Zoznámte s najvýraznejšími klasikami, ktoré pomohli formovať Hollywood
Naša rubrika You must Watch pokračuje aj v novom roku. 70. roky znamenali pre americkú tvorbu určitý míľnik, preto sme sa pre tento diel rozhodli pre trochu odlišnú formu. Naplno totiž začala éra zvaná "nový Hollywood". O čo vlastne išlo, sa môžete dozvedieť v našom nedávnom článku. V ňom sme sa venovali historickým súvislostiam vzniku tohto trendu. Tentoraz si predstavíme samostatné filmy, najmä od tvorcov, ktorí sa prezývali "filmoví spratkovia".
Francis Ford Coppola
Krstný otec (The Godfather, 1972)
Krstný otec predstavoval všetko, proti čomu Coppola v Hollywoode bojoval a natočil ho jedine kvôli potrebe financií. Nakoniec v ňom však preukázal, prečo je majstrom a svoju tvrdohlavosť v ňom zúročil naplno. Podobne, ako v o dva roky mladšom, rovnako kvalitnom pokračovaní. Nesmrteľný titul s množstvom ikonických scén, hereckých hviezd a predzvesťou začiatku blockbusterov. Viac sme sa tejto legende venovali tu.
Rozhovor (Conversation, 1974)
Príbeh experta na odpočúvanie zamotávajúceho sa do labyrintu tajomstiev a vlastného strachu. Vynikajúci paranoidný thriller zo zlatého obdobia tohto subžánru. Pre niekoho možno príliš pomalá, no po celý čas vťahujúca, Genom Hackmanom úžasne zahraná štúdia človeka posadnutého svojou prácou.
Apokalypsa (Apocalypse Now, 1979)
Legendárny a v obrovských pôrodných bolestiach vznikajúci opus jedného z najväčších hazardérov svetovej kinematografie je povinnou jazdou pre každého. Dokonalá filmárčina a strhujúci príbeh je dostupný v dvoch rôznych verziách. Ktorej dáte prednosť, je na vás. My preferujeme pôvodnú kinoverziu, no tá o 50 minút dlhšia je takisto skvostom, akých je málo.
Martin Scorsese
Špinavé ulice (Mean Streets, 1973)
Autorská výpoveď s prvkami gangsterského filmu nechala prvýkrát vyniknúť výrazný Scorseseho rukopis. A okrem toho dostať do veľkého sveta aj Robeta DeNira a Harveyho Keitela. Drsná, neprikrášlená a strhujúca sonda ulíc mesta, ktoré nikdy nespí, síce oslovila kritikov, no skutočným hitom sa nikdy nestala.
Taxikár (Taxi Driver, 1976)
Vrchol Scorseseho tvorby v tejto dekáde. Existenciálny thriller so začínajúcou Jodie Foster a excelentným DeNirom je aj napriek malej diváckej prístupnosti obrovským kultom s niekoľkými legendárnymi sekvenciami. Trauma z Vietnamu je tu vyobrazená bez jediného záberu z vojnového pekla. To zosobňuje akurát život titulnej postavy v nočnom New Yorku. Výnimočný a nezabudnuteľný počin.
Brian DePalma
Sestry (Sisters, 1973)
DePalma sa hral prvýkrát (ale zďaleka nie naposledy) na Hitchocka a podaril sa mu vynikajúci mindfuck. Trochu nepochopiteľný, mimoriadne štýlový a vďaka castingu aj neuveriteľne sexy. Jeho skutočné hviezdne chvíľky nastúpili až neskôr, no kto sa zaujíma o tvorbu tohto zaujímavého tvorcu, mal by určite Sestry vidieť.
Carrie (1976)
Adaptácie Stephena Kinga to nemali nikdy ľahké, no táto patrí k najvydarenejším. Vizuálne nápadité a obsahovo silné dielo môže byť metaforou na dospievanie, rovnako ako štýlovým hororom. Záverečný masaker na plese je nezabudnuteľný, rovnako aj herecký výkon Sissy Spacek. V jednej z prvých úloh sa tu takisto objaví John Travolta.
Arthur Penn
Malý veľký muž (Little Big Man, 1970)
Arthur Penn stál so svojím dielom Bonnie a Clyde pri zrode nového Hollywoodu. Jeho ďalšiu klasiku s Dustinom Hoffmanom by sme zjednodušene mohli popísať ako "Forresta Gumpa na divokom západe". Na rozdiel od svojho populárnejšieho nástupcu však nie je tak hladivý. Popri množstve humoru sa totiž nebojí ukázať aj odvrátenú tvár osídľovania Ameriky.
