Obrovské množstvo klasík a kvalitných filmov , ktoré ani po rokoch nestratili svoje čaro.
Naša rubrika You must watch pokračuje a my pokračujeme výberom toho najlepšieho z druhej polovice 50. rokov. Prvú časť si môžete prečítať tu. Druhá polovica tohto desaťročia priniesla ešte viac zásadných titulov, než tá prvá, takže sa máte skutočne na čo tešiť.
Rebel bez príčiny (Rebel Without a Cause, réžia: Nicholas Ray, 1955)
Najkultovejšia úloha Jamesa Deana a jeden z najdôležitejších generačných filmov vôbec. Dospievaniu stredoškolskej mládeže sa dovtedy žiadna snímka nevenovala tak citlivo a pôsobivo. Mnohokrát citovaná klasika patrí už desaťročia k základnému vzdelaniu každého cinefila. Držiteľ troch oscarových nominácií.
Cesta do pravěku (réžia: Karel Zeman, 1955)
Príbeh štyroch chlapcov, plaviacich sa proti prúdu rieky späť časom až k počiatku života na našej planéte, má doteraz čaro. Milovaná klasika, jeden z najslávnejších počinov československej kinematografie a inšpirácia pre Stevena Spielberga pre jeho Jurský park. Nesmrteľné detské dobrodružstvo patrí k pokladom z našich končín a vyvolal obrovský ohlas po celom svete.
Diabolské ženy (Diabolique, réžia: Henri-Georges Clouzot, 1955)
Perfektne natočená žánrovka so skvelými hercami, nepredvídateľným dejom a mimoriadne vynikajúcou pointou. Ak ste nevideli remake so Sharon Stone, čaká vás jedno z najprekvapivejších rozuzlení európskej kinematografie, ktoré na rozdiel od americkej verzie nepôsobí ani trochu smiešne. Keď dvaja robia to isté, nie je to to isté.
Lovcova noc (The Night of the Hunter, réžia: Charles Laughton, 1955)
Jediný režijný pokus stačil hereckej hviezde, aby sa veľkým písmom zapísal do dejín kinematografie. Na nezaslúžený komerčný krach filmu sa už dávno zabudlo a ostal nám tu vizuálne aj dramaturgicky úchvatný film noir so záporákom v podaní Roberta Mitchuma, na akého sa nezabúda. A prekvapivo je to aj mimoriadne kvalitná temná rozprávka. Scéna úteku po jazere patrí, rovnako celý film, k tomu najpôsobivejšiemu, čo nielen v 50. rokoch vzniklo.
Lady a Tramp (réžia: Hamilton Luske, Wilfred Jackson, Clyde Geronimi, 1955)
Prvý animák natočený v širokouhlom formáte očaruje ďalšie a ďalšie generácie. Dojímavá psia Love story patrí medzi referenčné projekty Disneyho štúdia a scéna s jedením špagiet patrí k tomu najroztomilejšiemu, čo sa na strieborných plátnach objavilo. Nádherná rozprávka.
Invázia lupičov tiel (Invasion of the Body Snatchers, réžia: Don Siegel, 1956)
Toto oficiálne B-čko vyvolalo vo svojej dobe debatu o tom, či sa vďaka svojim kvalitám radí ešte stále do tejto kategórie. Bezcitná cudzia civilizácia nahradzujúca telá bežných ľudí výborne odzrkadľovala americkú paranoju z komunizmu. Skvelá atmosféra, kde hlavní hrdinovia nemôžu veriť nikomu, je korunovaná fantastickým záverom. Mnohokrát citovaná a remakovaná klasika.
Zakázaná planéta (Forbidden Planet, réžia: Fred M. Wilcox, 1956)
O ambíciách tohto počinu svedčí aj fakt, že ide o prvé sci-fi natočené so skutočne veľkým rozpočtom. Jedna z hlavných inšpirácií pre vznik Star Treku síce rovnako ako spriaznené žánrovky vizuálne zostarla, no myšlienkovo a dejovo dokáže stále zasiahnuť a pobaviť. A takisto prekvapiť obsadením. Jedného z hlavných hrdinov totiž stelesnila budúca komediálna ikona Leslie Nielsen.
Cesty slávy (Paths of Glory, réžia: Stanley Kubrick, 1957)
Najemotívnejší film Stanleyho Kubricka je geniálnou protivojnovou drámou. Príbeh francúzskej jednotky vojakov, ktorá je počas 1. svetovej vojny obvinená zo zbabelosti strhne nielen úžasným spracovaním a presnými hereckými výkonmi, ale najmä svojou silnou témou a nadčasovou myšlienkou. Nezabudnuteľný kúsok aj pre divákov, ktorým neskoršia majstrova tvorba príliš nesedí.
