Aj keď sa táto sci-fi snímka od slávnej režisérskej legendy teší obrovskému diváckemu úspechu, porovnávaniu s knihou sa rozhodne nevyhla. Akých veľkých zmien sme sa na plátne dočkali?
Premiéra sci-fi snímky Ready Player One, ktorá vychádza z populárnej a rovnomennej knižnej predlohy od autora menom Ernest Cline, je už niekoľko málo dní za nami a v redakcii nás jej úspech nesmierne teší (našu nadšenú recenziu nájdete tu). Koniec koncov, niektorí z nás zašli do kina hneď niekoľkokrát.
Pri filmových adaptáciách kníh a ďalších iných diel sme si ale veľmi dobre zvykli, že sa na strieborné plátna väčšinou nezmestí všetko to, čo by sme si tam ako znalci predlohy želali. Aj preto boli mnohí diváci po celom svete so svojimi očakávaniami opatrnejší.
A hoci sa dozaista našla aj hromada ľudí, ktorí odchádzali z kinosál sklamaní, na našu radosť prevládajú práve tie spokojné reakcie. Samozrejme, veľký podiel má na tom legendárny režisér Steven Spielberg. Ten pri tvorbe Ready Player One dokonca úzko spolupracoval sa samotným Clineom, ktorý je uvádzaný ako spoluscenárista.
Výzva to určite nebola jednoduchá, obaja páni však svoju prácu zvládli na jednotku a aj napriek viacerým zmenám či dokonca vymazaniam niektorých knižných podzápletiek doručili funkčný, hravý, akčný aj zábavný príbeh plný zaujímavých postáv a easter eggov. O tých ste sa mohli dočítať aj v našom nedávnom rozsiahlom článku.
V tom dnešnom sa im už ale venovať nebudeme a namiesto toho si detailnejšie posvietime na tie najväčšie príbehové rozdiely medzi predlohou a filmom, s ktorými sa niektorí návštevníci kina jednoducho nedokázali zmieriť. Poďme teda na to.
V nasledujúcich riadkoch sa nachádzajú spoilery z knihy aj filmu Ready Player One!
Wade je vo filme ďaleko odlišnejší
Ako nám bolo ukázané na plátne, Wade Watts už od začiatku naplno zarezáva v súťaži o medený kľúč a očividne má aj dostatok prostriedkov na to, aby si mohol dovoliť slušnú výbavu aj svoj milovaný DeLorean DMC-12. Na prvých stránkach knihy ale spoznávame iného Wadea.
Ten je totiž pri hľadaní Hallidayových kľúčov znevýhodnený, pretože si jednoducho nemôže dovoliť pátrať po nich. Snímka ho síce vykresľuje ako chudobného, zdá sa však, že na rozdiel od predlohy má k dispozícii oveľa viac prostriedkov.
Keď ho na plátne vidíme prvýkrát vstupovať do OASIS, vyskočí na bežecký pás vo svojom úkryte a začne putovať virtuálnym svetom. No knižný Wade by najprv musel stráviť nejaký čas na modifikovanom cvičebnom bicykli, vďaka ktorému by si vyrobil dostatok energie na pripojenie.
K poriadnym finančným príjmom sa dostane až vďaka sláve. Tú získa potom, čo ako prvý užívateľ OASIS nájde medený kľúč. Začne teda propagovať rôzne značky pod svojou prezývkou Parzival a získa pravidelný príjem, pričom pravú identitu si pred verejnosťou aj naďalej stráži.
V knihe tak nenastala situácia z nočného klubu, kedy IOI zistilo jeho skutočné meno Wadeovým nedopatrením. IOI však jeho identitu aj tak odhalí a takisto dôjde kvôli tomu k výbuchu obytných veží s obyvateľmi. Stránky predlohy sú po tomto incidente značne ponurejšie.
Wade je na úteku, ukrýva sa a zo skutočného sveta je takmer úplne odstrihnutý. Obstará si falošnú identitu, nový byt a všetok čas trávi v OASIS. Trpí depresiami a nikdy nevychádza von, pretože si všetko potrebné objednáva prostredníctvom kuriéra. Dokonca aj virtuálne prostitútky.
