sa vo svete pornopriemyslu je depresívny, nadupaný aj prekvapivý. Záverečný akt sa navyše uberá cestičkami, na aké vo vysokorozpočtovej kinematografii nie sme zvyknutí. Jeden z najlepších kúskov Nicolasa Caga.
Zelená míľa (The Green Mile, réžia: Frank Darabont, 1999)
Po Shawshanku to Darabont nemal jednoduché. Musel totiž dokázať, že jeho majstrovký debut nebola náhoda. A podarilo sa mu to na výbornú. Vyše trojhodinová adaptácia Stephena Kinga je vhodná na viac zhliadnutí. Tom Hanks proste v 90. rokoch nešliapal vedľa.
Eyes Wide Shut (réžia: Stanley Kubrick, 1999)
Posledné dielo Stanleyho Kubricka ponúklo vďačnú príležitosť hviezdam formátu Toma Cruisa a Nicole Kidman. Rekordne dlhé natáčanie prinieslo ovocie a rozlúčka jedného z najväčších tvorcov histórie stojí za to. Pomalé, podmanivé, so silnou atmosférou a sexuálnym napätím.
Klub bitkárov (Fight Club, réžia: David Fincher, 1999)
Kontroverzne prijatý projekt si nakoniec získal aj množstvo neprajníkov na svoju stranu. Klubová záležitosť od veľkého štúdia, za veľký rozpočet s najväčšími hviezdami, totiž nie je bežná Hollywoodska prax. Formálne dokonalé, príbehovo prekvapivé ale aj morálne pochybné majstrovské dielo.
Určite sa nedostalo na všetky vydarené snímky tohto druhu, ale aj im sa neskôr budeme na našich stránkach určite venovať. Najbližšie si však predstavíme najlepšie westerny, komédie, rodinné a dobrodružné snímky tohto mimoriadne vydareného obdobia.