Peter Bogdanovich
Posledné filmové predstavenie (The Last Picture Show, 1971)
Čiernobiely pohľad na dospievanie v jednom zapadnutom texaskom mestečku patrí k vlajkovým lodiam tejto generácie režisérov. Európsky prístup ku kinematografii je tu viac než evidentný a diváci na neho prekvapivo reagovali veľmi pozitívne. Herecky tu prerazili najmä Cybill Shepherd a Jeff Bridges.
A čo ďalej, doktor? (What´s Up, Doc?, 1972)
Bogdanovich, povzbudený úspechom svojej čiernobielej drámy, sa rozhodol úplne zmeniť žáner a naservíroval divákom skvelú zábavu. Úplne šialenú, našlapanú a využívajúcu postupy rôznych štýlov komédie. Okrem srandy tak ponúka aj množstvo cinefilského potešenia. Názov odkazuje na slávnu hlášku Bugs Bunnyho a poskytol skvelú šancu Barbre Streisand ukázať jej talent aj mimo koncertného pódia.
Papierový mesiac (Paper Moon, 1973)
Návrat k čiernobielemu formátu a vážnejším témam. Road movie otca a dcéry počas hospodárskej krízy môže v súčasnosti svojou výstavbou už pôsobiť ako najprevarenejšie klišé. Je to však práve tento počin, ktorý podobne ladené snímky formoval. Prekvapivo nie úplne sentimentálne dielo, ozdobené skvelým hereckým koncertom a neopakovateľnou chémiou medzi postavami. Ústrední predstavitelia sú aj v skutočnosti otec s dcérou.
Robert Altman
MASH (1970)
Málokto z vás vie, že známy rovnomenný populárny seriál má predobraz v celovečernej verzii. Tá možno nedosahuje nesmrteľnosti svojho nástupcu, no stále dokáže ponúknuť skvelú čiernohumornú zábavu od vtedajšej hollywoodskej elity. Chvíľu možno potrvá, kým si zvyknete na pôvodné tváre obľúbených hrdinov a vážnejšie ladenie, no napokon túto výnimočnú satiru určite oceníte.
Nashville (1975)
Po niekoľkých nie príliš úspešných projektoch sa Altmanovi podarilo dostať opäť na výslnie. Vo svojej kariére sa najviac preslávil svojimi skupinovými portrétmi. A medzi ne patrí aj táto vyše dva a pol hodinová dráma z prostredia hlavného mesta štátu Tennessee.
Michael Cimino
Lovec jeleňov (The Deer Hunter, 1978)
Predtým, než sa Ciminovi podarilo jedným filmom zničiť svoju kariéru, jedno štúdio a celý nový Hollywood (ale o tom nabudúce) natočil toto majstrovské dielo. Prvá hodina je možno trochu neprístupná a zdĺhavá, no po tvrdom prechode do Vietnamu sa odkrýva fascinujúci príbeh a jeden z najsilnejších protivojnových titulov histórie.
Hal Ashby
Harold a Maude (1971)
Príjemná bizarnosť. Romantický príbeh dôchodkyne a 20-ročného mladíka rozhodne nepatrí medzi filmy do každého počasia. Pri správnej konštelácii hviezd však dokáže potešiť. Výborný casting a netradičná atmosféra tvoria spolu s Ashbyho precíznosťou mimoriadne pôsobivé dielo, hodné vašej pozornosti.
Návrat Domov (Coming Home, 1978)
Vynikajúci protivojnový film je, podobne ako Taxikár, vyrozprávaný bez jediného záberu z Vietnamu. Jeho vyznenie je však odlišné. Herecké trio Fonda/Voight/Dern je úžasné. Superhitový soundtrack je chytľavý, scenár ani réžia netlačia zbytočne na pílu a atmosféra aj postavy sú skvelé. Silný, takmer nesentimentálny, aj napriek tomu dojímavý a stále dôležitý film.
Bol som pri tom (Being There, 1979)
Precízne natočená a originálna adaptácia knihy Jerzyho Kosinskeho je typickým príkladom prístupu smiech cez slzy. Úžasná komédia/dráma/satira (záleží na uhle pohľadu) s Peterom Sellersom v jednej z najzaujímavejších hereckých kreácií strieborného plátna.