Taktiež na nejaký čas preruší kontakt s Aechom, so svojím najbližším priateľom. Čítanie je to rozhodne zaujímavé, no vynechanie týchto pasáží vo filme sa zdá byť správnym rozhodnutím. Aj vzhľadom na prístupnosť PG-13.
Hľadanie Hallidayovho easter eggu je v snímke oveľa zjednodušené
Výrazných zmien sa oproti knižnej predlohe dočkali aj jednotlivé úlohy, ktoré mali hráčov priviesť k medenému, nefritovému a nakoniec krištáľovému kľúču, pričom drasticky okresané boli aj tri magické brány. Keď Wade vyhrá epické závody na začiatku snímky, kľúč okamžite použije na odomknutie ďalšej nápovedy.
Na stránkach kníh je to však o čosi zložitejšie, pretože po získaní kľúča musel hráč pomocou nápovedy nájsť ešte aj samotnú bránu a splniť úlohu v nej, aby vôbec dostal vodítko k nasledujúcemu kľúču.
Parzival tak v predlohe obdrží medený kľuč potom, čo porazí Acereraka (postava zo stolovej hry Dungeons & Dragons) v arkádovej videohre s názvom Joust. Hádanka z kľúča ho potom zavedie do virtuálnej repliky Hallidayovho domova v Middletowne, kde musí prejsť videohru Dungeons of Daggorath.
Až potom sa pred ním odhalí prvá brána, a to konkrétne v plagáte k sci-fi thrilleru WarGames. Po vložení medeného kľúča do dierky sa ocitne v koži postavy Matthewa Brodericka a musí v správnom čase aj v správnom znení vyrieknuť všetky jeho filmové repliky. Akonáhle splní aj túto výzvu, dostane indíciu k nefritovému kľuču.
Druhá knižná úloha síce nemala so snímkou The Shining spoločné vôbec nič, Spielberg sa však predlohy v tomto prípade predsa len v niečom držal. Nefritový kľúč totiž ako prvá aj tentokrát našla práve Art3mis.
Parzival ale stále tápal, keďže užívatelia z prvých miest na výsledkovej tabuli hrali sólo a rozhodne nespolupracovali tak úzko, ako vo filme. Koniec koncov, víťaz mohol byť iba jeden. Po Art3mis sa k druhému kľúču dostal aj Aech. Ten sa následne rozhodol Parzivalovi pomôcť.
Poslal mu teda obrázok, vďaka ktorému hlavný hrdina zistil, že sa nefritový kľúč nachádza na planéte Frobozz, kde treba vyriešiť textovú adventúru menom Zork. Parzival získal nefritový kľúč obalený v striebornej fólii.
Tá ho zaviedla do repliky Tyrellovej budovy z kultového Blade Runnera a po vložení kľúča do zariadenia s názvom Voight-Kampff, ktoré sa využívalo na odhaľovanie replikantov, otvorí druhú bránu. Tam z perspektívy prvého pohľadu prejde arkádovú videohru Black Tiger a získa vodítko k poslednému kľúču.
Parzival vďaka svojim znalostiam kapely Rush okamžite vie, že krištáľový kľúč nájde na mieste zvanom The Temples of Syrinx (je to skladba z albumu 2112). Vo vnútri chrámu za vodopádom vytiahne zo skaly gitaru Gibson Les Paul, a tá sa po položení na oltár zmení na tretí, krištáľový kľúč.
No namiesto ďalšej nápovedy sa tentokrát objaví iba písmeno A, jasne indikujúce, že posledná brána sa nachádza na hrade Anorak. Ešte v The Temples of Syrinx však Parzival stihol odhaliť skrytý odkaz, ktorý mu prezradil, že otvorenie finálovej brány vyžaduje až troch držiteľov krištáľových kľúčov.
Na porazenie záverečnej brány musel Parzival prekonať Hallidayovo najvyššie skóre v arkádovej hre Tempest a taktiež v reálnom čase odrapotať repliky kráľa Artuša či ďalších postáv z filmu Monty Python and the Holy Grail, presne ako v prípade vyššie spomínaného Matthewa Brodericka vo WarGames.
Rola Ogdena Morrowa bola v knižnom príbehu väčšia
Na strieborných plátnach sme si postavu Ogdena užili v podstate až na konci, keď pribehol za Wadeom s právnikmi a ukázalo sa, že bol po celý čas kurátorom v budove Hallidayovho virtuálneho denníka. Dal síce Parzivalovi extra život, na stránkach Clineovej predlohy bol však do súťaže zapojený viac.
