Pravidlá hry sa menia a Westworld pokračuje v kvalitatívnom trende posledných epizód. Máme sa na čo tešiť!
Seriálová pecka Westworld z produkcie HBO sa opäť vracia na naše obrazovky. V roku 2016, kedy bol seriál uvedený, zaznamenal obrovskú divácku návštevnosť a čoskoro sa o ňom začalo hovoriť ako o plnohodnotnom nástupcovi Game of Thrones, s ktorým sa rozlúčime už na budúci rok.
Námet o zábavnom parku plnom robotov a otázky zaoberajúce sa myšlienkou nadobudnutia akéhosi sebauvedomenia v umelých telách rozkresali oheň v srdciach mnohých divákov.
Desaťdielna prvá séria spočiatku predstavila postavy a ich dejové linky, avšak čoskoro začala servírovať rôzne tajomstvá a zvraty, ktoré nás nechali zízať na obrazovku s otvorenými ústami. Prešli však dva roky a samotný príbeh už v našich hlavách nie je až taký čerstvý, a preto sme pre vás pripravili rekapitulačný článok.
V posledných momentoch seriálu sme sledovali Maeve, ako sa rozhodla vyhľadať svoju dcéru, ale aj Fordov rozpútaný chaos končiaci ako krvavé jatky. Maze sa napokon začal interpretovať ako metafora pre hľadanie uvedomelosti.
Dolores, ktorá Maze rozlúštila a dokázala sa vzoprieť sama sebe, pričom zastrelila Forda, sa stala vodcom rebélie. Pozrime sa ale na čerstvú epizódu.
Pozor, nižšie sa nachádzajú spoilery!
Ako bolo uvedené vyššie, finále prvej série sa nieslo v hustom napätí a živom tempe. Už od úvodnej znelky tempo neklesá a stretávame sa s Bernardom, ktorý sa stáva hlavným terčom nášho diváckeho záujmu.
Jednotlivé postavy sa ale nachádzajú roztrúsené po parku a v krátkych časových úsekoch spoznávame ich osudy a následky veľkolepého masakru.
Scény som osobne hltal jednu za druhou, a to nie len preto, že by som sa chcel s postavami opäť stretnúť a spoznať ich plány či cestu, ktorú budú v najbližších epizódach nasledovať. Bol to práve scenár a brilantne vystavané dialógy plné metaforických vsuviek, lahodiacich ľudskému uchu.
Nepoľavuje sa ani na brutalite. V rozmedzí hodinovej stopáže sa vraždí a strieľa jedna radosť, pričom vám z niektorých scén môže prísť nevoľno. Do parku jednoducho prichádza revolúcia a jednotlivé postavy nemôžu rátať s tým, že ich činy ostanú nepovšimnuté.
V posledných článkoch sme si načrtli aj prítomnosť parku s názvom Shogun World. Áno, parkov existuje viac než jeden a sú očíslované (Westworld ako hlavný park zastáva prvé miesto a spolu ich je minimálne šesť), no a hoci sa novinky ešte nedočkáme, tvorcovia nám pred oči kladú prvú nápovedu, ktorou je nájdené telo tigra.
Ak sa tiger dostal do Westworldu, aká je šanca, že Shogun World a prvý menovaný spolu hraničia? Teórie zahrňujú fakt, že možných šesť parkov je usporiadaných do kruhu, pričom v strede sa nachádza akási základňa.
Rovnako tak sa dozvedáme dlho zatajovanú lokáciu parku. Westworld sa napokon nachádza na ostrove a je celkom pravdepodobné, že Fordov čin ovplyvnil aj chod ďalších parkov. Ale tento fakt sa zrejme dozvieme až neskôr.
Otázkou naďalej ostáva aj nasledovné: Ak sa jeden z výtvorov dostal z druhého parku do Westworldu, môžu sa tak jednoducho pohybovať aj návštevníci? Stále sa však pohybujeme len v širokom a pomerne všeobecnom bádaní. Po prvej epizóde a posledných traileroch zatiaľ nevieme prakticky nič dôležité ohľadom Shogun Worldu.
V epizóde sa vo veľkom spomenulo a zároveň rozoberalo meno Peter Abernathy. Nám je už z prvej série nadovšetko jasné, že ide o otca Dolores. Peter mal v seriáli malú, avšak dôležitú rolu. Prečo ho však chce samotný Delos na oplátku za záchranu?
Abernathy bol ešte v prvej sérii rozobratý a jeho mozog vyprázdnený od všetkých informácií a spomienok. Jeho telesná schránka mala totiž obsahovať dostatok priestoru, aby doň Charlotte Halle uploadla dáta parku zozbierané počas 35 rokov, po ktorých firma Delos tak túži.