Dvanásť rozhnevaných mužov (12 Angry Men, réžia: Sidney Lumet, 1957)
Brilantná konverzačka silná v prvom aj druhom pláne. Špičkové herecké výkony na čele s Henry Fondom medzi ktorými sa nestratí ani česká legenda Jiří Voskovec, sú spolu scenárom a réžiou hlavným dôvodom prečo dať tejto stále aktuálnej dráme šancu. Klaustrofobická atmosféra chytí od začiatku a nepustí až do samotného záveru.
Siedma pečať (Det sjunde inseglet, réžia: Ingmar Bergman, 1957)
Švédsky klasik Ingmar Bergman natočil množstvo diel, ktoré by nemali uniknúť vašej pozornosti. Jedným z najikonickejších a najcitovanejších je táto historická existencionalistická fantasy. Šachová partia križiackeho rytiera so smrťou patrí k základným položkám vzdelania každého filmového fanúšika. Navyše je divácky prístupnejšia než neskoršie diela náročného tvorcu, takže to skúste, aj keď vás slovné spojenie čiernobiely švédsky umelecký film desí.
Žeriavy tiahnu (Leťať žuravli, réžia: Michail Kalatozov, 1957)
Mimo frontu odohrávajúci sa príbeh z 2. svetovej vojny bol prvý sovietsky film od roku 1945 distribuovaný na západe. Aj to svedčí o jeho mimoriadnych kvalitách. Vizuálne úžasná romantická vojnová dráma dokáže priklincovať k sedačke každého milovníka kinematografie. Víťaz Zlatej palmy v Cannes.
Most cez rieku Kwai (Bridge over Kwai, réžia: David Lean, 1957)
2. svetová vojna, tentoraz západnou a omnoho veľkofilmovejšou optikou. Legendárny a mnohokrát citovaný epos aj napriek svojej nadmernej dĺžke nikdy nenudí a je pripomienkou, prečo vznikli širokouhlé plátna. Okrem veľkého príbehu sa však môže spoľahnúť aj na skvelú prácu s postavami, v podaní legendárnych hercov. Držiteľ siedmich Oscarov.
The Incredible Shrinking Man (réžia: Jack Arnold, 1957)
Skutočná lahôdka nielen pre milovníkov žánru. Trikovo úžasné, obrovsky nápadité a prekvapivo naliehavé dobrodružstvo koketujúce s filozofickým presahom patrí do zlatého fondu kinematografie a aj dnes dokáže zapôsobiť. Zabudnite na filmy ako Miláčik, zmenšil som deti, Ant-Mana a ďalšie populárne hity inšpirované touto peckou. Neuveriteľne sa zmenšujúci muž je iba jeden a bola by škoda ho kvôli jeho veku prehliadnuť.
Svedok obžaloby (Witness for Prosecution, réžia: Billy Wilder, 1957)
Billy Wilder točil v 50. rokoch jednu pecku za druhou. Vtipné, napínavé, veľmi dobre napísané, skvelo zrežírované a plné fantastických hercov. Človek má pocit, že videl vynikajúci film. A potom príde záver, ktorý ten pocit vyženie do nebeských výšin. Tvorcovia totiž vytasia jeden z najlepších twistov histórie, ktorý sa smelo môže aj po rokoch rovnať s koncami Usual Suspects, Fight Clubu alebo Šiesteho zmyslu.
Dracula (Horror of Dracula, réžia: Terence Fisher, 1958)
Adaptácií románov Brama Stokera je množstvo, britské štúdio Hammer si ho však prispôsobilo k svojmu štýlu. Skôr než klasický gotický horor je to totiž monster movie. Dracula tu nie je charizmatický romantický prekliaty milovník ale krvilačná beštia, ktorú treba čím skôr zničiť. V hlavných úlohách excelujú tradičné tváre legendárneho štúdia, Christopher Lee a Peter Cushing
Výťah na popravisko (Ascenseur pour l'échafaud, réžia: Lous Malle, 1958)
Francúzsky príspevok k filmu - noir má možno trochu nevierohodnú zápletku, no o to pôsobivejšie spracovanie. Skvelá atmosféra a napätie takmer v každej sekunde je vyťažené najmä z originálneho nápadu a podporovabnné skvelými hercami, z ktorého vyniká najmä femme fatale Jeanne Moreau.
Veľká zem (The Big Country, USA, William Wyler, 1958)
Mohutný, takmer trojhodinový opus Williama Wylera. Western veľký svojou formou, obsadením, dĺžkou aj dopadom. Proste veľkofilm, ktorý mohol vzniknúť jedine v zlatej ére Hollywoodu. Prekvapivá je hlavne takmer úplná absencia akcie, čo však naplno vynahrádza nádherná atmosféra, nejednoznačnosť postáv a občasná hra s ich vývojom. Záberovanie počas súboja Gregoryho Pecka s Charltonom Hestonom vám pripomenie Interstellar.