Bol to totiž práve jeho čarodejnícky avatar, ktorý si s ľahkosťou poradil s jednotkami IOI, útočiacimi na Parzivala a Art3mis v nočnom klube. No keďže nepozvaní šestkári narušili Ogovu masívnu narodeninovú oslavu, jeho útok na nich je absolútne pochopiteľný. To ale nie je všetko.
Ogden neskôr sám skontaktoval Parzivala spolu s ostatnými top hráčmi a ako útočisko pred život ohrozujúcimi agentmi IOI im ponúkol svoj dom v Oregone, odkiaľ sa mohli v bezpečí napojiť do OASIS a zúčastniť sa záverečnej bitky pred hradom Anorak.
A čo sa Hallidayovho virtuálneho denníka týka, ten v predlohe Ready Player One predstavoval skutočnú knihu. Postava kurátora bola tak vymyslená pre potreby Spielbergovho filmu. Mimochodom, Parzival získal extra život zahraním perfektnej hry v Pac-Mananovi na planéte Archaide.
Film predstavil viac záporákov
Začnime I-R0ckom. Ten sa v knihe naozaj nachádza, no jeho rola je oproti filmu oveľa menšia. V Clineovej predlohe ho čitateľ spoznáva ako obyčajného známeho Aecha a Parzivala, ktorý sa ich neúspešne snaží vydierať, aby zistil umiestnenie medeného kľúča.
Naopak, na veľkom plátne je viac zapojený do IOI a ich pokusov vypátrať Wadea. Navyše, Nolan Sorrento od neho získal artefakt Orb of Osuvox, schopný vygenerovať nezničiteľné silové pole. Detaily použitia Orbu boli taktiež zmenené.
A hoci šestkári a ich snaha nájsť kľúče ostávajú viac-menej verné predlohe, vo filme sme mohli na strane IOI vidieť aj viaceré ženské postavy. Okrem niekoľkých expertiek na Hallidaya si však najväčší priestor ukradla agentka menom F’nale Zandor. V knihe by ste ju ale hľadali márne.
Navyše, Samantha (v OASIS Art3mis) v predlohe od Ernesta Clinea nikdy nebola uväznená. Namiesto nej sa touto cestou vydal Wade, ktorý sa pod falošnou identitou nechal sám zatknúť, aby mohol zničiť IOI zvnútra.
Samantha má tak na filmovom plátne väčšiu dôležitosť (hackne Sorrentovu súpravu a zistí, ako vypnúť Orb of Osuvox), čo v rámci Spielbergovej adaptácie rozhodne nebolo na škodu veci.
V Clineovej knihe sa skutočný život odohráva v OASIS
Film nijako extra nerieši podrobnosti o tom, ako ľudia žijú, keď nie sú pripojení vo virtuálnom svete. Naznačuje síce, že trávia väčšinu svojho času v OASIS, neponúka ale žiadne podrobnosti. Na strane druhej, v úplnom závere zisťujeme, že ľudská závislosť je dostatočne silná na to, aby Wade vypol OASIS dvakrát týždenne.
V predlohe je však až bolestivo jasné, že ľudia sa takmer neodhlasujú. Obchod je riadený online a deti navštevujú školy vo virtuálnom svete. Knižná verzia OASIS dokonca oddelila tých chudobnejších od zbytku vďaka vysokým cenám za prepravu vo virtuálnom svete.
Pátrať v OASIS po Hallidayovom easter eggu a každý deň kvôli tomu precestovať stovky virtuálnych kilometrov rozhodne nebolo bez financií jednoduché. V knižných riadkoch sa jednoducho aj tie najtriviálnejšie činnosti odohrávali v OASIS.
Ako je už naznačené o niekoľko viet vyššie, v Spielbergovej snímke si Wade uvedomuje hodnotu skutočného sveta, a tak ten virtuálny vypne každý týždeň hneď dvakrát. To by ale v predlohe nebolo možné, pretože podľa Clinea má v OASIS každodenný život obrovský význam.