William Friedkin
Francúzska spojka (French Connection, 1971)
Skutočný príbeh policajného prípadu o jednej veľkej dodávke heroínu do New Yorku. Policajti v podaní Gena Hackmana a Roya Scheidera sa snažia zastaviť plán Fernanda Reya a vznikol o tom žánrový klenot plný nezabudnuteľných scén, ikonických postáv a slávnych hlášok. Pokračovanie sa však, aj napriek nepopierateľným kvalitám, nedokázalo svojmu predchodcovi vyrovnať.
Vyháňač diabla (The Exorcist, 1973)
Donedávna komerčne najúspešnejší horor všetkých čias (prekonal ho až vlaňajší It) spôsobil vo svojej dobe ošiaľ. Ľudia v kinosálach odpadávali a zvracali, následkom čoho boli všetci na škandalózny film zvedaví. Nechutné, no súčasne fantasticky nasnímané a nepríjemné po psychologickej stránke. Klenot žánru, ktorému sa dodnes máločo vyrovná.
Steven Spielberg
Duel (1971)
Prvý veľký úspech zázračného dieťata Hollywoodu. Pre televíziu natočený thriller podľa poviedky z Playboya je non-stop napínavou jazdou. Priamočiary príbeh súboja obchodného cestujúceho s psychopatickým vodičom kamiónu je remeslne a rozprávačsky brilantným začiatkom jednej z najžiarivejších režisérskych kariér kinematografie.
Čeľuste (Jaws, 1975)
Prvý moderný blockbuster vznikal v neuveriteľných pôrodných bolestiach, no všetky útrapy stáli za to. Nadžánrová legenda patrí k najmilovanejším dielam strieborného plátna a jej reputáciu nezničili ani slabé pokračovania. Originálne rozprávačské postupy, uveriteľné postavy a dokonalá Williamsova hudba sú zárukou strhujúceho zážitku aj po vyše štyroch dekádach. Viac sa môžete dočítať v našich kultovinách.
Blízke stretnutia tretieho druhu (Close Encounters of the Third Kind, 1977)
Vysnívaný Spielbergov projekt definitívne potvrdil jeho miesto na výslní. Stretnutie s mimozemskou civilizáciou je stále pôsobivé, vtipné aj napínavé. Po čase sa však k nemu jeho autor vrátil a uviedol ho v rozporuplnom novom zostrihu. Preto vám odporúčame jeho pôvodnú verziu.
George Lucas
THX1138 (1971)
Celovečerný debut otca Star Wars je remakeom jeho experimentálneho študentského filmu. A aj keď ide o sci-fi, nemôže byť s jeho legendárnou ságou odlišnejší. Je pomalý, divácky neprívetivý a myšlienkovo silný. Nikdy sa síce nestretol s vytúženým komerčným a kritickým ohlasom, no vidieť by ste ho určite mali. Minimálne kvôli jeho originalite.
Americké Graffiti (American Graffiti, 1973)
Po komerčnom neúspechu svojho debutu sa Lucas rozhodol byť divácky prívetivejší. Jeho generačná výpoveď sa stala obrovským hitom a doteraz je referenciou pre väčšinu filmov o dospievaní. Parádny soundtrack, dobrá nálada a začínajúce hviezdy (Richard Dreyfuss, Harrison Ford, budúci režisér hitoviek Ron Howard) boli tým pravým receptom, ako uchopiť podobnú látku.
Hviezdne vojny (Star Wars, 1977)
Lucas si splnil svoj sen, priniesol divákom rozprávku v úžasnom sci-fi kabátiku a len tak mimochodom zmenil kinematografiu. Film, kde je ikonické všetko: od titulkov až po robota v treťom pláne. Všetci ste to videli, väčšina z vás to miluje a odkaz tejto ságy žije dodnes. Viac si o tomto fenoméne môžete prečítať opäť v našich kultovinách.
V najbližšej dobe sa na tvorbu z tejto dekády pozrieme trochu širšou optikou. Ak ste tu teda nenašli svoje obľúbené tituly, s veľkou pravdepodobnosťou budú mať miesto v pokračovaní tejto rubriky. Koľko z uvedených filmov ste videli a ktoré máte najradšej? Na vašich favoritov sa tešíme v diskusii.