Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Pozri si naše tipy na darčeky, ktoré by sme si kúpili aj my 🤩
25. marca 2018 o 19:36
Čas čítania 0:00
Michal Beňo

Príbeh Eiffelovej veže: 2,5 milióna nitov, robotnícke štrajky i pokusy o jej odstránenie

Príbeh Eiffelovej veže: 2,5 milióna nitov, robotnícke štrajky i pokusy o jej odstránenie
Zdroj: Wikimedia Commons
ZAUJÍMAVOSTI ARCHITEKTÚRA ZO SLOVENSKEJ A Z ČESKEJ REPUBLIKY FRANCÚZSKO HISTÓRIA
Uložiť Uložené

Zaujímavosti skrývajúce sa za stavbou známej parížskej dominanty.

V tomto článku si predstavíme proces vytvorenia najmladšieho, no zároveň najznámejšieho monumentu Paríža, ktorý v tomto roku oslavuje 129. narodeniny.

období osemdesiatych rokoch 19. storočia bol už Gustave Eiffel známym konštruktérom nielen vo Francúzsku, ale i za jeho hranicami. Preslávil sa predovšetkým ako špecialista na železničné mosty. Väčšina odborníkov vtedy obdivovala jeho známy oblúkový most cez rieku Douro v Portugalsku alebo jeho elegantnú obdobu v juhoafrickom Garabite. Aj preto sa práve na Eiffela obrátil sochár Auguste Bartholdi, aby mu pomohol so Sochou slobody, ktorá mala byť darom Francúzska Amerike k 100. výročiu vyhlásenia nezávislosti. Práve túto celosvetovo známu pamiatku sa snažili inžinieri z krajiny galského kohúta prekonať. Podarilo sa to však iba jednému. 

 

Príbeh Eiffelovej veže: 2,5 milióna nitov, robotnícke štrajky i pokusy o jej odstránenie
Zdroj: wikimedia.com, illustration by François Touranchet

V roku 1889 Francúzsko usporiada svoje 100. výročie Veľkej francúzskej revolúcie, pričom sa posnaží, aby sa pompéznosťou a kvalitou vyrovnalo najznámejšiemu americkému dňu. Prípravy sa rozbehli už v prvej polovičke osemdesiatych rokov. Hľadal sa priestor, kam veľkolepú akciu umiestniť a začalo sa uvažovať aj nad tým, čím obecenstvo ohromiť. Medzi inžiniermi bojujúcimi o túto lákavú zákazku sú aj Émile Nouguier a Maurice Koechlin, dvaja Eiffelovi spolupracovníci, ktorí deň čo deň premýšľajú, čo by výstave mohlo dodať potrebnú atraktivitu – napadne im vysoká veža.

Odporúčané
FOTO: Novostavba Nová Vajnorská má originálny vzhľad a perfektne dopĺňa zástavbu známej ulice. Čerešničkou je zelený vnútroblok FOTO: Novostavba Nová Vajnorská má originálny vzhľad a perfektne dopĺňa zástavbu známej ulice. Čerešničkou je zelený vnútroblok 8. decembra 2024 o 14:00

Neboli však prví. Takouto myšlienkou sa opakovane a z rôznych dôvodov neúspešne zaoberali stavitelia z Európy i v Spojených štátoch. Viac než mesiac spracúval Koechlin predstavu výpočtami a nákresmi, aby tak 6. júna 1884 zhotovil návrh „Veľkého pylónu tvoreného štyrmi mrežovými nosníkmi s odchýlenými pätami a vo vrchole sa zbiehajúcimi, spojenými v pravidelných intervaloch kokovými brvnami." Tento prvotný návrh 300 metrovej veže bol neznámy až do roku 1939, kedy Koechlin k výročiu jednej z architektonických výstav spísal Historické resumé o vzniku Eiffelovej veže.