Dotyk zla (Touch of Evil, réžia: Orson Welles, 1958)
Od slávneho, takmer štvorminútového úvodného záberu až po rovnako legendárny koniec, úžasná ukážka režijného majstrovstva a suverenity Orsona Wellesa. Bohužiaľ, rovnako ako väčšina jeho diel, sa aj tento stal obeťou producentských zásahov a v zamýšľanej verzii sa pred obecenstvo dostal až 40 rokov od premiéry. No už v tej pôvodnej ponúka to najlepšie, čo kinematografia ponúka.
Vertigo (réžia: Alfred Hitchcock, 1958)
Jeden z najslávnejších a možno najlepší film majstra napätia ponúka všetko, prečo sú jeho diela obdivované a milované každou generáciou fanúšikov aj tvorcov. Prekvapivý príbeh, silnú atmosféru výborné herecké výkony, progresívne režijné postupy, dodnes citované aj napodobované formálne hrátky a v neposlednom rade geniálnu hudbu Bernarda Herrmana. Povinná jazda každého milovníka kinematografie a jeden z najuznávanejších počinov histórie funguje aj na viac pozretí a stále dokáže prekvapovať.
Mačka na rozpálenej plechovej streche (Cat on a Hot Tin Roof, réžia:Richard Brooks, 1958)
Richard Brooks nedokáže (možno aj vďaka farebnému materiálu) tak elegantne zakryť divadelný pôvod ako napríklad Wilder, Wyler alebo neskôr Nichols. To je však asi to jediné, čo sa dá tejto adaptácii hry Tennessee Williamsa vytknúť. Dialógy aj príbeh sú neuveriteľne silné a Paul Newman s Elizabeth Taylorovou dokazujú, prečo patrili k najlepším hercom akých kinematografia mala.
Kapitán Dabač (réžia: Paľo Bielik, 1959)
Občas treba pozerať aj slovenské filmy, najmä ak sú vydarené ako tento vojnový opus. Ladislav Chudík sa zhostil titulnej roli s neskutočnou charizmou a minimálne v scéne v krčme dokazuje, že by sa bez problémov uživil aj ako Hollywoodsky akčný hrdina. Drsný a strhujúci titul z našeho rodného kraja.
Ben Hur (réžia: William Wyler, 1959)
Spoludržitel oscarového rekordu (11 sošiek) je počinom, ktorý by mal každý fanúšik pohyblivých obrázkov vidieť. Obrovské náklady a realizačné schopnosti celého štábu sú vidieť v každej scéne, z ktorých sa mnoho stalo legendárnymi. Vrcholom je samozrejme závod koňských záprahov. Dychberúca, vyše 10 minút trvajúca sekvencia patrí doteraz k tomu najmonumentálnejšiemu a najstrhujúcejšiemu, čo vo svete kinematografie vzniklo.
Nikto ma nemá rád (Les quatre cents coups/400 Blows, réžia: Francois Truffaut, 1959)
Nápaditý a mimoriadne osobný debut Francoisa Truffauta je zároveň referenčným titulom francúzskej novej vlny. Silný príbeh dospievajúce chlapca zarezonoval nielen na festivaloch a stal sa kultom. Truffaut sa k tejto postave, menom Antoine Doine neskôr vrátil ešte štyrikrát a stvoril jednú z najobdivuhodnejších pentalógií kinematografie.
Na sever severozápadnou dráhou (North by Northwest, réžia: Alfred Hitchcock, 1959)
Medzi Vertigom a Psychom sa Hitchcock rozhodol svoju tvorbu trochu odľahčiť a natočil jeden z najslávnejších špionážnych thrillerov všetkých čias. Jedna ikonická sekvencia strieda ďalšiu, Cary Grant rozbaľuje svoj šarm na plno a divák si užíva každú sekundu tejto napínavej, vtipnej a štýlovej jazdy. Mnohokrát citované a každou ďalšou generáciou obdivované majstrovské dielo komerčného filmu.
Niekto to rád horúce (Some Like It Hot, réžia: Billy Wilder, 1959)
Klasika klasík a nestarnúca zábava pre divákov každého veku alebo filmového zamerania. Herecký koncert Jacka Lemmona, Tony Curtisa a krásy Marilyn Monroe určite všetci poznáte. Kanonáda hlášok a vtipných situácií je neuveriteľná a súčasné žánrovky sa pri nich smutne krčia v kúte. Pre mnohých divákov najlepšia komédia všetkých čias.
Samozrejme sa nám ani tentoraz do výberu nepodarilo dostať všetko, čo sme chceli. Za spomenutie stoja minimálne ešte akčný Útek v reťaziach, ďalšie dve filmy Jamesa Deana Na východ od Raja a Obor, Wilderovky Slamený vdovec alebo Prelet cez oceán, Hitckockove klasiky Muž, ktorý vedel príliš mnoho, Nepravý muž a Chyťte zlodeja alebo množstvo filmov noir a westernov. Dúfame, že sme vás inšpirovali a čoskoro sa stretneme pri klasikách z ďalšej, rovnako nabitej dekády.