Viac ako 150 Američanov bolo požiadaných, aby z pamäti nakreslili známe logá značiek. Ako by si obstál ty?
Logá sú najrýchlejší a najefektívnejší spôsob, akým rozpoznať značku. Práve preto špičkové firmy a globálne korporácie kladú veľký dôraz na ich dizajn. Logo predstavuje akúsi vizuálnu reprezentáciu celej firmy. V súčasnosti sa takmer všade stretávame s logami rôznych firiem, ktoré majú za účel ich identifikovať, reprezentovať a samozrejme by mali byť aj ľahko zapamätateľné.
Signs.com zostavil prieskum, kde umiestnil 10 najpopulárnejších log na konečný test: 156 Američanov bolo požiadaných, aby z pamäti nakreslili logá značiek ako Apple, Adidas, Ikea, Starbucks či Burger King. Pod názvom "Branded in Memory" sa v experimente zobrazila presnosť výsledných výkresov na jednoducho zostavených grafoch s niektorými dosť prekvapujúcimi výsledkami.
Napríklad pri logu Apple, jeden z troch ľudí nesprávne nakreslil stonku a 8 % účastníkov používalo modrú farbu na kreslenie loga Adidas, hoci samotné logo je úplne čierne. Takisto takmer polovica respondentov si myslí, že morská panna z loga Starbucksu nemá korunku.
Výsledky dokazujú aj fakt, že ľudia majú pomerne dobrú pamäť na farby loga. Približne 80% recipientov pri kreslení vybralo správne farebné palety, zatiaľ čo tvary a iné prvky sú už pre ľudí ťažšie zapamätateľné.
Keď sa logo značky v priebehu času mení, istá časť ľudí nesprávne spája starú s novou verziou. Rovnako, keď sa niekedy pri reklamách vyskytujú silné symboly, ktoré sa ale v logu nenachádzajú, majú ľudia tendenciu spájať ich s logom danej značky (napr. spájanie symbolu koruny so značkou fastfoodových reťazcov Burger King).
Celkovo sa len 16 % ľudí svojimi náčrtmi priblížilo dokonalému logu a 37 % ľudí dokázalo načrtnúť aspoň najpodstatnejšie body loga. Ako by sme očakávali, čím zložitejšie je logo, tým menej je pravdepodobné, že si ho ľudia úplne zapamätajú.
Všetky výsledky experimentu a celú štúdiu nájdeš tu.