Príbeh Eiffelovej veže: 2,5 milióna nitov, robotnícke štrajky i pokusy o jej odstránenie
Zdroj: wikimedia.com, illustration by Eugène Delacroix

Koechlin a Nouguier predložili návrh Eiffelovi, ktorý im však oznámil, že nemá v úmysle sa v tejto veci angažovať. Povolil ale, aby v projekte pokračovali, a tak sa inžinieri pustil do práce, pričom si na pomoc prizvali architekta Stephena Sauvestra. Ten pridal do prvého poschodia dekoratívny oblúk, do druhého pavilón a na vrchoľ veže malú kupolu. V tejto podobe sa návrh objavil na výstave dekoratívneho umenia na jeseň 1884.

Medzitým si inžinieri dali návrh patentovať. Eiffelovi sa ale vec rozležala v hlave. Zrejme si uvedomil, že byť tvorcom najvyššej stavby na svete s vlajúcou francúzskou vlajkou na vrchole je otázka veľkej prestíže. Svoje rozhodnutie tak nakoniec zmenil a v decembri od inžinierov patent kúpil. Keď potom v marci roku 1885 návrh oficiálne prezentoval, uvádzal ho ako projekt Gustava Eiffela vytvorený Mauricem Koechlinom a Émilom Nouguierem, inžiniermi firmy Eiffel a nezávislým architektom Stephenom Sauvestrom.

Príbeh Eiffelovej veže: 2,5 milióna nitov, robotnícke štrajky i pokusy o jej odstránenie
Zdroj: pixabay.com, photo by Pexels

I napriek tejto skutočnosti by bez Eiffela veža zrejme nikdy nestála. S príznačnou vytrvalosťou robí všetko pre to, aby bol návrh úspešný a realizovaný. Jeho talent, kontakty, popularita a nakoniec i peniaze spôsobili, že veža sa nakoniec postaví. V máji 1886 je vypísaný konkurz na stavbu svetového formátu, pričom tak s veľkým náskokom vyhráva 300 metrová železná veža štvorcového pôdorysu na Martových poliach. Medzi konkurenčnými projektami sa objaví všeličo - veža v indickom štýle, ktorej nosné piliere predstavujú železné slony, konštrukcia zdobená keramikou či stavba zložená výhradne z balkónov. Výstredné návrhy však Eiffelovu vežu neohrozili, nakoľko bolo viacmennej rozhodnuté ísť proti zabehnutým trendom a odvážne demonštrovať technologický pokrok holou kovovou konštrukciou.

 

Príbeh Eiffelovej veže: 2,5 milióna nitov, robotnícke štrajky i pokusy o jej odstránenie
Zdroj: pixabay.com, photo by pexels

Začiatkom roka 1887 Eiffel podpísal zmluvu, podľa ktorej dostane na stavbu 1 500 000 frankov (asi len pätina všetkých nákladov) pod podmienkou, že bude vežu spravovať 20 rokov, na čo sa následným vlastníkom stane mesto.

Odporúčané
FOTO: Silvester ako z rozprávky? Luxusná čierna chata z českých hôr ponúka nádherný výhľad na Sněžku FOTO: Silvester ako z rozprávky? Luxusná čierna chata z českých hôr ponúka nádherný výhľad na Sněžku 2. decembra 2024 o 17:00

Ako je známe, nie všetci boli názoru, že železný obor v centre hlavného mesta je dobrý nápad.. Niektorí architekti sa báli, že sa stavba zrúti, iní mali zas estetické námietky. Protestovali majitelia pozemkov, novinári a hlavne umelci. Tí dokonca spísali petíciu, ktorú podpísalo cez 300 francúzskych architektov, spisovateľov, maliarov, sochárov a iných ochrancov starého Paríža. Písalo sa v nej, že: „Goticky vznešený Paríž by nemal byť znesvätený bezúčelovou a monstróznou Eiffelovou vežou. Predstavte si, keď táto komická, gigantická veža, veľká ako komín továrne, ovládne Paríž a svojou barbarskou výškou rozdrví Notre Dame, Louvre, kupolu Les Invalides i Víťazný oblúk. Po 20 rokoch sa budeme pozerať len na ohavný tieň ešte ohavnejšieho stĺpu z čierneho kovu."