Knižný Wade by však v prípade, že by sa mu veci ohľadom OASIS vymkli spod kontroly, stále mohol udrieť do veľkého červeného tlačidla, ktorým by tento rozsiahly virtuálny svet vypol raz a navždy.
Výrazné zmeny veľkej päťky
Filmová veľká päťka sa sústreďuje najmä na priateľstvo a tímovú prácu, avšak v predlohe bola väčšina gunterov (hráčov, ktorí svoju prítomnosť v OASIS zasvätili hľadaniu Hallidayovho easter eggu) výrazne súťaživejšia, pričom dávali prednosť pátraniu na vlastnú päsť.
V knihe tak členovia veľkej päťky pracovali takmer po celý čas sólo, teda až na pevnú dvojku tvorenú Daitom a Shotom. Spielberg ale týchto gunterov spojil pomerne rýchlo. Taktiež sa niektoré ich úlohy vymenili. Spomeňme napríklad situáciu z predlohy, kedy sa Parzival pokúša pozvať Art3mis na rande.
No z pohľadu filmu prevzala túto iniciatívu Art3mis, ktorá Parzivala vzala do nočného klubu a neskôr dokonca zariadila ich prvé stretnutie v skutočnom svete. Čitatelia ale veľmi dobre vedia, že k ich zoznámeniu v realite došlo až po skončení súťaže.
A hoci sú odhalenia skutočných identít niektorých hlavných postáv rovnako prekvapivé ako na stránkach predlohy (Samantha má na tvári veľké materské znamienko, Aech je žena čiernej pleti), významom ich avatarov sa už film, žiaľ, nezaoberá.
Snímka vôbec nerieši, že postavy sa môžu kvôli rase, pohlaviu či výzoru cítiť v realite menejcenne a výberom tých-ktorých avatarov chcú získať akúsi vnútornú silu a zároveň také isté možnosti vo svete OASIS, aké majú aj ostatní. Preto je napríklad Art3mis krásna a Aech má výzor muža.
Mnohý znalci knihy však budú dozaista súhlasiť s tým, že najväčšou zmenou zo všetkých si prešiel Daito, ktorého Ernest Cline nechal vo svojich riadkoch zavraždiť. V reálnom svete, nie v OASIS. IOI bolo rozhodnuté zabiť každého guntera, blížiaceho sa k víťazstvu. Taktiež plánovalo odstrániť aj zvyšok veľkej päťky.
Súboj Daita v Gundamovi proti Sorrentovi a jeho Mechagodzille sa teda nikdy nestal. Tejto úlohy sa v predlohe chopil Parzival, ktorý sa premenil na Ultramana. Okrem toho vyšlo najavo, že Daito a Shoto (vo filme Sho) v skutočnosti neboli príbuzní, iba blízki priatelia.
Ak ste sa dočítali až sem, máte u nás veľký plusový bod. Ako ste sa mohli v tomto obsiahlom článku presvedčiť, predloha Ready Player One rozhodne nie je iba divokou jazdou o tínedžerovi, ktorý je expertom na osemdesiate roky a túži zvíťaziť vo videohre.
Clineov knižný príbeh sa tiež sústredí na bohatý život v OASIS a skúma, ako táto virtuálna realita zmenila život nielen Wadeovi, ale aj iným hrdinom, pričom vrhá svetlo na súčasnú situáciu vo svete a viac vyzdvihuje dôležitosť interakcie medzi ľuďmi.
Na strane druhej, je pochopiteľné, že Spielberg v priebehu 140 minút nedokáže pokryť celý ten knižný svet, vývoj postáv či rozsah hľadania easter eggu. Legendárny režisér však látku poňal asi najlepšie ako mohol, príbeh skrátil a urobil ho prijateľnejším pre všetkých.
Zároveň odstránil zopár temnejších elementov, zjednodušil náročné výzvy a úplne vynechal aj niekoľko podzápletiek. No každá jeho zmena dáva dokonalý zmysel, takže klobúk dole. Ide totiž o skutočne dôstojnú adaptáciu s obrovskou dávkou srdiečka.
Teraz je ale rada na vás. Patríte k tej skupine divákov, ktorí najprv čítali knihu a potom sa vybrali do kina, alebo to bolo naopak? A ako sa vám samotná snímka páčila? Určite sa podeľte o vaše názory v komentároch.