Takýto špeciálny pruh by nejeden nákupny maniak privítal aj vo svojom meste.
Návštevníkov nákupných centier možno zaradiť do dvoch hlavných skupín. Jednu tvoria tí, čo sa nikam neponáhľajú, pohybujú sa pomalým tempom alebo si nákupy doslova užívajú a donekonečna dokážu obdivovať výklady. Druhou skupinou sú zas ľudia, ktorí vedia, čo chcú, prípadne sa za niečím alebo niekým ponáhľajú a centrom rýchlo preletia. No práve stretnutia pokojných a uponáhľaných ľudí sú často veľmi problematické. To by mohli vyriešiť špeciálne pruhy.
Ak sa zaraďuješ skôr k druhej skupine, možno poznáš ten zúrivý pocit, keď ti cestu blokujú pomalí ľudia. Niekedy ich možno upodozrievaš z toho, že sa pred tebou motajú snáď naschvál. Nuž, nie každý chce centrom len tak preletieť, lenže takisto by sa nedalo povedať, že jeden aj druhý typ nakupujúcich sa vyznačuje prílišnou ohľaduplnosťou. Práve preto prišiel nápad vytvoriť akési špeciálne pruhy.
Are you a skater, dodger, bull-dozer, or a tutter?
— Jamie Berry (@JB3DN) 24. listopadu 2017
Will be interesting to see if this initiative at Lakeside catches on https://t.co/kQqXNXnes2
Svoj vlastný rýchly pruh pre kupujúcich v zhone sa rozhodlo vyskúšať v praxi Lakeside Center v Essexe. Ide o jeden z najväčších obchodných komplexov v Spojenom kráľovstve. Ten správny čas na vyskúšanie tohto experimentu prišiel najmä kvôli akcii Black Friday, ale aj začínajúcej predvianočnej horúčke. Viacerí nákupní maniaci sa ale zhodnú na tom, že takéto pruhy by mali byť zavedené stále a najmä v nákupných centrách aj v ďalších krajinách.
220-metrový pruh je určený len pre tých, ktorí presne vedia, čo chcú a nemajú čas si obzerať výklady. Takto im už viac nehrozí, že ich zabrdzí spomalený kupujúci. Neraz totiž kvôli tomu vznikajú medzi ľuďmi spory, pričom najviac zúria práve tí z radov uponáhľaných. Nehovoriac o tom, že podľa prieskumu spoločnosti MasterCard podieľajúcej sa na experimente, až 27 percent Britov kvôli pomalým nakupujúcim zmeškalo svoj spoj. A pomalé prechádzanie sa po nákupných centrách je problémom až pre 80 percent nakupujúcich.
Podobné pokusy s rýchlym pruhom boli pritom už aj v minulosti. V roku 2015 sa stal Liverpool prvým mestom, ktoré niečo takéto zaviedlo. Aj tomuto testovaniu najskôr predchádzali výskumy. Na základe nich sa zistilo, že tempo niektorých nakupujúcich skúša trpezlivosť tých rýchlejších viac ako čokoľvek iné.
Liverpool Shopping Centre introduces a fast lane https://t.co/cXSlWZVA3Q pic.twitter.com/rUeqeFOUAC
— DemurMagazine (@DemurMagazine) 15. listopadu 2015
Výskum uskutočnila spoločnoť Agros, zistilo sa, že zákazníci nenávidia bojovať s davmi, alebo keď sa niekto rozpráva uprostred uličky v nákupnom centre či na chodníku. Frustrujúce pre nich bolo aj to, že niektorí ignoranti blokujú priestory ťukaním do telefónu a ani si nevšímajú, či niekomu náhodou nezavadzajú.