Príbeh Eiffelovej veže: 2,5 milióna nitov, robotnícke štrajky i pokusy o jej odstránenie
Zdroj: pixabay.com, pohot by Skitterphoto

Eiffel však trval na tom, že aj jemu ide o krásu Paríža a že veža bude hlavne „skvelou ukážkou pokroku, ktorý v tomto storočí učinilo inžinierske umenie". Filigránske tvary a výber materiálu podľa neho odhalia skryté spojenie stavby s prírodou, nakoľko boli vybraté z dôvodu tvrdých poveternostných podmienok. Maurice Koechlin pri kostre stavby vytvoril cez 1700 nákresov, na ktorých bolo viac než 18 000 detailov konštrukčných prvkov, ktoré sa vyrábali a čiastočne montovali v Eiffelových dielňach. Prefabrikáty sa potom loďou prevážali na stavenisko, kde sa pomocou nitov (ktorých je cez 2,5 milióna) montovali do finálnej podoby.

Príbeh Eiffelovej veže: 2,5 milióna nitov, robotnícke štrajky i pokusy o jej odstránenie
Zdroj: wikimedia.com, photo by Jebulon

Pracovalo so od skorého rána až do súmraku, po celý rok a za každého počasia. Eiffel zamestnával 80 až 250 robotníkov, ktorí mali skúsenosti s prácou so železom. Platil im na tú dobu nadštandardne dobre, pričom pre nich zriadil aj závodnú jedáleň, ktorá podávala jedlo priamo na veži. Tvrdo a bez milosti vymáhal dochádzku a profesionalitu. I napriek tomu sa však ani on nevyhol štrajku za zvýšenie platu pri rizikovej práci vo výške. Vďaka perfektnej príprave v projektovej kancelárii a v dielňach, rovnako ako organizácii na pracovisku, bola stavba za dva roky a dva mesiace hotová a 31. marca 1889 zaviala na vrchole hromozvodu trikolóra. I keď s podobonou stavbou neboli doteraz žiadne skúsenosti, nedošlo počas prác k žiadnemu smrteľnému úrazu.

Príbeh Eiffelovej veže: 2,5 milióna nitov, robotnícke štrajky i pokusy o jej odstránenie
Zdroj: wikimedia.com, illustration by unknown artist

„Nové znamenie Paríža, nový div sveta" - takto označil na svojej titulke Eiffelovku český časopis Světozor. Eiffel zvíťazil. Jeho veža sa stala vrcholom výročia Veľkej francúzskej revolúcie, od 15. mája do 6. novembra prilákala 2 000 000 turistov, ktorí tu utratili 6 509 901 frankov. Aj napriek úspechu však strávil Eiffel posledných 20 rokov života bojom proti demontáži stavby. Po poklese návštevnosti sa totiž uvažovalo, že v roku 1909, kedy Eiffelovi vyprší vlastníctvo, bude veža odstránená.

Odporúčané
Bol som v dedine, kde sa neuživí ani krčma. Legendárnu Cigeľku chcel kúpiť aj Baťa (Reportáž) Bol som v dedine, kde sa neuživí ani krčma. Legendárnu Cigeľku chcel kúpiť aj Baťa (Reportáž) 22. novembra 2024 o 9:30

Keď staviteľovi nepomohla argumentácia o národnej hrdosti, pustil sa úspešne do experimentu s rádiovým prenosom, čo sa ukázalo ako dobrý nápad, najmä za prvej a druhej svetovej vojny, keď tu bol umiestnený strategický vysielač. Zriadil tu aj meteorologickú a aerodynamickú stanicu. Dnes slúži Eiffelovka taktiež ako televízna veža a má i zariadenia pre leteckú navigáciu. Do roku 1930 to bola najvyššia stavba sveta. O necelých 18 metrov ju potom prekonal Chrysler Building v New Yorku.

Domov
Zdieľať
Diskusia