Ale poďme po poriadku pomocou menšej rekapitulácie. Robert Ford v prvom rade za žiadnych okolností nechcel, aby sa jeho vytvorený kód, podľa ktorého roboty fungujú, dostal na svetlo sveta. Uistil sa, aby výtvory nedokázali vysielať informácie mimo parku a vytvoril systém ukladania dát na princípe lokálneho ukladania.
Vyššie spomenutá Charlotte sa kódu chcela zmocniť, aby ho Ford pred svojou rezignáciou nevymazal, čím by spôsobil Delosu absolútnu deštrukciu.
Charlotte sa s Bernardom spojí krátko po vypuknutí chaosu. Pridávajú sa k nim aj ďalšie preživšie jednotky, avšak tie čoskoro spadnú do pasce. Dvojica preto hľadá iný vchod a Bernard v podzemí spoznáva biele chodiace drony, ktorých bežná rutina je odstraňovanie mozgov z výtvorov.
Z tejto tajnej skrýše sa Charlotte dokáže spojiť s Delosom. Spoločnosť ale na oplátku chce Abernathyho spolu s uloženými dátami. V jednej pasáži seriálu, v ktorej preskakujeme dva týždne dopredu, vidíme na horizonte loď. To zrejme znamená, že Bernardova programovacia schopnosť eventuálne dokázala lokalizovať Abernathyho a prichádza záchrana.
Mimo iného sa v epizóde spomenuli akési dvere (the door). Rozlúsknutie hádanky s názvom Maze sme si vysvetlili už vyššie a na rad prichádza ďalší kúsok skladačky. V jednej zo scén pozorujeme Williama, teda muža v čiernom, ako sa stretáva s mladou verziou Forda. Malý chlapec ho informuje, že následky každej akcie sú skutočné.
Taktiež mu vysvetľuje, že v tejto novej hre sa musí dostať von. Nájsť dvere. A je určená presne preňho – začína na konci a končí na samotnom začiatku. V nasledujúcej spleti dialógov Ford dopĺňa, že hra si ho nájde.
Chaos bol len začiatkom Robertovho príbehu, a preto by nebolo podivné, ak by jeho plány zahrňovali veľkolepý únik výtvorov z parku pomocou oných dverí. Labyrint však bola len metafora a dvere samotné ňou môžu byť tiež. Opäť sa len domnievame a zatiaľ nevieme posúdiť, čo môže byť pravda a čo naopak len ilúzia.
Poslednou záležitosťou, ktorú si spomenieme, je záverečný zvrat. Dva týždne po prepuknutom chaose sú takmer všetky výtvory v parku mŕtve, a to rukou zmäteného Bernarda. Fordova smrť, Dolores zabíjajúca svoje okolie, snaha Maeve nájsť dcéru či Williamova nová hádanka sa v epizóde odohrávajú v podstate vo flashbackoch.
Barnard sa na začiatku dielu zobúdza na pláži obklopený členmi Delosu, spomínate? Postavy z parku sú v podstate mŕtve, avšak my vieme, že sa ich informácie ukladajú. Takisto sme zistili, že sú navzájom prepojené a vedia spolu komunikovať pomocou akejsi siete.
Rozsah Fordovho naratívu sa zdá byť oveľa obsiahlejší, komplexnejší a do rozlohy väčší. Pamätáme si, ako s pomocou veľkých strojov menil okolie k svojmu obrazu. No okrem “objaveného“ mora slúžiaceho ako cintorín je možné, že samotný Bernard je len figúrkou na bojovom poli ovládanou nitkami. Objavuje sa stále viac a viac tajomstiev.
Pravidlá hry sa menia a hlavné postavy majú nové ciele. Na povrch vyplýva ešte viac otázok týkajúcich sa práve onoho tragického večera a isté je len jedno. Park nikto neovláda.
Prvá epizóda ako celok odsýpa svižne a vďaka nulovým dejovým odbočkám či absencii príbehovej vaty nenudí ani chvíľu. V doprovode soundtracku je neustále cítiť napätie a na jej samotnom konci zažívame priam euforický nával zimomriavok, pretože majstrovskí tvorcovia naozaj vedia, čo robia.
Osobne mám pocit, že sa pohybujeme len na povrchu gigantickej prepletenej mozaiky udalostí a existuje ešte mnoho nejasností, ktoré nám budú v nasledujúcich týždňoch zamestnávať hlavu. Stále je predsa čo objavovať. Druhá séria začína z ostra, tak si na ňu nezabudnite vyhradiť čas.